Tesla model 3 performance

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Patty

Inlägg av Patty »

Hej på er! Det är mitt första inlägg på detta forum, så please var snälla mot mig :lol:
Har nu länge funderat på att skaffa mig en tesla model 3 och nu, 7 månader senare har min sambo bestämt att om jag inte beställer en i slutet av denna månad, får jag inte köpa mig den alls... (antar att hon börjar bli trött på min tjat :shock:)

Har ett par frågor som jag har funderat på länge:
Första frågan är till er som har en Performance model: Skulle ni köpa den igen eller skulle ni köpa en annan 3:a :?:
2: Såg att det följer med en vagnskadegaranti i 3 år. Så är lite nyfiken på vad ni betalar för eran halvförsäkring (privat personer) ?

Tack för ni tog er tid att läsa igenom mitt inlägg, och tack till er alla som orkade svara på mina frågor!
Ha en fin helg!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Har en Model 3 Performance sedan förra sommaren. Kört 2200 mil.
Sjukt kul bil! Inte haft några problem med den heller.
Prestanda som en supersportbil med driftskostnader som en småbil. Whats not to like liksom?
Finns inget annat på marknaden som är i närheten.
Försäkring för mig ligger på 517/mån, och då är jag ändå skriven i Sthlm city.
Samma försäkring för alla Model 3, åtminstone när jag tecknade, så ytterligare en anledning att välja snabbaste modellen.

PS. Kom ihåg att beställa med referal-länk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bmw328coupe
Teslaägare

Re: Tesla model 3 performance

Inlägg av bmw328coupe »

Har haft min i drygt ett år och 2500 mil. Skulle köpa samma idag. Jag ler varje gång jag trycker plattan i mattan. Känslan är obetalbar och så tillgänglig. P är bästa blandning mellan bruks- och lekbil jag kunnat hitta, dessutom miljövänlig och till rimligt pris. Letar du efter något sådant tror jag inte att du blir besviken. Om du älskar att busa ibland tror jag p är bilen för dig. Däcken är en bra blandning mellan bruks och bus. Greppiga fast fortfarande bra hållbarhet och våtgrepp.

Jag betalar 4800:-/år för 2500 mil i mellanstor stad.
Svart/svart Model S LR 2023 med 21"
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag är också supernöjd med vår performance som gått 1300 mil utan fel. Tycker Performance är mest prisvärd.
Trygg hansa halvförsäkring 1500mil, 3223kr/år, småstad.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Inlägg av Willerud »

Tellus skrev:
Jag är också supernöjd med vår performance som gått 1300 mil utan fel. Tycker Performance är mest prisvärd.
Trygg hansa halvförsäkring 1500mil, 3223kr/år, småstad.
bmw328coupe skrev:
Har haft min i drygt ett år och 2500 mil. Skulle köpa samma idag. Jag ler varje gång jag trycker plattan i mattan. Känslan är obetalbar och så tillgänglig. P är bästa blandning mellan bruks- och lekbil jag kunnat hitta, dessutom miljövänlig och till rimligt pris. Letar du efter något sådant tror jag inte att du blir besviken. Om du älskar att busa ibland tror jag p är bilen för dig. Däcken är en bra blandning mellan bruks och bus. Greppiga fast fortfarande bra hållbarhet och våtgrepp.

Jag betalar 4800:-/år för 2500 mil i mellanstor stad.
Skojar ni?
Man 40+, landsbygd (Skanör), 2500mil/år, TH 20% samlingsrabatt: 8740 kr/år

Som svar på TS fråga; fantastisk bil, ångrar det inte en sekund
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Har en P och en LR. Tar P´n alla dagar i veckan över LR. Båda på företaget och försäkring därefter. Konstigt nog dyrare på LR!!
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Ett tips är att inte kolla på vad andra betalar i försäkring det skiljer så himla mycket på Tesla av någon anledning.
Jag har en SR+ och betalar 550:- månaden hos TH med 20% rabatt, Man 34år skadefri i Tullinge.
När jag köpte min M3 och kollade försäkring så skulle en LR och P kosta nästan 1300:- månaden för mig, men idag när jag kollar är det ingen större skillnad men jag valde SR+ pga försäkringen.
Du kan ju alltid kolla upp två färska regnummer på car.info och kolla ungefär vad det kostar på dig om du vill få en fingervisning.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Inlägg av Willerud »

Nu går det tydligen att lägga in regnr och få pris på TH, gick inte när jag undersökte förra hösten. Resultatet nu på en M3P
Jag 685kr/mån
Min fru 402kr/mån

Så man kan ju fråga sig varför det inte är min bättre hälft som står på försäkringen.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Skulle köpa den igen. Klart trevligare att köra än mina 3 tidigare model X.

Betalar 7000kr/år, Enskede Stockholm och jag är strax under 40år gammal. Betalade 14500kr/år med en XP100D, så trean är halva.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Shoulderson
Teslaägare

Inlägg av Shoulderson »

Skulle aldrig fundera på någon annan modell det är en sån njutning att ha precis vad du vill ha i bilen kraften finns där när den behövs trots att du inte offrar allt för mycket komfort, Andrahandsvärdet bör även ha en positiv fördel mot tex LR då majoriteten av alla som tas ut av företag/i tjänst är just LR så marknaden bör vara attraktivare på en P om några år när de är dags att byta.

Betalar 3708:- per år med TH bor i Umeå
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Willerud skrev:
Nu går det tydligen att lägga in regnr och få pris på TH, gick inte när jag undersökte förra hösten. Resultatet nu på en M3P
Jag 685kr/mån
Min fru 402kr/mån

Så man kan ju fråga sig varför det inte är min bättre hälft som står på försäkringen.
Det där med försäkringarna är ett mysterium. Jag hade en Miata en gång i tiden och jag fick betala närmare det dubbla i försäkringspremie jämfört med killen jag köpte bilen av. Samma försäkring, och jag har alla bonusar som finns. Han var yngre än jag och bodde precis som jag på bondvischan, bara några kilometer härifrån. Men det är ett annat postnummer. Försäkringsbolaget förklarade skillnaden med att det är "mina grannar" som driver upp priset just här. De tittar väl på antalet försäkringsfall och vilka kunder det är som kostar mest. Jag råkade bo på fel ställe helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Skapligt exakt indelade områden alltså :lol:
Några km bort är heeelt annat än dina grannar..... :lol:
Jösses vad mycket BS dessa bolag håller på med.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Vikan
Teslaägare

Inlägg av Vikan »

Kör rätt sparsamt men otroligt nöjd och vilken prestanda. Köp!
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

Jag har en 3P nu och hade tidigare en 3 LR. Så himla stor skillnad tycker jag inte att det är. Köper du privat är förstås 3P självklar eftersom prisskillnaden är minimal. Som tjänstebil blir kalkylen helt annorlunda.

Intressant är att 3P fungerar riktig bra för bankörning. Problemet är främst att batteriet blir tomt galet fort.
Skriv svar