Räckviddsångest?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räckviddsångest?

Inlägg av LarsL »

Metuzela skrev:
Känns som strategin vid laddning ska vara flera stopp med kortare laddtider på supercharger. Har jag fattat det rätt då? :shock:
Nej så förenklat skulle jag inte vilja säga. Ja det är snabbaste laddtiden får man om man gör korta stopp och surfar på de höga effekterna över 100 kW. Men det är ju inte hela grejen. När vi åkt långt med SR+, till Oslo och Köpenhamn, så har vi börjat med 100% och sedan gjort ett långt stopp med lunch för och då har bilen hunnit nå 100% igen och vi har kommit fram. Detta blir då totalt sett det snabbast sättet att resa, ingen väntan på laddning och ingen väntan på att lunchen ska bli färdig. Korta stopp hade ju gjort att vi hade behövt stanna igen för att äta på vägen och då hade bilen bara stått där.

Gör man längre resor (40+?) kan det vara bra att mixa korta laddstopp med hög effekt med långa stopp så man hinner äta.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag har väl inte haft räckviddsångest någon gång men ett antal ggr har eldriften känts besvärande. Jo, kanske hade ångest en gång. Hade ångest i Trysil när jag inte hittade laddstationen som jag sett ut innan jag påbörjade resan. Det löste sig med lite tur dock...

Annars är det mer när man rullar in på en öde fransk SuC där det inte finns nåt att äta och det är 35-40 grader varmt... Blir att sitta kvar i bilen en halvtimme då för att ta sig till nästa och hoppas på bättre lycka där. Inte alltid det man var sugen på med hungriga småbarn... Kändes även jobbigt när vi skulle till Romme över dagen. Gick att boka deras Tesla destination charger men bara halva dagen. Så då fick man byta till skor och knata ut till bilen och flytta på den på lunchen. Eller när vi var nere i Skåne och besökte inspelningen av Sommarlov i Malmö och sen ville åka över Ystad och Österlen "hem" mot Åhus. Då satt jag och funderade på om vi skulle klara det. Men det gick med några km marginal.

Så visst finns det en del mindre bra sidor med elbil också. Det är lite bökigt och knöligt ibland. Att köra med takbox är också skittråkigt med Tesla för det dånar verkligen i kupén i högre farter och förbrukningen sticker iväg.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Metuzela skrev:
Varför har laddhastigheten på din bil gått ned?
Alla "gamla" S och X har historiskt fått försämrad laddkurva efter X antal kWh DC-laddning, detta görs för att skona batteriet.

Efter en mjukvaruuppdatering nyligen så har dock fler bilar än "normalt" drabbats, och vad det ser ut även i högre grad.

Min X laddade t.ex. regelmässigt i 116kW initialt, med normal avtrappning med stigande SoC, nu verkar den maxa på 90kW och med en väsentligt snabbare avtrappning än innan "upp"-dateringen.

Detta får tyvärr rätt stor effekt på restid, inte minst vid de tillfällen man behöver ladda till hög SoC innan avfärd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Metuzela skrev:
Alla "gamla" S och X har historiskt fått försämrad laddkurva efter X antal kWh DC-laddning, detta görs för att skona batteriet.

Efter en mjukvaruuppdatering nyligen så har dock fler bilar än "normalt" drabbats, och vad det ser ut även i högre grad.

Min X laddade t.ex. regelmässigt i 116kW initialt, med normal avtrappning med stigande SoC, nu verkar den maxa på 90kW och med en väsentligt snabbare avtrappning än innan "upp"-dateringen.

Detta får tyvärr rätt stor effekt på restid, inte minst vid de tillfällen man behöver ladda till hög SoC innan avfärd.

/fth

Det här är en av anledningarna till att jag faktiskt börjar bli lite tveksam till elbilar. Eller tveksam kanske är fel ord, men det har åtminstone väckt en del tankar.

Hoppas verkligen batterierna som lämnar fabriken nu håller bättre.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Verdi skrev:
fth skrev:
Metuzela skrev:

/fth

Det här är en av anledningarna till att jag faktiskt börjar bli lite tveksam till elbilar. Eller tveksam kanske är fel ord, men det har åtminstone väckt en del tankar.

Samma här. Funderar seriöst på att byta ut en av Teslorna till en bränslebil anpassad för långfärd, typ Audi A8 eller så. Hoppas fortfarande på att Tesla ska erbjuda en lösning för ”gammel”-Teslorna.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Verdi

Inlägg av Verdi »

mans71 skrev:
Verdi skrev:
fth skrev:
Metuzela skrev:

/fth

Samma här. Funderar seriöst på att byta ut en av Teslorna till en bränslebil anpassad för långfärd, typ Audi A8 eller så. Hoppas fortfarande på att Tesla ska erbjuda en lösning för ”gammel”-Teslorna.

Det är nog min tanke också faktiskt. Vill gärna få med mig min mountainbike på semestern igen nu när jag sabbat knäet och inte kan springa... Vi leker även med tanken på att skaffa hund och då är det svårt att slå t ex en XC70 eller liknande. Lutar dock åt att behålla Teslan och byta fruns i3:a.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Man undrar ju vad Tesla vet som ingen annan vet?

Det finns ju "crowd-sourcad" statistik som tyder på att degraderingen är väldigt blygsam och att den dessutom planar ut efter 10,000 mil.

Det måste ju finnas en orsak till att dom begränsar laddhastigheterna så kraftigt, dom måste ju ha räknat och bedömt att den dåliga publiciteten uppvägs av att dom slipper byta ut X antal batterier på garantin eller något liknande.

Jag tror det är ett misstag iaf, den här typen av försämring kan ytterligare späda på misstron mot elbilar, jag har t.ex. själv sagt till många att myten om att batterierna måste bytas efter X antal mil är rent nys, nu börjar man ju undra...

/fth
Användarvisningsbild
Metuzela
Teslaägare

Inlägg av Metuzela »

fth skrev:
Verdi skrev:

Det finns ju "crowd-sourcad" statistik som tyder på att degraderingen är väldigt blygsam och att den dessutom planar ut efter 10,000 mil.

Det måste ju finnas en orsak till att dom begränsar laddhastigheterna så kraftigt, dom måste ju ha räknat och bedömt att den dåliga publiciteten uppvägs av att dom slipper byta ut X antal batterier på garantin eller något liknande.

Jag tror det är ett misstag iaf, den här typen av försämring kan ytterligare späda på misstron mot elbilar, jag har t.ex. själv sagt till många att myten om att batterierna måste bytas efter X antal mil är rent nys, nu börjar man ju undra...

/fth
Känns ju lite som Apple och deras iPhone och iPad. Hur många gånger har man inte svurit över att iPhonen känns seg och långsam efter en mjukvaruuppdatering. Nu har ju detta inget med batteriet att glra, men kan det vara så att Tesla vill att man ska uppdatera sig till en ny modell....
Verdi

Inlägg av Verdi »

Metuzela skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:

/fth
Känns ju lite som Apple och deras iPhone och iPad. Hur många gånger har man inte svurit över att iPhonen känns seg och långsam efter en mjukvaruuppdatering. Nu har ju detta inget med batteriet att glra, men kan det vara så att Tesla vill att man ska uppdatera sig till en ny modell....

Det är en mycket dålig taktik i så fall.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

OlleBack skrev:
Den enda nackdelen på långresor tycker jag är att man "måste" äta på samma jäkla ställen. Man tar inte gärna en lunch nånstans, åker 10 minuter till och SEN laddar när man kan ladda och äta samtidigt, vilket är anledningen till att jag tycker Tesla borde ha lite långsammare superchargers bredvid dom snabba. Jag vill inte behöva springa ut efter en kvart när jag sitter och äter, eller som man gör nu: drar upp till 100% i onödan för att hinna dricka upp kaffet. Borde som sagt finnas maxade laddare för dom som vill sitta i bilen och vänta och lagom snabba för matgäster.

Så inga 10 minuters avstickare till Axmar brygga för finlunch :(

Jag tycker verkligen annars att stoppen är harmoniska och har gjort mig till en bättre förare. Tror inte du kommer ha nån ångest nånstans. Njut bara!
Hehe kul att du nämner Axmar brygga (som är toppenbra/prisvärd fiskrestaurang). Håller inte med. Själv tagit avstickaren två gånger till just Axmar brygga påväg norrut sedan vi skaffade vår Model 3 för ganska exakt ett år sedan. Vi gjorde bara som så att vi åt mat på Axmar samt ett snabbt bad och sedan tog kaffe och glass medans vi laddade vid Gävle bro (supertrevligt varma sommardagar). ;D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Metuzela skrev:

Det är en mycket dålig taktik i så fall.
Jag tror inte alls på den teorin, den skulle gå emot allt som Tesla står för map på hållbarhet.

Eller är dom så förslagna att dom räknar med att vi "early adopters" köper ny bil så fort den nuvarande börjar kännas "gammal", och däremed fyller på begagnat-marknaden? :D

/fth
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag hade en X60D, räckvidd runt 18mil motorväg. Funkade hur bra som helst och nu finns det minst dubbelt så många laddare som på den tiden...

Jag kör långt kanske en gång i månaden normalt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ni har redan en tråd om försämrad laddning, kan ni inte diskutera det i den?

För mig och de resor jag gjort hittills skulle en långsammare ladd tid inte göra någonting alls. Vi börjar alltså med 100% och tar sedan tar vi en lunch och laddar under tiden, vilket brukar ge oss nära 100% igen. Men det där beror ju lite på hur man reser så klart. Fast jag brukar inte klara mer än 50-60 mil på en dag.
Skriv svar