Fråga om en begagnad M3 SR+ via Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SGL
Teslaägare

Fråga om en begagnad M3 SR+ via Tesla

Inlägg av SGL »

Hej!

Beställde en begagnad M3 SR+ från Teslas lagersida. Är verkligen nybörjare gällande Tesla och blev därför lite förvånad över att jag inte fick någon information om bilens skick, bilder, etc.

Ringde Tesla idag och frågade om de kunde skicka bilder på bilen och passade samtidigt på att fråga om hur de tänkt kring priset. Den är alltså prissatt som en ny M3 SR+ (efter klimatbonusen) Personen jag pratade med var trevlig men kunde inte ge mig mer information om priset, men skickade bilder för mig att granska. Den är helt klart använd med flera stenskott, den har ca 3500 mil på mätaren samt följande varning på displayen - ”fel på däcktryckövervakningen, bilen kan ej mäta däcktryck”.

Jag mejlade dem direkt om att de bör prata ihop sig internt och återkomma med ett något bättre pris.

Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av Tesla så jag vill bara höra med er om vad man kan förvänta sig? Går de att resonera med kring detta tro, eller är det helt kört att förhandla priset? Om inte, så backar jag nog köpet.

Tack på förhand!
Stefan
Model Y RWD LR 24 QS
BYD Atto 3 Design 22 (lämnat tillbaka)
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Fråga om en begagnad M3 SR+ via Tesla

Inlägg av Delta »

Prisdiskussioner så här i början på ett kvartal är nog inget Tesla ägnar sig åt. Tror att det är bäst du avbeställer och prover med en annan 3:a. Bäst är att ta nytt tror jag. Har kört MS i 6 år.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Varningen behöver du inte bry dig om. Jag har haft samma varning idag pga däckbyte. Har löst sig nu efter omstart av datorn. Det ploppar upp diverse varningar emellanåt om skymda kameror etc. Inget att bry sig om.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

SGL skrev:
Hej!

Beställde en begagnad M3 SR+ från Teslas lagersida. Är verkligen nybörjare gällande Tesla och blev därför lite förvånad över att jag inte fick någon information om bilens skick, bilder, etc.

Ringde Tesla idag och frågade om de kunde skicka bilder på bilen och passade samtidigt på att fråga om hur de tänkt kring priset. Den är alltså prissatt som en ny M3 SR+ (efter klimatbonusen) Personen jag pratade med var trevlig men kunde inte ge mig mer information om priset, men skickade bilder för mig att granska. Den är helt klart använd med flera stenskott, den har ca 3500 mil på mätaren samt följande varning på displayen - ”fel på däcktryckövervakningen, bilen kan ej mäta däcktryck”.

Jag mejlade dem direkt om att de bör prata ihop sig internt och återkomma med ett något bättre pris.

Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av Tesla så jag vill bara höra med er om vad man kan förvänta sig? Går de att resonera med kring detta tro, eller är det helt kört att förhandla priset? Om inte, så backar jag nog köpet.

Tack på förhand!
Stefan
Jag tycker att du ska köpa en ny Tesla.
Det är helt enkelt för liten prisskillnad mot en begagnad.
Tesla har inga årsmodell, de förbättrar hela tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
SGL
Teslaägare

Inlägg av SGL »

pefreli skrev:
Varningen behöver du inte bry dig om. Jag har haft samma varning idag pga däckbyte. Har löst sig nu efter omstart av datorn. Det ploppar upp diverse varningar emellanåt om skymda kameror etc. Inget att bry sig om.
Topp, tack för info!
Model Y RWD LR 24 QS
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Användarvisningsbild
SGL
Teslaägare

Inlägg av SGL »

Zalman3 skrev:
SGL skrev:
Hej!

Tack på förhand!
Stefan
Jag tycker att du ska köpa en ny Tesla.
Det är helt enkelt för liten prisskillnad mot en begagnad.
Tesla har inga årsmodell, de förbättrar hela tiden.
Precis - jag avvaktar deras återkoppling så får jag se hur jag gör.
Model Y RWD LR 24 QS
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Vad fick du för pris?
Kom ihåg att du får 60k i bonus på en ny. Dvs du borde betalat närmare 400k än 500k för att det ens skall vara värt att fundera på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SGL
Teslaägare

Inlägg av SGL »

taliz skrev:
Vad fick du för pris?
Kom ihåg att du får 60k i bonus på en ny. Dvs du borde betalat närmare 400k än 500k för att det ens skall vara värt att fundera på.
Exakt, det var det jag reagerade på efter att jag läst på mer om prisbilden och miljöbonusen. Priset är 491200kr.. vilket är för mycket.

Stefan
Model Y RWD LR 24 QS
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

SGL skrev:
taliz skrev:
Vad fick du för pris?
Exakt, det var det jag reagerade på efter att jag läst på mer om prisbilden och miljöbonusen. Priset är 491200kr.. vilket är för mycket.

Stefan
Vad kostar den ny med den specen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
SGL
Teslaägare

Inlägg av SGL »

Zalman3 skrev:
SGL skrev:
taliz skrev:
Vad fick du för pris?

Stefan
Vad kostar den ny med den specen?

559 080 kr ligger den på.
Model Y RWD LR 24 QS
Model 3 SR+ 21 (Såld)
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Tesla’s begagnade (CPO) fungerar som en omvänd auktion där priset sänks till någon biter.
Du kan följa et fordons prisutveckling på teslascout.com
Inventorybilar står fast i pris.
Antingen får du ha is i magen, eller så köper du nytt. 490papp för den bilen tycker jag är allt för mycket.
Tror en nyare begagnat brukar ligga på minus 20-30kr per mil, du har fått avdrag på 3kr milen.

Här kan du se hur en begagnat LR iBelgien har utvecklas i pris över tid
https://teslascout.com/view.php?vin=5YJ ... asuring=km
Användarvisningsbild
SGL
Teslaägare

Inlägg av SGL »

heldiggrisen skrev:
Tesla’s begagnade (CPO) fungerar som en omvänd auktion där priset sänks till någon biter.
Du kan följa et fordons prisutveckling på teslascout.com
Inventorybilar står fast i pris.
Antingen får du ha is i magen, eller så köper du nytt. 490papp för den bilen tycker jag är allt för mycket.
Tror en nyare begagnat brukar ligga på minus 20-30kr per mil, du har fått avdrag på 3kr milen.

Här kan du se hur en begagnat LR iBelgien har utvecklas i pris över tid
https://teslascout.com/view.php?vin=5YJ ... asuring=km
Ok, stort tack för info!
Model Y RWD LR 24 QS
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Skriv svar