OBD i Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Re: OBD i Model 3?

Inlägg av LasseTM »

Nenad_Antic skrev:
Skulle kolla om jag hade lampor i dörrarna och vid fötterna på min 1 mån gamla Model 3 SR+

Gissa om jag blev förvånad när jag hittade OBD2 uttag på vänster sida om lampan vid fötterna på förarsidan...

Har sen tidigare Torque och den fick kontakt med OBD2 dongeln... däremot saknar den PID...
Det blir morgondagens jobba att få till den.

Ni testat detta tidigare har ni förslag på andra appar som kan vara av intresse till min Android telefon?
Har du testat Scan my Tesla?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Men finns det alltså en obd2 där? Underbart isf, 12V till folket. Cigguttaget är inte pålitligt... pollningen verkar inte alltid kunna hålla det vid liv
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare

Inlägg av Kronberg »

Kan det vara en bil byggd i kina? Eller kanske avsedd för leverans till kina från början. Det är väl bara i kina de har haft obd port tidigare.

Posta gärna i den här tråden också, de är säkert intresserade att reda ut vad som är kopplat till kontakten.
https://teslaownersonline.com/threads/d ... cess.7502/
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Kronberg skrev:
Kan det vara en bil byggd i kina? Eller kanske avsedd för leverans till kina från början. Det är väl bara i kina de har haft obd port tidigare.

Posta gärna i den här tråden också, de är säkert intresserade att reda ut vad som är kopplat till kontakten.
https://teslaownersonline.com/threads/d ... cess.7502/
Kollade på min M3 som garanterat är en USA bil och även jag hade odb 2 port längst in till vänster på förarplatsen under instrumentbrädan.
Ska testa koppla in min dongle senare och se om scan my tesla funkar, ser dock jäkligt tajt ut att få en en längre dongle så min kanske inte funkar.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, Model 3 har OBD2 i baksätet. T.ex nämns den flera gånger i Björn Nylands videor, han kör med en app som pratar med dongeln. Senast här

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Teslaspolen skrev:
Ja, Model 3 har OBD2 i baksätet. T.ex nämns den flera gånger i Björn Nylands videor, han kör med en app som pratar med dongeln. Senast här

Nej! Det finns ingen OBD2 i tidiga 3’or.
Inte bra och sprida rykten så där. De som har uttag i baksätet har fixat det själva genom en splitt som sitter under armstödet mellan framstolarna. Men original finns inte något uttag i bilen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare

Inlägg av Kronberg »

Och den lösningen saknar OBD-II funktionalitet också, ger enbart CAN data från en av de olika CAN-bussarna. Därför fungerar det inte med standard ODB mjukvaror, utan kräver Scan my tesla eller tesLAX.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Testade scan my Tesla på mitt uttag men det funkade inte, vet inte om det är min BT dongle eller porten som inte funkar.
Någon som bor i närheten av Tullinge som vet att din dongle funkar så jag kan testa om porten funkar?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Sitter en på min med. Måste mäta om den har 12V
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Remuz skrev:
Sitter en på min med. Måste mäta om den har 12V

Skön känsla att mäta upp 13.7V där. Dessutom extremt lätt att dra kabel från den!
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
nierzen
Teslaägare

Inlägg av nierzen »

Någon som vet ifall OBD-adapter behövs för 2021-versionen? Jag försökte koppla min gamla OBD2-dongel till OBD-uttaget som sitter framme ovanför pedalerna och jag lyckas koppla upp mig med bluetooth men lyckas inte läsa in data till ScanMyTesla-appen. Funderar på om det är något fel på min dongel eller om uttaget inte är avsett för detta.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Adapter behövs till min Model X 2016 så det lär behövas även till alla andra bilar efter detta. Har visserligen en ODBII-port i bilen men dongeln funkar inte i den utan måste kopplas i uttaget som finns under skärmen på min bil.
OBDII-adapter.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Som Svenssons är inne på och Henrik förklarat för mig så är porten under ratten bara där för att uppfylla ett lagkrav och det enda du kan få ut är i stort sett 12V batteriets spänning.

Den "riktiga" porten hittar du antingen under mittskärmen (S/X) eller bakom mittkonsolen (3, och Y antar jag). Samtliga behöver en adapter för att passa OBD2, och adaptern är lite olika mellan nyare S/X/3 och äldre Model S.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Teslaspolen skrev:

Nja, fast det är via en adapter som man kopplar in i serie vid en kontakt för databussen som sitter under mittkonsolen baktill.
Har den själv för att använda ihop med scan my Tesla.

https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en
Skriv svar