Och den verkliga leveranstiden i det andra inlägget?Svenssons skrev:Ta en titt på första inlägget i denna tråd så ser du när leverans skulle börja...dd88 skrev:Men när var det tanken att bilen skulle börja levereras? Har inte direkt följt nyheterna då biltypen är ointressant för mig men jag trodde ändå att det var leverans i sommar som gällde.
VW I.D
Moderator: Redaktion
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: VW I.D
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: VW I.D
Kanske, det visar sig med tiden men jag hoppas inte att leverans dröjer mer. VW själva hade ändrat sig i början av 2019 och skrev 16/5 följande:FlyingBlue skrev:Och den verkliga leveranstiden i det andra inlägget?Svenssons skrev:Ta en titt på första inlägget i denna tråd så ser du när leverans skulle börja...dd88 skrev:Men när var det tanken att bilen skulle börja levereras? Har inte direkt följt nyheterna då biltypen är ointressant för mig men jag trodde ändå att det var leverans i sommar som gällde.
"Production of the ID.3 1ST is to start as planned at the end of 2019 and the first vehicles are to be delivered in mid-2020." vilket stämmer med andra inlägget men vi får se.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
Jag ligger ganska långt bak i 1st kön av bilar. Jag fick erbjudande för 2 veckor sedan att får köpa en 1st max men de kostade för mycket tycker jag. 1st standard och plus var slut åtminstone i Sverige.ippii skrev:Jo, det stämmer, 1st skulle/ska levereras i sommar. Det är den totala bristen på kommunikation som gör att folk blir osäkra.dd88 skrev:Men när var det tanken att bilen skulle börja levereras? Har inte direkt följt nyheterna då biltypen är ointressant för mig men jag trodde ändå att det var leverans i sommar som gällde.
Ingen kan svara på vad exakt saker ska kosta, paket osv. Nu verkar det finnas 1st-edition bilar "över" de som egentligen var slutsålda. Det är dessa färdigutrustade bilarna som VW nu försöker att fördela även till de som egentligen skulle få beställa vanliga "icke 1st" bilar. Det kan säkert gå undan när det väl lossnar.
Jag tror dock att de som gått vidare nu fortfarande kan dra sig ut så vem vet, kanske man blir erbjuden en standard eller plus rätt som de är.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Nu tillverkar med ca 50 ID3 per dag.
https://ecomento.de/2020/04/23/vw-wiede ... n-zwickau/VW startet Wiederanlauf der ID.3-Produktion in Zwickau
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Vet att jag tidigare spekulerade om att VW skulle kunna göra en sån fuling. Det är ju ganska uppenbart att paketen de satt ihop inte är värda den enorma extrakostnaden.chaffis75 skrev:Jag fick erbjudande för 2 veckor sedan att får köpa en 1st max men de kostade för mycket tycker jag. 1st standard och plus var slut åtminstone i Sverige.
Dvs de har gjort det för att kunna hävda att de billigaste är slutsålda, och på så vis driva kunder till de varianter som de faktiskt kan tjäna lite på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
De har ju producerat väldigt många. Så det är lite mjukvara de skall få till (när de är nöjd med kvaliten).
Men de har bara sagt att de skall lev 1st på sommaren. Så har de lämnat ut 1 st (en stycken) till en anställd så har de per definition hållit sitt löfte.
Men de har bara sagt att de skall lev 1st på sommaren. Så har de lämnat ut 1 st (en stycken) till en anställd så har de per definition hållit sitt löfte.
Re: VW I.D
Typ samma strategi som tesla och alla andra bolag..taliz skrev:Vet att jag tidigare spekulerade om att VW skulle kunna göra en sån fuling. Det är ju ganska uppenbart att paketen de satt ihop inte är värda den enorma extrakostnaden.chaffis75 skrev:Jag fick erbjudande för 2 veckor sedan att får köpa en 1st max men de kostade för mycket tycker jag. 1st standard och plus var slut åtminstone i Sverige.
Dvs de har gjort det för att kunna hävda att de billigaste är slutsålda, och på så vis driva kunder till de varianter som de faktiskt kan tjäna lite på.
Tesla slutade tex med rwd LR och den där standard range bilen kom aldrig utan de blev en sr+.
Ja alla bolag behöver tjäna pengar.
Dessutom i id3 fallet så är de bara att vänta på ordinarie produktion så kan man få de billigare varianterna.
Glöm inte att en id3 max kostar ungefär som en sr+ så de har pressat priset ordentligt även om M3 är mer premium.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
De har inte bråttomZalman3 skrev:Nu tillverkar med ca 50 ID3 per dag.
https://ecomento.de/2020/04/23/vw-wiede ... n-zwickau/VW startet Wiederanlauf der ID.3-Produktion in Zwickau
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Du hann före mig. Jag tänkte skriva ungefär samma sak. De ”kör en Tesla” dvs försöker pusha de modeller där de kan göra en vinst. Lite ”foliehattvarning” hos en del Teslaägare. Allt är inte en konspiration av VW. Nu är de ogång med sin plan att bygga elbilar i stora volymer.chaffis75 skrev:Typ samma strategi som tesla och alla andra bolag..taliz skrev:Vet att jag tidigare spekulerade om att VW skulle kunna göra en sån fuling. Det är ju ganska uppenbart att paketen de satt ihop inte är värda den enorma extrakostnaden.chaffis75 skrev:Jag fick erbjudande för 2 veckor sedan att får köpa en 1st max men de kostade för mycket tycker jag. 1st standard och plus var slut åtminstone i Sverige.
Dvs de har gjort det för att kunna hävda att de billigaste är slutsålda, och på så vis driva kunder till de varianter som de faktiskt kan tjäna lite på.
Tesla slutade tex med rwd LR och den där standard range bilen kom aldrig utan de blev en sr+.
Ja alla bolag behöver tjäna pengar.
Dessutom i id3 fallet så är de bara att vänta på ordinarie produktion så kan man få de billigare varianterna.
Glöm inte att en id3 max kostar ungefär som en sr+ så de har pressat priset ordentligt även om M3 är mer premium.
Gällande plastighet så tycker jag det gäller både ID3 och Tesla Model 3. Jag tycker inte M3 är mer premium annat än priser på den då
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Uhm. Model 3 SR fanns inte att beställa innan våren 2019. Den var inte presenterad överhuvudtaget.thnis skrev:Du hann före mig. Jag tänkte skriva ungefär samma sak. De ”kör en Tesla” dvs försöker pusha de modeller där de kan göra en vinst. Lite ”foliehattvarning” hos en del Teslaägare. Allt är inte en konspiration av VW. Nu är de ogång med sin plan att bygga elbilar i stora volymer.chaffis75 skrev:Typ samma strategi som tesla och alla andra bolag..taliz skrev:Vet att jag tidigare spekulerade om att VW skulle kunna göra en sån fuling. Det är ju ganska uppenbart att paketen de satt ihop inte är värda den enorma extrakostnaden.chaffis75 skrev:Jag fick erbjudande för 2 veckor sedan att får köpa en 1st max men de kostade för mycket tycker jag. 1st standard och plus var slut åtminstone i Sverige.
Dvs de har gjort det för att kunna hävda att de billigaste är slutsålda, och på så vis driva kunder till de varianter som de faktiskt kan tjäna lite på.
Tesla slutade tex med rwd LR och den där standard range bilen kom aldrig utan de blev en sr+.
Ja alla bolag behöver tjäna pengar.
Dessutom i id3 fallet så är de bara att vänta på ordinarie produktion så kan man få de billigare varianterna.
Glöm inte att en id3 max kostar ungefär som en sr+ så de har pressat priset ordentligt även om M3 är mer premium.
Gällande plastighet så tycker jag det gäller både ID3 och Tesla Model 3. Jag tycker inte M3 är mer premium annat än priser på den då
De enda bilar som presenterades, specificerades och gick att beställa var LR och P(och en kort period MR).
Här finns ju alla ID3 sida vid sida från start, man kan kan beställa valfri och inget nämns om att man inte skulle kunna få leverans av basmodellen i närtid.
Stor skillnad IMO.
Gällande plastighet så är det också stor skillnad. Jag har klämt på en ID3 och i den var det rejält med hårdplast i dörrpaneler och instrumentbräda. I Model 3 är allt mjukt och behagligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Det Tesla inte levererade var den utlovade 35 000-dollarbilen i någon större utsträckning. Och det var nog vad som avsågs. Om den hette just SR tolkar jag inte som det viktiga.taliz skrev:Uhm. Model 3 SR fanns inte att beställa innan våren 2019. Den var inte presenterad överhuvudtaget.thnis skrev:Du hann före mig. Jag tänkte skriva ungefär samma sak. De ”kör en Tesla” dvs försöker pusha de modeller där de kan göra en vinst. Lite ”foliehattvarning” hos en del Teslaägare. Allt är inte en konspiration av VW. Nu är de ogång med sin plan att bygga elbilar i stora volymer.chaffis75 skrev:Typ samma strategi som tesla och alla andra bolag..
Tesla slutade tex med rwd LR och den där standard range bilen kom aldrig utan de blev en sr+.
Ja alla bolag behöver tjäna pengar.
Dessutom i id3 fallet så är de bara att vänta på ordinarie produktion så kan man få de billigare varianterna.
Glöm inte att en id3 max kostar ungefär som en sr+ så de har pressat priset ordentligt även om M3 är mer premium.
Gällande plastighet så tycker jag det gäller både ID3 och Tesla Model 3. Jag tycker inte M3 är mer premium annat än priser på den då
De enda bilar som presenterades, specificerades och gick att beställa var LR och P(och en kort period MR).
Här finns ju alla ID3 sida vid sida från start, man kan kan beställa valfri och inget nämns om att man inte skulle kunna få leverans av basmodellen i närtid.
Stor skillnad IMO.
Gällande plastighet så är det också stor skillnad. Jag har klämt på en ID3 och i den var det rejält med hårdplast i dörrpaneler och instrumentbräda. I Model 3 är allt mjukt och behagligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
VW I.D
Du ser inte skillnaden?bylund skrev:Det Tesla inte levererade var den utlovade 35 000-dollarbilen i någon större utsträckning. Och det var nog vad som avsågs. Om den hette just SR tolkar jag inte som det viktiga.taliz skrev:Uhm. Model 3 SR fanns inte att beställa innan våren 2019. Den var inte presenterad överhuvudtaget.thnis skrev:Du hann före mig. Jag tänkte skriva ungefär samma sak. De ”kör en Tesla” dvs försöker pusha de modeller där de kan göra en vinst. Lite ”foliehattvarning” hos en del Teslaägare. Allt är inte en konspiration av VW. Nu är de ogång med sin plan att bygga elbilar i stora volymer.chaffis75 skrev:Typ samma strategi som tesla och alla andra bolag..
Tesla slutade tex med rwd LR och den där standard range bilen kom aldrig utan de blev en sr+.
Ja alla bolag behöver tjäna pengar.
Dessutom i id3 fallet så är de bara att vänta på ordinarie produktion så kan man få de billigare varianterna.
Glöm inte att en id3 max kostar ungefär som en sr+ så de har pressat priset ordentligt även om M3 är mer premium.
Gällande plastighet så tycker jag det gäller både ID3 och Tesla Model 3. Jag tycker inte M3 är mer premium annat än priser på den då
De enda bilar som presenterades, specificerades och gick att beställa var LR och P(och en kort period MR).
Här finns ju alla ID3 sida vid sida från start, man kan kan beställa valfri och inget nämns om att man inte skulle kunna få leverans av basmodellen i närtid.
Stor skillnad IMO.
Gällande plastighet så är det också stor skillnad. Jag har klämt på en ID3 och i den var det rejält med hårdplast i dörrpaneler och instrumentbräda. I Model 3 är allt mjukt och behagligt.
Om det skulle varit likadant som VW så skulle SR funnits att beställa på tesla.com sommaren 2017, med förväntad leverans någon månad senare.
Sen skulle Tesla sagt till de som beställde "tyvärr den är slutsåld, vi kan erbjuda LR istället".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Det var väl vad Tesla gjorde? De levererade pliktskyldigt några enstaka SR för att kunna kryssa i rutan att leverera 35 000-dollarbilen. Men de erbjöd den inte på riktigt, utan hänvisade till dyrare varianter.
Jag säger inte att VW/Tesla agerar på samma sätt, men det finns helt klart likheter i det att man säger att det ska komma en billig modell som inte kommer, eller inte kommer på riktigt.
Jag säger inte att VW/Tesla agerar på samma sätt, men det finns helt klart likheter i det att man säger att det ska komma en billig modell som inte kommer, eller inte kommer på riktigt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: VW I.D
Jag tror helt klart att ID3 kommer att säljas för under 30.000 euro.bylund skrev:Det var väl vad Tesla gjorde? De levererade pliktskyldigt några enstaka SR för att kunna kryssa i rutan att leverera 35 000-dollarbilen. Men de erbjöd den inte på riktigt, utan hänvisade till dyrare varianter.
Jag säger inte att VW/Tesla agerar på samma sätt, men det finns helt klart likheter i det att man säger att det ska komma en billig modell som inte kommer, eller inte kommer på riktigt.
Om inte annat för att exempelvis Opel Corsa-e 50kWh säljs för långt under 20.000 Euro efter rabatter och stöd i Europa idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Provade E-up idag känndes helt ok... Iallafall frågade säljaren och gällande id3 så visste dom inget om när den kommer.... Han trodde att nästa år var realistiskt....Zalman3 skrev:Jag tror helt klart att ID3 kommer att säljas för under 30.000 euro.bylund skrev:Det var väl vad Tesla gjorde? De levererade pliktskyldigt några enstaka SR för att kunna kryssa i rutan att leverera 35 000-dollarbilen. Men de erbjöd den inte på riktigt, utan hänvisade till dyrare varianter.
Jag säger inte att VW/Tesla agerar på samma sätt, men det finns helt klart likheter i det att man säger att det ska komma en billig modell som inte kommer, eller inte kommer på riktigt.
Om inte annat för att exempelvis Opel Corsa-e 50kWh säljs för långt under 20.000 Euro efter rabatter och stöd i Europa idag.
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
VW I.D
Nej, när de lanserade den gick den direkt att beställa och få leverans inom några veckor. De hänvisade inte till dyrare modeller.bylund skrev:Det var väl vad Tesla gjorde? De levererade pliktskyldigt några enstaka SR för att kunna kryssa i rutan att leverera 35 000-dollarbilen. Men de erbjöd den inte på riktigt, utan hänvisade till dyrare varianter.
Jag säger inte att VW/Tesla agerar på samma sätt, men det finns helt klart likheter i det att man säger att det ska komma en billig modell som inte kommer, eller inte kommer på riktigt.
EDIT: nu ser jag att du menar SR och inte SR+.
Ja, dom sköt sig lite i foten där med att presentera ett (för lågt) pris långt i förväg.
Dock kan man ju faktiskt fortfarande köpa den för 35k. Edmunds.com gjorde nyligen det tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
I USA, ja, men knappast i Sverige? Alltså inte för $35k men att öht köpa en SR i Sverige.taliz skrev:Nej, när de lanserade den gick den direkt att beställa och få leverans inom några veckor. De hänvisade inte till dyrare modeller.bylund skrev:Det var väl vad Tesla gjorde? De levererade pliktskyldigt några enstaka SR för att kunna kryssa i rutan att leverera 35 000-dollarbilen. Men de erbjöd den inte på riktigt, utan hänvisade till dyrare varianter.
Jag säger inte att VW/Tesla agerar på samma sätt, men det finns helt klart likheter i det att man säger att det ska komma en billig modell som inte kommer, eller inte kommer på riktigt.
EDIT: nu ser jag att du menar SR och inte SR+.
Ja, dom sköt sig lite i foten där med att presentera ett (för lågt) pris långt i förväg.
Dock kan man ju faktiskt fortfarande köpa den för 35k. Edmunds.com gjorde nyligen det tex.
Re: VW I.D
Vi betalar inte i dollar för någon version alls här i Sverige. Vi var aldrig lovade en bil för X antal kronor, särskilt inte 350kkr som en del journalister skrev.Jerker skrev:I USA, ja, men knappast i Sverige? Alltså inte för $35k men att öht köpa en SR i Sverige.taliz skrev:Nej, när de lanserade den gick den direkt att beställa och få leverans inom några veckor. De hänvisade inte till dyrare modeller.bylund skrev:Det var väl vad Tesla gjorde? De levererade pliktskyldigt några enstaka SR för att kunna kryssa i rutan att leverera 35 000-dollarbilen. Men de erbjöd den inte på riktigt, utan hänvisade till dyrare varianter.
Jag säger inte att VW/Tesla agerar på samma sätt, men det finns helt klart likheter i det att man säger att det ska komma en billig modell som inte kommer, eller inte kommer på riktigt.
EDIT: nu ser jag att du menar SR och inte SR+.
Ja, dom sköt sig lite i foten där med att presentera ett (för lågt) pris långt i förväg.
Dock kan man ju faktiskt fortfarande köpa den för 35k. Edmunds.com gjorde nyligen det tex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: VW I.D
Enligt Volkswagens hemsidan så kommer Svenska priset börja på 350 000 Sek.
First Edition kommer mellan Augusti-Oktober pga mjukvaru problem som måste fixas och sedan gissar folk att det tar 3 månader efter sista leveransen av first edition innan normala kommer börja leverans så skulle också gissa Q1 2021.
VW Id 4 räknas tidigaste sommaren 2021 enligt rykten och där också Skoda Enyaq blir systerbilen till denna liknande Seat Elborn som blir systerbilen till Vw Id 3.
First Edition kommer mellan Augusti-Oktober pga mjukvaru problem som måste fixas och sedan gissar folk att det tar 3 månader efter sista leveransen av first edition innan normala kommer börja leverans så skulle också gissa Q1 2021.
VW Id 4 räknas tidigaste sommaren 2021 enligt rykten och där också Skoda Enyaq blir systerbilen till denna liknande Seat Elborn som blir systerbilen till Vw Id 3.
Re: VW I.D
Seat el-Born är i princip samma bil som ID3 fast billigare.SwedenEvGuru skrev:Enligt Volkswagens hemsidan så kommer Svenska priset börja på 350 000 Sek.
First Edition kommer mellan Augusti-Oktober pga mjukvaru problem som måste fixas och sedan gissar folk att det tar 3 månader efter sista leveransen av first edition innan normala kommer börja leverans så skulle också gissa Q1 2021.
VW Id 4 räknas tidigaste sommaren 2021 enligt rykten och där också Skoda Enyaq blir systerbilen till denna liknande Seat Elborn som blir systerbilen till Vw Id 3.
Och det pratas om att Seaten kommer veckor efter ID3 lanserats.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: VW I.D
Senaste jag hörde var att Seat Elborn enbart kommer med mittersta batteriet och bättre utrustning som standard så skulle man bygga denna vs Volkswagen Id 3 i samma utförande så är Seat billigare såklart.Zalman3 skrev:Seat el-Born är i princip samma bil som ID3 fast billigare.SwedenEvGuru skrev:Enligt Volkswagens hemsidan så kommer Svenska priset börja på 350 000 Sek.
First Edition kommer mellan Augusti-Oktober pga mjukvaru problem som måste fixas och sedan gissar folk att det tar 3 månader efter sista leveransen av first edition innan normala kommer börja leverans så skulle också gissa Q1 2021.
VW Id 4 räknas tidigaste sommaren 2021 enligt rykten och där också Skoda Enyaq blir systerbilen till denna liknande Seat Elborn som blir systerbilen till Vw Id 3.
Och det pratas om att Seaten kommer veckor efter ID3 lanserats.
Tycker att det alltid att det är så många rykten i början innan release, kollar man E-up, Citigo, Mi så skiljer det max 10K vid kampanjer.
Är ändå Volkswagen koncernen som äger Vw, Seat, Skoda, som verkar köra samma plattform men designen på karossen som skiljer dom åt.
Tror inte dom vill konkurrera internt mot varandra i samma koncern.
Re: VW I.D
Jürgen Stackmann skrev precis på twitter att "Our ID.3 1st pre-bookers can order their car from 17th June, 2020"
Re: VW I.D
Från första postningen i denna tråd.
VW I.D ska gå att beställa mars-april 2019 för leverans 2019. Priset ska vara från 250 000 och ha en räckvidd på 50 mil (den nya normen, vad den nu heter). Till det priset och med den räckvidden kan det bli en riktig storsäljare!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
...inte många rätt där, nej.Zalman3 skrev:Från första postningen i denna tråd.
VW I.D ska gå att beställa mars-april 2019 för leverans 2019. Priset ska vara från 250 000 och ha en räckvidd på 50 mil (den nya normen, vad den nu heter). Till det priset och med den räckvidden kan det bli en riktig storsäljare!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR