Jag har blivit tillfrågad om vad man ska tänka på med en eldriven buss/lastbil för schemalagd trafik. Turerna är som längst 10 mil per dag och det körs varje vardag. Det finns ett litet uppehåll mellan förmiddagstur och kvälls turerna då stödladdning skulle kunna ske.
Fordonet ska vara 12m och kunna lasta hyfsat bra.
Det finns önskemål om ett lågt golv för lättare access till fordonet.
Fordonet kommer att byggas om med ”butiksinredning”.
Jag har räknat fram att de behöver en buss med minst 120 kWh, kör man 100 km så går det åt 1,2kWh/km x 100 km = 120 kWh. För att ladda tillbaka det under natt uppehållet på 12h så behöver man en laddning på 10 kW. Jag har tittat på Volvos bussar som har en minsta variant med 150 kWh batteri och 11 kW laddning direkt från ett Typ2 uttag. Detta borde räcka även om bussen även kommer med ett CCS intag på 150 kW. Men då krävs ju en laddstation, en ”billigt” CCS kostar väl åtminstone 200 000kr(???), och då kanske det är bättre att gå upp i batteristorlek och ladda ikapp på helger och dagar då schemat har kortare körning. Antar också att det blir svårt att hitta en CCS station som kan serva en 12 m buss? Borde kanske kolla upp stationer i närområdet så att man kan specificera CCS kontaktens placering.
Tittat på
Volvo:
https://www.volvobuses.se/sv-se/our-off ... tions.html
BYD:
https://www.bydeurope.com/pdp-bus-model-12
Finns det några fler leverantörer?
Tunga elektriska fordon
Moderator: Redaktion
Re: Tunga elektriska fordon
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2460
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Tunga elektriska fordon
Tänk på att Volvo har väldig stor buffert som inte går att använda i deras batteri, som är av typen NMC Lithium Ion. ( Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide)
Jag har fått uppgifter om att med 200 kWh batterikapacitet är endast 150 kWh som är tillgängliga. Förbrukningen ska ligga mellan 0,9 och 1,3 kWh per km beroende på lastvikt.
Ska ni ha någon el till butiksdelen som även ska tas ur detta batteri?
Dessa uppgifter gäller dock FL ellastbilarna, men de ska ha samma drivlina som bussarna. Då finns 22 kW ombordladdare, ska det alltid nattladdas borde den räcka långt.
Om CCS snabbladdare ska köpas in, tänk också på att den bör ha stöd för 850 volt DC laddning, Volvo kör med 650 volt just nu, men planerar att gå upp till 800 i framtiden.
50-100 kW laddare är betydlig mer prisvärda just nu, en 90 kW CCS bör gå att köpa för 400 000:- men så tillkommer elinstallationen fram till den, då kräver en rejäl strömförsörjning med 3-fas 200 A.
https://electricmobility.efacec.com/ev-qcbus/
Kan det funka med lastbilschassie och bygga en butik där?
https://teknikensvarld.se/volvo-fl-elec ... nu-619131/
Jag har fått uppgifter om att med 200 kWh batterikapacitet är endast 150 kWh som är tillgängliga. Förbrukningen ska ligga mellan 0,9 och 1,3 kWh per km beroende på lastvikt.
Ska ni ha någon el till butiksdelen som även ska tas ur detta batteri?
Dessa uppgifter gäller dock FL ellastbilarna, men de ska ha samma drivlina som bussarna. Då finns 22 kW ombordladdare, ska det alltid nattladdas borde den räcka långt.
Om CCS snabbladdare ska köpas in, tänk också på att den bör ha stöd för 850 volt DC laddning, Volvo kör med 650 volt just nu, men planerar att gå upp till 800 i framtiden.
50-100 kW laddare är betydlig mer prisvärda just nu, en 90 kW CCS bör gå att köpa för 400 000:- men så tillkommer elinstallationen fram till den, då kräver en rejäl strömförsörjning med 3-fas 200 A.
https://electricmobility.efacec.com/ev-qcbus/
Kan det funka med lastbilschassie och bygga en butik där?
https://teknikensvarld.se/volvo-fl-elec ... nu-619131/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Tunga elektriska fordon
Tack! Det var bra information som jag inte hittat ännu. Då måste man upp på 200 kWh batteriet för att ha någon som helst marginal.Off Grid Byggaren skrev:Tänk på att Volvo har väldig stor buffert som inte går att använda i deras batteri, som är av typen NMC Lithium Ion. ( Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide)
Jag har fått uppgifter om att med 200 kWh batterikapacitet är endast 150 kWh som är tillgängliga. Förbrukningen ska ligga mellan 0,9 och 1,3 kWh per km beroende på lastvikt.
Ja, den delen behöver drivning. Idag görs det med separata blybatterier, jag ska fråga efter specifikation om dem och behovet.Ska ni ha någon el till butiksdelen som även ska tas ur detta batteri?
22kW laddare hade ju varit mer än tillräckligt. Fordonet återvänder alltid till garaget efter körningarna så den kan laddas när den inte rullar. Borde ju gå att få en sådan laddare till bussen också.Dessa uppgifter gäller dock FL ellastbilarna, men de ska ha samma drivlina som bussarna. Då finns 22 kW ombordladdare, ska det alltid nattladdas borde den räcka långt.
Önskemålet är ju att till och med ha en lågbygd buss så jag tror att ett högbyggt lastbilschassi går bort.