Är det här vad man ska förvänta sig?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare

Är det här vad man ska förvänta sig?

Inlägg av Benz »

Har en Tesla s85 - 15 som gått cirka 16,5k mil

Är allmänt nöjd men tycker den har brakat lite väl mycket.

3 (6) stora saker har pajat:

DU - garanti
Skärmen - 30k
Alla handtag - cirka 20k

Utöver detta så har lite småsaker brakat:

Gul kant - ej lagad ännu
Kondens bakljus -garanti
2st 12v - cirka 2k omgång om jag minns rätt
Etc

För att tillägga tycker jag laddhastigheten minskat drastiskt, skulle nästan gissa på fördubblade supercharger tider...

Ikväll startade inte ens bilen. Hade 80% o den klagade på låg spänning. Gissar på 12v men vad tror ni experter?

Är mycket accepterande kring alla möjliga fel men när man inte ens kommer iväg med bilen och behöver ordna hyrbil o liknande då blir man väldigt trött.

Är det här vad man kan förvänta sig av en tesla? Är det avsevärt mycket bättre på nya modeller?

suck

Mvh less ägare
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är det här vad man ska förvänta sig?

Inlägg av LarsL »

Att det är dyrt förvånar mig inte särskilt mycket. Sen måste man ju fundera på vad som funkar utan att fixas och vad som behöver fixas på en lite äldre maskin.

Personligen skulle jag undvika en Tesla som ligger utan för garantin, tror jag. Det är lite som folk brukar säga om entreprenadmaskiner ”Antingen reparera eller amortera”.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Benz skrev:
Har en Tesla s85 - 15 som gått cirka 16,5k mil

Är allmänt nöjd men tycker den har brakat lite väl mycket.

3 (6) stora saker har pajat:

DU - garanti
Skärmen - 30k
Alla handtag - cirka 20k

Utöver detta så har lite småsaker brakat:

Gul kant - ej lagad ännu
Kondens bakljus -garanti
2st 12v - cirka 2k omgång om jag minns rätt
Etc

För att tillägga tycker jag laddhastigheten minskat drastiskt, skulle nästan gissa på fördubblade supercharger tider...

Ikväll startade inte ens bilen. Hade 80% o den klagade på låg spänning. Gissar på 12v men vad tror ni experter?

Är mycket accepterande kring alla möjliga fel men när man inte ens kommer iväg med bilen och behöver ordna hyrbil o liknande då blir man väldigt trött.

Är det här vad man kan förvänta sig av en tesla? Är det avsevärt mycket bättre på nya modeller?

suck

Mvh less ägare
Hej,

De felen du listar är tyvärr rätt vanliga på tidiga Model S modeller. Handtagen har fått en uppdatering och är förbättrade. DU var också relativt dålig 2013-2015. MCU (skärmen) är rätt vanlig att den brakar ihop också. Även de mindre felen som gul kant, kondens och 12V är vanliga fel. Detta är en stor anledning till varför det är bäst att köpa en bil med garanti kvar eller köpa begagnat direkt från Tesla där man får förlängd garanti.

MCU 2 är mycket bättre på en ny, även handtagen, gul kant har jag inte hört är vanligt på nya, kondens såg jag inte på varken min nya X eller 3 (inte köpt en ny S på länge dock)

Tråkigt med så mycket fel på kort tid.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Dörrhandtaget på min 8 månader gamla MS har precis brakat ihop så att jag inte kan öppna förardörren. Verkar alltjämnt vara tillverkade av mjukost tyvärr
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vänta nu
Din skärm från 2015 havererade ( dessa är dyrare skärmar som ej haft problem med gul kant ) menar du att den nya fått gul kant
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare

Inlägg av Benz »

bytte skärmen för cirka 1 år sen. Då blev det en likadan som den gamla alltså en MCU 1. Fick dock LTE av någon anledning. Denna skärm har nu fått gul kant. Min gamla skärm slapp problemet men å andra sidan dog den helt...
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Benz skrev:
bytte skärmen för cirka 1 år sen. Då blev det en likadan som den gamla alltså en MCU 1. Fick dock LTE av någon anledning. Denna skärm har nu fått gul kant. Min gamla skärm slapp problemet men å andra sidan dog den helt...
Bara att reklamera
Jag bytte precis min MCU1 mot MCU1 och lyfte faktiskt upp att
1 det är korkat att dem inte fixat problemet och att den nya skärmen kommer ge upp precis som gamla
2 att jag förväntar mig inget annat än att inte få gul kant, får jag det så nöjer jag mig inte med behandling
Få se om jag hamnar där blir minst sagt spännande diskussion med Tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Skärmen går att åtgärda förebyggande (man byter minneskretsen till en som håller).

Handtagen går sönder på två olika sätt. Mikrobrytare eller kugghjul (paddle gear). Reservdelarna kostar 15:-/st.

Det är dyrt att laga på märkesverkstad.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Detta med handtagen går väll på garantin om bilen är ny/ inom garanti?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Skriv svar