Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Nej, dom hamnar på en annan plattform som inte lanserats än kallad PPE.
Taycan använder J1, vilken även étron GT kommer nyttja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Nej, dom hamnar på en annan plattform som inte lanserats än kallad PPE.
Taycan använder J1, vilken även étron GTA kommer nyttja.
Ok. Vad skulle vara unikt för taycan? Tror det handlar om beteckning. Arkitekturen används inte bara i en bil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.

Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.
Taycan är inte byggd för att vara en rymlig bil för 4 vuxna. Det är en elektrisk 911, som ”råkar ha” ett hyfsat baksäte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Nej, dom hamnar på en annan plattform som inte lanserats än kallad PPE.
Taycan använder J1, vilken även étron GTA kommer nyttja.
Ok. Vad skulle vara unikt för taycan? Tror det handlar om beteckning. Arkitekturen används inte bara i en bil.
Det är olika plattformar, precis som tex Model 3 och Model S är olika.


https://arstechnica.com/cars/2019/10/au ... ill-do-it/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.

Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.
Taycan är inte byggd för att vara en rymlig bil för 4 vuxna. Det är en elektrisk 911, som ”råkar ha” ett hyfsat baksäte.
Ja då är den ju rätt meningslös eftersom den är gigantisk i jämförelse, tar hellre en 911 alla dagar i veckan. Ska den gå upp mot 911 borde de gjort den mindre.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.

Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.
Taycan är inte byggd för att vara en rymlig bil för 4 vuxna. Det är en elektrisk 911, som ”råkar ha” ett hyfsat baksäte.
Ja då är den ju rätt meningslös eftersom den är gigantisk i jämförelse, tar hellre en 911 alla dagar i veckan. Ska den gå upp mot 911 borde de gjort den mindre.
Fast 911 är inte elektrisk, DET är skillnaden. Jag tycker definitivt Taycan har förtjänat sitt existensberättigande. Men förväntar man sig finlandsfärjevolym, så är man fel ute. Samma som en BMW 6 GC inte heller är världens största bil på insidan, så finner den sina kunder.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Det är nog ändå ganska få taycankunder som köper sina bilar av misstag. Man vet sannolikt vad man köper.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Den europeiska marknaden har ju historiskt haft som grund att man ska kunna välja och vraka bland utrustningen med några rabatterade paket som grund, medan man i USA har haft ett fåtal (men i regel välutrustade) paket/utrustningsnivåer att välja mellan.

Nu har det börjat komma mer och mer i Europa, visst blir det enklare men samtidigt föredrar jag att välja ett eller ett par grundpaket och lite lös utrustning på det, istället för att betala mer för sånt jag inte vill ha.

Sen tycker jag att man kan ge sig själv ett par timmar att lära känna utrustningen om man ska investera en halv miljon eller uppåt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Just porsche har ofantligt många tillvalsalternativ. Så många att man bör ta hjälp av en säljare för att inte missa något. Framförallt gäller det detaljer i inredningen. Möjligheterna när det gäller dekorsömmar är oändliga.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av vigge50 »

Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.

De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.

https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.

De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.

https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
Den var inte lätt att läsa :cry:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.

De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.

https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
Den var inte lätt att läsa :cry:
Prova använd archive.st
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.

De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.

https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
Den var inte lätt att läsa :cry:
Prova använd archive.st
Var lite klurigt, här är länken som fungerar.

https://archive.st/archive/2020/5/tekni ... index.html
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

NEO skrev:
taliz skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.

De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.

https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
Den var inte lätt att läsa :cry:
Prova använd archive.st
Var lite klurigt, här är länken som fungerar.

https://archive.st/archive/2020/5/tekni ... index.html
Hyfsat balanserat test ändå... Men vissa saker de skriver är som vanligt absurda, tex:
"Även vid identisk körning slukar Taycan ibland uppemot tre gånger så mycket el som Model S. "

Det hade varit extremt om det var 50% mer. 200% mer är såklart en omöjlighet.

Intressant att reservdelarna till Taycan verkar vara ungefär dubbelt så dyra som till Model S för övrigt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Hur skulle teslaägaren som lånar ut sin bil till teknikens värld "hamna i kläm med Tesla sverige"? Är det en anställd?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av NEO »

Legato skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.

De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.

https://teknikensvarld.se/test-elbil-po ... rformance/
Den var inte lätt att läsa :cry:
Prova använd archive.st
Var lite klurigt, här är länken som fungerar.

https://archive.st/archive/2020/5/tekni ... index.html
Hyfsat balanserat test ändå... Men vissa saker de skriver är som vanligt absurda, tex:
"Även vid identisk körning slukar Taycan ibland uppemot tre gånger så mycket el som Model S. "

Det hade varit extremt om det var 50% mer. 200% mer är såklart en omöjlighet.

Intressant att reservdelarna till Taycan verkar vara ungefär dubbelt så dyra som till Model S för övrigt.
Eller att Autopiloten blivit sämre, för nu kan man inte längre köra tiotals minuter utan att röra ratten :?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

NEO skrev:
Legato skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Pontus skrev:
Den var inte lätt att läsa :cry:
Prova använd archive.st
Var lite klurigt, här är länken som fungerar.

https://archive.st/archive/2020/5/tekni ... index.html
Hyfsat balanserat test ändå... Men vissa saker de skriver är som vanligt absurda, tex:
"Även vid identisk körning slukar Taycan ibland uppemot tre gånger så mycket el som Model S. "

Det hade varit extremt om det var 50% mer. 200% mer är såklart en omöjlighet.

Intressant att reservdelarna till Taycan verkar vara ungefär dubbelt så dyra som till Model S för övrigt.
Eller att Autopiloten blivit sämre, för nu kan man inte längre köra tiotals minuter utan att röra ratten :?
Haha japp, reagerade också på det.

Det är som vanligt, är man insatt i ett ämne blir man alltid frustrerad när man läser journalisternas "sanning".
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av fth »

Ligger ju viss sanning i att AP blivit sämre med tiden, filbyte tar nu 10-12 sekunder med min AP1 X90, det är helt oanvändbart. Man måste ju börja blinka när man ser långtradaren vid horisonten om man ska hinna byta fil utan att bilen saktar in.

Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.

Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Ligger ju viss sanning i att AP blivit sämre med tiden, filbyte tar nu 10-12 sekunder med min AP1 X90, det är helt oanvändbart. Man måste ju börja blinka när man ser långtradaren vid horisonten om man ska hinna byta fil utan att bilen saktar in.

Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.

Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.

/fth
Nej, för AP1 är ju inte nuvarande version. Det tar inte i närheten av 10 sekunder i en ny Tesla.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av fth »

Legato skrev:
fth skrev:
Ligger ju viss sanning i att AP blivit sämre med tiden, filbyte tar nu 10-12 sekunder med min AP1 X90, det är helt oanvändbart. Man måste ju börja blinka när man ser långtradaren vid horisonten om man ska hinna byta fil utan att bilen saktar in.

Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.

Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.

/fth
Nej, för AP1 är ju inte nuvarande version. Det tar inte i närheten av 10 sekunder i en ny Tesla.
Hur lång tid tar det i AP2+ då? Jag trodde nerfningen var pga EU-reglering, verkar ju märkligt att Tesla skulle ha nerfat AP1 mer?

Innan ”upp”dateringen tog som sagt bytet typ 3s med AP1, den har alltså försämrats markant.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S Performance with Cheetah Launch

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Galet jämnt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Galet jämnt
Ja det verkar så :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av JonasH »

Tycker ändå FUD och Tesla-förakt lyser igenom rätt starkt i testet. Många små gliringar och felaktigheter som smygs in i texten helt i onödan. Men endast när Teslan omnämns. När de skriver om Porschen så är de mer sakliga.

Varför ens lägga in kommentaren om att de täckt över reg-skylten för att ägaren inte ska få Teslas vrede på sig. Det är ju bara löjligt. Varför skulle Tesla bli sura för att man lånar ut en bil som spöar Porsche i deras paradgren.
Det finns däremot massor av andra kanske vettigare anledningar till att man inte vill skylta med skylten i en tidning.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar