Tack för att du frågar. Jag fattar inte heller.bonath skrev:Vem e Tegnell?
Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De hade varit ännu färre om inte du hade skrivit.Swede1 skrev:Många bra inlägg i denna tråd och få patetiska personangrepp...
Löfven? Tegnell? Att kalla folk för öknamn, även om det rör sig om offentliga personer, det skulle åtminstone jag kalla personangrepp. Kritisera gärna Sveriges strategi eller ifrågasätt de ansvarigas kompetens, men att sjunka till den där nivån ser bara oseriöst och barnsligt ut.
Hur menar du? Om Norge har kvävt smittspridningen utan att ha uppnå acceptabel immunitet kommer dom ju få ha landet isolerat på obestämd framtid. Alla som rör sig in från sverige kommer dom ju behöva ha i 14 dagars karantän för att inte se smittan blossa upp igen. Samma sak för sydkorea som ju visserligen inte behöver tänka på någon jobbig frekvent trafikerad landsgräns.Swede1 skrev:Norge har också vunnit första striden, men verkar slappna av lite nu. Italien fick katastrof förlust i första slaget, kan de resa sig och ta hem matchen? USA ser ut att ligga illa till i första ronden, men jobbar på att komma ikapp med munskydd på alla.
Italien har ju fått en mycket kostsam (i människoliv) smittspridning men får ju sannolikt också en mycket utbredd immunitet på köpet. Risken är väl kanske att den mest finns i norra delen av landet. När dom öppnar upp igen kommer väl Sicilianarna upp och hämtar hem virus.
Samma sak med USA. Deras förnekelse i början blir kostsam men på lite sikt når dom ju immunitet fort.
Vad som händer i Kina vet vi ju egentligen ingenting om. George Gao pratar om hur viktigt det är att bära ansiktsmask. Samtidigt är han inte riktigt säker på att smittan kom från djurmarknader. Seriöst?
Ett nidnamn på Tegnell. Ganska oträffsäkert då Tegnell i Astrid Lindgrens värd var en hårdför despot, medan huvudkritiken mot Tegnell är att han är för slapphänt med begränsningar.mati skrev:Tack för att du frågar. Jag fattar inte heller.bonath skrev:Vem e Tegnell?
Det används alltså dessutom i ett inlägg som nämner personangrepp, vilket skribenten borde inse ironin i.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om du läst hans inlägg så sa han första striden, inte att det är över. Och angående Italien så pratade jag häromveckan med en italienare, när regeringen i Italien gick ut och sa att de skulle sätta norra Italien i karantän så flydde många till släkt och vänner i söder under de timmarna de hade på sig, och vips så fanns smittan i stora delar av landet. Det är nog fortfarande mest i norr men det har definitivt spridit sig söderut redan.Fredrik j skrev:Hur menar du? Om Norge har kvävt smittspridningen utan att ha uppnå acceptabel immunitet kommer dom ju få ha landet isolerat på obestämd framtid. Alla som rör sig in från sverige kommer dom ju behöva ha i 14 dagars karantän för att inte se smittan blossa upp igen. Samma sak för sydkorea som ju visserligen inte behöver tänka på någon jobbig frekvent trafikerad landsgräns.Swede1 skrev:Norge har också vunnit första striden, men verkar slappna av lite nu. Italien fick katastrof förlust i första slaget, kan de resa sig och ta hem matchen? USA ser ut att ligga illa till i första ronden, men jobbar på att komma ikapp med munskydd på alla.
Italien har ju fått en mycket kostsam (i människoliv) smittspridning men får ju sannolikt också en mycket utbredd immunitet på köpet. Risken är väl kanske att den mest finns i norra delen av landet. När dom öppnar upp igen kommer väl Sicilianarna upp och hämtar hem virus.
Samma sak med USA. Deras förnekelse i början blir kostsam men på lite sikt når dom ju immunitet fort.
Vad som händer i Kina vet vi ju egentligen ingenting om. George Gao pratar om hur viktigt det är att bära ansiktsmask. Samtidigt är han inte riktigt säker på att smittan kom från djurmarknader. Seriöst?
Jag har läst hans inlägg och det har vunnits lika många strider i norge som i sverige, d.v.s. inga. Den här matchen kommer avgöras på övertid och kanske t.o.m. straffsparkar.vigge50 skrev:Om du läst hans inlägg så sa han första striden, inte att det är över. Och angående Italien så pratade jag häromveckan med en italienare, när regeringen i Italien gick ut och sa att de skulle sätta norra Italien i karantän så flydde många till släkt och vänner i söder under de timmarna de hade på sig, och vips så fanns smittan i stora delar av landet. Det är nog fortfarande mest i norr men det har definitivt spridit sig söderut redan.Fredrik j skrev:Hur menar du? Om Norge har kvävt smittspridningen utan att ha uppnå acceptabel immunitet kommer dom ju få ha landet isolerat på obestämd framtid. Alla som rör sig in från sverige kommer dom ju behöva ha i 14 dagars karantän för att inte se smittan blossa upp igen. Samma sak för sydkorea som ju visserligen inte behöver tänka på någon jobbig frekvent trafikerad landsgräns.Swede1 skrev:Norge har också vunnit första striden, men verkar slappna av lite nu. Italien fick katastrof förlust i första slaget, kan de resa sig och ta hem matchen? USA ser ut att ligga illa till i första ronden, men jobbar på att komma ikapp med munskydd på alla.
Det är bäst för Italienarna att dom inte har stor skillnad i smittspridning mellan nord och syd. Det skulle ju innebära intärn karantän i månader, kanske år. Helt orealistiskt och skulle ju t.o.m. kunna bli farligt.
- Gustafsson
- Teslaägare
Tegnell är väl ett öknamn på Tegnell, men också en fiktiv otrevlig figur ur Astrid Lindgrens bok Bröderna Lejonhjärta.
Löfven gissar jag är Löfven.
Kan vara lättare att använda deras riktiga namn för debattens skull.
Vi ska nog inte blanda in kolesterolets roll i detta, det reder vi inte ut.
Dels får svårt sjuka individer lågt kolesterol av sin sjukdom, dels är hjärtsjukdom en stark riskfaktor för svårare sjukdomsförlopp. Dessa patienter använder i princip alltid statiner som ju sänker kolesterol kraftigt.
Åter till Coronan...
Löfven gissar jag är Löfven.
Kan vara lättare att använda deras riktiga namn för debattens skull.
Vi ska nog inte blanda in kolesterolets roll i detta, det reder vi inte ut.
Dels får svårt sjuka individer lågt kolesterol av sin sjukdom, dels är hjärtsjukdom en stark riskfaktor för svårare sjukdomsförlopp. Dessa patienter använder i princip alltid statiner som ju sänker kolesterol kraftigt.
Åter till Coronan...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Varken Tegnell eller Löfven är väl diktatorer som ensamma kan hållas ansvariga för några beslut.
Det bästa är om vi kan debattera besluten och vilken information som kan hjälpa oss framåt. Inte hålla på med någon slags vuxenmobbning som ingen tycker rolig och som dessutom mest verkar skapa förvirring.
Det bästa är om vi kan debattera besluten och vilken information som kan hjälpa oss framåt. Inte hålla på med någon slags vuxenmobbning som ingen tycker rolig och som dessutom mest verkar skapa förvirring.
Mitt specialområde är inte heller epidemiologi eller virologi eller smittspridning. Kan kanske möjligen se att riskhantering ligger inom mitt område.Niklas Z skrev:Ingen fara alls. Jag tycker inte du lät tokig.frippe skrev:Ber om ursäkt om min ton lät tokig.
Forskningen har väl sällan en gemensam ståndpunkt? Det är det som kanske gör den så spännande. Det mesta bygger på tolkningar, mer eller mindre bra avvägningar, bedömningar och ibland rent personliga vendettor. Krydda detta med diskussioner med högt tonläge i debatten där vissa bara älskar att få ”rätt” enligt deras sätt att se vad som är rätt.
Inte minst finns det stora ekonomiska vinningar av att ha rätt, visa på framgångsrikhet.
Håller med om att forskningen många gånger inte har en gemensam ståndpunkt, men hur stor variationen är inom epidemiologi har jag ingen aning om. Men helt klart är det ett skäl till att inte vara alltför kategorisk i sina uttalanden om vad forskningen kommit fram till.
Men, vi ska nog varken vara för kategoriska i kritik mot FHM eller dess kritiker. Just nu ska alla studier tas med en stor nypa salt då de inte kvalitetsgranskas speciellt strikt.
Det är väl också så att alla kritiserar utifrån sin specialitet. Alltså ser en epidemiolog att det är klart viktigast att arbete utifrån dennes synpunkt. Som kanske bara hanterar epidemin och inte allt annat.
FHM har ett bredare ansvarsområde. Där ingår att hantera epidemin samt allt som handlar om folkhälsa.
Vad jag oftast tycker blir tokigt, är när det förs en diskussion utifrån rätt eller fel, som om det finns ett givet facit att förhålla sig till. Det gör det nog inte, allt handlar om bedömningar, modeller med olika värden som beroende på hur de ändras ger helt olika utfall.
Model Y LR.
Model S70D
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Aha, det är han som avses. Borde jag ju ha fattat. Men jag är inte så bra på att kalla folk för olika saker, därav min tröghet.bylund skrev:Ett nidnamn på Tegnell. Ganska oträffsäkert då Tegnell i Astrid Lindgrens värd var en hårdför despot, medan huvudkritiken mot Tegnell är att han är för slapphänt med begränsningar.mati skrev:Tack för att du frågar. Jag fattar inte heller.bonath skrev:Vem e Tegnell?
Det används alltså dessutom i ett inlägg som nämner personangrepp, vilket skribenten borde inse ironin i.

Mati jag vet vad han sa men vad tycker du och vet du vem är han och hur mycket man kan lita på han

Jag vet inte vem han är (infektionsepidemiologi har jag aldrig läst) men han verkar ju onekligen vara en klippa på sitt område när man googlar lite. Han har jobbat som professor på ett antal renommerade tyska universitet och han är absolut ingen skojare. Han vet vad han pratar om, det kan vi nog vara säkra på.nek0 skrev:Mati jag vet vad han sa men vad tycker du och vet du vem är han och hur mycket man kan lita på han
Egentligen är ju det han säger inte heller så himla märkvärdigt. Använd vetenskapliga metoder istället för att skjuta från höften och riskera att hela landet kollapsar. Låt er inte skrämmas av italienska siffror. De är med stor sannolikhet inte applicerbara på Tyskland. Var metodisk, testa folk istället för att göra en massa antaganden som kan leda till en ännu större katastrof om de visar sig vara felaktiga.
(Extremt förenklat uttryckt)
Tyckte också att han var saklig och lagom men tyska är inte min starkaste sida och kunde inte kolla vem han är. Tack mati.mati skrev:Jag vet inte vem han är (infektionsepidemiologi har jag aldrig läst) men han verkar ju onekligen vara en klippa på sitt område när man googlar lite. Han har jobbat som professor på ett antal renommerade tyska universitet och han är absolut ingen skojare. Han vet vad han pratar om, det kan vi nog vara säkra på.nek0 skrev:Mati jag vet vad han sa men vad tycker du och vet du vem är han och hur mycket man kan lita på han
Egentligen är ju det han säger inte heller så himla märkvärdigt. Använd vetenskapliga metoder istället för att skjuta från höften och riskera att hela landet kollapsar. Låt er inte skrämmas av italienska siffror. De är med stor sannolikhet inte applicerbara på Tyskland. Var metodisk, testa folk istället för att göra en massa antaganden som kan leda till en ännu större katastrof om de visar sig vara felaktiga.
(Extremt förenklat uttryckt)
Jag pratade precis med min morfars sambo i Tyskland. Hon sa att man i nyheterna bara pratar om Sverige numera. Man börjar blänga avundsjukt åt vårt håll och undrar varför det funkar här att inte stänga ned hela landet.
Folk börjar bli rejält trötta på alla restriktioner som alltmer uppfattas som överdrivna och provocerande. Hennes dotter var med sin man i en livsmedelsaffär (allt annat har ju stängt) och de tvingades ta varsin kundvagn, för avståndets skull. Annars fick de inte komma in. De fick alltså inte gå nära varandra, trots att de är gifta och kom dit i samma bil, osv. Det börjar bli smått löjligt. Inte konstigt att folk börjar bli rebelliska. Man kan inte låsa in en hel befolkning, som är van vid sin frihet, hur länge som helst. Det blir allt tydligare.
Sen undrar allt fler varför det är okej att handla livsmedel, men alla andra butiker måste hållas stängda. Om det fungerar i en livsmedelsbutik att hålla 2 meters avstånd så borde det rimligen inte vara farligare i en klädaffär eller vilken annan butik som helst. Istället låter man ekonomin gå under. Frågan är hur länge det går att upprätthålla detta. Det har tydligen redan hållits små demonstrationer, med konsekvensen att folk har blivit inspärrade. Det funkar ju inte.
Folk börjar bli rejält trötta på alla restriktioner som alltmer uppfattas som överdrivna och provocerande. Hennes dotter var med sin man i en livsmedelsaffär (allt annat har ju stängt) och de tvingades ta varsin kundvagn, för avståndets skull. Annars fick de inte komma in. De fick alltså inte gå nära varandra, trots att de är gifta och kom dit i samma bil, osv. Det börjar bli smått löjligt. Inte konstigt att folk börjar bli rebelliska. Man kan inte låsa in en hel befolkning, som är van vid sin frihet, hur länge som helst. Det blir allt tydligare.
Sen undrar allt fler varför det är okej att handla livsmedel, men alla andra butiker måste hållas stängda. Om det fungerar i en livsmedelsbutik att hålla 2 meters avstånd så borde det rimligen inte vara farligare i en klädaffär eller vilken annan butik som helst. Istället låter man ekonomin gå under. Frågan är hur länge det går att upprätthålla detta. Det har tydligen redan hållits små demonstrationer, med konsekvensen att folk har blivit inspärrade. Det funkar ju inte.
Det är sannt. Det är fullständigt vansinnigt att stänga ner ett helt land. OK Kanske om det är på två veckor och sedan öppnas upp. Men om det är på obestämd tid så är det rena galenskapen. Konsekvenserna blir mycket värre än någonsin detta utbrott av corona någonsin kan bli.Upp
Inläggav elbilist mati » 05 apr 2020 20:03
Jag pratade precis med min morfars sambo i Tyskland. Hon sa att man i nyheterna bara pratar om Sverige numera. Man börjar blänga avundsjukt åt vårt håll och undrar varför det funkar här att inte stänga ned hela landet.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Framförallt när effekterna av en total nedstängning är mycket påtagliga när det gäller landets ekonomi, men effekterna inte är särskilt stora när det gäller antalet sjuka och döda. Även Tyskland har ju numera mer eller mindre samma dödssiffror som andra länder, om än med stor regional variation, och precis som i Sverige är det framförallt äldreboendena som drabbas hårt. Då är det inte så konstigt när folk frågar sig om det är värt det när massarbetslösheten väntar runt hörnet. Och just förlust av arbetsplatser är i vanliga fall största argumentet mot precis allt i Tyskland. Även nödvändiga reformer diskuteras annars i all evighet eftersom man är rädd att det kan påverka arbetsmarknaden negativt. Industin sätter sig på tvären osv. Det är mycket mer utpräglat än t.ex. här i Sverige. Att man nu vidtar så extremt drastiska åtgärder utan hänsyn till landets ekonomi och därmed sysselsättning är en mycket unik händelse som jag ärligt inte trodde skulle vara möjligt. Annars värderas ekonomi mycket högre än hälsa är min uppfattning.
Såg Agenda nu, FHM tanten sitter och säger att nu har det kommit en forskningsrapport som påvisar att ansiktsmasker kan hjälpa mot virus och att viruset kan smitta trots att folk är asymptomatiska. (Hon säger även att det kan finnas förändringar på lungorna utan symptom
). Det var precis som jag sade, de måste ha en forskningsrapport, annars gör de ingenting på FHM.
https://www.svtplay.se/agenda
FHM tanten sa faktiskt aldrig att det smittar när man talar... bara vid hosta och nysning.
Ledande fråga från programledaren ”ska omsorgspersonal ha masker då?”
Riktigt bra hopklippt, vi ska skydda de äldre, äldre.... men inga ansiktsmasker på de som jobbar?
Hade gärna sett programledaren pressa FHM tanten betydligt mer.
Ni kan räkna själva på risken att nån smittar asymptomatisk, även om bara 1% gör det så kommer viruset spridas den 100:e gången som någon ska hjälpa de äldre och pratar med dem inom 1-2 meters avstånd. Hur många vårdinsatser görs per dag i Sverige? En miljon? Här har Folkhälsomyndigheten gjort en jättemiss och de verkar inte vilja ändra sig.
USA rekommenderar ett enkelt munskydd när du handlar mat eller måste till apoteket, men i Sverige behövs inget munskydd när du jobbar nära äldre.
Här är USAs råd och instruktioner för att göra ditt eget munskydd:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... rings.html

FHM tanten sa faktiskt aldrig att det smittar när man talar... bara vid hosta och nysning.
Riktigt bra hopklippt, vi ska skydda de äldre, äldre.... men inga ansiktsmasker på de som jobbar?
Ni kan räkna själva på risken att nån smittar asymptomatisk, även om bara 1% gör det så kommer viruset spridas den 100:e gången som någon ska hjälpa de äldre och pratar med dem inom 1-2 meters avstånd. Hur många vårdinsatser görs per dag i Sverige? En miljon? Här har Folkhälsomyndigheten gjort en jättemiss och de verkar inte vilja ändra sig.

USA rekommenderar ett enkelt munskydd när du handlar mat eller måste till apoteket, men i Sverige behövs inget munskydd när du jobbar nära äldre.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
• Färre döda i hela Europa i år än vad som vanligen dör under influensasäsongerna 2019, 2018 och 2017!!
• WHO har ändrat definition på pandemi så det står inget om spridning eller farlighet, dödstal.
Se denna film baserad på fakta om verkliga dödstal nu och tidigare vintrar. De kör hela vår ekonomi i sank på ett luftslott?!?
...
Nu visar sig att 4 av 5 som testas positiva för SARS-Covid19 inte utvecklar symtom - vilket indikerar mkt starkt att testerna är inte tillförlitliga. Företaget som säljer PCR-testen skriver själva ”ej för diagnos, endast forskning”. Läs även denna om hur otillförlitligt Coronavirustestet är. https://blog.nomorefakenews.com/2020/03 ... tic-tests/
Om man tittar på siffrorna ligger både Sverige och Norge under normala dödstal.
https://www.euromomo.eu/
https://www.euromomo.eu/
Nu får jag kolla på videon vid ett senare tillfälle men har de redan fått ihop tillförlitlig data på antalet döda i Europa under mars månad? Om det inte inkluderar mars så blir det ju vansinnigt att göra en jämförelse nu. SCB har ju endast presenterat data för Sverige i januari i år, är andra länder så mycket snabbare?joyhan skrev:• Färre döda i hela Europa i år än vad som vanligen dör under influensasäsongerna 2019, 2018 och 2017!!
• WHO har ändrat definition på pandemi så det står inget om spridning eller farlighet, dödstal.
Se denna film baserad på fakta om verkliga dödstal nu och tidigare vintrar. De kör hela vår ekonomi i sank på ett luftslott?!?
...
Nu visar sig att 4 av 5 som testas positiva för SARS-Covid19 inte utvecklar symtom - vilket indikerar mkt starkt att testerna är inte tillförlitliga. Företaget som säljer PCR-testen skriver själva ”ej för diagnos, endast forskning”. Läs även denna om hur otillförlitligt Coronavirustestet är. https://blog.nomorefakenews.com/2020/03 ... tic-tests/
Swede1 skrev:Såg Agenda nu, FHM tanten sitter och säger att nu har det kommit en forskningsrapport som påvisar att ansiktsmasker kan hjälpa mot virus och att viruset kan smitta trots att folk är asymptomatiska. (Hon säger även att det kan finnas förändringar på lungorna utan symptom). Det var precis som jag sade, de måste ha en forskningsrapport, annars gör de ingenting på FHM.
![]()
Ni kan räkna själva på risken att nån smittar asymptomatisk, även om bara 1% gör det så kommer viruset spridas den 100:e gången som någon ska hjälpa de äldre och pratar med dem inom 1-2 meters avstånd. Hur många vårdinsatser görs per dag i Sverige? En miljon? Här har Folkhälsomyndigheten gjort en jättemiss och de verkar inte vilja ändra sig.![]()
Det märkligaste är väl att anställda inom äldrevården inte rutinmässigt skyddar dom äldre från virussjukdomar. Hela tiden. Helt utan att dom säger det på nyheterna.
Det känns som det borde vara naturligt att ta på sig operationsmasker och tvätta händerna när man vårdar skröpliga på älderdomshem. (Borde finnas genomskinliga masker)
Det är vårdtagarna som maskerna skall skydda.
Det är vårdtagarna som maskerna skall skydda.
- PoloPrinsen
Ja helt klart borde det vara skydd på äldrevårdens personal för att skydda de intagna mot virus i virustider. Rutin 1a typ.
Och, lite olustigt att behöva skriva, dessutom borde det krävas skriftlig order uppifrån politiker eller annan relevant instans om man nu skall frångå rutin 1a(skydda de inragna). Så att man enkelt kan lätta på personalens mentala börda och såklart även utkräva svar o ansvar utav den som beordrat ändring i rutinerna.
Men det vore ju att begära att äldrevården skulle fungera i princip felfritt, och dit tror jag ej politikerna vill komma.
Mvh PP.
Och, lite olustigt att behöva skriva, dessutom borde det krävas skriftlig order uppifrån politiker eller annan relevant instans om man nu skall frångå rutin 1a(skydda de inragna). Så att man enkelt kan lätta på personalens mentala börda och såklart även utkräva svar o ansvar utav den som beordrat ändring i rutinerna.
Men det vore ju att begära att äldrevården skulle fungera i princip felfritt, och dit tror jag ej politikerna vill komma.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
I den tyska videon som Nek0 länkade till ovan säger professorn att det dog 20 000 personer (!) i säsonginfluensan 2018, bara i Tyskland. Det var tydligen ett väldigt aggressivt coronavirus och frågan är enligt honom om detta nya coronaviruset verkligen kommer att orsaka så många fler dödsfall att det rättfärdigar de drastiska åtgärdena som får hela landet att gå omkull. Med tanke på att det inte fanns en skäft som överhuvudtaget har reagerat 2018, trots de höga dödstalen.joyhan skrev:• Färre döda i hela Europa i år än vad som vanligen dör under influensasäsongerna 2019, 2018 och 2017!!
...