Visslande ljud över 90km/h

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pallejandro
Teslaägare

Visslande ljud över 90km/h

Inlägg av Pallejandro »

Hämtade min model 3 igår, kalaskul bil, men..

1. Störande, högfrekvent, visslande/gnisslande ljud hörs vid hastigheter från ca 90km/h och uppåt. Kommer från högersidan, tror det ligger högt upp. Inte konstant, utan varierar. Ligger kvar även om man öppnar rutorna.

2. Ingen av bakdörrarna går att öppna inifrån genom att endast trycka på knappen en gång. Man måste hålla in och skjuta utåt.

Dörrproblemet har jag sett att flera verkar ha. Sökt på forumet och googlat lite, men hittar ingen som beskriver samma vissel, någon som känner igen det? Kan man åtgärda de här sakerna själv, eller är det bara att boka service?
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Re: Visslande ljud över 90km/h

Inlägg av Gasglad »

Kolla att glastaket linjerar med framrutan och inte sticker upp eller är förskjutet i sidled.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

Var så på en Demobil jag körde, den visslade som en gammal kokkaffe-panna. Vi kom fram till att det var ovanstående fel. Min bil visslar inte alls.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TeslaBjörn har ett par klipp om ett högfrekvent ljud på Model 3. Verkar delvis kunna lösas med större typ av gummiband runt taket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

Är det rutorna/taket så är det felmonterat och ska inte lösas med gummiband utan reklameras så de får göra rätt.
Användarvisningsbild
Lasse S
Teslaägare

Inlägg av Lasse S »

Jag har haft ett högfrekvent ljud som uppstod vid ca 80 km/tim och som fortsatte med samma frekvens när hastigheten ökades. Ljudet var mycket plågsamt. Fick köra med hörselproppar. Min fru hörde det inte, men hon hör inte syrsorna längre.
TS i Malmö misstänkte att framrutan inte var tät så den byttes. Körde hem men ljudet hördes fortfarande. Det hjälpte inte så ett nytt besök till Malmö och de bytte framrutan en gång till. På vägen hem efter bytet så fanns ljudet där fortfarande. Vi upptäckte senare att ljudet påverkades om fläkten kördes upp på maxfart. Ny resa till Malmö efter en tid när de fått hem en ny fläktmotor. Efter att de bytt fläkten så har ljudet försvunnit. Det blev många resor fram och tillbaka för att lämna och sedan åka och hämta den :(
e-Golf 2015
Tesla M3, LR 2019
Laddar med ström från 45 st solpaneler.
Användarvisningsbild
Pallejandro
Teslaägare

Inlägg av Pallejandro »

Gasglad skrev:
Kolla att glastaket linjerar med framrutan och inte sticker upp eller är förskjutet i sidled.
Först och främst - tack till alla för ert engagemang!

Framrutan ligger lägre än glastaket på högersidan där oljudet kommer ifrån. Denna nivåskillnad finns ej på förarsidan. Så det är väl helt enkelt så att det är det som är problemet då. Surt att behöva lämna in den, får man en lånebil under tiden de fixar det?

Kan även tillägga att jag har testat att leka med fläkten, stänga av/ maxa. Men hjälper inget.
C168CB87-8E5D-4CEB-9FE4-1F8711DE3648.jpeg
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Kan man inte prova att "tillfälligt" tejpa över kanterna på glastaket??
Borde väl visa om det är därifrån ljudet kommer... :o
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
Kan man inte prova att "tillfälligt" tejpa över kanterna på glastaket??
Borde väl visa om det är därifrån ljudet kommer... :o
Det kan man absolut göra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

Det där ser ut ungefär som på provbilen vi körde
Användarvisningsbild
Pallejandro
Teslaägare

Inlägg av Pallejandro »

Det visade sig vara undre kåpan till sidospegel som inte var ordentligt monterad, var en liten glipa där. Tryckte dit den och nu är ljudet borta!
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Inlägg av LarsA »

Pallejandro skrev:
Gasglad skrev:
Först och främst - tack till alla för ert engagemang!

Framrutan ligger lägre än glastaket på högersidan där oljudet kommer ifrån. Denna nivåskillnad finns ej på förarsidan. Så det är väl helt enkelt så att det är det som är problemet då. Surt att behöva lämna in den, får man en lånebil under tiden de fixar det?

Kan även tillägga att jag har testat att leka med fläkten, stänga av/ maxa. Men hjälper inget.
Såg att det ser likadant ut på vår tesla men jag har inget visslande ljud ;)
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare

Inlägg av Timpa »

Jag hade också ett visslande ljud, ganska plågsamt när man lyssnat på det några timmar i sträck... Det började oftast vid ca 90 km/h, men varierade en del och berodde delvis på vindriktningen. Idag upptäckte jag att den plastkåpa som ansluter till nederkant av vindrutan inte linjerade med rutan hela vägen. Rakt nedanför vindrutetorkarnas fästen så var det en nivåskillnad mellan plastkåpa och vindruta på uppemot 6-7 mm. Efter att jag tryckt ned den (gick bitvis lätt, men krävde lite kraft på andra ställen) så var visslandet som bortblåst. Plastkåpan ska ligga tätt emot rutans nederkant och i samma nivå som rutan (det syns direkt om det är fel).

Man märker inte hur störande detta visslande är förrän det försvinner...

Nu återstår bara lite ljuddämpning av skuff/hatthylla bak och justering av en dörrlist på förarsidan (brusar lite) för att bilen ska bli perfekt... :)
Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare

Inlägg av Muster »

Hade också ett missljud i höga hastigheter som åtgärdades så här, se 8 sekunder ini videon
Skriv svar