Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Porsche Taycan (Mission E)
Nej, dom hamnar på en annan plattform som inte lanserats än kallad PPE.Fredrik j skrev:Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Taycan använder J1, vilken även étron GT kommer nyttja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ok. Vad skulle vara unikt för taycan? Tror det handlar om beteckning. Arkitekturen används inte bara i en bil.taliz skrev:Nej, dom hamnar på en annan plattform som inte lanserats än kallad PPE.Fredrik j skrev:Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Taycan använder J1, vilken även étron GTA kommer nyttja.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Taycan är inte byggd för att vara en rymlig bil för 4 vuxna. Det är en elektrisk 911, som ”råkar ha” ett hyfsat baksäte.OfarligTesla skrev:Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.
Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Porsche Taycan (Mission E)
Det är olika plattformar, precis som tex Model 3 och Model S är olika.Fredrik j skrev:Ok. Vad skulle vara unikt för taycan? Tror det handlar om beteckning. Arkitekturen används inte bara i en bil.taliz skrev:Nej, dom hamnar på en annan plattform som inte lanserats än kallad PPE.Fredrik j skrev:Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Taycan använder J1, vilken även étron GTA kommer nyttja.
https://arstechnica.com/cars/2019/10/au ... ill-do-it/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja då är den ju rätt meningslös eftersom den är gigantisk i jämförelse, tar hellre en 911 alla dagar i veckan. Ska den gå upp mot 911 borde de gjort den mindre.HelectriC skrev:Taycan är inte byggd för att vara en rymlig bil för 4 vuxna. Det är en elektrisk 911, som ”råkar ha” ett hyfsat baksäte.OfarligTesla skrev:Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.
Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Fast 911 är inte elektrisk, DET är skillnaden. Jag tycker definitivt Taycan har förtjänat sitt existensberättigande. Men förväntar man sig finlandsfärjevolym, så är man fel ute. Samma som en BMW 6 GC inte heller är världens största bil på insidan, så finner den sina kunder.OfarligTesla skrev:Ja då är den ju rätt meningslös eftersom den är gigantisk i jämförelse, tar hellre en 911 alla dagar i veckan. Ska den gå upp mot 911 borde de gjort den mindre.HelectriC skrev:Taycan är inte byggd för att vara en rymlig bil för 4 vuxna. Det är en elektrisk 911, som ”råkar ha” ett hyfsat baksäte.OfarligTesla skrev:Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.
Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är nog ändå ganska få taycankunder som köper sina bilar av misstag. Man vet sannolikt vad man köper.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den europeiska marknaden har ju historiskt haft som grund att man ska kunna välja och vraka bland utrustningen med några rabatterade paket som grund, medan man i USA har haft ett fåtal (men i regel välutrustade) paket/utrustningsnivåer att välja mellan.
Nu har det börjat komma mer och mer i Europa, visst blir det enklare men samtidigt föredrar jag att välja ett eller ett par grundpaket och lite lös utrustning på det, istället för att betala mer för sånt jag inte vill ha.
Sen tycker jag att man kan ge sig själv ett par timmar att lära känna utrustningen om man ska investera en halv miljon eller uppåt.
Nu har det börjat komma mer och mer i Europa, visst blir det enklare men samtidigt föredrar jag att välja ett eller ett par grundpaket och lite lös utrustning på det, istället för att betala mer för sånt jag inte vill ha.
Sen tycker jag att man kan ge sig själv ett par timmar att lära känna utrustningen om man ska investera en halv miljon eller uppåt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Just porsche har ofantligt många tillvalsalternativ. Så många att man bör ta hjälp av en säljare för att inte missa något. Framförallt gäller det detaljer i inredningen. Möjligheterna när det gäller dekorsömmar är oändliga.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den var inte lätt att läsavigge50 skrev:Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Prova använd archive.stPontus skrev:Den var inte lätt att läsavigge50 skrev:Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Var lite klurigt, här är länken som fungerar.taliz skrev:Prova använd archive.stPontus skrev:Den var inte lätt att läsavigge50 skrev:Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
https://archive.st/archive/2020/5/tekni ... index.html
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hyfsat balanserat test ändå... Men vissa saker de skriver är som vanligt absurda, tex:NEO skrev:Var lite klurigt, här är länken som fungerar.taliz skrev:Prova använd archive.stPontus skrev:Den var inte lätt att läsavigge50 skrev:Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
https://archive.st/archive/2020/5/tekni ... index.html
"Även vid identisk körning slukar Taycan ibland uppemot tre gånger så mycket el som Model S. "
Det hade varit extremt om det var 50% mer. 200% mer är såklart en omöjlighet.
Intressant att reservdelarna till Taycan verkar vara ungefär dubbelt så dyra som till Model S för övrigt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur skulle teslaägaren som lånar ut sin bil till teknikens värld "hamna i kläm med Tesla sverige"? Är det en anställd?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Eller att Autopiloten blivit sämre, för nu kan man inte längre köra tiotals minuter utan att röra rattenLegato skrev:Hyfsat balanserat test ändå... Men vissa saker de skriver är som vanligt absurda, tex:NEO skrev:Var lite klurigt, här är länken som fungerar.taliz skrev:Prova använd archive.stPontus skrev:Den var inte lätt att läsavigge50 skrev:Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
https://archive.st/archive/2020/5/tekni ... index.html
"Även vid identisk körning slukar Taycan ibland uppemot tre gånger så mycket el som Model S. "
Det hade varit extremt om det var 50% mer. 200% mer är såklart en omöjlighet.
Intressant att reservdelarna till Taycan verkar vara ungefär dubbelt så dyra som till Model S för övrigt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Haha japp, reagerade också på det.NEO skrev:Eller att Autopiloten blivit sämre, för nu kan man inte längre köra tiotals minuter utan att röra rattenLegato skrev:Hyfsat balanserat test ändå... Men vissa saker de skriver är som vanligt absurda, tex:NEO skrev:Var lite klurigt, här är länken som fungerar.taliz skrev:Prova använd archive.stPontus skrev:Den var inte lätt att läsa
https://archive.st/archive/2020/5/tekni ... index.html
"Även vid identisk körning slukar Taycan ibland uppemot tre gånger så mycket el som Model S. "
Det hade varit extremt om det var 50% mer. 200% mer är såklart en omöjlighet.
Intressant att reservdelarna till Taycan verkar vara ungefär dubbelt så dyra som till Model S för övrigt.
Det är som vanligt, är man insatt i ett ämne blir man alltid frustrerad när man läser journalisternas "sanning".
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ligger ju viss sanning i att AP blivit sämre med tiden, filbyte tar nu 10-12 sekunder med min AP1 X90, det är helt oanvändbart. Man måste ju börja blinka när man ser långtradaren vid horisonten om man ska hinna byta fil utan att bilen saktar in.
Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.
Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.
/fth
Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.
Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej, för AP1 är ju inte nuvarande version. Det tar inte i närheten av 10 sekunder i en ny Tesla.fth skrev:Ligger ju viss sanning i att AP blivit sämre med tiden, filbyte tar nu 10-12 sekunder med min AP1 X90, det är helt oanvändbart. Man måste ju börja blinka när man ser långtradaren vid horisonten om man ska hinna byta fil utan att bilen saktar in.
Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.
Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.
/fth
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur lång tid tar det i AP2+ då? Jag trodde nerfningen var pga EU-reglering, verkar ju märkligt att Tesla skulle ha nerfat AP1 mer?Legato skrev:Nej, för AP1 är ju inte nuvarande version. Det tar inte i närheten av 10 sekunder i en ny Tesla.fth skrev:Ligger ju viss sanning i att AP blivit sämre med tiden, filbyte tar nu 10-12 sekunder med min AP1 X90, det är helt oanvändbart. Man måste ju börja blinka när man ser långtradaren vid horisonten om man ska hinna byta fil utan att bilen saktar in.
Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.
Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.
/fth
Innan ”upp”dateringen tog som sagt bytet typ 3s med AP1, den har alltså försämrats markant.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S Performance with Cheetah Launch
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Galet jämnt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja det verkar såtaliz skrev:Galet jämnt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tycker ändå FUD och Tesla-förakt lyser igenom rätt starkt i testet. Många små gliringar och felaktigheter som smygs in i texten helt i onödan. Men endast när Teslan omnämns. När de skriver om Porschen så är de mer sakliga.
Varför ens lägga in kommentaren om att de täckt över reg-skylten för att ägaren inte ska få Teslas vrede på sig. Det är ju bara löjligt. Varför skulle Tesla bli sura för att man lånar ut en bil som spöar Porsche i deras paradgren.
Det finns däremot massor av andra kanske vettigare anledningar till att man inte vill skylta med skylten i en tidning.
Varför ens lägga in kommentaren om att de täckt över reg-skylten för att ägaren inte ska få Teslas vrede på sig. Det är ju bara löjligt. Varför skulle Tesla bli sura för att man lånar ut en bil som spöar Porsche i deras paradgren.
Det finns däremot massor av andra kanske vettigare anledningar till att man inte vill skylta med skylten i en tidning.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket