Finns såklart ingen automatik i att kursen höjs bara för att fonder köper större volymer, men ja sannolikheten ökar.Zalman3 skrev:Det pratas om att Tesla har 60% chans att komma in i SP500.
Gör man det, då måste vissa fonder köpa Tesla, vilket innebär att kursen höjs pga dessa "tvångsköp".
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
https://www.google.com/amp/s/www.market ... 9C27E63C50Tesla CFO: Vehicle order backlog 'highest ever'
Elon är sur och vill öppna upp fabriken igen, eftersom de har så många ordrar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Han har ju bettet sig som en barnunge på Twitter det senaste med sitt "FREE AMERICA NOW", tre inlägg på Reddits trending om Elon vilket säger en hel del.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Kursen kanske förhoppningsvis blir stabilare iaf om det är fler fonder som har stora positioner.Legato skrev:Finns såklart ingen automatik i att kursen höjs bara för att fonder köper större volyner, men ja sannolikheten ökar.Zalman3 skrev:Det pratas om att Tesla har 60% chans att komma in i SP500.
Gör man det, då måste vissa fonder köpa Tesla, vilket innebär att kursen höjs pga dessa "tvångsköp".
Han har använt sig av sin demokratiska rättighet att uttrycka sin åsikt.dd88 skrev:Han har ju bettet sig som en barnunge på Twitter det senaste med sitt "FREE AMERICA NOW", tre inlägg på Reddits trending om Elon vilket säger en hel del.
Man kan tycka att det är barnsligt, men det tycker jag bara är barnsligt.

Det är inte att han har sagt något som är barnsligt, utan vad han säger. Hoppas du kan förstå skillnaden.Larofo skrev:Han har använt sig av sin demokratiska rättighet att uttrycka sin åsikt.dd88 skrev:Han har ju bettet sig som en barnunge på Twitter det senaste med sitt "FREE AMERICA NOW", tre inlägg på Reddits trending om Elon vilket säger en hel del.
Jorå, jag tror jag förstår skillnaden.dd88 skrev:Det är inte att han har sagt något som är barnsligt, utan vad han säger. Hoppas du kan förstå skillnaden.Larofo skrev:Han har använt sig av sin demokratiska rättighet att uttrycka sin åsikt.dd88 skrev:Han har ju bettet sig som en barnunge på Twitter det senaste med sitt "FREE AMERICA NOW", tre inlägg på Reddits trending om Elon vilket säger en hel del.
Elon verkar bara vilja köra samma strategi som vi gör i Sverige.
Att hålla igång företagen.
Han är dessutom inte speciellt politiskt korrekt. Det är sååå befriande. Och sunt.
Kanske. Svårt att spekulera i. Min killgissning är att man oftast får ett stadigt inflöde av pensionspengar osv som ger aktien ett litet men kontinuerligt stöd uppåt i normalscenariot. Men samtidigt, vid en stor kris så vill många ur sina fonder samtidigt och det blir trångt vid dörren...Jordad skrev:Kursen kanske förhoppningsvis blir stabilare iaf om det är fler fonder som har stora positioner.Legato skrev:Finns såklart ingen automatik i att kursen höjs bara för att fonder köper större volyner, men ja sannolikheten ökar.Zalman3 skrev:Det pratas om att Tesla har 60% chans att komma in i SP500.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Larofo skrev:Jorå, jag tror jag förstår skillnaden.dd88 skrev:Det är inte att han har sagt något som är barnsligt, utan vad han säger. Hoppas du kan förstå skillnaden.Larofo skrev:Han har använt sig av sin demokratiska rättighet att uttrycka sin åsikt.dd88 skrev:Han har ju bettet sig som en barnunge på Twitter det senaste med sitt "FREE AMERICA NOW", tre inlägg på Reddits trending om Elon vilket säger en hel del.
Elon verkar bara vilja köra samma strategi som vi gör i Sverige.
Att hålla igång företagen.
Han är dessutom inte speciellt politiskt korrekt. Det är sååå befriande. Och sunt.
Ett mycket klokt citat av Atatürk, refererat till av en man som kanske mer än någon
annan lever sitt liv med vetenskap och fysikens grundregler som ledstjärna.
Att han skriver "free America now" kokar ju ner till att han vill
följa just Sveriges exempel att hålla igång företagen.
Jag förstår honom, han har en häst med i racet här, som
dessutom ligger i vinnarspåret, nämligen Tesla.
Svårt att vara opartisk då.
Jag håller inte med Elon om allt han säger och skriver, men väldigt mycket.
Vet inte hur barnslig han är jämfört med oss andra, men det kanske kan
vara bra att ha lite barnasinne kvar även när man blir äldre.
Han är en frisk fläkt som säger vad han tycker och tänker till skillnad
från så många andra.
Oj va kursen har stigit på sistonde.
annan lever sitt liv med vetenskap och fysikens grundregler som ledstjärna.
Att han skriver "free America now" kokar ju ner till att han vill
följa just Sveriges exempel att hålla igång företagen.
Jag förstår honom, han har en häst med i racet här, som
dessutom ligger i vinnarspåret, nämligen Tesla.
Svårt att vara opartisk då.
Jag håller inte med Elon om allt han säger och skriver, men väldigt mycket.
Vet inte hur barnslig han är jämfört med oss andra, men det kanske kan
vara bra att ha lite barnasinne kvar även när man blir äldre.
Han är en frisk fläkt som säger vad han tycker och tänker till skillnad
från så många andra.
Oj va kursen har stigit på sistonde.

Med dagens börskurser är "uppstickaren" Tesla´s börsvärde lika högt som sammanlagda börsvärdet på de tyska prestigebolagen VW, BMW och Daimler tillsammans. Vem hade trott detta skulle ske 2020?
Källa: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HflVng6 ... 052727546
Tesla öppnade Giga Shanghai rätt snabbt efter Corona. Fabriken är nu lönsam trots åtgärderna man gör för att säkra arbetarnas hälsa under det att epidemin pågår:
Elon tycker nog att man kan göra samma åtgärder i USA och öppna fabriken igen. Jag förstår honom. Tesla hade nog planerat för att bli upptaget i s&p 500 under sommaren efter vinst i q2. Det blir omöjligt om fabriken i USA måste vara stängd en månad till.
Elon tycker nog att man kan göra samma åtgärder i USA och öppna fabriken igen. Jag förstår honom. Tesla hade nog planerat för att bli upptaget i s&p 500 under sommaren efter vinst i q2. Det blir omöjligt om fabriken i USA måste vara stängd en månad till.
Aktiemarknaden brukar ju förutsäga framtiden rätt bra och enligt den verkar Tesla redan ha vunnit slaget om vilket företag som kommer äga bilmarknaden framöver. Det blir spännande att se hur det blir.Delta skrev:Med dagens börskurser är "uppstickaren" Tesla´s börsvärde lika högt som sammanlagda börsvärdet på de tyska prestigebolagen VW, BMW och Daimler tillsammans. Vem hade trott detta skulle ske 2020?
Sedan är det nog inte bara så att Tesla har ett högt börsvärde utan också att de tyska biltillverkarna har ett lågt börsvärde pga skuldbörda, låga marginaler och haltande försäljning.
Nu faller aktien och är under gårdagens stängning. Det var en kortvarig uppgång efter kvartalsrapporten.
The New Big one, Tesla!
https://www.businessinsider.com/tesla-e ... ?r=US&IR=T
Wednesday, adding over $50 and sending the stock to almost $860, minting a market capitalization of nearly $150 billion. That's over twice the current combined value of General Motors, Ford, and Fiat Chrysler Automobiles. In the US, there's now a sort of used-to-be Big Three and a new Big One, at least financially: Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ändå fortsätter den att falla på eftermarknaden och förmarknaden idag. Nu nere runt 735 mot som mest 860 igår.Zalman3 skrev:The New Big one, Tesla!
https://www.businessinsider.com/tesla-e ... ?r=US&IR=T
Wednesday, adding over $50 and sending the stock to almost $860, minting a market capitalization of nearly $150 billion. That's over twice the current combined value of General Motors, Ford, and Fiat Chrysler Automobiles. In the US, there's now a sort of used-to-be Big Three and a new Big One, at least financially: Tesla.
Beror nog på att det kommer bli ett svagt Q2. (generella ekonomiska läget)
Tror den kommer falla, och sedan stiga till Q3.
Tror den kommer falla, och sedan stiga till Q3.
Neråt, jippi jag som missade att köpa tidigare kanske man får en ny chans att köpa till ett pris som känns rimligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Frågan är om man ska ligga tungt i aktien på batteridagen?
En dipp under Q2 känns inte helt orimlig, men jag har tappat bort min
kristallkula så jag är osäker.
Dom perioder man inte äger mycket tsla känns bara "konstiga", lite som att inte heja
på Sverige när det är fotbolls-VM.
Jag hittar inget annat bolag som jag gillar mer eller tror mer på än Tesla.
Dom perioder man inte äger mycket tsla känns bara "konstiga", lite som att inte heja
Håller med.Larofo skrev:Jag hittar inget annat bolag som jag gillar mer eller tror mer på än Tesla.
Problemet är ju dock (i mitt tycke) inte produkterna eller bolaget, utan enbart värderingen av aktien. För mig är den orimligt hög och trots att jag älskar bilarna kommer jag aldrig köpa på mig aktier på ca $800 / PE 200-300 givet den information vi har idag kombinerat med Coronapandemin.
Tycker $200-400 egentligen är rimligt, men pga kärleken till produkt och bolag lär man väl trilla dit och köpa aktier lite högre än så

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag lär trilla dit stenhårt.Legato skrev:Tycker $200-400 egentligen är rimligt, men pga kärleken till produkt och bolag lär man väl trilla dit och köpa aktier lite högre än så

Jag hittar inte heller någon annat. Det finns förhoppningsbolag som Minesto och andra som är intressanta och kanske kan gå bra framöver men de saknar alltid Teslas övertygelse och snabba expansionstakt. Det räcker liksom inte att ha en bra produkt utan man måste ha ambitionen att den produkten ska ta över världen också. Är det någon som tror på något annat?Larofo skrev:Frågan är om man ska ligga tungt i aktien på batteridagen?
Det bästa är väl att äga långsiktigt och inte hålla på att vela men man luras hela tiden att köpa och sälja när aktien rör sig så mycket. Om man blir glad när aktien går ner är det väl ett tecken på att man har för lite aktier iaf.
Ställer frågan här då jag tror ni är snabbare på att svara.
Avanza (och andra) verkar ha en fördröjning på aktiekurserna för USA Nasdaq med 15 min. Påverkar detta köpen man gör på något sätt, dvs det står på Avanza att kursen är 100 USD men i verkligheten är den 80 USD just nu om jag lägger en köporder vilken kurs får jag? Tar för givet att det är live kursen annars skulle det bli väldigt konstigt, men varför kan dom inte visa live kurserna när typ Google kan det?
Avanzas kapitalförsäkring, vilket courtage betalar man där vid köp av aktier på US Nasdaq (kan omöjligt hitta den informationen på deras hemsida)?
Avanza (och andra) verkar ha en fördröjning på aktiekurserna för USA Nasdaq med 15 min. Påverkar detta köpen man gör på något sätt, dvs det står på Avanza att kursen är 100 USD men i verkligheten är den 80 USD just nu om jag lägger en köporder vilken kurs får jag? Tar för givet att det är live kursen annars skulle det bli väldigt konstigt, men varför kan dom inte visa live kurserna när typ Google kan det?
Avanzas kapitalförsäkring, vilket courtage betalar man där vid köp av aktier på US Nasdaq (kan omöjligt hitta den informationen på deras hemsida)?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
När du handlar är det såklart realtidskursen som gäller.Pontus skrev:Ställer frågan här då jag tror ni är snabbare på att svara.
Du får realtidskurser om du betalar en avgift per månad. Tror även det ingår om du tillhör en viss kategori kunder hos respektive mäklare (tex private banking).
Courtage vet jag ej, jag kör Nordnet, men beror säkert också på vilken kundkategori du är hos Avanza.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det stod att även om man betalar för tjänsten realtidkurser så får man US Nasdaq med fördröjning.Legato skrev:När du handlar är det såklart realtidskursen som gäller.Pontus skrev:Ställer frågan här då jag tror ni är snabbare på att svara.
Du får realtidskurser om du betalar en avgift per månad. Tror även det ingår om du tillhör en viss kategori kunder hos respektive mäklare (tex private banking).
Courtage vet jag ej, jag kör Nordnet, men beror säkert också på vilken kundkategori du är hos Avanza.
Men Nordnet är väl också intressant vad har dom för courtage för köp på US Nasdaq via kapitalförsäkring?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit