Plingar och tjuter vid parkering
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Plingar och tjuter vid parkering
Har sedan vi fick bilen haft problem med att sensorerna är mer eller mindre meningslösa vid parkering, i vår S så varnade de när man kunde ta i något men i 3an varnar den även när något är nära på sidan. Har t.ex. en pelare i garaget som jag parkerar nära så att ena spegeln har ca 2-5 cm till pelaren när jag backar in, trots att jag backar rakt bakåt och att det då är omöjligt att köra in i pelaren är det många varningspip hit och dit från bilen (även när jag är jämsides med pelaren). Detsamma gäller när man parkerar på trängre parkerar på andra ställen också och har varit så sen vi plockade upp bilen.
I vår S plingade det bara till när man faktiskt hade kunnat köra in i något så då bromsade man till om man inte förväntade sig det.
Någon annan som märkt samma saker?
I vår S plingade det bara till när man faktiskt hade kunnat köra in i något så då bromsade man till om man inte förväntade sig det.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Plingar och tjuter vid parkering
Stäng av varningsplinget med den lilla högtalarikonen till vänster om där bilen visas. Har jag gjort, inga varningsplinget alls vid trång parkering. Räcker med att det blinkar lite rött på skärmen när man är nära något.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast det löser ju inte problemet i sig, det tar ju bort tjutet men det gör ju inte systemet jätteanvändbart. En varning ska ju betyda något det är ju därför den finns.loftux skrev:Stäng av varningsplinget med den lilla högtalarikonen till vänster om där bilen visas. Har jag gjort, inga varningsplinget alls vid trång parkering. Räcker med att det blinkar lite rött på skärmen när man är nära något.
Det är väl liknande på alla bilar som har sensorer på sidorna?OfarligTesla skrev:Har sedan vi fick bilen haft problem med att sensorerna är mer eller mindre meningslösa vid parkering, i vår S så varnade de när man kunde ta i något men i 3an varnar den även när något är nära på sidan. Har t.ex. en pelare i garaget som jag parkerar nära så att ena spegeln har ca 2-5 cm till pelaren när jag backar in, trots att jag backar rakt bakåt och att det då är omöjligt att köra in i pelaren är det många varningspip hit och dit från bilen (även när jag är jämsides med pelaren). Detsamma gäller när man parkerar på trängre parkerar på andra ställen också och har varit så sen vi plockade upp bilen.
På min Skoda är det likadant.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Varken vår S eller vår Audi hade det problemet, där betydde ljudet att om man fortsatte köra som man gjorde utan annan input skulle man slå i något. Så man kunde alltså parkera parallellt med något utan att det tjöt.nek0 skrev:Det är väl liknande på alla bilar som har sensorer på sidorna?OfarligTesla skrev:Har sedan vi fick bilen haft problem med att sensorerna är mer eller mindre meningslösa vid parkering, i vår S så varnade de när man kunde ta i något men i 3an varnar den även när något är nära på sidan. Har t.ex. en pelare i garaget som jag parkerar nära så att ena spegeln har ca 2-5 cm till pelaren när jag backar in, trots att jag backar rakt bakåt och att det då är omöjligt att köra in i pelaren är det många varningspip hit och dit från bilen (även när jag är jämsides med pelaren). Detsamma gäller när man parkerar på trängre parkerar på andra ställen också och har varit så sen vi plockade upp bilen.
Om du vred på ratten borde det väl pipa? Annars finns ju inget skydd åt sidan. Man kan ju faktiskt lyckas trycka in sidan också...OfarligTesla skrev:Varken vår S eller vår Audi hade det problemet, där betydde ljudet att om man fortsatte köra som man gjorde utan annan input skulle man slå i något. Så man kunde alltså parkera parallellt med något utan att det tjöt.nek0 skrev:Det är väl liknande på alla bilar som har sensorer på sidorna?OfarligTesla skrev:Har sedan vi fick bilen haft problem med att sensorerna är mer eller mindre meningslösa vid parkering, i vår S så varnade de när man kunde ta i något men i 3an varnar den även när något är nära på sidan. Har t.ex. en pelare i garaget som jag parkerar nära så att ena spegeln har ca 2-5 cm till pelaren när jag backar in, trots att jag backar rakt bakåt och att det då är omöjligt att köra in i pelaren är det många varningspip hit och dit från bilen (även när jag är jämsides med pelaren). Detsamma gäller när man parkerar på trängre parkerar på andra ställen också och har varit så sen vi plockade upp bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja men jag vrider inte ratten, jag kan backa rakt bakåt och den piper pga pelare trots att det Är omöjligt att jag slår i den.taliz skrev:Om du vred på ratten borde det väl pipa? Annars finns ju inget skydd åt sidan. Man kan ju faktiskt lyckas trycka in sidan också...
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
"Pelaren" kan ju vara en människa som rör sej, och då kan du köra på den ändå trots att du backar rakt bakåt. Jag tycker det är bra att den varnar när något är nära...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Parkerade också i trångt garage förut, men minns inget störande pip.OfarligTesla skrev:Ja men jag vrider inte ratten, jag kan backa rakt bakåt och den piper pga pelare trots att det Är omöjligt att jag slår i den.taliz skrev:Om du vred på ratten borde det väl pipa? Annars finns ju inget skydd åt sidan. Man kan ju faktiskt lyckas trycka in sidan också...
Förutom när jag fick nån bugg så den pep jämt när jag var nära ngt, även när jag körde 70+kmh. Men det lät inte samma som p-sensorerna.
Försvann vid sw update.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas