Stänga av ac.
Moderator: Redaktion
Stänga av ac.
Provade att stänga av ac och upptäckte att resan till jobbet som brukar ligga runt 5% batteriförbrukning nu endast låg på 2%. 

Re: Stänga av ac.
Tycker HVAC är rätt kass på M3.
Ibland får jag imma på framrutan men kan då inte välja att skicka upp luft dit utan att förstöra auto.
AC startar den alltid med även om det är 5 grader ute vilket känns sådär, och fötterna blir grillade mest hela tiden.
Sjukt nöjd med bilen annars men just HVAC är rätt kass.
Ibland får jag imma på framrutan men kan då inte välja att skicka upp luft dit utan att förstöra auto.
AC startar den alltid med även om det är 5 grader ute vilket känns sådär, och fötterna blir grillade mest hela tiden.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Har du provat med att stänga av ACn innan du lämnar bilen kvällen innan?LasseTM skrev:Tycker HVAC är rätt kass på M3.
Nu har jag ingen vintererfarenhet av bilen, men när jag har parkerat för kvällen med avstängd AC, så är inte ACn påslagen på mogonen när jag har förvärmt bilen med appen.
Vill minnas att det framgår i manualen att anläggningen spar senaste använt läge.
Verkar fungera för mig.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
AC används ju för avfuktning.
Jag fick imma i början nån gång innan jag torkat av rutan på insidan för första gången.
Sen dess får jag aldrig imma. Var väl nån slags hinna där eller nått.
Jag fick imma i början nån gång innan jag torkat av rutan på insidan för första gången.
Sen dess får jag aldrig imma. Var väl nån slags hinna där eller nått.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Problemet är ju då att den hoppar ur auto läget och bara kör manuell inställning dvs fläkthastighet är konstant på tex läge 2.Lars Json skrev:Har du provat med att stänga av ACn innan du lämnar bilen kvällen innan?LasseTM skrev:Tycker HVAC är rätt kass på M3.
Nu har jag ingen vintererfarenhet av bilen, men när jag har parkerat för kvällen med avstängd AC, så är inte ACn påslagen på mogonen när jag har förvärmt bilen med appen.
Vill minnas att det framgår i manualen att anläggningen spar senaste använt läge.
Verkar fungera för mig.
Det funkar ju jättebra om det alltid är 25 grader och sol men när det är runt 0 på morgonen och 45 grader på eftermiddagen i bilen vill jag gärna att bilen ställer en lämplig fläkthastighet.
Imma på framrutan har främst förekommit vid kraftiga skyfall när framrutan kyls ner snabbt av regnet samt att det är hög luftfuktighet på luften den suger in.
Jag upplever inte att bilen har ett konstant flöde på framrutan som andra bilar har utan enbart kör mot föraren typ när man kör auto och på vintern värmer den upp fötterna så de glöder

På i stort sett alla andra bilar jag har ägt och kört har man ju kunnat stänga av AC men ändå behålla auto läget i bilen så bilen sköter allt men AC är avstängd.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
De har pajat den möjligheten nån uppdatering sen
Man kunde tidigare ha annat på auto även om man slog på/av AC man får hoppas att de återgår till tidigare
Man kunde tidigare ha annat på auto även om man slog på/av AC man får hoppas att de återgår till tidigare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Hej å hå vad komplicerat det blev. Det märks att jag måste köra igenom all fyra årstiderna för att förstå problemet.LasseTM skrev:Problemet är ju då att den hoppar ur auto läget och bara kör manuell inställning dvs fläkthastighet är konstant på tex läge 2.Lars Json skrev:Har du provat med att stänga av ACn innan du lämnar bilen kvällen innan?LasseTM skrev:Tycker HVAC är rätt kass på M3.
Verkar fungera för mig.
Det funkar ju jättebra om det alltid är 25 grader och sol men när det är runt 0 på morgonen och 45 grader på eftermiddagen i bilen vill jag gärna att bilen ställer en lämplig fläkthastighet.
Imma på framrutan har främst förekommit vid kraftiga skyfall när framrutan kyls ner snabbt av regnet samt att det är hög luftfuktighet på luften den suger in.
Jag upplever inte att bilen har ett konstant flöde på framrutan som andra bilar har utan enbart kör mot föraren typ när man kör auto och på vintern värmer den upp fötterna så de glöder
På i stort sett alla andra bilar jag har ägt och kört har man ju kunnat stänga av AC men ändå behålla auto läget i bilen så bilen sköter allt men AC är avstängd.

Har i och för sig aldrig varit nöjd med vad autoläget givit i någon av mina tidigare bilar.
Räknade nog inte med att trean skulle vara något undantag.
Så här långt har jag inte haft några behov av ACn för att avfukta eller sänka temperaturen.
Det är guld värt att kunna förvärma bilen och med appen och ha ett varmt säte att sätta sig på. Så även om jag lämnat bilen utan autoläge och sedan valt att förvärma den till 20 grader på morgonen har det fyllt mina behov. Förvärmningen har varierat mellan 15 till 30 minuter. Några dagar har temperaturen legat runt nollan.
Det är som du säger, automatiken ger ofta en kall panna och varma fötter, men så här långt tycker jag att det varit lätt att få önskad komfort med manuella inställningar.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Nu har jag kört utan ac i några dagar och det är ju helt uppenbart att detta sparar man in ordentligt med energi på. Men jag tycker det är svårt att hitta något skrivet om det. Tips på trådar, youtube klipp eller annat skulle vara uppskattat.
Jag lyckas aldrig hitta det jag söker efter på den här sidan tyvärr
Jag lyckas aldrig hitta det jag söker efter på den här sidan tyvärr