Uppdatering av tillåten hastighet
Moderator: Redaktion
Re: Uppdatering av tillåten hastighet
Man jämför ljuspunkterna. Ett trafikljus är aldrig helt släckt (om det inte är ur funktion).
Hur står det till med rondeller? Korsningar? Hastighetsskyltar?taliz skrev:Det där "gynnsamma samarbetet" är lika troligt som att Apple och Google skulle slå sina påsar ihop. Eller AMD och Intel.dd88 skrev:Ja jag säger inte att det hade varit bättre för Tesla, men de hade fått skyltavläsning. Sen så tror jag definitivt att dom kommit längre idag ifall de hade haft ett gynnsamt samarbete, MobileEye är knappast oerfarna inom området.taliz skrev:Varför tror du Apple började utveckla egna CPUer, istället för att köpa från tex qualcomm?dd88 skrev:Problemet är väl snarare att Tesla har velat utveckla en egen lösning, hade dom haft kvar MobileEye (som råkar vara marknadsledande), så hade dom inte haft det problemet.
Att dom höjer priset för någon som skapar en konkurrerande produkt är väl knappast anmärkningsvärt.
Man ville kunna leda utvecklingen och skapa sig en konkurrensfördel. Tesla har gjort just det.
Om de fortsatt köpa Mobileyes system så skulle de inte ha en chans att utveckla självkörning så snabbt som de kan nu, de skulle vara beroende av mobileye.
Det skulle alltså kosta betydligt mer OCH sänka utvecklingstakten enormt.
Sist men inte minst, om de fortsatt med mobileye hade de bara varit en i mängden, utan möjlighet att vara marknadsledande som de nu faktiskt är.
Vet inte om varken Tesla eller MobileEye kan räknas som marknadsledande, de har olika styrkor och svagheter. Men den diskussionen är menlös.
Det finns liksom inte en chans i helvete att det skulle ske.
Visst har dom olika styrkor och svagheter. Men för mig är det väldigt uppenbart att Teslas en miljon bilar på vägarna med sensorer, som de kan använda för träning av AI, ligger låååååångt före mobileye. De kan nu tolka trafikljus tex, vilka av alla bilar med mobileye kan det? Kan de ens uppdateras för att kunna göra det i framtiden? Jag tror inte det.

Som sagt, båda har fördelar och nackdelar.
Håller med om att deep data är viktigt, tur då att MobileEye har 20 miljoner bilar på vägarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vad menar du? Att Mobileyes system skulle vara bättre på det?dd88 skrev:Hur står det till med rondeller? Korsningar? Hastighetsskyltar?taliz skrev:Det där "gynnsamma samarbetet" är lika troligt som att Apple och Google skulle slå sina påsar ihop. Eller AMD och Intel.dd88 skrev:Ja jag säger inte att det hade varit bättre för Tesla, men de hade fått skyltavläsning. Sen så tror jag definitivt att dom kommit längre idag ifall de hade haft ett gynnsamt samarbete, MobileEye är knappast oerfarna inom området.taliz skrev:Varför tror du Apple började utveckla egna CPUer, istället för att köpa från tex qualcomm?dd88 skrev:Problemet är väl snarare att Tesla har velat utveckla en egen lösning, hade dom haft kvar MobileEye (som råkar vara marknadsledande), så hade dom inte haft det problemet.
Att dom höjer priset för någon som skapar en konkurrerande produkt är väl knappast anmärkningsvärt.
Man ville kunna leda utvecklingen och skapa sig en konkurrensfördel. Tesla har gjort just det.
Om de fortsatt köpa Mobileyes system så skulle de inte ha en chans att utveckla självkörning så snabbt som de kan nu, de skulle vara beroende av mobileye.
Det skulle alltså kosta betydligt mer OCH sänka utvecklingstakten enormt.
Sist men inte minst, om de fortsatt med mobileye hade de bara varit en i mängden, utan möjlighet att vara marknadsledande som de nu faktiskt är.
Vet inte om varken Tesla eller MobileEye kan räknas som marknadsledande, de har olika styrkor och svagheter. Men den diskussionen är menlös.
Det finns liksom inte en chans i helvete att det skulle ske.
Visst har dom olika styrkor och svagheter. Men för mig är det väldigt uppenbart att Teslas en miljon bilar på vägarna med sensorer, som de kan använda för träning av AI, ligger låååååångt före mobileye. De kan nu tolka trafikljus tex, vilka av alla bilar med mobileye kan det? Kan de ens uppdateras för att kunna göra det i framtiden? Jag tror inte det.![]()
Som sagt, båda har fördelar och nackdelar.
Håller med om att deep data är viktigt, tur då att MobileEye har 20 miljoner bilar på vägarna.
20 miljoner bilar som de inte kan få någon relevant data ur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja det är precis det jag menar.
Berätta mer om varför dom inte kan få ut någon relevant data.
Åhå, har du något som backar upp det påståendet?dd88 skrev:Ja det är precis det jag menar.
För det kräver dels att bilarna har rätt sensorer, dels att de har förmågan att antingen analysera datat lokalt alternativt att de kan ladda upp det till mobileye.
De har varken eller.
Det är ”dumma” system med en enkel frontkamera och en slö gammal CPU.
Är du säker på det?taliz skrev:Åhå, har du något som backar upp det påståendet?dd88 skrev:Ja det är precis det jag menar.
För det kräver dels att bilarna har rätt sensorer, dels att de har förmågan att antingen analysera datat lokalt alternativt att de kan ladda upp det till mobileye.
De har varken eller.
Ja.dd88 skrev:Är du säker på det?taliz skrev:Åhå, har du något som backar upp det påståendet?dd88 skrev:Ja det är precis det jag menar.
De har varken eller.
Som vanligt har du fel.
Trevlig kväll!
Trevlig kväll!
Det säger du. Titta på denna:dd88 skrev:Som vanligt har du fel.
Trevlig kväll!
Aha, så det är för att vi har demokrati vi behöver patent för att se till att vi hittar på onödigt krångliga lösningar?Fredrik j skrev:Nej det funkar inte i demokratiska samhällen.bylund skrev:Så vi skulle få samma effekt genom att helt enkelt förbjuda uppenbara lösningar på problemFredrik j skrev:Exakt. Och plötsligt kanske den krystade workarounden ramlar ut som en bättre lösning.bylund skrev:Eller menar du att för att man är blockerad att göra det uppenbara måste man hitta på krystade workarounds, och att det i slutändan driver innovation? Kanske, men det blir väldigt mycket dyrare att göra så.

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nej för att vi har demokrati som man inte kan förbjuda saker hur som helst.bylund skrev:Aha, så det är för att vi har demokrati vi behöver patent för att se till att vi hittar på onödigt krångliga lösningar?Fredrik j skrev:Nej det funkar inte i demokratiska samhällen.bylund skrev:Så vi skulle få samma effekt genom att helt enkelt förbjuda uppenbara lösningar på problemFredrik j skrev:Exakt. Och plötsligt kanske den krystade workarounden ramlar ut som en bättre lösning.bylund skrev:Eller menar du att för att man är blockerad att göra det uppenbara måste man hitta på krystade workarounds, och att det i slutändan driver innovation? Kanske, men det blir väldigt mycket dyrare att göra så.