Prisförändring pga Corona

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Prisförändring pga Corona

Inlägg av Elexotico »

Hej.

Jag kommer inom en framtid att köpa en Tesla 3 men i och med Coronatider så tänker jag att det eventuellt kommer påverka bilbranschen "hårdare" inom närmsta 1-2 månaderna. Igår var jag inne i Tesla Göteborg för att prata om leveranstid osv. och i deras register fanns det många bilar nere i Holland som var redo för transport när som helst (Deras register på hemsidan visar inte alla bilar som finns utan detta var deras egna "större" som säljaren visade).

Det hade absolut varit optimalt för mig att ha en bil i början av Juni men om det kan vara så att man kan göra sig ett "klipp" och få bilen i Juli / Augusti så skulle det nog vara värt.

Hur ser ni på saken? Vad tror ni kommer hända med priserna på just Tesla?

Ni har säkert bättre koll på Tesla än mig i allmänhet (som är ny på detta) och vill därför ha in lite åsikter och tankar:)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Zalman3 »

Elexotico skrev:
Hej.

Jag kommer inom en framtid att köpa en Tesla 3 men i och med Coronatider så tänker jag att det eventuellt kommer påverka bilbranschen "hårdare" inom närmsta 1-2 månaderna. Igår var jag inne i Tesla Göteborg för att prata om leveranstid osv. och i deras register fanns det många bilar nere i Holland som var redo för transport när som helst (Deras register på hemsidan visar inte alla bilar som finns utan detta var deras egna "större" som säljaren visade).

Det hade absolut varit optimalt för mig att ha en bil i början av Juni men om det kan vara så att man kan göra sig ett "klipp" och få bilen i Juli / Augusti så skulle det nog vara värt.

Hur ser ni på saken? Vad tror ni kommer hända med priserna på just Tesla?

Ni har säkert bättre koll på Tesla än mig i allmänhet (som är ny på detta) och vill därför ha in lite åsikter och tankar:)

Tror inte Tesla priserna kommer att gå ner. De kan sälja allt de tillverkar ändå.

Andra vill ogärna gå ner i pris, dock kommer det aggressiva privatleasing kampanjer.

Exempel:
Kia CEED Sportswagon Plug-in Hybrid 2995:-/mån

Beskrivning
Privatleasing Kampanj på Kia Ceed SW Plug-In Hybrid nu endast 2995:-/mån
ink serviceavtal och 1500 mil per år, bilar finns för Snabb leverans, vid val av
metallic tillkommer 86:-/mån, Upp till 50 km Räckvidd på ren el !
Årskatt 360:-/år, förberedd för dragkrok (1300kg
https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... a/89070343
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av loftux »

Tesla säljer alla bilar som tillverkas. Så det kommer inte bli några rabatter för att sälja ut lager. Snarare är det risk för prishöjningar pga svagare krona. Köp nu för att låsa in priset.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Elexotico »

Vad tror vi om andrahandsmarknaden?
Folk som inte har råd att ha kvar bilen eller rent av vill ha in kapital?
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Xmag »

Elexotico skrev:
Vad tror vi om andrahandsmarknaden?
Folk som inte har råd att ha kvar bilen eller rent av vill ha in kapital?
Samtidigt har alla bilfabriker stängt ned så det finns begränsat antal nya att få ta tag på.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av LarsL »

Innan Corona var ju andrahandsvärdet alldeles för högt så det kanske ska justeras ner. (Tänk på att du får 60 kkr i bonus och garantier på nya bilar. ) Men det är lite samma här som för nya bilar med större efterfrågan än tillgång och det kommer bli värre när det inte tillverkas nya i den takt som det har förut.

Vill du absolut deala så titta på Norska bilar. De kostar iofs lite att importera men det kan löna sig ändå.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Elexotico »

LarsL skrev:
Innan Corona var ju andrahandsvärdet alldeles för högt så det kanske ska justeras ner. (Tänk på att du får 60 kkr i bonus och garantier på nya bilar. ) Men det är lite samma här som för nya bilar med större efterfrågan än tillgång och det kommer bli värre när det inte tillverkas nya i den takt som det har förut.

Vill du absolut deala så titta på Norska bilar. De kostar iofs lite att importera men det kan löna sig ändå.
Kollat lite men då blir det väl pris × 1,1 × 1,25?
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Fredrik j »

Antal konkurser bland svenska företag har ju ökat dramatiskt i slutet på mars och kommer accelerera ännu snabbare under kvartal 2.
Väldigt många tjänste/förmåns-bilar kommer återtas av finansbolag och hamna på marknaden.
Det gäller ju naturligtvis inte bara Tesla även om det känns som att det är en relativt stor andel småföretagare som kör Tesla i bolaget. Större företag har ju ofta lite mer stelbenta beloppsgränser och/eller ramavtal att hålla sig till.

Även om bolagen inte går i konkurs kommer ju många hotas av nedskärningar och arbetslöshet med samma resultat när det gäller förmånsbilen. Jag tror det kommer finnas ett större utbud av nästan nya bilar av många märken till sommaren.
Beg-bilsmarknaden har ju under ett par år har varit väldigt stark och kommer ju nu svalna betänkligt.

Teslas policy att inte lämna rabatter är ju lite unik och troligtvis försöker man väl bibehålla den. Första rabatten på en ny Tesla skulle ju bli en stor nyhet.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Teslas policy att inte lämna rabatter är ju lite unik och troligtvis försöker man väl bibehålla den. Första rabatten på en ny Tesla skulle ju bli en stor nyhet.
Jag tror inte vi kommer att se några generella rabatter i framtiden heller. Går försäljningen trögt så sänker Tesla priset istället för att ge rabatt. Vi har sett kraftiga prissänkningar tidigare från Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Teslas policy att inte lämna rabatter är ju lite unik och troligtvis försöker man väl bibehålla den. Första rabatten på en ny Tesla skulle ju bli en stor nyhet.
Jag tror inte vi kommer att se några generella rabatter i framtiden heller. Går försäljningen trögt så sänker Tesla priset istället för att ge rabatt. Vi har sett kraftiga prissänkningar tidigare från Tesla.
En generell prissänkning är ju samma sak som en generell rabatt. Anpassat priserna har Tesla ju gjort innan och det är inte det jag menar.
Vad jag menar är att dom andra biltillverkarna ju ofta rabatterar ut t.ex. lagerbilar för att sänka lager på en specifik modell vid ett specifikt tillfälle och fortfarande få bättre betalt för nybeställningar framåt.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Elexotico »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Teslas policy att inte lämna rabatter är ju lite unik och troligtvis försöker man väl bibehålla den. Första rabatten på en ny Tesla skulle ju bli en stor nyhet.
Jag tror inte vi kommer att se några generella rabatter i framtiden heller. Går försäljningen trögt så sänker Tesla priset istället för att ge rabatt. Vi har sett kraftiga prissänkningar tidigare från Tesla.
Tror ni försäljningen kommer gå trögt pga Corona?
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Fredrik j »

Elexotico skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Teslas policy att inte lämna rabatter är ju lite unik och troligtvis försöker man väl bibehålla den. Första rabatten på en ny Tesla skulle ju bli en stor nyhet.
Jag tror inte vi kommer att se några generella rabatter i framtiden heller. Går försäljningen trögt så sänker Tesla priset istället för att ge rabatt. Vi har sett kraftiga prissänkningar tidigare från Tesla.
Tror ni försäljningen kommer gå trögt pga Corona?
Troligtvis kommer det inte gå trögare för Tesla än för någon annan. Men drygt 70% av försäljningen hittills i år har varit företagsbilar och jag tror det är få företag, särskilt små och medelstora, som har bilden helt klar för sig hur framtiden ser ut. Beställa ny bil kanske kan vänta...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Teslas policy att inte lämna rabatter är ju lite unik och troligtvis försöker man väl bibehålla den. Första rabatten på en ny Tesla skulle ju bli en stor nyhet.
Jag tror inte vi kommer att se några generella rabatter i framtiden heller. Går försäljningen trögt så sänker Tesla priset istället för att ge rabatt. Vi har sett kraftiga prissänkningar tidigare från Tesla.
En generell prissänkning är ju samma sak som en generell rabatt. Anpassat priserna har Tesla ju gjort innan och det är inte det jag menar.
Vad jag menar är att dom andra biltillverkarna ju ofta rabatterar ut t.ex. lagerbilar för att sänka lager på en specifik modell vid ett specifikt tillfälle och fortfarande få bättre betalt för nybeställningar framåt.
Och vad jag menar är att jag inte tror att Tesla kommer att göra som de andra tillverkarna och köra med tillfälliga rabatter. De kommer fortsätta att justera priserna både uppåt och neråt precis som tidigare. De andra biltillverkarna kan ju inte sänka priset eftersom det i princip är ”förbjudet” att höja priset under innevarande modellår. Därför kör de med tillfälliga rabatter. Desutom är nybilspriserna alltid förhandlingsbara hos de andra så det går alltid att få rabatt. Det är ju som bekant ganska svårt hos Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
De andra biltillverkarna kan ju inte sänka priset eftersom det i princip är ”förbjudet” att höja priset under innevarande modellår.
Man reglerar priset med rabatter som man alltid gjort. Sänkt rabatt = högre pris. Ingen har någonsin betalat listpris för en ny bil.
Förutom hos Tesla då. Jag tycker det i grunden är bra med fasta priser men det ger ju lite mindre manöverutrymme.


När någon annan ökar sina rabatter tar det ett tag innan det är allmänt känt. Oftast något mellan kunden och återförsäljaren.
När Tesla ändrar priset hamnar det på löpsedeln.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av LarsA »

Svårt att spå i glaskulan.

Tesla kommer att justera priset, det gör dom "regelbundet". Men blir det uppåt eller neråt?

Det som talar mot lägre pris är att tillverkningen går på sparlåga i USA pga restriktioner.
Många delar i model 3 finns i model Y, så lättare för Tesla att att styra tillverkning efter efterfrågan.

Kan dock vara så att USAs ekonomi drabbas hårdare av coronan och att svenska kronan står sig starkare och därmed ett lägre pris, fast vi är starkt beroende av exporten till USA.
Så vad jag har lärt mig är att köpa när man känner behovet och har råd, ibland går priset senare upp eller ner. Skönare att använda prylarna än att ängsligt vänta på "lägsta" pris.
Polestar 2 awd -21
Verdi

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Verdi »

Vad som händer med nypriserna är svårt att svara på eftersom kronan är så svag.

Att begagnatpriserna kommer sjunka drastiskt är det ingen tvekan om. Efterfrågan på Tesla drivs i mångt och mycket av små företag utan personalbilspolicies och det är dem som ligger risigt till nu.

Privatköparna lär också dra öronen åt sig. Att köpa en mellanklass-sedan för 6-700 papp är inget man gör i osäkra tider. Då kanske gammeldieseln får duga ett år år till... Och med minskad efterfrågan sjunker priserna ofrånkomligt. Tyvärr.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Vad som händer med nypriserna är svårt att svara på eftersom kronan är så svag.

Att begagnatpriserna kommer sjunka drastiskt är det ingen tvekan om. Efterfrågan på Tesla drivs i mångt och mycket av små företag utan personalbilspolicies och det är dem som ligger risigt till nu.

Privatköparna lär också dra öronen åt sig. Att köpa en mellanklass-sedan för 6-700 papp är inget man gör i osäkra tider. Då kanske gammeldieseln får duga ett år år till... Och med minskad efterfrågan sjunker priserna ofrånkomligt. Tyvärr.
Varför ”tyvärr”?

Du har ju länge ondgjort dig över de höga begangnatpriserna på Tesla. Om de nu sjunker så går det väl åt rätt håll?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
pOst
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 apr 2020 21:56
Ort: Trelleborg

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av pOst »

Min säljare i Malmö hörde av sig och sa att den kommer en prishöjning pga svag svensk krona. Så la en beställning inför Q2 och kunde låsa priset. Kronan kommer att vara svag mot dollarn ett bra tag framöver oavsett hur svensk ekonomi går. I oroliga tider så drar sig alla till stabila valutor som dollarna och euron
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av taliz »

Jag tippar på höjt grundpris och mer SUC-km vid referal .
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Prisförändring pga Corona

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Vad som händer med nypriserna är svårt att svara på eftersom kronan är så svag.

Att begagnatpriserna kommer sjunka drastiskt är det ingen tvekan om. Efterfrågan på Tesla drivs i mångt och mycket av små företag utan personalbilspolicies och det är dem som ligger risigt till nu.

Privatköparna lär också dra öronen åt sig. Att köpa en mellanklass-sedan för 6-700 papp är inget man gör i osäkra tider. Då kanske gammeldieseln får duga ett år år till... Och med minskad efterfrågan sjunker priserna ofrånkomligt. Tyvärr.
Varför ”tyvärr”?

Du har ju länge ondgjort dig över de höga begangnatpriserna på Tesla. Om de nu sjunker så går det väl åt rätt håll?
Verdi funderar ju på att sälja nu. Du vet när det gäller en själv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Att inte Tesla ger rabatter vet jag inte om jag håller med om, vi är nog många som fått demorabatt, själv har jag fått som mest 180k om jag minns rätt. Detta gäller spritt nya bilar.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Mickep »

Tror inte från centralt håll. Dock tyvärr kan företag som hamnat på obestånd och är desperata att få in likvida medel tvingade att sälja begagnat billigt. Vilket självklart ärolyckligt.
Verdi

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Vad som händer med nypriserna är svårt att svara på eftersom kronan är så svag.

Att begagnatpriserna kommer sjunka drastiskt är det ingen tvekan om. Efterfrågan på Tesla drivs i mångt och mycket av små företag utan personalbilspolicies och det är dem som ligger risigt till nu.

Privatköparna lär också dra öronen åt sig. Att köpa en mellanklass-sedan för 6-700 papp är inget man gör i osäkra tider. Då kanske gammeldieseln får duga ett år år till... Och med minskad efterfrågan sjunker priserna ofrånkomligt. Tyvärr.
Varför ”tyvärr”?

Du har ju länge ondgjort dig över de höga begangnatpriserna på Tesla. Om de nu sjunker så går det väl åt rätt håll?

Ja, det är nästan kriminellt som det har varit. Att kapitalisera på folks okunskap menar jag. Finns ingen logisk förklaring till prisnivån. Inga långa leveranstider, ingenting.

Det är ju "tyvärr" för de som ska sälja.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Vad som händer med nypriserna är svårt att svara på eftersom kronan är så svag.

Att begagnatpriserna kommer sjunka drastiskt är det ingen tvekan om. Efterfrågan på Tesla drivs i mångt och mycket av små företag utan personalbilspolicies och det är dem som ligger risigt till nu.

Privatköparna lär också dra öronen åt sig. Att köpa en mellanklass-sedan för 6-700 papp är inget man gör i osäkra tider. Då kanske gammeldieseln får duga ett år år till... Och med minskad efterfrågan sjunker priserna ofrånkomligt. Tyvärr.
Varför ”tyvärr”?

Du har ju länge ondgjort dig över de höga begangnatpriserna på Tesla. Om de nu sjunker så går det väl åt rätt håll?
Verdi funderar ju på att sälja nu. Du vet när det gäller en själv...
Jo det är lätt att vara tuff när priserna sjunker om man sitter med en leasingbil med garanterat restvärde och man inte ser någon ände på inkomsterna. Då kan man till och med skratta sig harmynt som flera gjorde här på forumet när privatägare förlorade 3-400k över en natt på sin nya Model S när Tesla fullständigt dumpade priserna. - äntligen skulle det bli ordning på begangnatmarknaden.

Nu när förutsättningarna ändras fullständigt, så är det plötsligt en annan ton.
Bara en iakttagelse. :|
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av pefreli »

Dollarn har nu tappat drygt 15% på 4 månader.

Om det håller i sig under hösten kan vi kanske få se en prisjustering framöver.

Eller så kanske Tesla satsar på bättre marginaler.

Vad tror ni? ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar