Best cars to own

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Best cars to own

Inlägg av nek0 »

Best cars to own: places 1-75

1 Kia Sorento Mk3 92.05%
2 Peugeot 3008 Mk2 92.04%
3 Lexus RX Mk4 91.98%
4 Kia Niro Mk1 91.82%
5 Mazda CX-5 Mk2 91.75%
6 Skoda Kodiaq Mk1 91.73%
7 Toyota Corolla Mk12 91.71%
8 Lexus IS Mk3 91.64%
9 Hyundai Ioniq Mk1 91.61%
10 Skoda Superb Mk3 91.59% ....
https://www.autoexpress.co.uk/best-cars ... er-results
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Best cars to own

Inlägg av pejvic »

Haha på riktigt. Bäst enligt det där testet. Men alltså. Det blir ju riktigt knas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

För att återgå till trådens egentliga ämne så är detta rätt intressant. För mig är det uppenbart att folk värderar hur mycket bil man får för pengarna. Förhållandevis billiga bilar som erbjuder hyfsat utrymme, komfort, säkerhet osv, hamnar högt uppe på listan. Jag har själv haft en av dessa bilar, en Mazda CX-5. Jag var väldigt nöjd med den och jag förstår absolut varför den hamnar på en så pass hög placering. Relativt billig i jämförelse med konkurrenterna, en massa utrustning som standard, japansk dunderkvalitet, praktisk, inte särskilt ömtålig, rätt snygg design, trevlig att köra, osv osv. Skulle Mazda lansera en el-variant av den modellen skulle jag nog bli intresserad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Den här rankningen är ännu värre
Best new cars by class
Best city car Kia Picanto
Best supermini Kia Rio
Best compact family car Toyota Corolla
Best premium compact family car Lexus CT
Best family car Skoda Superb
Best small SUV Kia Niro
Best mid-size SUV Peugeot 3008
Best large SUV Kia Sorento
Best premium small SUV Volvo XC40
Best premium mid-size SUV Volvo XC60
Best compact executive car Lexus IS
Best executive car BMW 5 Series
Best sports car Mazda MX-5
Best plug-in hybrid car Kia Niro
Best non plug-in hybrid car Lexus RX
Best electric car MG ZS EV
Hur kan MG ZS EV vara bästa elbil?
https://www.autoexpress.co.uk/best-cars ... s/page/0/1
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Elbilar värderas ju av allmänheten ofta enbart utifrån räckvidden. Alla andra kriterier, dvs sådana som gäller för vanliga bila, räknas inte. Kan du alltså köpa en elbil med bra räckvidd för en billig peng så är det bästa elbilen. Nåt sånt kanske.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Best new cars by class
Best supermini Kia Rio
Best small SUV Kia Niro
Kanske säger något om dendäringa listans kvalitet.
Inte någon som lockar mig i a f
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Best new cars by class
Best supermini Kia Rio
Best small SUV Kia Niro
Kanske säger något om dendäringa listans kvalitet.
Inte någon som lockar mig i a f
Nej det har du rätt i, men den kommer att påverka några tror jag.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Roligast tråd idag :lol: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Roligast tråd idag :lol: ;)
Tyvärr censurerad :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Bäst att passa på, skaffa en oljebrännare innan det är för sent!

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

nek0 skrev:
Hmm, kanske för att den är väldigt lik Mazda CX-5 vilken hyllades tidigare i tråden? ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kanske är denna rankning ett tecken på att många människor prioriterar helt andra faktorer hos en bil än vad de flesta här på forumet gör? Jag ser inget konstigt med det överhuvudtaget.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Kanske är denna rankning ett tecken på att de många människor prioriterar helt andra faktorer hos en bil än vad de flesta här på forumet gör? Jag ser inget konstigt med det överhuvudtaget.
Taliz här fick du svaret på din fråga :D
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Jag har nu genomfört undersökningen (utan att skicka in). Den tar ungefär 5 minuter att fylla i om man gör det ”rätt”(du har ingen bil sedan innan, och kollade inget annat märke än den du köpte). Under Tesla fick man 6!! Val, Model 3,4 och 5, Model S och X och Roadster.
Om man outsourcer utfyllnaden av undersökningen till tex Indien eller Kina så kan man få vilket märke som helst på toppen av listan för $10000.
Krävs ingen registrering, allt är anonymt, och det kollas inte om bilen finns.
Jag dissar inte MG Som vinnare eller att Tesla eller någon annan inte vann, men jag har svårt för undersökningar som är så lätt att påverka av en komersiell aktör.
Nästa år kanske Tesla M4 vinner?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

BEV[e-Rage] skrev:
nek0 skrev:
Hmm, kanske för att den är väldigt lik Mazda CX-5 vilken hyllades tidigare i tråden? ;)
Kanske det, men allvarligt hur kan man välja en elbil som kom för några månader sedan som bäst? Eller hur kan den ha nöjdaste kunder?
Det kan inte finnas så många sålda.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Best cars to own

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
mati skrev:
Kanske är denna rankning ett tecken på att de många människor prioriterar helt andra faktorer hos en bil än vad de flesta här på forumet gör? Jag ser inget konstigt med det överhuvudtaget.
Taliz här fick du svaret på din fråga :D
Du kanske borde skapa ett inlägg runt detta på Volvo-forumet också då? Eller BMW, Porsche etc etc.... så du kan visa dem med.
”Folk” gillar ju bevisligen inte de bilarna. Forumfolket måste alltså ha fel.

heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Jo mer jag läser om undersökningen jo mer är jag säker på att den är absurd enkel att påverka i ene eller andra riktningen när det gäller elbilar.
Undersökningen baserar sig på nybilsköpares egna känslor i förbindelse med beställning och köp av nybil i 2018 och 2019.
MG ZS EV började levereras i UK i september 2019, och det levererades totalt 659 under 2019.

Det såldes ungefär 4 miljoner bilar i UK i 2018 och 2019, och undersökningen innehåller ~400tusen datapunkter (10%).
Extrapolerar man till Elbildelen av undersökningen så behövs det 5,5 mantimmar för att bli ”vinnare” i elbilkåringen.

Jag är mycket skeptisk.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag fattar inte varför alla blir så kränkta när inte Tesla vinner. Alla har vi olika prioriteringar och budgetar. Det som är rätt för en är inte rätt för en annan.

Ta ett vanligt jäkla biltest där utrymmen, komfort, körglädje, ekonomi osv vägs in. Då kan den bil som kommer sist ända passa en person bäst. Man kanske inte behöver utrymmen? Då kan man bortse från det deltestet. Man kanske vill lägga mer pengar på sin bil och då försvinner ekonomironden som viktig parameter medan för en annan så ekonomin avgörande...

Man ska läsa biltester och undersökningar med sina egna prioriteringar i bakhuvudet. De är inget facit.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Jag fattar inte varför alla blir så kränkta när inte Tesla vinner. Alla har vi olika prioriteringar och budgetar. Det som är rätt för en är inte rätt för en annan.

Ta ett vanligt jäkla biltest där utrymmen, komfort, körglädje, ekonomi osv vägs in. Då kan den bil som kommer sist ända passa en person bäst. Man kanske inte behöver utrymmen? Då kan man bortse från det deltestet. Man kanske vill lägga mer pengar på sin bil och då försvinner ekonomironden som viktig parameter medan för en annan så ekonomin avgörande...

Man ska läsa biltester och undersökningar med sina egna prioriteringar i bakhuvudet. De är inget facit.
Vaddå? :o
Det är ju alltid en konspiration som Big Car ligger bakom varje gång Tesla inte vinner!

Bild
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Best cars to own

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:

Tror inte någon blir ”kränkt”.
Listor som denna är ett resultat av hur undersökningen gjordes och inget annat.
För att poängtera det postade jag en länk ovan som visar ett helt annat resultat.

Sen kan man som sagt undra vad det har för relevans i detta forum. Man får antagligen samma respons på forum för Volvo, BMW, Mercedes, Porsche etc som heller inte hamnade i topp i denna ”undersökning”.

Det enda det skapar är meningslöst tjafs.

Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:

För att poängtera det postade jag en länk ovan som visar ett helt annat resultat.

Sen kan man som sagt undra vad det har för relevans i detta forum. Man får antagligen samma respons på forum för Volvo, BMW, Mercedes, Porsche etc som heller inte hamnade i topp i denna ”undersökning”.

Du går ju taket varje gång Model 3 inte vinner. ;)

Och nej, men får inte samma respons på andra bilforum. Jag har typ 10 års erfarenhet av Autopower och visst gillar man BMW där men om någon skriver att de köpt en Audi eftersom de tycker den är bättre än motsvarande BMW så rycker folk på axlarna. Någon kanske ifrågasätter hur man kan vilja köra en så framtung bil men inte mycket mer än så. Ibland enas man om att Mercedes eller Volvo har en bättre lösning på något också och ingen tycker det är nåt konstigt. Och kommer det fram en konstruktionsmiss så blir folk arga på BMW för det. Inte på den som berättar om det som här, där det hela tiden finns nån slags "Tesla måste skyddas till varje pris"-mentalitet. Den där lilla sektbubblan finns helt enkelt inte på Autopower. Inte på samma sätt iaf.

Ibland går jag in och läser där fortfarande. Det som utmärker BMW-gemenskapen numera skulle jag säga är det eviga "det var bättre förr"-snacket. Ju äldre och "renare" modell desto mer hurrarop. Rak sexa utan överladdning, bakhjulsdrift och manuell låda ska det vara. Gärna en klassiker från 70/80-talen. Att BMW sålt ut sin själ genom att massproducera 2-liters dieslar med xDrive och automatlåda är ett återkommande klagomål bland de mer rättrogna entusiasterna. Att det numera finns framhjulsdrivna BMW är inte mindre än ett helgerån och bevis på att BMW tappat förståndet.

Jag antar att det ser likadant ut hos åtminstone Mercedes. Audi har väl egentligen inga entusiaster? Hos Porsche handlar det mest om sportbilarna och olika events. Cayenne och Panamera ses som fula ankungar bland de riktiga entusiasterna. Det är som hos BMW fast ännu mer ortodoxt. Luftkylning, boxersexa, svansmotor...

På Jagrullar.se (volvo-forumet) är det väldigt avslappnat av det jag läst. De är väl så många att de måste hålla högt i tak.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Man måste få lov att vara skeptisk till en undersökning som är så öppen för fusk, som undersöker en bransch som är så plågad av fusk, där vinnaren produceras i ett land som är känd för att fuska, utan att få epiteten kränkt eller konspiratorisk?
hooked

Inlägg av hooked »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

Du går ju taket varje gång Model 3 inte vinner. ;)

Och nej, men får inte samma respons på andra bilforum. Jag har typ 10 års erfarenhet av Autopower och visst gillar man BMW där men om någon skriver att de köpt en Audi eftersom de tycker den är bättre än motsvarande BMW så rycker folk på axlarna. Någon kanske ifrågasätter hur man kan vilja köra en så framtung bil men inte mycket mer än så. Ibland enas man om att Mercedes eller Volvo har en bättre lösning på något också och ingen tycker det är nåt konstigt. Och kommer det fram en konstruktionsmiss så blir folk arga på BMW för det. Inte på den som berättar om det som här, där det hela tiden finns nån slags "Tesla måste skyddas till varje pris"-mentalitet. Den där lilla sektbubblan finns helt enkelt inte på Autopower. Inte på samma sätt iaf.

Ibland går jag in och läser där fortfarande. Det som utmärker BMW-gemenskapen numera skulle jag säga är det eviga "det var bättre förr"-snacket. Ju äldre och "renare" modell desto mer hurrarop. Rak sexa utan överladdning, bakhjulsdrift och manuell låda ska det vara. Gärna en klassiker från 70/80-talen. Att BMW sålt ut sin själ genom att massproducera 2-liters dieslar med xDrive och automatlåda är ett återkommande klagomål bland de mer rättrogna entusiasterna. Att det numera finns framhjulsdrivna BMW är inte mindre än ett helgerån och bevis på att BMW tappat förståndet.

Jag antar att det ser likadant ut hos åtminstone Mercedes. Audi har väl egentligen inga entusiaster? Hos Porsche handlar det mest om sportbilarna och olika events. Cayenne och Panamera ses som fula ankungar bland de riktiga entusiasterna. Det är som hos BMW fast ännu mer ortodoxt. Luftkylning, boxersexa, svansmotor...

På Jagrullar.se (volvo-forumet) är det väldigt avslappnat av det jag läst. De är väl så många att de måste hålla högt i tak.
I stort håller jag med dig, fast med en stor skillnad du helt missar. Vilket jag också tror är pudelns kärna.

Jag har också läst runt på många bilforum under åren. Det som skiljer detta forumet från övriga märkesforum är att personer som aldrig ägt en Tesla har massor med åsikter. De tror sig känna bilen och dess egenskaper genom att läsa på internet. Många i denna gruppen är dessutom helt ointresserad av att köpa en Tesla, vilket gör det hela ännu mer polariserat. Så fort någon är för positiv till Tesla så går denna grupp i taket och skitsnacket och pajkastningen är i full gång. Detta ser du sällan på andra forum som exempelvis Autopower. Det är inte många medlemmar eller personer som aldrig ägt en BMW som hänger där dag ut och dag in och tycker till om bilar de aldrig ägt.

Åsikter där Teslaägare framför sina negativa åsikter blir sällan så polariserat. Det är först när det eldas på av de som ej har erfarenhet själva av Tesla som det spårar ur.

Detta är åtminstone min åsikt efter att ha läst på detta forum nu ett tag och denna tråden är ytterligare ett exempel i mängden.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare

Inlägg av David D »

Jag håller med dig. Det känns otroligt poänglöst att posta ett inlägg om en omröstning om bilar på en engelsk site som inte har något alls med Tesla att göra på ett märkesspecifikt bilforum och sen ägna halva tråden med att tjafsa med Teslaägare. Tråden passar bättre hos Vi bilägare. Det är klart att man kan tycka olika, men är man Skodafantast måste det finnas bättre forum än ett som jag uppfattar som i första hand för Teslaentusiaster och i andra hand för elbilsentusiaster.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Skriv svar