Nu har Auto Motor Sport testkört Toyota Mirai och publicerat en första intervju med testföraren. Inget nytt i sig, men ett stycke var intressant:
Mirai är elbilens motpol i allmänhet, och Teslas i synnerhet. Den är allt annat än vad Tesla är. Den är långsam, komfortabel och tyst. Gasresponsen känns inte lika snabb som en elbil. Inte heller accelerationen är så snabb, den är riktigt långsam faktiskt. Däremot är den skön, avslappnad och väldigt tyst. En annan stor skillnad mot elbilarna är att man tankar fullt på tre minuter, och då kan man köra över 50 mil.
Då tycker alltså testföraren att en Tesla Model S är snabb, obekväm och bullrig?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Det var ett j-a tjat om att det tar 3 minuter att tanka fullt med en vätgasbil. Gissar att ingen av journalisterna som skriver om Mirai provat i verkligheten.
Vore intressant om någon kunde klocka en tankning på Arlanda, från det att munstycket kopplas till bilen tills dess att det kopplas loss.
Har ju läst skräckhistorierna från Kalifornien där stationerna ofta bara ger halv tank, och i värsta fall inget alls.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Det var ett j-a tjat om att det tar 3 minuter att tanka fullt med en vätgasbil. Gissar att ingen av journalisterna som skriver om Mirai provat i verkligheten.
Även om tankstationerna för vätgas fungerar lite till och från nu, så är det ju ett dåligt argument mot vätgasbilen. Dessa barnsjukdomarna kommer naturligtvis försvinna så att man kan tanka vätgas lika snabbt och säkert som bensin.
Det journalisterna är förförda av är föreställningen att bara kunna ersätta fossilbilen med en miljövänlig bil - det mejkar så mycket sense för dem att sättet man tankar fossilbilar på är normen, eftersom det är just detta de är vana vid.
Vätgasbilen ersätter ju fossilbilen rakt av - det är lätt att begripa varför journalisterna föredrar detta, framför att mecka med elstolpar, kablar och grejer hemma. Och de långsamma laddningarna till på köpet! De journalister som föredrar Mirai framför Tesla har uppenbara problem med att tänka utanför boxen.
En fråga bara. Om jag bor i Sillekrok och har en vätgasbil och en Tesla, hur långtid tar det från att jag åker och tankar tills jag är hemma igen och hur mycket räckvidd har jag då, tänk på att jag måste kunna ta mig till macken igen?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kuggfråga! Om du bor på något annat ställe än vätgasmacken så vinner elbilen. På vätgasmacken får man inte bo.
Och idag är det inte många som bor på mindre än 30 minuters avstånd ifrån en vätgas mack så jag förstår inte hur vätgasbilen kan vara bättre???
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
De förutspår att den skall kosta i nivå med en hybrid om några år och billigare än en elbil 2025. Det är bildtexten på nätartikeln på automotorsport.se
Ändå tycker Toyota att det är framtiden eller? Det går inte ihop tycker jag, och jag utgår ifrån att Toyota försett Alrik Med den prognosen. 2025 kommer elbilen att vara norm för nybilar, enligt mig. Vad ska de då sälja in den här med för argument? Vem skall bekosta alla mackar innan bilarna börjat rulla? 50 mil räckvidd, är det värt så mycket att bränslet kan kosta 5-7ggr elpriset?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Orkar inte med andra tidningar och deras syn på elbilar och i synnerhet tesla.
Fast detta är ju auto motor & sport. Om man är prenumerant på den tidningen – som jag är sedan många år – så vet man ju att de älskar elbilar och älskar Tesla. I synnerhet chefredaktören Alrik – som är den som testkört Mirai – är väldigt teknikpositiv och sitter inte fast i gamla traditionella hjulspår. Det är det jag gillar med tidningen – högt bilintresse men nyfiken och accepterande till ny teknik.
Jag läser artikeln som att reportern inte är speciellt imponerad av Mirai. Det är ingen Tesla liksom. Men åtminstone bekväm och skön att åka. Lite som vilken Toyota som helst (och ams är inte direkt kända som några Toyota-fans. Tvärt om.).
De förutspår att den skall kosta i nivå med en hybrid om några år och billigare än en elbil 2025. Det är bildtexten på nätartikeln på automotorsport.se
Ja, jösses... så 2025 kan du köpa en dubbelt så dyr bil (räknar med att priset på elbilar har halverats då, minst) som kostar dubbelt så mycket att tanka (emot en dieselbil). Ja, det kommer ju bli en storsäljare...
Även om tankstationerna för vätgas fungerar lite till och från nu, så är det ju ett dåligt argument mot vätgasbilen. Dessa barnsjukdomarna kommer naturligtvis försvinna så att man kan tanka vätgas lika snabbt och säkert som bensin.
Det journalisterna är förförda av är föreställningen att bara kunna ersätta fossilbilen med en miljövänlig bil - det mejkar så mycket sense för dem att sättet man tankar fossilbilar på är normen, eftersom det är just detta de är vana vid.
Vätgasbilen ersätter ju fossilbilen rakt av - det är lätt att begripa varför journalisterna föredrar detta, framför att mecka med elstolpar, kablar och grejer hemma. Och de långsamma laddningarna till på köpet! De journalister som föredrar Mirai framför Tesla har uppenbara problem med att tänka utanför boxen.
Hur länge har det rullat biogas bilar i Sverige? Det händer fortfarande ofta att man bara får halv tank. Att stationen är helt ur funktion händer kanske var fjärde gång, då får man snällt åka till en annan station. Blir lite knepigare i en bil som bara gårpå på ett bränsle.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Vet att (då vi fått i uppdrag att kontrollera) man bygger ut kapaciteten på vissa stationer för att kunna fylla bilarna snabbare så även här uppgraderar man kapaciteten på snabbare laddning.
Hur länge har det rullat biogas bilar i Sverige? Det händer fortfarande ofta att man bara får halv tank. Att stationen är helt ur funktion händer kanske var fjärde gång, då får man snällt åka till en annan station. Blir lite knepigare i en bil som bara gårpå på ett bränsle.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Biogasproblemen verkar vara lokala för Stockholm. Här på västkusten har det alltid funkat strålande med bio-/naturgas då vi redan har ett distributionsnätverk med ledningar för det, medan man i Stockholm kör ut det till mackarna med lastbil, om jag uppfattat det korrekt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Läste någonstans att det kostat 50 miljoner att bygga arlanda vätgasmack. Den utbyggnad som pratats om med 29 vätgasmackar för att täcka Sverige beräknas kosta 15 miljoner per mack. Vad är det tesla super chargers kostar att uppföra? Har för mig att jag läst runt halv miljonen, stämmer det? Sen blir milkostnaden med vätgas som att köra bensinbil. För att få åka till macken som vanligt... Nu är det ju inte de som kör vätgasbilen som bekostar utbyggnaden av mackarna, det ska väl trilla in EU pengar till det, men jag tror ändå att det kommer bli svårt att få ihop affärsmodellen runt vätgasen när elbilar får bättre räckvidd och laddställena ökar i antal.
Men notan hamnar ju hos oss skattebetalare... Då föredrar jag att de bygger 50st snabbladdarnät än en vätgasstation för "mina" pengar.
Fast finansierar Toyota eller Hyundai eller något annat privat företag det själva så är det naturligtvis helt ok för mig. Ja, om de inte lägger stationen nära där jag bor eller jobbar så klart.
Men notan hamnar ju hos oss skattebetalare... Då föredrar jag att de bygger 50st snabbladdarnät än en vätgasstation för "mina" pengar.
Fast finansierar Toyota eller Hyundai eller något annat privat företag det själva så är det naturligtvis helt ok för mig. Ja, om de inte lägger stationen nära där jag bor eller jobbar så klart.