Corona

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Mickep

Re: Corona

Inlägg av Mickep »

vi Borde se en dramatisk minskning av andra smittsamma sjukdomar just vare att folk tvättar händerna. Precis som under svininfluensan.
Men det är en enorm ökning av folk som tycker sig ha andningssvårigheter. Det är anmärkningsvärt många i medelåldern. På nyheterna var det knappt någon äldre. Kan det vara att folk känner efter? En del lämnar de hemma, men de mäter syrehalten så det är inget som folk kan simulera. De skickar också hem folk som är positiva. Går man ut ser man folk som tar sig för bröstet.
En del frågar sig hur folk kan gå ut utan munskydd, men jag menar det är verkningslöst om inte alla använde det. De riktiga skydden skall användas inom sjukvården (brist).men en lämplig åtgärd vore att säga åt folk att täcka näsa mun när man är i tex affärer och kollektivtrafik för att inte smitta andra. Går man själv med mask tittar folk snett på en.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
I den tyska videon som Nek0 länkade till ovan säger professorn att det dog 20 000 personer (!) i säsonginfluensan 2018, bara i Tyskland. Det var tydligen ett väldigt aggressivt coronavirus och frågan är enligt honom om detta nya coronaviruset verkligen kommer att orsaka så många fler dödsfall att det rättfärdigar de drastiska åtgärdena som får hela landet att gå omkull. Med tanke på att det inte fanns en skäft som överhuvudtaget har reagerat 2018, trots de höga dödstalen.
Det verkar finnas uppskattningar i Tyskland att 25 000 människor dog i influensaepidemin 2017/18:

https://www.tagesschau.de/inland/grippe-129.html

Så professorn i klippet hittar inte på själv (vilket jag inte heller hade förväntat mig).
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
joyhan skrev:
• Färre döda i hela Europa i år än vad som vanligen dör under influensasäsongerna 2019, 2018 och 2017!!
• WHO har ändrat definition på pandemi så det står inget om spridning eller farlighet, dödstal.
Se denna film baserad på fakta om verkliga dödstal nu och tidigare vintrar. De kör hela vår ekonomi i sank på ett luftslott?!?

...
I den tyska videon som Nek0 länkade till ovan säger professorn att det dog 20 000 personer (!) i säsonginfluensan 2018, bara i Tyskland. Det var tydligen ett väldigt aggressivt coronavirus och frågan är enligt honom om detta nya coronaviruset verkligen kommer att orsaka så många fler dödsfall att det rättfärdigar de drastiska åtgärdena som får hela landet att gå omkull. Med tanke på att det inte fanns en skäft som överhuvudtaget har reagerat 2018, trots de höga dödstalen.
Hur ser det ut på tyska sjukhus just nu? Som jag förstår det har de en otroligt hög intesivvårdskapacitet så det borde ju vara det land som bäst lämpar sig mjukare åtgärder.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Muhlegg skrev:
Hur ser det ut på tyska sjukhus just nu? Som jag förstår det har de en otroligt hög intesivvårdskapacitet så det borde ju vara det land som bäst lämpar sig mjukare åtgärder.
Har inget svar på din fråga, men ett land som Tyskland hade nog drabbats hårt ekonomiskt även om mjuka åtgärder tillämpats. Ungefär hälften av landets BNP går på export, så påverkan av andra länders åtgärder borde vara hög.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Niklas Z skrev:
mati skrev:
Det verkar finnas uppskattningar i Tyskland att 25 000 människor dog i influensaepidemin 2017/18:

https://www.tagesschau.de/inland/grippe-129.html

Så professorn i klippet hittar inte på själv (vilket jag inte heller hade förväntat mig).
Finns denna artikel på dn, där de försöker sätta in hela pandemin i något sorts perspektiv till annat. I slutet listar de dödsorsaker årligen.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/exper ... ska-hotet/

Dödsorsaker i världen

Tbc: 1,5 miljoner döda per år
Trafikolyckor: 1,5 miljoner döda per år
Malaria: 435.000 döda per år
Mässlingen: 140.000 döda per år
Diarréer: 500.000 döda barn per år
Lunginflammation: 800.000 döda barn per år
Influensa i Italien säsongen 2016-2017: 25.000 döda
Influensa i USA säsongen 2017-2018: 61.000 döda
Covid-19 fram till den 2 april: 48.000 döda

Så, frågan är årets influensaepedimi ska ses.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
De säger att de har runt 7000 lediga IVA-platser kvar med möjlighet att skapa ungefär 10 000 till. Tyskland lånar ju till och med ut iVA-platser till Italien just nu. Det finns alltså kapacitet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
vi Borde se en dramatisk minskning av andra smittsamma sjukdomar just vare att folk tvättar händerna. Precis som under svininfluensan.
Ja, vanliga säsongsinfluensan har ju förmodligen tappat fart med alla riskgrupper i egen karantän och allt handtvättande.
Jag ser fram mot framtiden när det inte kommer vara socialt accepterat att vara förkyld bland andra människor hur som helst.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

PoloPrinsen skrev:
Ja helt klart borde det vara skydd på äldrevårdens personal för att skydda de intagna mot virus i virustider. Rutin 1a typ.

Och, lite olustigt att behöva skriva, dessutom borde det krävas skriftlig order uppifrån politiker eller annan relevant instans om man nu skall frångå rutin 1a(skydda de inragna). Så att man enkelt kan lätta på personalens mentala börda och såklart även utkräva svar o ansvar utav den som beordrat ändring i rutinerna.

Men det vore ju att begära att äldrevården skulle fungera i princip felfritt, och dit tror jag ej politikerna vill komma.
Mvh PP.
Man får fundera på vad äldrevårdens syfte är? Jag tror och tycker att äldrevården ska ta hand om våra äldre och ge dem en så bra sista tid som det går, inte nödvändigtvis förlänga den in absurdum. Det kommer inte bli trivsamt om vårdarna springer runt i skyddsmasker hela dagarna så att de äldre inte får någon mänsklig kontakt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Den tråkiga sanningen är nog att det inte finns tillräckligt med munskydd och annan skyddsutrustning för de som jobbar på sjukhus och äldrevård. Munskydd slängs idag inte direkt mellan patienter och finns inte för alla som jobbar nära konstaterade smittade eller misstänkt smittade.

En bidragande orsak till bristen är de drakoniska åtgärder som införts där arbetskraft inte kan sköta sitt jobb eller att länder stoppar flödena av nödvändig utrustning. Vad hjälper det att det finns miljoner munskydd om de inte får exporteras till behövande?

Blir intressant hur länge länder orkar köra med påtvingad karantän och om de kommer vara i karantän till nästa års säsongsinfluensa eller om det blir prat att införa karantän igen..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
PoloPrinsen skrev:
Ja helt klart borde det vara skydd på äldrevårdens personal för att skydda de intagna mot virus i virustider. Rutin 1a typ.

Och, lite olustigt att behöva skriva, dessutom borde det krävas skriftlig order uppifrån politiker eller annan relevant instans om man nu skall frångå rutin 1a(skydda de inragna). Så att man enkelt kan lätta på personalens mentala börda och såklart även utkräva svar o ansvar utav den som beordrat ändring i rutinerna.

Men det vore ju att begära att äldrevården skulle fungera i princip felfritt, och dit tror jag ej politikerna vill komma.
Mvh PP.
Man får fundera på vad äldrevårdens syfte är? Jag tror och tycker att äldrevården ska ta hand om våra äldre och ge dem en så bra sista tid som det går, inte nödvändigtvis förlänga den in absurdum. Det kommer inte bli trivsamt om vårdarna springer runt i skyddsmasker hela dagarna så att de äldre inte får någon mänsklig kontakt.
Det skulle ju räcka långt med mask vid hjälp på toalett/dusch.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jag har ingen aning hur det är i Sverige, fast jag har en känsla av att det handlar mest om äldreförvaring med tanke på vad jag har sett. Jag var mycket positivt överraskad när min morfar flyttade in på ett äldreboende i staden där han bodde i Tyskland. Där tillbringade han sina sista månader innan han gick bort. Jag kommer ihåg från 80-talet när min gammelmormor var på samma hem, då var det i stort sett bara förvaring, men samtidigt försökte man hålla henne vid liv in i det sista. Det var vedervärdigt.
Nu höll de på med en massa aktiviteter, live-band som kom minst en gång i veckan och spelade musik som de gamla kände igen från förr, sommarfester, spelkvällar, osv osv. Personalen kom springades med kaffe och kaka så fort man kom på besök. Stackars morfar tyckte nästan det var lite jobbigt eftersom han ville vara för sig själv ibland och fundera, som han uttryckte sig. Men det var verkligen roligt att se hur de ansträngde sig att få de gamla att trivas. Svårt att tänka sig att de skulle springa omkring i skyddskläder.
Angående den extraordinära servicen (som jag befarar inte hade funnits på samma sätt i Sverige) får man också nämna att det kostade drygt 3000 € i månaden som morfar fick betala ur egen ficka. Hans pension räckte för det på något för mig obegripligt sätt. Hade han inte kunnat betala själv så hade de gått på mig som enda släkting. Det krävs rätt mycket för att staten skulle gå in och betala. Inte som i Sverige.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
LarsL skrev:
Jag har ingen aning hur det är i Sverige, fast jag har en känsla av att det handlar mest om äldreförvaring med tanke på vad jag har sett. Jag var mycket positivt överraskad när min morfar flyttade in på ett äldreboende i staden där han bodde i Tyskland. Där tillbringade han sina sista månader innan han gick bort. Jag kommer ihåg från 80-talet när min gammelmormor var på samma hem, då var det i stort sett bara förvaring, men samtidigt försökte man hålla henne vid liv in i det sista. Det var vedervärdigt.
Nu höll de på med en massa aktiviteter, live-band som kom minst en gång i veckan och spelade musik som de gamla kände igen från förr, sommarfester, spelkvällar, osv osv. Personalen kom springades med kaffe och kaka så fort man kom på besök. Stackars morfar tyckte nästan det var lite jobbigt eftersom han ville vara för sig själv ibland och fundera, som han uttryckte sig. Men det var verkligen roligt att se hur de ansträngde sig att få de gamla att trivas. Svårt att tänka sig att de skulle springa omkring i skyddskläder.
Angående den extraordinära servicen (som jag befarar inte hade funnits på samma sätt i Sverige) får man också nämna att det kostade drygt 3000 € i månaden som morfar fick betala ur egen ficka. Hans pension räckte för det på något för mig obegripligt sätt. Hade han inte kunnat betala själv så hade de gått på mig som enda släkting. Det krävs rätt mycket för att staten skulle gå in och betala. Inte som i Sverige.
Det kan nog variera. Min mormor bodde på äldreboende i drygt 10 år innan hon gick bort vid 96. Vi hade inget att klaga på alls. Fantastisk personal som precis som du säger alltid kom springande med kaffe och nybakat vid besök. Dock inga lave-band men jag tror det mest tilltalar oss anhöriga. Mormor ville ha det lugn och ro med balanserad mängd umgänge. Hon höll sig mest på sitt rum. Vill man ha en upplevelse ska man nog bo kvar hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Ja, vanliga säsongsinfluensan har ju förmodligen tappat fart med alla riskgrupper i egen karantän och allt handtvättande.
Jag ser fram mot framtiden när det inte kommer vara socialt accepterat att vara förkyld bland andra människor hur som helst.
Jag ser fram mot samma sak men då måste man nog också ta bort karensdagen permanent...
Det skulle vi nog tjäna på ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

LarsL skrev:
PoloPrinsen skrev:

Mvh PP.
Du har nog helt rätt i det du tror, hoppas jag iaf. Men jag är inte helt säker på att det är det kompletta svaret. Skulle inte förvåna mig om man även anser att det är bättre att staten tar hand om de icke arbetsföra individerna och att de som är arbetsföra just det, istället arbetar för att ta hand om anhöriga. Det är ju lite det sammhällskontraktets ena halva innebär. Arbeta och därigenom dra in skattemedel.

Tex så tar BB, dagis, fritdis, förskola, skola och äldrevården hand om de som ej är arbetsföra. Skolplikt mm ser till så att merparten kommer in i arbete efter studier. Mycket viktigt att detta fungerar för samhällets framtida inkomster.

Äldreboenden tar hand om de som har lämnat över till nästa generation. Viktighetsgraden här är att samhällets individer inte skall protestera för mycket om saker upplevs som ej helt fungerande. Godkänt betyg räcker mer än väl så att säga.

Undantag finns såklart i alla områden, men annars så tror jag helt klart att man sparar in så mycket som möjligt på äldrevården.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Angående videon som postades tidigare, intressant att SCB endast har preliminär information om antalet döda för januari än så länge och ingen för februari och mars. Samtidigt så har hemsidan euromomo siffror för de senaste veckorna för länder i hela Europa. Tur att Sverige är så litet så att det inte gör så mycket i statistiken om vi är betydligt efter i digitalisering av denna typen av information jämfört med länder i södra Europa.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

"Av historien lär vi oss att vi inget lär av historien."

Ett uttryck som ofta stämmer väldigt bra.
I princip alla som varit med länge eller vars yrke det är
att fundera kring hot mot mänskligheten och pandemier i synnerhet,
vet, eller borde veta iaf, att pandemier drabbar oss från
tid till annan. Det borde inte komma som en överraskning.

Hur bör man då förbereda sig. Gårdagens aktuellt och agenda visar
på Finlands beredskapslager. Exemplariskt.
Tysklands sjukvård och stora antal intensivvårdsplatser är imponerande.
Sverige är långt ifrån bäst i klassen här. Det tjänar väl inte så
mycket till att klaga alltför mycket på det nu.
Men vi måste fan skärpa oss på dessa områden. Och bli bättre framöver.

Rätt åtgärder mot smittspridning kan vi dividera om länge.
Det som oroar mig och många andra alltmer nu är dom ekonomiska
konsekvenser som kommer av att stänga ner samhällen och hela länder.
Vi vet vad hög arbetslöshet, massarbetslöshet för med sig.
Snacka om hot. Mängder av människor som inte har något vettigt
att sysselsätta sig med, som inte känner att dom bidrar med något,
som inte känner sig behövda. Katastrof.

Hur håller vi liv i alla sunda småföretag som i vanliga fall inte
skulle haft några problem att klara sig utan snarare växa.
Vem ska köpa våra exportvaror.
Hur får vi hjulen att snurra på litegrann samtidigt som vi
ska platta ut kurvan så sjukvården hinner med.
Förhoppningsvis kommer det i slutändan visa sig att Sverige ändå
får ett högre än genomsnittsbetyg i att hålla igång samhället.
Till vilket pris, det återstår att se.

Att jämföra Covid 19 med en "vanlig" influensa och inte göra
nått hade sannolikt lett till väldigt många fler dödsfall
än normalt. Och vi ska vara oerhört tacksamma för att dödligheten
inte är större.
Nästa gång kanske den är det. Att vara dåligt förbered, agera långsamt
med små och felaktiga åtgärder då kommer leda till en fruktansvärd katastrof.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

I denna BBC artikel går de igenom mycket om Corona.
https://www.bbc.com/news/health-51979654

Exempelvis dödlighet i förhållande till normal dödlighet.
_111545795_optimised-mortality_rates-nc.png
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Larofo skrev:
"Av historien lär vi oss att vi inget lär av historien."
...
Bra skrivet tycker jag.
Sverige har ju historiskt haft en menalitet att man minsann vet bättre än alla andra. Det har visat sig inom många områden, invandring, miljö, jämställdhet, arbetsmiljö, säkerhetstänk, djurskydd, you name it. Ibland har det gått bra, ibland mindre bra. Och nu är det så igen. Jag hoppas verkligen att Sverige i det här fallet gör rätt (eller åtminstone mindre fel än andra) och jag hoppas att det visar sig att vi klarar oss förhållandevis bra ändå. Både ekonomiskt och i antalet dödsfall.

Men när det gäller att planera inför kriser och att tänka längre än näsan räcker har det ju tydligen brustit nåt så in i helvete. Vi har inga beredskapslager för varken mediciner eller utrustning. Sjukvården har problem till och med utan en pågående kris. Vi måste sänka kraven för att inte bryta mot våra egna regler. Maten måste vi till stor del importera från länder som vill sälja till oss. Själva kan vi bara producera spannmål, socker och morötter i tillräckliga mängder. Hade det inte varit så fruktansvärt tragiskt hade man säkert gjort ett eller annat skämt kring det, men jag avstår.

Hur kunde det bli så egentligen? Är det verkligen så att svenskarna har blivit "fredsskadade" som en del säger? Det kanske ligger en gnutta sanning i det de gamla säger, ni måste ha varit med om ett världskrig så ni begriper vad som är viktigt. Jag har alltid fått höra det under min uppväxt och jag har alltid hoppats att det är fel.
joyhan

Inlägg av joyhan »

Finns det någonstans i världen där sådant kan pågå? EU är fantastiskt där de stora medlemmarna tror att de kan göra vad som helst.
Kanske man kunde ha en regel som säger att det inte är tillåtet att stjäla?
När kan man hoppas på swexit?
https://www.di.se/nyheter/frankrike-bac ... ka-masker/
Fyra miljoner skyddsmasker som det svenska företaget Mölnlycke hade importerat från Kina fastnade i Frankrike, då landet hävdade rätten att beslagta dem.

Nu har Frankrike släppt restriktionerna, skriver utrikesminister Ann Linde på Twitter.

JESPER MOTHANDER
Publicerad: 04 april 2020, 16:09

Du kan nu skriva kommentarer på artiklar som har denna ikon

På fredagen kunde Di berätta att 4 miljoner ansiktsmasker som Investor-ägda Mölnlycke hade köpt från Kina hade fastnat i Frankrike.

Maskerna stoppades den 5 mars, efter att Frankrike bara några dagar tidigare infört en regel att landet har rätt att beslagta produkter som kan användas i kampen mot coronaviruset.

Maskerna skulle enligt planen säljas vidare till Italien och Spanien, Europas två hårdast drabbade länder av Corona-smittan.

”Det är extremt störande. Ingenting av det vi skickar in i Frankrike kan vi skicka ut ur landet”, sa Mölnlyckes vd Richard Twomey till Sveriges Radio.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

joyhan skrev:
Finns det någonstans i världen där sådant kan pågå? EU är fantastiskt där de stora medlemmarna tror att de kan göra vad som helst.
Fyra miljoner skyddsmasker som det svenska företaget Mölnlycke hade importerat från Kina fastnade i Frankrike, då landet hävdade rätten att beslagta dem.

Nu har Frankrike släppt restriktionerna, skriver utrikesminister Ann Linde på Twitter.

JESPER MOTHANDER
Publicerad: 04 april 2020, 16:09

Du kan nu skriva kommentarer på artiklar som har denna ikon

På fredagen kunde Di berätta att 4 miljoner ansiktsmasker som Investor-ägda Mölnlycke hade köpt från Kina hade fastnat i Frankrike.

Maskerna stoppades den 5 mars, efter att Frankrike bara några dagar tidigare infört en regel att landet har rätt att beslagta produkter som kan användas i kampen mot coronaviruset.

Maskerna skulle enligt planen säljas vidare till Italien och Spanien, Europas två hårdast drabbade länder av Corona-smittan.

”Det är extremt störande. Ingenting av det vi skickar in i Frankrike kan vi skicka ut ur landet”, sa Mölnlyckes vd Richard Twomey till Sveriges Radio.
Och på vilket sätt skulle Swexit hjälpa i en sådan situation?
joyhan

Inlägg av joyhan »

Hjälper inte mycket. Men vem vill vara med i en maffialiknande klubb som prackar på en en massa dåliga saker och som samtidigt gör allt och hotar en till livet om man vill lämna skutan? Se exemplet Storbrittanien.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

joyhan skrev:

De har släppt maskerna, så problemet är löst. Krävde bara lite diplomati, så ingen kunde göra vad den ville.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag undrar nog mest vad i heeelvete dessa miljontals masker gör på fransk mark överhuvudtaget. Att frakta någonting så viktigt i dessa tider via ett eller flera andra länder är kanske någon egenskap/faktor bättre än direktflyg, men det ska inte väga över i vågskålen när det är leveranssäkerhet som iaf i min värld borde vara prio 1.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
joyhan skrev:
Det är väl snarare så att i princip hela EU har gjort en EUxit nu vid kris. De fyra friheterna, fri rörelse av varor, människor tjänster och kapital har blivit rejält naggat i kanten när de behövs som mest. Alla stater har bara tänkt på varandra och delvis kastar man skit på varandra för att man tycker att man själv gör rätt och andra fel. I princip alla gränser inom EU är nu stängda. Det behövs fyllas i särskilda formulär när man ska åka från Spanien till Frankrike t.ex. och folk som bor i Polen men jobbar i grannland får inte åka till jobbet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Låst