Hur bör laddplatsen vara utformad för att det ska fungera med rullstol?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... anpassade/
Vissa stater i USA har tydligen några krav på höjd och utrymme mellan bilar.
Med fast laddkabel i laddboxen borde det bli lite enklare, och en smidig hållare så den enkelt kan tas ur.
Starta laddning med app kanske kan förenkla, med en rfid-tagg får ju inte laddboxen sitta för högt.
När det gäller kortläsare vid dörrar är rekommendationen 900 mm över golv. Det känns som i lägsta laget för en laddbox.
Lämplig handikappanpassning av laddplatser
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Lämplig handikappanpassning av laddplatser
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Lämplig handikappanpassning av laddplatser
Vore ju bra om laddplatsrutorna vore lika stora som handikapp_p-rutor, >>ALLA<< p-rutor i sverige /europa är ju för smala, definitivt för en tesla och sen med cybertrk!!!
Såna kortläsare vid ytterdörrar i flebostadshus verkar sitta lägre och lägre för varje nytt hus som byggs, sitter på ~70cm på de nyaste.
Lite dumt med en trottoarkant som stopp för att backa på laddstolpen, bättre med de där valkarna som är vanliga i usa, och finns väl i några länder i europa med. Trottoarkanter blir ju högre och högre, förr var de bara 7-8cm numera gärna 15cm i nybyggda områden, vet ej varför.
finns ju sådana familje p-rutor numera, vet ej hur de förhåller sig till normalsmala
Såna kortläsare vid ytterdörrar i flebostadshus verkar sitta lägre och lägre för varje nytt hus som byggs, sitter på ~70cm på de nyaste.
Lite dumt med en trottoarkant som stopp för att backa på laddstolpen, bättre med de där valkarna som är vanliga i usa, och finns väl i några länder i europa med. Trottoarkanter blir ju högre och högre, förr var de bara 7-8cm numera gärna 15cm i nybyggda områden, vet ej varför.
finns ju sådana familje p-rutor numera, vet ej hur de förhåller sig till normalsmala
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lämplig handikappanpassning av laddplatser
Högre trottoarer är väl för att dom ska kunna lägga på ett par lager asfalt12man skrev:Vore ju bra om laddplatsrutorna vore lika stora som handikapp_p-rutor, >>ALLA<< p-rutor i sverige /europa är ju för smala, definitivt för en tesla och sen med cybertrk!!!
Såna kortläsare vid ytterdörrar i flebostadshus verkar sitta lägre och lägre för varje nytt hus som byggs, sitter på ~70cm på de nyaste.
Lite dumt med en trottoarkant som stopp för att backa på laddstolpen, bättre med de där valkarna som är vanliga i usa, och finns väl i några länder i europa med. Trottoarkanter blir ju högre och högre, förr var de bara 7-8cm numera gärna 15cm i nybyggda områden, vet ej varför.
finns ju sådana familje p-rutor numera, vet ej hur de förhåller sig till normalsmala
utan en massa extra arbete, plus att dom syns bättre när det ska plogas snö...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lämplig handikappanpassning av laddplatser
i kista är de så höga att man inte kan parkera vid kanten för dörren går ej att öppna på en normalbilBjelke skrev:Högre trottoarer är väl för att dom ska kunna lägga på ett par lager asfalt12man skrev:Vore ju bra om laddplatsrutorna vore lika stora som handikapp_p-rutor, >>ALLA<< p-rutor i sverige /europa är ju för smala, definitivt för en tesla och sen med cybertrk!!!
Såna kortläsare vid ytterdörrar i flebostadshus verkar sitta lägre och lägre för varje nytt hus som byggs, sitter på ~70cm på de nyaste.
Lite dumt med en trottoarkant som stopp för att backa på laddstolpen, bättre med de där valkarna som är vanliga i usa, och finns väl i några länder i europa med. Trottoarkanter blir ju högre och högre, förr var de bara 7-8cm numera gärna 15cm i nybyggda områden, vet ej varför.
finns ju sådana familje p-rutor numera, vet ej hur de förhåller sig till normalsmala
utan en massa extra arbete, plus att dom syns bättre när det ska plogas snö...
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lämplig handikappanpassning av laddplatser
Kul... not.12man skrev:i kista är de så höga att man inte kan parkera vid kanten för dörren går ej att öppna på en normalbilBjelke skrev:Högre trottoarer är väl för att dom ska kunna lägga på ett par lager asfalt12man skrev:Vore ju bra om laddplatsrutorna vore lika stora som handikapp_p-rutor, >>ALLA<< p-rutor i sverige /europa är ju för smala, definitivt för en tesla och sen med cybertrk!!!
Såna kortläsare vid ytterdörrar i flebostadshus verkar sitta lägre och lägre för varje nytt hus som byggs, sitter på ~70cm på de nyaste.
Lite dumt med en trottoarkant som stopp för att backa på laddstolpen, bättre med de där valkarna som är vanliga i usa, och finns väl i några länder i europa med. Trottoarkanter blir ju högre och högre, förr var de bara 7-8cm numera gärna 15cm i nybyggda områden, vet ej varför.
finns ju sådana familje p-rutor numera, vet ej hur de förhåller sig till normalsmala
utan en massa extra arbete, plus att dom syns bättre när det ska plogas snö...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19