Genomgång avv tillvalen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Genomgång avv tillvalen

Inlägg av matbl »

Tänkte detta kunde vara av nytta för dem som står i bgrepp att beställa men inte riktigt vet vad för tillval. Det här är både en genomgång och försök till objektiv beskrivning men också vad jag valde och varför.
Det här är mina åsikter och baseras också på den korta erfarenheten av bilen jag har.
Jag hade en tight budget och mina val styrdes delvis av det, men jag försöker vara objektiv.

Variant (S60/S85/P85):
För mig var S85 en självklarhet. S60 ser jag inte som användbar i sverige om man inte reser mest korta sträckor. Men gör man det och har en otroligt tight budget så...
P85 ser jag som totalt onödigt om man inte har gott om pengar som man inte vet var man ska göra av eller tidigare är van vid sportbilar, BMW M-bilar eller liknande. För oss som kommer från familjekombis så kommer S85 att kännas som en raket i jämförelse. Enligt dess effektmätare får man dessutom ut mer effekt än angivet...

Färg:
Smaksak helt och hållet. Men en tight budget så kan man alltid välja svart eller vitt. Jag valde svart.

Tak:
Panorama är nice. För de som åker bak. För från förarstolen ser man det inte mycket men det ger såklart en rymdkänsla ändå. Om man har lång överkropp och tänker åka mycket i baksätet kan det nog vara en bra idé (jag slår huvudet i taket bak).
Svart tak på icke-svart bil. Tja, gillar man det så varför inte.
Jag valde utan panorama p.g.a. budgeten och eftersom bilen är svart så är taket också det.

Hjul:
Också en smaksak. Har man pengarna så varför inte cyklon-hjulen. 21" känns mest dyra men även här gäller väl att om man kan leva med att det blir lite stötigare och har pengar att spendera så är ju turbinhjulen snygga.
En varning i samband med hjul. Däcken som kommer standard är inte vanliga sommardäck utan amerikanska allround-däck. Men de ä inte lagliga som vinterdäck i sverige, kan vara bra att veta.
Jag valde standardhjulen p.g.a. den tighta budgeten.

Säten och klädsel:
Här finns ett litet problem. Läderklädseln är nästan "för fin" för oss med små barn, det känns som att det är väldigt lättskadat. Vad jag läst så kräver det dessutom en del underhåll för att förbli fint. Men är man bara vuxna eller vuxna med större barn så är lädret riktigt nice. Färg är såklart en smaksak.
Performance-säten är inte vad man skulle kunna tro ett par andra säten utan inlägg av fuskmocka och annan färg på sömmen i de vanliga lädersätena. Förstår inte poängen men det är väl ytterligare en smaksak.
Jag valde tygklädsel. Både p.g.a barn och budget och var rädd att jag skulle ångra mig i efterhand. Men icke. Tygklädseln är av hög kvalitet och jag skulle lätt välja den igen.

Dekor:
Ren smak och budgetfråga. Jag valde standard pianosvart och tycker den är riktigt snygg. Snyggare än den är i den BMW 5-serie jag hade tidigare.

Performance plus:
Eftersom jag tycker P85 är onödig så gäller samma här. Men om man beställer P85 kan man gott kosta på sig plus-paketet också. P85 utan plus känns lite meningslöst.

Supercharging:
Ingår på S85/P85/P85+ så inget val för mig. Hade valt till det om det kostat extra.

Dubbelladdare:
Ser ingen nytta i det om man inte reser mycket i de delar där det kommer att saknas supercharging och när man reser där kan tänka sig stopp på några timmar var 35-40:e mil.
Valde det inte p.g.a. det.

Teknikpaket:
Ser det som mer eller mindre självklart att välja. Är man på extremt strikt budget så antar jag att man kan klara sig utan.
Jag valde det.

Aktiv luftfjädring:
Kan kanske vara "nice to have" men inte mer än så. För dyrt för mig så jag valde det inte.

Parkeringssensorer:
För mig ett måste så jag tog det. Lite av en smaksak men om man väl vant sig vid det i tidigare bilar så är det svårt att vara utan. Relativt billigt också.

Dimljus:
Enligt mig totalt oanvändbart men åsikterna är ju lite delade. Man ska vara medveten om att de inte går att tända på ett i sverige lagligt sätt.
Jag tog det inte.

Ultra Hifi:
Man får en subwoofer och DAB+ för dryga 22000 Kr? Nej tack för mig, men är man audiomänniska med gott om pengar så...
Tilläggas ska att standardljudet låter riktigt bra efter lite rattande och jag är kräsen. Lite mer tryck i basen kanske vore önskvärt men inte för det priset.
DAB+ kan nog vara bra att ha när FM-nätet stängs av år 2022 för de som tänkt behålla bilen länge men just nu är täckningen väldigt begränsad.

Köldpaket:
Valde jag till främst för sätesvärmen bak. Lite av en smaksak kanske men paketet är relativt billigt och vi bor ändå i sverige...
Rekomenderas.

Utökade nappaskinndetaljer:
För den med pengar över eller skinnfantast. Standardklädseln på dörrarna (skinn eller konstskinn?) duger fint tycker jag.
Jag tog det inte.

Alcantrainnertak:
Fanns inte när jag beställde så jag hade inget val. Men skulle inte tagit det om det fanns. Syntetmocka i taket? Varför då?

Alcantra på instrumentpanel:
Fanns inte när jag beställde så jag hade inget val. Aldrig i livet. Tycker det är asfult, men smaken är som sagt olika...

Bakåtvända säten:
Kan vara bra att ha om man är fler än fem i familjen kanske. Men ser inte nyttan annars. Om man inte tar dem så får man ett rejält extra lastfack där bak vilket jag mycket hellre tar. Så jag valde dem inte.

Förstklassig interiörbelysning:
Dyrt för lite är min åsikt. Men återigen en såmn där sak som om man har pengar över så varför inte, lite nytta gör det säkert. Är man på budget så rekomenderas det inte.'
Jag tog det inte.

Säkerhetspaket:
Oklart för mig om det bara är ett separat batteri som driver säkerheten eller om det är extra säkerhetssystem. Någon sorts larm finns ändå.
Jag tog det inte.

Hatthylla:
Är numera inkluderad men var valbar när jag specade bilen.
Jag tycker den är riktigt bra så här i efterhand och valde till den när jag specade.

Det var mina åsikter. Andra har säkert andra men förhoppningsvis kan det vara lite till hjälp för den som ska bestämma sig.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Re: Genomgång avv tillvalen

Inlägg av Dan »

Mycket bra sammanställning och jag resonerade mer eller mindre på exakt samma sätt vilket innebär at jag har en nästan likadan bil med undantag för att jag valde lädersäten och skippade köldpaketet. Anledningen till att jag skippade köldpaketet var att vi dels bor i Skåne och min tanke var att om det blir riktigt kallt så kan man ju alltid värma upp bilen via appen innan man kommer ut och sätter sig. Hade vi dock bott längre upp i Sverige så hade jag nog valt köldpaketet också.

Håller med att 21" cyklonhjulen är riktigt snygga och jag har funderat på att köpa dessa i efterhand och använda standardfälgarna till vinterdäcken men det är mycket pengar för fälgarna och sedan har jag förstått att dessa slits snabbare och nya 21" däck kostar dessutom mer att köpa.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

21" turbin med däck kostar 80kkr att köpa från Tesla.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Inlägg av Dan »

Niclas skrev:
21" turbin med däck kostar 80kkr att köpa från Tesla.
Jäklar vad dyrt! Det är ju bra mycket mer än i USA där de kostar $8,000. Blir kanske att beställa där och frakta hem dom själv eller så får man kanske helt enkelt nöja sig med standardfälgarna så länge.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Ja det verkar som de använder 1USD=10kr i valutakonverteringen.
Jag har själv köpt ett par helt nya 21" grå turbin med PS2 för 31500 kr från amerrkat. Plus frakt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Inlägg av Dan »

Niclas skrev:
Jag har själv köpt ett par helt nya 21" grå turbin med PS2 för 31500 kr från amerrkat. Plus frakt.
Låter ju riktigt bra, var beställde du detta ifrån? Direkt från Tesla?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Niclas skrev:
Tull och moms?
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Bra genomgång och jag håller med om det mesta. Min bil har lite mer utrustning men det enda som jag känner att jag inte skulle vilja vara utan är panoramataket. Jag tycker att man även i framsätet får en lite mer känsla av "rymd" med taket. Har möjligen att göra med att jag kommer från stor suv och är van med att ha gott om utrymme ovanför skallen. Sedan är det en del saker som jag är nöjd med men som kanske inte är nödvändigt - 21" fälgarna är snygga och jag gillar mina skinnsäten. Luftfjädringen använder jag också vid min garageuppfart som är lite ojämn.
Model X P100D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Tack för en mycket saklig och objektiv analys!

Jag har ännu inte beställt någon bil då det helt enkelt fattas pengar till det. Den dag pengarna finns ligger det också en beställning "in cyberspace". Har givetvis många gånger gått igenom beställningslistan och försökt utröna vad man "måste ha" och vad som går att klara sig utan. Mycket beror det väl på smak och tycke men för många (som för mig) handlar det nog om vad det kostar i slutändan.

Om man avser att ha bilen som förmånsbil på ett eller annat sätt så påverkar väl extrautrustningen kostnaden ganska kraftigt vad jag har förstått men om man köper bilen privat eller som en ren firmabil så är det väl en annan sak. (rätta mig om jag har fel. Jag är van att köpa kontant när jag har råd...) Skulle givetvis vara intressant att få se några räkneexempel på olika upplägg om någon känner sig manad och kunnig.

Några kommentarer på valen men kan göra får jag väl kosta på mig. Högst personliga åsikter som ni inte behöver ta på allvar.

Variant: Min åsikt är att alla duger! S60 går ca 25 mil utan att snåla, S/P85 klarar lätt 35 mil. Supercharger var 20:de mil gör att man klarar sig med en S60 men givetvis är det skönt med lite extra säkerhet, och sen går den ju lite mesigare också...(volvon). Supercharger kostar typ 20 lakan extra och det är lika med 10000 mil hemmaladdat! Hmmmmmm... Jag skulle antagligen välja S85 men utesluter inte S60 heller. P85 är lite overkill tycker jag i nuläget, men för dem som vill ha det värsta, GO FOR IT!

Färg: Väldigt personligt men lite praktisk kan man ju vara och inte ta den kulör som är känsligast av alla, alltså svart. Varje liten repa eller skavank syns på långt håll och kan få den gladaste Tesla-ägare olycklig. Jag skull antagligen välja Brun eller Grön. MC är givetvis häftigt men kostar också lite extra samt att jag gärna tar en kulör som inte alla redan har...

Tak: Panorama eller inte panorama??? Skidåkare har det enkelt. Takbox = Panorama! Vi andra får väl fundera på vad som är viktigast. Ett problemfritt liv eller stjärnor i himlen! Svart tak? Ja kanske på en vit bil men för övrigt, nej tack!

Hjul: 19" med dåliga USA-däck som varken fungerar på sommar eller vinter? Ja de ingår ju och att betala 40.000 extra för att få 21", ja snyggt är det men det känns som att det är lite överdrivet prissatt. Jag väljer original och sätter vinterdäcken på dem när originaldäcken är slut. Sen får eftermarknaden bjuda på alternativ till sommaren.

Inredning: Jag kör ihop dessa detaljer lite då det inte känns som den viktigaste punkten. Tyg eller läder??? Många är åsikterna men enligt min erfarenhet så är läder tåligare och håller formen bättre men då jag tänker mycket på det ekologiska ihop med miljövinster så väljer jag bort lädret bara för att slippa föda upp kor för detta. Kor ger också utsläpp och fodret de äter ska vi inte prata om. Jag tvivlar på att det läder som Tesla använder är miljömärkt. (rätta mig om jag har fel).
Porrbelysning, alcantra och panelstuk. Nä, det hoppar jag över. Finns annat att lägga pengar på! Pianolacken tycker jag är snygg, det får duga.

Dubbelladdare: Tveksam nytta då det sällan finns uttag som duger. Inga kopiösa pengar dock så kanske. Antagligen definitivt om jag valde S60 utan att köpa till supercharger.

Teknikpaket: Borde vara standard tycker jag, ihop med parkeringssensorerna. Som sagt, för den riktigt snikne kanske det går att välja bort men jag tvekar.

Luftfjädring: Kan vara mycket praktiskt att ha i rätt situation men bilen lär ju fungera mycket bra även med konventionell fjädring. Mitt val, standard.

Dimljus: Nej, det känns ovärt. Olagligt och inte speciellt praktiskt. Hur ofta använder du det idag? Kunde just tro det... Bort med det!

Ultra sound: Bättre bar och fyllighet + DAB. Jag lägger nog hellre dessa pengar på hemmastereon. Där kan det ju bli nästan bra med rätt grejer. Det kan det inte i bilen enligt mig.

Köldpaketet: Värme i baksätet låter ju skönt men nog är det skönare med en varm bil och det har man ju jämt om kan har en Model S!

Barnsäten: Självklart om man behöver dem, annars inte!

Säkerhetspaket: Vet inte riktigt vad det innebär och har heller aldrig försökt ta reda på det då det verkar onödigt. Går bort, fetbort!

Hatthylla: Ingår, punkt!

Servicepaket: Behövs inte för garantiåtaganden men ger ju en viss trygghet. Känns lite dyrt så jag väljer nog inte det. Fyra servicetillfällen kostar nog mindre.

Pris från 627000 kr till över 1,2 miljoner, det är bara att välja!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

Bra sammanfattning :-)

Här mina reflektioner om tillval:

Variant (S60/S85/P85):
Tycker S85 är den mest prisvärda varianten. Valde dock själv P85 av 2 skäl.
Dels kommer jag från lite mer motorstarka bilar och gillar verkligen prestandan i P85. Sedan funderade jag en hel del kring andrahandsvärdet den dagen bilen skall säljas.
Här går det bara att gissa, men med tanke på bilens pris, så tror jag att P85 blir mer lättsåld i framtiden. Dock min egen gissning...

Färg:
Jag håller den röda färgen som den snyggaste. Valde dock själv silver (!)
Detta då frun inte gillar röda bilar, men även då silver verkar ta längre tid innan den ser skitig ut.
Tycker att Silver riktigt snygg också.

Tak:
Valde panorama mest för att den i motsats till alla andra bilar ger mer takhöjd än utan.
Sedan gillar jag ljusinsläppet, och tycker även att bilen blir snyggare sett utifrån.
Nackdelen kan vara vintertid, samt vet ej heller hur känslig den är för repor etc.

Hjul:
Jag valde standardhjulen. Detta då jag var lite osäker på hur stötiga de större hjulen blir, samt även med tanke på förbrukningen.
Tanken är att kanske byta ut dessa mot andra fälgar till nästa sommar, och då använda 19" till vinterdäcken. Inget bestämt här ännu.

Säten och klädsel:
Jag valde läderklädsel. Detta då den är enklare att hålla ren om barnen skulle spilla eller liknande, men även då jag misstänker att detta tillvala kan komma att påverka andrahandsvärdet.
Återigen en gissning från min sida ;)

Dekor:
Jag valde också standard pianosvart.

Performance plus:
Jag valde bort detta tillbehör av kostnadsskäl. Det hade kostat ca 100' extra (inkl. större hjul) och fick rådet att detta tillval mest behövdes då man kör på bana.
Hade dock gärna haft detta om det kostat mindre.

Supercharging:
Ingår. Detta anser jag betalar sig om man inte bara gör korta resor. Även ett tillval som följer med bilen vid försäljning, så återigen min gissning...

Dubbelladdare:
Valde detta, men hade inte gjort det om jag beställt bilen idag. Superchargers och 3-fas hemma räcker gott.

Teknikpaket:
Valde till detta. Enligt min mening det mest "obligatoriska" tillvalet.

Aktiv luftfjädring:
Här tvekade jag en del, men valde mest till det för att vintertid inte riskera att fastna om det blir mycket snö.
Är dock mycket nöjd med komforten, nu när jag har det.

Parkeringssensorer:
Tog detta tillval. Ser det som en relativt billig försäkring mot parkeringsskador. Var inte heller speciellt dyrt.

Dimljus:
Valde inte detta tillval. Använder i princip aldrig detta fastän jag haft det på de senaste 5 bilarna.

Ultra Hifi:
Valde inte detta. 22' tycker jag var för dyrt, då standardsystemet låter riktigt bra..

Köldpaket:
Valde detta. Värme i bakstolarna, samt bra vid ev. försäljning i bistra och kalla Sverige ;)

Jag tog det inte heller. Tycker vanliga skinnklädseln är fin nog, samt att den är enklare vid in- och utsteg för frun som är reumatiker.

Alcantrainnertak:
Ingick i P85. Hade nog inte valt det annars, men tycker iof att det är snyggt.

Valde inte detta. Tror/gissar att det blir svårt att hålla snyggt med tiden.

Bakåtvända säten:
Valde inte dessa. Behöver lastutrymmet mer (hockey- och bandytrunkar i massor vintertid) samt att barnen växt ur dessa om ett år eller två.

Jag tog det inte. Hade nog tagit det om det kostat mindre.

Säkerhetspaket:
Jag tog det inte. Hörde några som inte fått igång bilen då extrabatteriet laddat ur...

Hatthylla:
Tog inte detta tillbehör. Har haft detta på många bilar tidigare, men p.g.a. trunkar vintertid så har det mest tagit upp plats i garaget...
Går även att köpa till i efterhand om man ångrar sig (det ingår ju numera)

Jag har min bil som tjänstebil, så förmånsvärdet påverkade mer än själva kostnaden för de tillbehör jag valde, samt valde bort.
Planerar att behålla bilen länge, trots alla mina funderingar om andrahandsvärdet :D
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

mina val:

s60 = nogo
s85 = om dåligt med stålar
p85 = nogo
P85+ = mitt val. Bäst prestanda, utseende och väghållning. Liksom no regrets...

Ultra HIFI: givet. Skulle inte klara mig utan basen och de extra högtalarna. Mycket bra ljud och väl värt pengarna. På en prestandabil är det inga stora summor...

Luftfjädringen: givet. Att kunna höja och sänka bilen är extremt praktiskt. Nu med vattenkaos gör där känns det ännu bättre. Jag använder luftfjödringen aktivt när jag kör varje dag. Läge low är dessutom lägre än utan luftfjädringen vilket är snyggt när man glider...

Panorama: bra men skulle kunna välja bort. Använder inte tokmycket men trevligt. Skall man lasta på taket är det ett måste då inga lastskenor går att montera utan... Som fler sagt bättre utrymme bak för huvudet. Ingen i min familj som har nytta av dock. Tycker bilen är snyggare med panorama.

Security: nice to have.,extra batteri och bättre skydd i coupen.

Winter: nice to have. Värme instolarna bak det viktigaste.,speciellt vid långkörningar på vintern där man kör i range mode som drar ned på värmen...

Dimljus: fanns inte när jag lade order. Hade nog kryssat i det med öven om jag inte använder. Så liten kostnad och den som köper bilen kanske uppskattar...

21" gråa tesla fälgarna. Klart snyggast. Staggered = bättre grepp bak. Liksom bästa däcken med Michelin pS2. Sportbil skall ha sportskor inget annat!!!

Färgen vart MC Red då den syns och växlar toner i olika ljus. Klart snyggast färg enligt mig.

Barnstolarna: helt givet. Har två barn vilket gör att bilen vart sjusitsig. Extremt praktiskt!!!

Skinnklädsel: helt givet. Model S med tyg känns skunk. ;-)

Alcantra: följde med P85+ och klart snyggt. Både tak, solskydd mm. Fått fler kommentarer om att det är snyggt. Matchar dessutom Alcantran på stolarna som även det är klart snyggt. Fanns inte på instrumentbrädan nör jag beställde. Inte sett live så ingen åsikt...

Dubbelladdaren: tveksamt... Dock trevligt att kunna ladda 55 km/h på trefas hemma... Kanske nytta nör vi kör på Europatripp...

Baspaket i vilen kommenterar jag inte ens då,det är,helt självklart val.

Stämningsbelysningen är,tveksamt val... Ger inte så mycket tycker jag...

Bagagehyllan hatar jag då den inte går att vika ihop vettigt och ha med när man lastar eller kör med barnstolarna.., skräpdesign och kvalitet...

Parkeringssensorerna ör helt givna. Stor bil och utan dem hade det nog skrapats en hel del...

Så jag representerar dem som fokuserar på att bilen skall vara allt på en gång vilket den faktiskt lyckas vara... Supersportbil, supermiljöbil, grand tourer, familjebil, lastkärra... Har kört S85 och P85 och för mig är som Ni vet + givet val. Man fattar en molnfri sommardag på en kurvig och tom väg... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Otroligt matbl! Man skulle kunna tro att du beskrev min bil och tankegång från början till slut med undantag för färgen och taket.

Ett par tillägg som kan vara bra att känna till när man ska välja.
Panorama taket: Att i motorvägsfart blir bilen ännu tystare utan det, och bor man kallt så blir det lätt kallras i nacken på vintern.
Men vist är det snyggt! 8-)

Fjädringen: Standardfjädringen är riktigt bra Tesla har lyckats hitta en väldigt bra balans mellan fast bra vägkänsla och komfort!
+ för att det är en sak mindre som kan fallera med tiden.

Teknikpaketet: Tänk på att det är en bred bil, mät era garageportar. De elektriskt infällbara speglarna gör att jag kommer in. :idea:
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Kenth skrev:
Alcantrainnertak:
Vad är det för färg på detta?
Är det ljus fuskmocka? Blir det verkligen ok?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

hybris skrev:
mina val:
Security: nice to have.,extra batteri och bättre skydd i coupen.

21" gråa tesla fälgarna. Klart snyggast. Staggered = bättre grepp bak. Liksom bästa däcken med Michelin pS2. Sportbil skall ha sportskor inget annat!!!

Skinnklädsel: helt givet. Model S med tyg känns skunk. ;-)

Dubbelladdaren: tveksamt... Dock trevligt att kunna ladda 55 km/h på trefas hemma... Kanske nytta nör vi kör på Europatripp...
Några frågor hybris.
Vet du vad man får med security? Är det "bara" ett extra separat batteri eller är det mer larmfunktioner också?
Jag har misslyckats med att komma på det.

Angående 21" turbin så får man staggered och PS2 bara om man också väljer P+. Annars ger 21" samma bredd bak som fram och med standarddäck.
Kan vara bra att veta så ingen tror att man får staggered och PS2 för att man beställer 21" utan att också ta P+.

Har du kollat på tygklädseln? Allt annat än skunk... ;)

Har inte dubbelladdare men kan ändå ladda 55 km/h hemma. Begränsingen är fixad på nyare bilar så den som beställer nu lider inte av den.
Användarvisningsbild
Tosh
Teslaägare

Inlägg av Tosh »

Security är vad jag hittat "rörelsedetektorer" samt separat batteri till larmet. (Detta finns ej i standard). Till detta följer möjlighet att inaktivera olika larmgivare via skärmen.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Tosh skrev:
Security är vad jag hittat "rörelsedetektorer" samt separat batteri till larmet. (Detta finns ej i standard). Till detta följer möjlighet att inaktivera olika larmgivare via skärmen.
Fast det kan jag också göra utan tillvalet har jag för mig...
Användarvisningsbild
Tosh
Teslaägare

Inlägg av Tosh »

OK. Men rörelsedetektorer saknar du i standard.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

matbl skrev:
Kenth skrev:
Alcantrainnertak:
Vad är det för färg på detta?
Är det ljus fuskmocka? Blir det verkligen ok?
Det ser ut som ljus mocka. Jag har ljus inredning, men gissar att det är samma färg oavsett vilken annan klädsel man har valt.
Jag tycker det ser snyggt ut.
Har inte sett bilen utan detta, så jag kan inte jämföra skillnaden. Ser dock betydligt bättre ut än övrig plast i bilen ;)
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Mycket bra sammanställt!

Kan någon förklara vitsen med parkeringssensorer när man ändå har backkamera?
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Rolig tråd. Här är mina tankar kring valen:

Variant (S60/S85/P85):
Velade mycket mellan S85 och P85. P85+ var aldrig ett alternativ då jag inte riktigt förstod vad jag faktiskt fick för 60k extra som motiverade +:et. Anledningen till att jag tillslut valde P85 var att jag inte ville sitta i bilen och "ångra" eller fundera över hur det hade varit om jag valt den snabbare bilen istället. Jag kommer inte från sportbilshållet tidigare utan körde en A6:a från 2012, så 0-100 på 5,6 sekunder hade garanterat varit mer än tillräckligt. Valde dock P85 tillslut då dessa även ska gå på prioriterad leverans, och ville självfallet ha bilen så snabbt som möjligt. Är (såklart) nöjd med mitt val, men är samtidigt helt övertygad om att S85 räcker gott och väl också och att jag hade varit väldigt nöjd med den.

Färg:
Den förra bilen var vit, så det ville jag inte ha igen, även om jag gillar den färgen generellt på bilar. Valet stod mellan brun och blå. Ägnade timmar åt att titta på bilder samt filmer på bilen i alla dess färger och former. Då den blåa såg så väldigt mörk ut, nästan svart, i vissa ljus (vilket jag inte gillade), så valde jag tillslut den bruna. Av alla färger jag sett så tycker jag att signaturröd är den absolut snyggaste färgen, men den går ju tyvärr inte att beställa.

Tak:
Enda anledningen till att jag valde panoramaglastak var för att det inte går att montera på takbox utan. Såhär i efterhand hade jag beställt panoramataket iaf av ett par anledningar.
1. Mer ljusinsläpp. Även som förare så ger det en ökad känsla av rymd.
2. Barnen uppskattar det väldigt mycket. Såväl 3-åringen som 1-åringen har fått en roligare bilfärd med ökade utsiktsmöjligheter.
3. Att köra på skogsvägar med taket öppet, och det enda som hörs är hjulen mot vägen samt fågelkvitter. Det är en härlig känsla.

Hjul:
Valde standardhjul. Tycker 21" turbinhjulen är snyggast, men kunde inte övertala mig själv att det var värt pengarna. Har istället beställt gråa turbinfälgar från T-Sportline och kommer sätta originalfälgarna på vinterhjulen.

Säten och klädsel:
Håller helt med OP här. Med småbarn så kändes inte läder som ett alternativ. Har originalklädsel och är väldigt nöjd med den. Även utan små barn så hade jag funderat ett par gånger innan jag lade extra pengar på annan klädsel.

Dekor:
Tog standarddekoren. Tyckte inte det var värt pengarna att ändra detta, samtidigt som jag tycker originalfärgen är väldigt snygg.

Performance plus:
Som skrivit ovan. Kunde inte motivera dom extrapengarna, trots att jag tog P. Hade säkert blivit jättenöjd med + men även vid en ombeställning så hade det kommit långt ned på listan över saker att lägga till.

Supercharging:
Hade defintiivt valt till om det inte ingått.

Dubbelladdare:
Valde till dubbelladdare. Kändes vid beställning som ett vettigt val. Tänkte då mest på andrahandspriset (helt ovetenskapligt tänkte jag att det kanske borde bli högre med dubbelladdare). Har inte haft någon användning av det än så länge och hade förmodligen inte valt till det såhär i efterhand utan lagt pengarna på något annat istället.

Teknikpaket:
Första saken som alla teslaägare bör kryssa i enligt mig. Högst upp på listan över tillval att göra och finns egentligen inga argument för att inte ta teknikpaketet.

Aktiv luftfjädring:
Det tillval jag våndades mest över vid beställningstillfället om jag skulle välja eller inte. Detta då jag läst att teslan är ganska låg och att risken skulle vara hög för att skrapa i undertill vid höga garageuppfarter exempelvis. Underlättar såklart även vid stora snöansamlingar att kunna höja bilen. Valde dock inte luftfjädringen och har inte haft några problem med markfrigången alls. Hade jag beställt om bilen så hade jag inte valt bort något annat till förmån för luftfjädringen, givet att jag skulle spendera lika mycket pengar igen, men med vilja att spendera mer pengar så hade nog aktiv luftfjädring kommit ganska högt upp på listan över saker att lägga till.

Parkeringssensorer:
Hade inte klarat mig utan detta. Efter teknikpaketet så rankar jag detta som nummer två att lägga till.

Dimljus:
Aldrig haft ett problem med sikten i dimma på tidigare bilar så såg ingen anledning att lägga till detta.

Ultra Hifi:
Personligen gillar jag bra ljud, men kunde inte motivera för mig själv den extrakostnaden för att få extra bra ljud. Tycker standardljudet är helt ok, även om jag hade önskat lite mer bas utan att för den sakens skull tappa mellanregistret, vilket jag tycker blir fallet nu. Hade dock valt till aktiv luftfjädring före hifiljudet vid ombeställning och mer pengar att spendera.

Köldpaket:
På grund av att vi bor i Sverige så valde jag till detta. Har inte behövt pröva det än, men hade valt till det igen alla dagar i veckan iaf.

Med standardklädsel så kändes det onödigt. Hade inte valt till det vid ombeställning heller då det inte är något jag själv uppskattar/lägger vikt vid i en bil.

Alcantrainnertak:
Ingick vid beställning av P85. Är väl trevligt, men inget jag hade betalat pengar för om det inte ingått.

Fanns inte när jag beställde. Hade inte betalat för det heller i efterhand.

Bakåtvända säten:
Kändes inte aktuellt. Har man en stor familj så är det ju absolut ett alternativ, annars så kan man använda utrymmet som blir över till att lägga ned ett par väskor eller en golfbag i.

Har klagats en hel del på bristen på belysning i telsan utan interiörbelysningen. Visst, bilen kunde vara bättre upplyst, men jag har inte sett detta som ett problem eller något jag reflekterat mycket över, oavsett tid på dygnet. Valde det inte och hade inte valt till det i efterhand heller.

Säkerhetspaket:
Valde det inte då jag inte riktigt förstod vad jag fick för pengarna. Bilen har inte blivit stulen (än) så har inte saknat detta (än).

Hatthylla:
Fick den inkluderad trots att jag beställt bilen innan den inkluderades. Hade inte betalat för den (givet det priset Tesla ville ha för den) i efterhand men är nöjd med utförandet och att ha den.

Valde utöver detta till golvmattor såväl för kupén som för bagageutrymme fram och bak. Med småbarn och barnvagnar så känns det väldigt mycket enklare att underhålla. Vissa hade klagat på passformen på dessa mattor men tycker dom sitter riktigt bra och faktiskt är ganska snygga, för att vara plastmattor.
Utöver detta så köpte jag även blå laddadapter och Typ 2 offentlig laddanslutningskabel. (Den senare går att använda i gallerians parkeringsgarage i Stockholm).

Skulle jag ranka tillbehören, från viktigast till minst viktigast, så hade min lista sett ut som följer:
1. Teknikpaketet
2. Parkeringssensorer
3. Köldpaketet
4. Panoramaglastak
5. Färg
6. Aktiv luftfjädring
7. Ultra hi-fi-ljud
8. Dubbelladdare
9. Skinnklädsel
10. 21"-däck
11. Resten

Som en generell kommentar om bilen efter 300 körda mil. Är fantastiskt nöjd med den. Hade rekommenderat köp till vem som helst. Har inte haft räckviddsångest en enda gång, och då har jag inte ens möjlighet att ladda hemmavid utan är begränsad till jobbet på vardagar. Bilen är otroligt rolig att köra, och man blir faktiskt glad varje gång man sätter sig i den. Lastutrymmet är verkligen otroligt. Har skrivit det förut, men slutar själv inte att imponeras över hur mycket som bilen faktiskt sväljer. Såväl dubbelvagnar som golfbaggar och resesängar går i utan problem. Har man en barn och en liten vagn så får den även plats i frunken. Är en familjebil av rang med fenomenalt utrymme för såväl vuxna som barn. Flera gånger bättre än de flesta moderna kombibilar när det kommer till komfort och lastutrymme. Var själv lite orolig för just detta innan jag beställde, då bilen faktiskt inte ser så stor ut, men lovar att detta inte kommer vara ett problem för någon.

Går att skriva spaltmeter om alla fördelar, men tror de flesta upptäcker dessa ganska snabbt. Några få mindre synpunkter åt det negativa hållet finns det dock såklart också. Listar dessa nedan i min egen prioritetsordning
1. Förvaringsutrymme. Återigen, utan barn så kanske detta inte är något bekymmer, men några fack på ryggstöden eller vid dörrarna, eller någonstans, hade varit önskvärt. Nu är man låst till den lilla ytan under skärmen. Det funkar helt ok, och bilen är klart snyggare utan massa onödiga "detaljer", men hade ändå önskat att Tesla gjort någon smart lösning här. Tycker det är snyggt att det inte finns någon mittkonsol, men hade gärna givit upp den estetiska detaljen mot att ha en mittkonsoll där faktiskt.
2. "Teknikstrul". Hänt vid upprepade tillfällen att framförallt bluetooth slutat fungera och krävt en rad omstarter för att kicka igång igen. Van vid att reeboota telefoner, datorer and what not så är detta inget jättestort bekymmer, men jag hade såklart uppskattat om detta hände en gång i kvartalet istället för en gång varannan vecka. Instrumentpanelen och skärmen har även reebotat sig själva under körning vid ett tillfälle och bilen har också meddelat mig att parkeringssensorerna slutat fungera under körning. Ett felmeddelande som försvann efter ett par minuter och därefter inte uppenbarat sig igen.
3. "Isolering". Bilen är väldigt tyst på bra vägar, och i låga hastigheter. Man får då nästan känslan av att sväva fram snarare än att faktiskt rulla. På motorvägar så är dock ljudet ganska högt. Betydligt lägre än i en "vanlig" bensindriven bil, men hade varit trevligt om dom kunnat få ner ljudvolymen i kupén än mer. Förstår samtidigt att det finns en balans här mellan väglaget och hur mycket energi/tid/pris man ska lägga ned på detta från Teslas sida, och det är verkligen ett i-landsproblem. Men iaf.
4. Radiomottagningen. FM-radiomottagningen är under all kritik. Bilen är även dålig på att byta till en starkare frekvens av sig själv. Nu använder jag FM-radio väldigt sällan, utan kör internetalternativen som ingår istället om jag vill lyssna på någon av de "vanliga" radiokanalerna som P3 etc. Oftast blir det dock spotify via BT (varför det då är irriterande när BT inte fungerar och kräver omstart).

Det hade självklart också varit trevligt med lane-assist och adaptiv farthållning etc. Har dock inte haft det tidigare och saknar det därför inte heller. Det finns även några småsaker med interface, som att det borde gå snabbare/lättare att komma åt sin egen musik, eller lägga till den till favoriter istället för att behöva trycka på browse. Man borde kunna droppa en pin på kartan istället för att skriva adressen, osv osv, men allt detta är fortfarande hästlängder bättre i Teslan än hos allt annat jag prövat, och de negativa aspekterna listade ovan är sådana som man aktivt behöver tänka på för att "störa sig på".
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Inlägg av Dan »

TiborBlomhall skrev:
Mycket bra sammanställt!

För min del så ser jag den största fördelen med att ha sensorerna att man får bra koll på bilen framtill men eftersom backkameran har lite av ett "fisheye" perspektiv är det ibland lite knepigt att se exakt var hörnorna på bilen beninner sig när man backar och där är faktiskt sensorerna också till hjälp.
Sedan är det ju också en vanesak och eftersom vår andra bil också har sensorer och kamera så kändes det som ett klart prisvärt tillval.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

TiborBlomhall skrev:
Mycket bra sammanställt!

Du får parkeringssensorer framåt också?
Svårt att vara utan både bak och fram när man vant sig vid dem på tidigare bilar.
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

Ditt resonemang känns betryggande Daniel!

Väntar på en nästan likan dan (-P men + Luftfjädring och vit)... 7 veckor kvar!
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Alcantra blir i samma färg som klädseln. Ser riktigt bra ut och bra kvalitet. Har man panorma såmfår man väldigt lite i taket... Men även solskydden kommer i alcantra. Gör att bilen känns ett snäpp mer exklusiv.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Parkeringssensorn bak är lika viktigmsom backkameran. Båda tillsammans gör det trevligt att backa. Tips är att även ställa in backspeglarna i minnet. Lägg i backen, ställ in våda backspeglarna, spara i din profil... Nästa gång du lägger i backen ställer båda speglarna in sig automagiskt. Klart bra vid parkering bredvid kanter etc...
Skriv svar