Trög styrning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Trög styrning

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tröghet att svänga behöver inte bara kännas som motstånd i ratten.
Ett fordon kan alltså i min mening vara trögstyrt trots att man kan vrida ratten med lillfingret.
Du menar understyrning då? Med dagens elektriska styrservo kan man med mjukvara få styrningen att bli hur lätt som helst. Man kan tillochmed få så stark servoverkan att ratten rör sig utan att man behöver lägga någon kraft alls, eller ens hålla i ratten. Sekunden efter kan den vara trög som en gammal 140 med sportratt. Naturligtvis justerar en bil idag servoverkan löpande. Målet är att simulera en gammeldags styrning i känsla.
De är väldigt många parametrar man kan leka med. Återfjädrings hastighet vid olika vinklar och hastigheter, hur mycket rörelser från vägen ska påverka/kännas, hur mycket hjälp ska föraren få vid olika vinklar och hastigheter, och många flera i olika situationer. Det mest går att påverka med mjukvaran. Därför tycker jag att det är märkligt att man valt att en så stor skillnad mellan AWD och RWD på model 3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Trög styrning

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tröghet att svänga behöver inte bara kännas som motstånd i ratten.
Ett fordon kan alltså i min mening vara trögstyrt trots att man kan vrida ratten med lillfingret.
Du menar understyrning då? Med dagens elektriska styrservo kan man med mjukvara få styrningen att bli hur lätt som helst. Man kan tillochmed få så stark servoverkan att ratten rör sig utan att man behöver lägga någon kraft alls, eller ens hålla i ratten. Sekunden efter kan den vara trög som en gammal 140 med sportratt. Naturligtvis justerar en bil idag servoverkan löpande. Målet är att simulera en gammeldags styrning i känsla.
Jo precis, ju mer tyngd fram desto mer understyrt blir det ju naturligt.
Sen kan man förstås trimma in det på massa olika vis som Pontus skriver, men man kan aldrig kompensera helt för ökad vikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare

Re: Trög styrning

Inlägg av ElTorsk »

Är i mitt tycke tydlig skillnad i tröghet/motstånd mellan komfort och sport på min AWD (oktober bil). Kör mest med standardläget valt, bäst kompromiss för min smak.

Finns det möjlighet så kanske det är bäst att prova en annan bil för att vara säker på att inget är galet.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Skriv svar