Hur "byter" en Tesla S ägare (begagnad)
Moderator: Redaktion
Hur "byter" en Tesla S ägare (begagnad)
Hej. Det här kanske låter som en dum fråga men i och med att en Tesla är teknisk av sig så undrar jag hur det går till när man köper en begagnad Tesla?
- Hur får man bort den gamla ägarens alla "rättigheter" till bilen (vet inte riktigt hur man ska formulera sig)
- Hur går det till att få bort den gamla ägaren i appen och liknande.
Försökt leta mig fram på Tesla.se men får inte riktigt till svaren som jag önskar hehe. Hoppas någon som köpt en begagnad kan hjälpa mig:)
- Hur får man bort den gamla ägarens alla "rättigheter" till bilen (vet inte riktigt hur man ska formulera sig)
- Hur går det till att få bort den gamla ägaren i appen och liknande.
Försökt leta mig fram på Tesla.se men får inte riktigt till svaren som jag önskar hehe. Hoppas någon som köpt en begagnad kan hjälpa mig:)
Re: Hur "byter" en Tesla S ägare (begagnad)
När jag bytte in min trea mot en S så fick jag fabriksåterställa trean så att alla mina inställningar och kördata försvann.
Den blev nollställd på allt utom milen jag kört med den. (Tror jag)
Den blev nollställd på allt utom milen jag kört med den. (Tror jag)

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Själva ägarbytet hos Tesla som fixar vem som har tillgång till bilen i appen osv sköter
Tesla genom att köparen och säljaren skickar in sina uppgifter till Tesla (minns inte till
vilken mailadress) så ändrar dom (kan tyvärr ta väldigt olika tid)
Tesla genom att köparen och säljaren skickar in sina uppgifter till Tesla (minns inte till

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Aha men om man gör en privataffär och åker därifrån med en ny bil vill man ju inte att den gamla ägaren ska kunna komma åt appen eller liknande?Bjelke skrev:Själva ägarbytet hos Tesla som fixar vem som har tillgång till bilen i appen osv sköter
Jag sålde min privat och någon vecka tog det som jag kunde se min bil innan Tesla ändrat.
Min senaste bil plockade jag bort direkt på tesla.com.
Så gå in på tesla.com och gör det under köpet och se till att den plockas bort från säljarens konto
Så gå in på tesla.com och gör det under köpet och se till att den plockas bort från säljarens konto

Och den nya ägaren fick all tillgång direkt?Folke skrev:Min senaste bil plockade jag bort direkt på tesla.com.
Säkert något som jag missat men så är det iblandFolke skrev:Min senaste bil plockade jag bort direkt på tesla.com.

Nej, det var bara jag som är"accepterade" att släppa den från access så att sägaElexotico skrev:Och den nya ägaren fick all tillgång direkt?Folke skrev:Min senaste bil plockade jag bort direkt på tesla.com.

Jag blev själv trött på att den gamla bilen inte försvann och då hittade jag denna lösningen. Januari 2020 var detta så funkar nog än idag

Sen måste nya ägaren såklart redovisa ägandeskapet för att få access till den, men det får man ju ta med Tesla sen.
Logga in.
Välj Tesla konto
Välj hantera på aktuell bil.
Välj se detaljer
Längst ner på sidan kan man ta bort bilen.
Då gick det på direkten för mig
Guiden är via mobilen!
Välj Tesla konto
Välj se detaljer

Guiden är via mobilen!
Perfekt. Det verkar ju enkelt.Folke skrev:Logga in.
Välj Tesla konto
Välj se detaljer
Guiden är via mobilen!
Jag som ska köpa bilen måste ju skicka in "alla nödvändiga dokument". Vad menas med alla nödvändiga dokument? Någon som har koll på det?
- Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
För att begära en överföring av ägarbyte, börja med att skapa ett Tesla-konto. Skicka sedan ett e-postmeddelande till AccountSupportEMEA@tesla.com från samma e-postadress som användes för att skapa ditt Tesla-konto som innehåller:
- Färgkopia eller foto av ditt körkort eller nationella ID-kort
- Kopia eller foto av ditt registreringsbevis.
- Om bilen registreras till ett företag ska du inkludera ett visitkort med ditt namn och företagets namn
- E-postadressen som användes för att skapa ditt Tesla-konto, vilken kommer att länkas till din bil
- Postadress
- Telefonnummer
- Typ av köp (från en privat ägare eller en tredje part)
När du slutfört överföringen, registreras ditt ägande hos Tesla-teamet. Du kan använda ditt Tesla-konto med Tesla-appen för att fjärrstyra din bil och boka servicetillfällen.
Med vänliga hälsningar
Tesla Account Support Team EMEA
- Om bilen registreras till ett företag ska du inkludera ett visitkort med ditt namn och företagets namn
- E-postadressen som användes för att skapa ditt Tesla-konto, vilken kommer att länkas till din bil
- Postadress
- Telefonnummer
När du slutfört överföringen, registreras ditt ägande hos Tesla-teamet. Du kan använda ditt Tesla-konto med Tesla-appen för att fjärrstyra din bil och boka servicetillfällen.
Med vänliga hälsningar
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Grymt tydligt, tack.Henkens skrev:För att begära en överföring av ägarbyte, börja med att skapa ett Tesla-konto. Skicka sedan ett e-postmeddelande till AccountSupportEMEA@tesla.com från samma e-postadress som användes för att skapa ditt Tesla-konto som innehåller:
- Postadress
- Telefonnummer
Med vänliga hälsningar
Ska man nollställa eller fabrikåterställa Teslan som man köper? Tänker för att få bort allting inne i själva bilen.
VisitkortHenkens skrev:För att begära en överföring av ägarbyte, börja med att skapa ett Tesla-konto. Skicka sedan ett e-postmeddelande till AccountSupportEMEA@tesla.com från samma e-postadress som användes för att skapa ditt Tesla-konto som innehåller:
- Postadress
- Telefonnummer
Med vänliga hälsningar

Har man det fortfarande? Och är det inte en bagatell att förfalska ett sådant om man nu är inne på någon form av bedrägeri ändå?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS