Det är som sagt på långresorna det blir intressant med ett mindre batteri. Men skillnaden är ändå rätt liten tycker jag.
Skillnaden är att man, som sagts, kommer behöva tanka fullt lite då och då. Och tanka fullt kan upplevas segt och tidskrävande. Å andra sidan får du känna tillfredställelse i att veta att du använder ditt batteri till max och inte släpa runt på en massa outnyttjad kapacitet.
Håller man sig sen till Teslas superchargers och samtidigt tar fika, middag, smygjobb, slösurf, shopping, promenad, tupplur eller lite gaming under ladd så fungerar det kanon.
Enda gången man egentligen behöver ha någon form av planering och framförhållning är väl om man hamnar långt bort från superchargers och ska förlita sig på annan laddning. Då kan det bli spännande. Speciellt om det inte finns ladd på slutdestinationen. Men det där fixar du lätt. Jag är övertygad att du likt de flesta andra endast kommer se laddningen som något positivt. De få gångerna du sen hamnar utanför Teslas trygga nät tror jag faktiskt du kommer se som något spännande och kul att fixa med istället för att få ångest.
Bottom Line: utan tillgång till Teslas laddinfra hade jag inte velat ha en bil med 50kwh men med Tesla-infran fungerar det kanon.