I början hade den inte värme i baksätet, den hade inte navigate on autopilot, inte lika mycket stöd i appen, inte lika snabb som nu och säkert en del andra saker. Men allt detta vart saker som blev tillgängliga via OTA uppdateringar. En annan sak som blivit bättre med tid är uppkopplingen mot telefon och att kunna använda den som nyckel. Efter att ha gjort det i 2 år nu så skulle jag inte vilja ha en bil med separat nyckel igen, en nyckelfunktion så att säga

Hur bra var den första bilen? Ja jämfört med en S 85D-15 så var kvaliteten, oavsett vad andra sa, väldigt mycket bättre, jag skulle jämfört den med en Golf. Bilen körde vi ett klimat där det var under 0 grader 5 dagar om året och över 20 grader 300 dagar om året så mer kyla än värme var det som användes och jag tror vi körde lite mer än 4500 mil på 15 månader. Med det sagt så snittade vi 167 Wh/km utan att snålköra (fråga polisen som vart typ 4000 dollar rikare). Ville man så var det inga problem att komma ner på 150-155 Wh/km på långresor om man bar kunde hålla högerfoten i schack

Vi hade några problem med bilen:
- En skyddsplåt under bakaxeln lossnade efter att det var väldigt mycket vatten på vägen.
- Laddkontakten hade lite problem.
- Laddluckan ville inte fungera alltid.
- En navkapsel lossnade i farten och försvann på en parkering i New York.
Alla problem fixades dock medans jag var på jobbet och en Ranger kom till parkeringen, smidigt.
Det var en bil som jag gärna hade haft ett tag till och kanske därför vart nästa bil en model 3 RWD fast svart denna gången. Några skillnader som jag märkt är:
- USB uttagen under laddaren sitter mycket mer lättåtkomliga.
- Stolarna är lite annorlunda men inte till det sämre.
- Dörrhandtagen känns bättre men osäker på om det är placebo eller någon skillnad.
- Jämfört med S så är laddaren mycket sämre, två har gått sönder på 8 månader och de klarar inte av att ladda vid mina föräldrars hus?
Det är dock en lika trevlig bil att köra men under den tid vi haft bilen, sedan Juli, så har den förbrukat mycket mer än den förra (i snitt).
Nu idag hämtade vi en vit model 3 AWD, framtiden får utvisa vad som skiljer sig. Men sak är säker och det är att model 3 är en bra enligt mig annars skulle jag inte valt den så många gånger

Här kan ni se min första model 3. Det var en lokal kändis som ville testa den för sin youtube kanal