Vilken elbil man ska satsa på

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Teslaspolen »

Det kanske är helt galet att göra just nu, men jag funderar på möjligheten att köpa mig min första bil. Jag har idag inget omedelbart behov av bil, men det händer hyfsat ofta att det hade varit praktiskt att kunna åka och hälsa på folk lite mera fritt än att vara begränsad till att låna bil, eller tåg/buss. I vardagen cyklar jag en hel del, men det skulle definitivt öppna för att hitta fler jobb/bostäder med bil.

Nu är det så att jag har, potentiellt, möjligheten att köpa och köra en norskregistrerad bil. Jag spanar på finn.no (Finns det något mer ställe att kika på?) lite av och till men jag vet inte exakt vad jag ska titta efter. Tyvärr är Tesla fortfarande utom budget.

Ni som kör andra elbilar kanske kan komma med erfarenheter? Jag tänker då på 2010-talets generation av elbilar, typ äldre Leaf, e-Soul, e-Golf och så vidare. Själv körde jag 24 kWh Tekna Leaf, 2016-2018 så där har jag i alla fall lite koll. Men hur står sig alla dessa bilar med ett par år på nacken? Vanliga fel hos några modeller? Något jag definitivt borde undvika?

Vi är bara två i hushållet och skulle inte så ofta åka med passagerare. Egentligen aldrig samtidigt som vi har massa packning heller, så storleksmässigt så är det inga problem. Lite mer räckvidd än vad vår (då, nya) 24 kWh Leaf klarade hade kanske inte skadat.
Men du är ju Teslaägare?
Jo, fast det är familjeföretagets bil som jag kör ibland. Delar den med andra osv. Men det är jag som är den som hänger på forumen för snack och tips. :)
Verdi

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Verdi »

En begagnad BMW i3 med REx tycker jag vore klockren för dig. Har man ingen skrymmande familj så klarar man sig väldigt långt med en sån. Du kan ladda när det passar sig men om laddaren är trasig/upptagen kan du i nödfall puttra vidare till nästa laddare med bensin. Eller om du har bråttom så kan du välja att köra några mil på bensin. Vi har haft vår i över 3 år och vi gör av med kanske 10-20 liter bensin per år.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag har bollat liknande med mig själv. Pendlar dagligen 5+5mil men kör ytterst sällan mer än 15mil enkel resa. För mig är det nästan helt onödigt med stort batteri och snabb-snabbladdning. Där emot är det ju de gånger man behöver snabbladda kul om man kunde få iaf 50kW och inte under 20kW som många tyvärr råkar ut för.

Mitt dividerande har landat på e-UP/Mii/Citigo som bäst val. Räckvidd som räcker gott och väl för mig. Hyfsat snål vilket för 10A laddning relativt snabb i km/h räknat. Den har CCS som verkar vara framtiden och den är relativt billig i inköp.

Nackdelen är just en långsam snabbladdning och att det är en mycket liten bil. Å andra sidan så är det i mina ögon dit man bör gå med tanke på miljöpåverkan osv. Men pga mitt icke långåkande så skulle denna typ av bil mycket väl kunna vara en fullvärdig förstabil för mig utan att egentligen göra avkall på någonting.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
En begagnad BMW i3 med REx tycker jag vore klockren för dig.
Absolut men så blir det en 5år gammal bil med 10000mil på mätaren för samma pris som en helt ny Citigo tex. Det ställer till det lite för mig i tankebanorna.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av juristen »

Jag tycker en äldre Kia Soul EV är det prisvärdaste på marknaden nu. Kring 160-170Kkr, 27 kwh batteri, 15 mil verklig räckvidd och ett praktiskt format. Tycker den är klart mer prisvärd än en i3 som kostar mer och har sämre räckvidd. Kia har 7 års nybilsgaranti. Nackdelen är att den har chademo.

Annars en ny Citigo/Mii/E-up om du klarar dig på en så liten bil.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:
En begagnad BMW i3 med REx tycker jag vore klockren för dig. Har man ingen skrymmande familj så klarar man sig väldigt långt med en sån. Du kan ladda när det passar sig men om laddaren är trasig/upptagen kan du i nödfall puttra vidare till nästa laddare med bensin. Eller om du har bråttom så kan du välja att köra några mil på bensin. Vi har haft vår i över 3 år och vi gör av med kanske 10-20 liter bensin per år.
Jag gillar faktiskt designen av i3... För det mesta. De bitar jag gillar, gillar jag verkligen. Varje gång jag ser den i det vilda så tycker jag den ser otroligt praktisk ut i sin storlek. Sedan finns det mindre bra saker också, kanske framförallt knasdörrarna, även om det är mindre struligt om man inte kör folk direkt ofta. REx är däremot kanske ingen höjdare i min bok, jag hade föredragit värmepumpen som gör nytta varje gång man kör. Men jag drar mig lite för priset som är ett par steg över Kia Soul EV, och rejält över Nissan Leaf. När kom i3 med trefas laddning? Det är ett stort plus! Och har den en (fungerande) app?
juristen skrev:
Jag tycker en äldre Kia Soul EV är det prisvärdaste på marknaden nu. Kring 160-170Kkr, 27 kwh batteri, 15 mil verklig räckvidd och ett praktiskt format. Tycker den är klart mer prisvärd än en i3 som kostar mer och har sämre räckvidd. Kia har 7 års nybilsgaranti. Nackdelen är att den har chademo.

Annars en ny Citigo/Mii/E-up om du klarar dig på en så liten bil.
Ja absolut. Jag gillar även stilen på Soul EV, inget lika skarpt gillande/ogillande som BMW i3, men mer väl avrundad, rimlig bil. Mins är CHAdeMO/Typ-1 laddning, men CHAdeMO finns överallt där jag kör i vart fall. Lite fundersam kring avsaknad av app. Även om appstödet till vår gamla Leaf var dåligt, så fanns det fungerande tredjepartsappar som var bra. Ser att dessa ligger strax norr om 100 000 NOK på finn.no. Frågan är om det är värt priset emot en Leaf som ligger på allt mellan 60 000 NOK och uppåt? Vad jag förstått har Kia bara en nivå av utrustning; det gör det klart lättare att veta vad man får då många inte bryr sig om att skriva vad det är för modell. Men gäller det även utanför Sverige?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Leo »

Lite snabba tankar utan att ha funderat så noggrant på det.

Budget <75" Renault Kangoo ZE är nog en av de få som gäller

Budget 75-100" så är det nog en Mitsubish i-Miev (trillingarna) eller en lite mer långmilad Leaf eller du kan nog hitta en e-up här snart.

Budget 100-140" så hade jag tittat på en Leaf eller begagnad e-Up. Där jag tycker e-up är klart roligare och bättre, men Leaf är större.

Budget 150-200" Svårt. Ny Seat Mii eller en begagnad e-Golf av första versionen. Här finns även lite nyare Leaf och Renault Zoe.

200-250" här finns ju nyare e-Golf, Hyundai Ioniq Nyare Leaf, men samtidigt börjar en Hyundai Kona med lilla batteriet närma sig prismässigt. Så i den här prisklassen börjar det finnas en hel del att välja på, både nytt och begagnat.

250-300" Här skulle jag nog köpt något nytt, antagligen Hyundai Kona med lilla batteriet.

Allt hänger också på vilken räckvidd du anser dig behöva. De äldre Leaf, e-Up, e-Golf får du räkna med 7-10 mils räckvidd vintertid kanske. De lite nyare så blir det 50% mer i räckvidd vintertid. Sommartid så är det så klart en helt annan sak. Så det beror lite på var du bor i landet och hur du kör på vintern.

Tycker personligen inte om hyrt batteri så billiga Zoe med friköpt batteri tycker jag oftast inte är prisvärda när man räknar på det. Samtidigt är min erfarenhet av franska bilar och hållbarhet tyvärr inte den bästa. Japanska och Koreanska känns mest problemfria men lite tråkiga och de tyska gillar jag mest i upplevd detaljkvalitet och känsla i inredningen osv.

Skulle helt klart föredra en CCS bil på långresa före CHAdeMO med tanke på att CCS är det som byggs ut i snabbare takt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Willerud »

Låter som att du kör mindre än 1500mil/år

Leasa en elbil i så fall, men undvik Santander.
Du hittar annonser på blocket tex https://www.blocket.se/vi/83752642.htm

I väntan på att M3 SR+ skulle lanseras i SE tog jag en 12mån leasing på en Leaf 40kWh. Nöjd med att jag tog leasing och inte köpte, skulle aldrig lägga så mycket pengar på en elbil som helt saknar wow-faktor.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Teslaspolen »

Tack för inläggen och förslagen, men jag tror ni missade att marknaden är Norge, finn.no och begagnat. :)

Hälften till en tredjedel av svenska priserna. Och jag tror jag har möjligheten att göra det utan att importera.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslaspolen skrev:
Hälften till en tredjedel av svenska priserna. Och jag tror jag har möjligheten att göra det utan att importera.
Kollade sporadiskt nu och fick snarare högre priser än i Sverige.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Teslaspolen »

Jag var redan mer inne på Kia Soul efter att i3:an blev struken pga att designen inte gick hem hos partnern. Sedan kom det här också vilket lät lovande! https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/ Lite surt att app saknas dock.

Samtidigt är även Renault Zoe Z.E 50 lockande, såg den leasingbilen som lades upp på Blocket för under 3000 Kr/mån för ett tag sedan. Den skulle göra mer än nog av vad jag behöver en bil till. Men att lease:a känns väl så där prisvärt istället för att äga...

Men som sagt, det brådskar inte för min del.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av taliz »

Teslaspolen skrev:
Jag var redan mer inne på Kia Soul efter att i3:an blev struken pga att designen inte gick hem hos partnern. Sedan kom det här också vilket lät lovande! https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/ Lite surt att app saknas dock.

Samtidigt är även Renault Zoe Z.E 50 lockande, såg den leasingbilen som lades upp på Blocket för under 3000 Kr/mån för ett tag sedan. Den skulle göra mer än nog av vad jag behöver en bil till. Men att lease:a känns väl så där prisvärt istället för att äga...

Men som sagt, det brådskar inte för min del.
Tveksamt om det är särskilt relevant att jämföra räckvidd vid specifik ålder. Viktigare är körsträcka IMO.
Sannolikt rullar småbilar betydligt mindre(färre cykler = bättre för batteriet), samt laddas till högre SOC i snitt(= sämre för batteriet).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilken elbil man ska satsa på

Inlägg av Tellus »

Teslaspolen skrev:
Jag var redan mer inne på Kia Soul efter att i3:an blev struken pga att designen inte gick hem hos partnern. Sedan kom det här också vilket lät lovande! https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/ Lite surt att app saknas dock.

Samtidigt är även Renault Zoe Z.E 50 lockande, såg den leasingbilen som lades upp på Blocket för under 3000 Kr/mån för ett tag sedan. Den skulle göra mer än nog av vad jag behöver en bil till. Men att lease:a känns väl så där prisvärt istället för att äga...

Men som sagt, det brådskar inte för min del.
Den där artikeln om batteri degradering tycker jag stämmer dåligt med verkligheten från olika forumsidor och egen erfarenhet som är:
Bmw i3 94ah är det batteri som degraderas minst.
Kia soul ev har en buffer så man ser inte degraderingen de första 10%, annars degraderas det i ungefär samma takt som Leafs batterier som är bland de sämsta.
i3 har både kylning och uppvärmning som leaf och soul ev saknar.

https://www.google.se/amp/s/insideevs.c ... miles/amp/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar