Jag var och tittade närmare på den Turbo S som står hos Porsche i Danderyd.
Det var tydligt att det är en ny modell för Porsche. Karosspassningen är ju sämre än Teslas.
Det var flera saker som triggade min OCD, och jag gick bara två varv runt bilen. De mest markanta var:
Glipan mellan framdörr och b-stolpe skiljer sig från glipan mellan bakdörr och c-stolpe.
Laddluckan sitter inte "rakt" i hålet. Det syns även på bilder på andra bilar.
Nivåskillnad i skarven mellan framdörr och framskärm som inte var "konsekvent".
Det var tydligt att det är en ny modell för Porsche. Karosspassningen är ju sämre än Teslas.
Det var flera saker som triggade min OCD, och jag gick bara två varv runt bilen. De mest markanta var:
Glipan mellan framdörr och b-stolpe skiljer sig från glipan mellan bakdörr och c-stolpe.
Jag förväntade mig mer för de pengarna.
Porsche kanske tror att elbilar ska se ut så. Faran med att spionera för mycket på Tesla...
Jag körde en taycan 4s i söndags.
Gillade den skarpt. Synd att den är så dyr.
Den va riktigt tyst och bekväm.
Sist jag körde model s va 2014 så kan inte säga bu el nä mellan dem men mot min model 3 så vinner ju taycan lätt men det tycker jag vore självklart när den kostar dubbla pengarna.
Är det Porsche som valt att köra "under promise and over deliver", har någon gjort fel vid EPA-testet, eller vad?
Har nämnt det här tidigare men jag killgissar på under promise.. Tror faktiskt inte att det är skadligt pr mässigt, åtminstone inte långsiktigt. Fler borde göra som Porsche.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ytterliggare ett klipp som visar hur pass mycket längre (cirka 40% mer, 44 mil på en laddning) Taycan 4S kommer än dess EPA-rating:
Ytterligare bevis för att Taycan har betydligt bättre räckvidd än sin rating, man undrar hur det kommer sig?
Är det Porsche som valt att köra "under promise and over deliver", har någon gjort fel vid EPA-testet, eller vad?
Det känns ju väldigt märkligt att bilen har så låg rating men uppenbart så bra räckvidd, det har ju inte gett någon bra PR för Porsche precis
/fth
Ska man utgå från gällande retorik på det här stället så är det garanterat en konspiration för att skydda inhemsk elbilsmarknad
Det är ju inte Porsche som utför testet, dom får ju bara acceptera läget. Kan inte påstå att dom krigat för sin sak heller, så troligtvis så anser dom att det är ok.
Kommer ju sannolikt komma tester där någon visar hur man måste köra för att komma ner i EPA-nivåer, det kommer bli bra PR.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Har nämnt det här tidigare men jag killgissar på under promise.. Tror faktiskt inte att det är skadligt pr mässigt, åtminstone inte långsiktigt. Fler borde göra som Porsche.
Jag håller med, men inte i den här utsträckningen, att "under promise" kanske 10% tror jag vore bra för alla, men 40% är ju löjligt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det finns faktiskt en vettig förklaring: Taycan har flera lägen och en tvåväxlad växellåda. EPA har - helt enligt reglerna - kört bilen i alla lägen och lyckats få förbrukningen att bli skyhög. Tesla har en fast utväxling och dessutom så är de värsta sportlägena gärna OTA eller easter eggs så dessa testas aldrig av EPA.
Om Porsche skulle låsa bilen till ett ekonomiläge på högsta växeln och istället låtit kundena gratis låsa upp den efter leverans så hade den fått helt andra siffror.
Porsche sänkte frivilligt räckvidden med ca 1.3 mil. Iofs inte speciellt mycket men oavsett märkligt, om det nu också är som HenrikC säger att dom straffas hårt pga lägen som påverkar räckvidden drastiskt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
De får sålt lite färre bilar men om de ändå inte hinner tillverka dessa så spelar det mindre roll. De får istället nöjdare kunder vilket kommer visa sig i statistiken och de kan sedan höja EPA när de är redo. Det är min teori i alla fall. Tesla har väl gjort liknande och stramat åt siffrorna allt eftersom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är väl så enkelt att Taycan är hyfsat energisnål i högre farter men lider av start/stopp och stadstrafik. Är väl rimligt men för mig är Taycan totalt ointressant. Köper hellre en 992:a faktiskt. Som familjebil duger den inte så där ser jag den betydligt rymligare Model S med alla SuC som fullkomligt överlägsen.
Fast EPA-testet körs ju inte i 120 km/h... Tycker det skrivs ganska mycket märkligt i denna tråd om skillnad mot EPA när bilarna testats i helt andra hastigheter/omständigheter än EPA-cykeln bygger på. Det är ju helt självklart att man får andra resultat vid andra hastigheter.
Personligen tycker jag inte man ska titta på räckvidd enligt olika körcykler när man jämför bilar. Man bör istället titta på vilken räckvidd bilen har under de användningsområden man själv har.
Kör man ofta Autobahn i 180 km/h så kanske det är lång räckvidd i den farten som är viktigast. Kör man oftast "30 över" på svensk motorväg och alltså håller 140-150 km/h så är det kanske räckvidd i den farten man bör jämföra. Kör man oftast 70-väg och håller hastighetsgränserna så är det ju just räckvidd vid 70 km/h man bör undersöka osv.
Ingen körcykel kommer någonsin matcha ens eget körmönster perfekt.
Är väl så enkelt att Taycan är hyfsat energisnål i högre farter men lider av start/stopp och stadstrafik. Är väl rimligt men för mig är Taycan totalt ointressant. Köper hellre en 992:a faktiskt. Som familjebil duger den inte så där ser jag den betydligt rymligare Model S med alla SuC som fullkomligt överlägsen.
Inga superhöga farter det rörde sig om. Men Teslan vann ju testet på att den är betydligt mer bil för pengarna och nästan samma prestanda. Hade också önskat att Porsche gjort lite mer bil av Taycan. Menar lite bättre utrymmen mm. Eller kanske en ren sportbil.
Inga superhöga farter det rörde sig om. Men Teslan vann ju testet på att den är betydligt mer bil för pengarna och nästan samma prestanda. Hade också önskat att Porsche gjort lite mer bil av Taycan. Menar lite bättre utrymmen mm. Eller kanske en ren sportbil.
Har du kört en Taycan? Bara frågar eftersom det knappast går att döma Taycan efter att läsa artiklar om den. Det är en fantastisk körmaskin, men självklart har den sidor som är mindre bra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har du kört en Taycan? Bara frågar eftersom det knappast går att döma Taycan efter att läsa artiklar om den. Det är en fantastisk körmaskin, men självklart har den sidor som är mindre bra.
Nej, det jag menar är att jag för egen del gärna hade sett en lite mer praktiskt modell, dvs lite större åt Panamera sport turismohållet. Andra kanske hade föredragit en ren sportbil typ 911. Lite mittemellan nu men betvivlar verkligen inte bilens förmågor i övrigt, verkar övertygande. Å andra sidan ska ju en sport turismo vara på g och den kanske funkar som familjebil. Om Audi får ihop en e-tron GT i ngn form av avantversion med lite mer fokus på utrymmen så kan det vara ngt för mig. Särskilt med ett lite lägre pris också.
Helt klart att i just de hastigheterna är skillnaden inte så stor men om man kolla på EPA siffrorna närmre så ser man att skillnaderna är mindre än vid första glans.
Kollar man på siffrorna här nedan så skiljer det nästa 50 Miles mellan en Model S Long Rang och en Model S Performance med 21” vilket används i testet. Vi ser även att Model S är effektivare i stadskörning medans Taycan har sin fördel i Highway testet.
Men ja, utan att ha läst igenom hela testet så är jag uppriktigt förvånad över resultatet.
Är nu inne på min sjätte Tesla (P85+, P85DL, XP100D, 2 st 3LR samt en 3P). Tänkte att det vore kul att provköra en Taycan, och testade en 4S. Blev ganska besviken på att det knarrade om stolen, det var även en del andra rattleljud. Dessutom var den inte betydligt mer underhållande att köra än 3P. Den var klart tystare, samt kändes som en betydligt bättre långfärdsvagn. När jag kom tillbaka från provkörningen så berättade säljaren att man kunde boka upp sig för att prova en Turbo, jag berättade hur jag upplevt bilen och tackade nej till provkörningserbjudandet.
Efter en del funderande så bokade jag ändå in en provkörning av Turbon, utan att ha någon större förväntan. Skillnaden var enorm, och det kändes som om allt satt på plats väghållningsmässigt! Det som skilde utrustningsmässigt gällande väghållningen på bilarna var att det var 21" hjul samt PDCC på denna. Det blev en dyr provkörning, kan man säga...
Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.
Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.