VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

dfa
Inlägg: 434
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW I.D

Inlägg av dfa »

Har för mig att beställningen öppnade typ 9:e Maj 2019, jag bokade en den 20:e Maj men ligger inte på listan för 1:st edition.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

dfa skrev:
Har för mig att beställningen öppnade typ 9:e Maj 2019, jag bokade en den 20:e Maj men ligger inte på listan för 1:st edition.
Nja, det som öppnade var förbokningen, men inte en bindande beställning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: VW I.D

Inlägg av SwedenEvGuru »

För dom som förbokat first edition av Vw-Id3 ska kunna beställa bilen den 17 Juni och kommer direkt från Jyrgen Stackman
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

SwedenEvGuru skrev:
För dom som förbokat first edition av Vw-Id3 ska kunna beställa bilen den 17 Juni och kommer direkt från Jyrgen Stackman
Beställa är en sak.
Faktisk leverans en heeeeelt annan.
Jag beställde min eGolf 20180309 och tog leverans 20181029
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: VW I.D

Inlägg av SwedenEvGuru »

Walker skrev:
SwedenEvGuru skrev:
För dom som förbokat first edition av Vw-Id3 ska kunna beställa bilen den 17 Juni och kommer direkt från Jyrgen Stackman
Beställa är en sak.
Faktisk leverans en heeeeelt annan.
Jag beställde min eGolf 20180309 och tog leverans 20181029
Håller helt med dig. Sommaren 2020 är det ända Volkswagen sagt att leveranser kommer börja inom Europa. Tyskland & Norge lär ligga bra till att få tidigare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW startar visningsrum för ID3.
Volkswagen följer den kommande marknadslanseringen av den helelektriska ID.3 med öppnandet av ID. Butiker i tyska städer. Från idag kommer det första ID-numret i Dresden. Butiken öppnades i Transparent Factory. De närmaste veckorna kommer ytterligare ett ID att visas i fabriksdistriktet i München. Förvara som ett tillfälligt pop-up-koncept.

En månad före beställningens början den 17 juni för de redan registrerade kunderna på ID.3 1st Edition, kommer Volkswagen med ID. Lagrar nya sätt att presentera fordon. Den flexibla ID och designad i den nya varumärkesdesignen. Butiker erbjuder intresserade parter möjlighet att ta reda på mer om ID.3 och allt om e-mobilitet hos Volkswagen.

Holger B. Santel, chef för försäljning och marknadsföring Tyskland för varumärket Volkswagen Passenger Cars, förklarar: ”Med ID-starten. Fokus ligger på butiker, särskilt besökarintensiva platser, där vi presenterar ämnet e-mobilitet för alla. På detta sätt vill vi öppna nya kundgrupper och därmed stödja återförsäljarna. ”

Besökare av ID öppnar varje dag. Butiker i Dresden kan lära känna den nya ID.3 i "virtuella rum" och konfigurera den efter den planerade för försäljningen startar från 17 juni. Det finns inga gränser för den digitala variationen av presentationer: de senaste fordonsteknologierna presenteras i multimedia- och interaktiva programguider genom Volkswagens elektriska framtid. Kunder kan sedan beställa sin ID.3 från önskad återförsäljare i sitt område. Online-beställningar kommer också att vara möjliga i framtiden.

I den transparenta fabriken, det nya ID. Hitta en permanent plats i upplevelsesvärlden. På den plats där ID.3 också kommer att rulla av monteringslinjen bredvid fordonsanläggningen i Zwickau från 2021 kommer kunder och intresserade parter också att få omfattande råd. Från konfigurationsskrivbordet kommer de att vara direkt i ID i framtiden. Tillverkningsutseende. Och efter marknadslanseringen av den nya elektriska Volkswagen kan de intresserade omedelbart övertyga sig om fordonets kvalitet under en provkörning.

Henning Schulzki, chef för försäljning och marknadsföring i Dresden, säger: ”Vi vill erbjuda kunderna ett övergripande koncept för att övertyga dem om elektromobilitet: Från produktion till testdrivare till konfiguration, de kan uppleva allt med oss ​​och senare också deras ID.3 i Dresden. "

I München, ID. Öppna butiken i det moderna fabriksdistriktet i slutet av juli. Intresserade kan uppleva ID.3 här och ta reda på mer om ämnen för laddning och laddningsinfrastruktur.

https://www.volkswagen-newsroom.com/de/ ... s-id3-6038
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Begärde tillbaka reservationspengarna för vw id3, argument, dyrt att snabbladda på ionity, kunde inte provköra bilen. Dessutom är id 4 på gång med fyrhjulsdrift som jag är mer intresserad av. Men vw får snabba på om de inte ska bli nya Nokia som CEO helt riktigt hotar anställda med.

Ionity laddning för 3 kr/kwh och en fyrhjulsdriven vw id 4 för 499’ - 60’ så slår jag nog till om jag gillar bilen. 8-) Bis bald VW.

Pengarna ska tydligen komma på Max 14 dagar, inte som Tesla som tog 6-7 månader på sig att betala tillbaka. ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

I Norge betalade dom tillbaks alla depositioner i samband med att Corona bröt ut. Men man behåller sin plats i kön ändå. Jag fick beloppet efter ca 1v från att de sagt det skulle betala.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen justerar upp priset för elbilen ID 3 med sju procent för norska köpare. "Exakt hur det kan påverka svenska priser får vi återkomma till", säger Volkswagens svenska informationschef.

I Norge höjs priset på ID3 med 7%.
Blir det prishöjningar i Sverige också?
Eller är bara en prishöjning i Norge pga fallande Nok?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Volkswagen justerar upp priset för elbilen ID 3 med sju procent för norska köpare. "Exakt hur det kan påverka svenska priser får vi återkomma till", säger Volkswagens svenska informationschef.

I Norge höjs priset på ID3 med 7%.
Blir det prishöjningar i Sverige också?
Eller är bara en prishöjning i Norge pga fallande Nok?
Va?!?! :shock: :shock: blir den dyrare?
Näääää, det trodde jag inte. (OBS! Ironi)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Swede1 skrev:
Begärde tillbaka reservationspengarna för vw id3, argument, dyrt att snabbladda på ionity, kunde inte provköra bilen. Dessutom är id 4 på gång med fyrhjulsdrift som jag är mer intresserad av. Men vw får snabba på om de inte ska bli nya Nokia som CEO helt riktigt hotar anställda med.

Ionity laddning för 3 kr/kwh och en fyrhjulsdriven vw id 4 för 499’ - 60’ så slår jag nog till om jag gillar bilen. 8-) Bis bald VW.

Pengarna ska tydligen komma på Max 14 dagar, inte som Tesla som tog 6-7 månader på sig att betala tillbaka. ;)
Jag fick tillbaka pengarna efter en bankdag. Det gick väldigt snabbt
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Volkswagen justerar upp priset för elbilen ID 3 med sju procent för norska köpare. "Exakt hur det kan påverka svenska priser får vi återkomma till", säger Volkswagens svenska informationschef.

I Norge höjs priset på ID3 med 7%.
Blir det prishöjningar i Sverige också?
Eller är bara en prishöjning i Norge pga fallande Nok?
Va?!?! :shock: :shock: blir den dyrare?
Näääää, det trodde jag inte. (OBS! Ironi)
Säger som jag sagt tidigare. De "gör väl en Tesla", dvs valutajusterar eftersom att NOK har sjunkit. Kan mycket väl bli samma sak för Svenska marknaden. SEK är ju en riktig skräpvaluta relaterat till både EUR och $. Mycket kan man kanske beskylla VW för men de styr inte valutakurserna i alla fall och de är ett vinstdrivande företag. Börjar bli ganska trött på Teslafanatiker med foliehattar som ser en konspiration i allt som andra företag än gör.
Jag är inte ironisk ;) men glad ändå.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

thnis skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Volkswagen justerar upp priset för elbilen ID 3 med sju procent för norska köpare. "Exakt hur det kan påverka svenska priser får vi återkomma till", säger Volkswagens svenska informationschef.

I Norge höjs priset på ID3 med 7%.
Blir det prishöjningar i Sverige också?
Eller är bara en prishöjning i Norge pga fallande Nok?
Va?!?! :shock: :shock: blir den dyrare?
Näääää, det trodde jag inte. (OBS! Ironi)
Säger som jag sagt tidigare. De "gör väl en Tesla", dvs valutajusterar eftersom att NOK har sjunkit. Kan mycket väl bli samma sak för Svenska marknaden. SEK är ju en riktig skräpvaluta relaterat till både EUR och $. Mycket kan man kanske beskylla VW för men de styr inte valutakurserna i alla fall och de är ett vinstdrivande företag. Börjar bli ganska trött på Teslafanatiker med foliehattar som ser en konspiration i allt som andra företag än gör.
Jag är inte ironisk ;) men glad ändå.
Ingen foliehatt, ingen konspiration - bara noterar att man lovar runt och håller tunt. När jag betalade depositionen på I-pace så lovade de att bilen skulle gå 50 mil och kosta 600K
...verkligen var dock en helt annan. Jag litar helt enkelt inte på biltillverkare som presenterar rena fantasipriser som i slutänden blir bra mycket högre. De som tror att de kan köpa en VW elbil som går 50 mil och får plats med familjen för under 300K lever inte i verkligheten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Walker skrev:
thnis skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Volkswagen justerar upp priset för elbilen ID 3 med sju procent för norska köpare. "Exakt hur det kan påverka svenska priser får vi återkomma till", säger Volkswagens svenska informationschef.

I Norge höjs priset på ID3 med 7%.
Blir det prishöjningar i Sverige också?
Eller är bara en prishöjning i Norge pga fallande Nok?
Va?!?! :shock: :shock: blir den dyrare?
Näääää, det trodde jag inte. (OBS! Ironi)
Säger som jag sagt tidigare. De "gör väl en Tesla", dvs valutajusterar eftersom att NOK har sjunkit. Kan mycket väl bli samma sak för Svenska marknaden. SEK är ju en riktig skräpvaluta relaterat till både EUR och $. Mycket kan man kanske beskylla VW för men de styr inte valutakurserna i alla fall och de är ett vinstdrivande företag. Börjar bli ganska trött på Teslafanatiker med foliehattar som ser en konspiration i allt som andra företag än gör.
Jag är inte ironisk ;) men glad ändå.
Ingen foliehatt, ingen konspiration - bara noterar att man lovar runt och håller tunt. När jag betalade depositionen på I-pace så lovade de att bilen skulle gå 50 mil och kosta 600K
...verkligen var dock en helt annan. Jag litar helt enkelt inte på biltillverkare som presenterar rena fantasipriser som i slutänden blir bra mycket högre. De som tror att de kan köpa en VW elbil som går 50 mil och får plats med familjen för under 300K lever inte i verkligheten.
Jo jag förstår vad du menar ang räckvidd o pris. Räckvidd för en Tesla är ju också helt missvisande enligt WLTP. Det gäller alla elbilar oavsett biltillverkare. Slå av 20 procent så hamnar du närmare sanningen. Gällande pris och att VW ska Komma med en version som kostaR 350 tkr så kan det kanske stämma för en naken version o med minsta batteriet. Eller så blir det inte så. Det bästa är att vänta och se tills den ev kommer och grunda sin åsikt i det då. Allt annat är spekulationer. TM3 trodde flera också skulle kosta 350 tkr i Sverige. Det vet vi ju nu hur det gick med det med facit i hand :)

Oavsett så tycker jag att det är bra att det kommer fler alternativ till Tesla i andra prisklasser och flera modeller. Dags att gå vidare från Dieselgate nu. VW var först att åka dit men alla biltillverkare fuskar/fuskade inklusive ”vår nationalklenod” på Värstkusten.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW ger upp. De klarar inte att få ordning på programvaran till i augusti.
Därför kommer ID3 levereras med viss programvara ur funktion.
Kommer inte ens navigeringen fungera?

" Enligt interna dokument når en av datorerna i bilen (Icas3) inte sina målvärden. Fordonet är därför " snabbt överväldigt " med vissa digitala funktioner , mjukvaruapplikationer som trafikskyltigenkänning eller däcktrycksövervakning bör inte fungera pålitligt, och vissa appar som navigationssystemet är ännu inte färdiga att använda utan fel."
VW ID.3 ska levereras med slimmade funktioner på grund av programvaruproblem.

I månader har Volkswagen kämpat med mjukvaruproblem med sin första elbil, som är baserad på den specialutvecklade MEB e-plattformen . Så länge har tillverkaren bekräftat att den kommer att hålla sig till marknadslanseringen av ID.3 , som kommer att följa i Beetle och Golfs fotspår under sommaren. För att kunna uppfylla denna tidsfrist bör Volkswagen leverera den avtagna programvaran i en nödsituation, enligt Spiegel.

" Den tillkännagivna högteknologiska bilen kan helt enkelt inte bli av med sina tandproblem, " säger nyhetsmagasinet. Enligt interna dokument når en av datorerna i bilen (Icas3) inte sina målvärden. Fordonet är därför " snabbt överväldigt " med vissa digitala funktioner , mjukvaruapplikationer som trafikskyltigenkänning eller däcktrycksövervakning bör inte fungera pålitligt, och vissa appar som navigationssystemet är ännu inte färdiga att använda utan fel.

De största misstagen borde fixas i slutet av juni. Eftersom det var " helt enkelt omöjligt " att få alla ursprungliga planerade digitala funktioner flytande vid det planerade startdatum i mitten av augusti, skulle VW planera en " lastborttagning ": " ID.3 bör initialt komma ut på marknaden med ett reducerat digitalt erbjudande. De första köparna borde kunna ladda om saknade funktioner senare, ”skriver Der Spiegel. VW meddelar officiellt att ID.3 borde vara " online med väsentliga funktioner " för den planerade marknadslanseringen på sommaren .

Den första stora mjukvaruuppdateringen som är nödvändig för ytterligare funktioner bör emellertid inte kunna genomföras ”över luften”, som till exempel är fallet med Tesla-kunder. VW-kunder kommer troligen att behöva gå till en workshop, säger nyhetsmagasinet.

VW-chef Diess "redo att motverka sin egen e-offensiv"
Problemen kommer snart ut, trots allt kostar kostnaderna för koronakrisen miljarder i balansräkningen. VW har inte råd med en flopp av ID.3, enligt Der Spiegel, som redan spekulerar om att han kastats ut i toppledningen. Det globala viruset är också farligt för elbilen på andra sätt, eftersom VW vill få bensin- och dieselbranschen som nyligen bröt av, med hjälp av generösa statliga incitament, bland annat.

VW-chef Herbert Diess är " på väg att motverka sin egen e-offensiv ", kommenterar Der Spiegel. VW-chefen har nyligen varit villig att kompromissa igen om klimatskyddet, även om han redan för två år sedan hade meddelat att han ville tvinga VW att byta till hållbara drivenheter och produktionsmetoder så snabbt som möjligt med en självpålagd intern koldioxidskatt. Parlamentets klimatmål var " riktlinjen för våra handlingar ", sade Diess vid den tiden.


https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... funktionen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

de första bilarna hade inte jag vågat köpa iaf. Stått där med batteri i flera månader, dessutom får man en bil med delvis deaktiverade funktioner och enligt tidigare erfarenhet så kan VW komma och säga att tyvärr, det gick inte att aktivera på denna batch. Men nästa batch funkar det på. Sorry, till de som var först!
Fast iofs känner vi ju igen det beteendet även från andra tillverkare som tex börjar på T och kommer från USA ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
de första bilarna hade inte jag vågat köpa iaf. Stått där med batteri i flera månader, dessutom får man en bil med delvis deaktiverade funktioner och enligt tidigare erfarenhet så kan VW komma och säga att tyvärr, det gick inte att aktivera på denna batch. Men nästa batch funkar det på. Sorry, till de som var först!
Fast iofs känner vi ju igen det beteendet även från andra tillverkare som tex börjar på T och kommer från USA ;)
De kanske måste byta till bättre datorer.
Annars måste man välja, navigering ELLER kunna styra klimatanläggningen!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Vadå, det är väl bara att ta betalt för funktioner som ev kanske om några år kommer när de väl utvecklat de. Kommer säkert vara värt jättemycket då, så det är bara att sockra på priset.
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: VW I.D

Inlägg av SwedenEvGuru »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
de första bilarna hade inte jag vågat köpa iaf. Stått där med batteri i flera månader, dessutom får man en bil med delvis deaktiverade funktioner och enligt tidigare erfarenhet så kan VW komma och säga att tyvärr, det gick inte att aktivera på denna batch. Men nästa batch funkar det på. Sorry, till de som var först!
Fast iofs känner vi ju igen det beteendet även från andra tillverkare som tex börjar på T och kommer från USA ;)
De kanske måste byta till bättre datorer.
Annars måste man välja, navigering ELLER kunna styra klimatanläggningen!
Själv tror jag det inte är någon fara med Mcu i bilarna utan det är mjukvaran som är problemet tydligen har dom återkallat massa Ice Golf med problem i mjukvaran.

Tesla har också ibörjan av eran haft buggar och problem i mjukvaran tar ett tag att få det optimerat så klart.

Men i ett så kritiskt skede efter Dieselgate så har dom inte råd att släppa en halvfärdig produkt och därför dom valde att skjuta fram lanseringen och helt korrekt gjort enligt mig.

Men självklart tråkigt för alla First edition köpare som kommer få dessa bilar som varit parkerade ute i väntan på mjukvaran.

Dessa är slutsålda sedan förra året för haft en förfrågan på Vw Id3 som är min favorit Bev men vill ha den normala versionen som ännu inte börjats tillverkats och säkert inte dyker upp förrens tidigt 2021 är min förhoppning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Slutsålda till generalagenter då, knappast till kunder. I Norge som är en prioriterad marknad har ingen varken fått exakt pris eller möjlighet till signera kontrakt ännu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: VW I.D

Inlägg av SwedenEvGuru »

HelectriC skrev:
Slutsålda till generalagenter då, knappast till kunder. I Norge som är en prioriterad marknad har ingen varken fått exakt pris eller möjlighet till signera kontrakt ännu.
Självklart på förbokningslistan trodde detta var öppenbart och om någon släpper en plats i kön får nästa kunden en möjlighet att ta denna.

När folk verkligen vill ha något förbokar man detta och Volkswagen Sverige sa till mig att dessa platser var tagna redan i November 2020 när jag kontakta dom och var tvungen att vänta till Normala versionen kommer in istället.

Känns som jag litar mer på dessa och hur det ser ut i andra länder vet jag ej faktist inte.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
VW ger upp. De klarar inte att få ordning på programvaran till i augusti.
Därför kommer ID3 levereras med viss programvara ur funktion.
VW jobbar på bra för att bli nästa Nokia, låter det som.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

SwedenEvGuru skrev:
HelectriC skrev:
Slutsålda till generalagenter då, knappast till kunder. I Norge som är en prioriterad marknad har ingen varken fått exakt pris eller möjlighet till signera kontrakt ännu.
Självklart på förbokningslistan trodde detta var öppenbart och om någon släpper en plats i kön får nästa kunden en möjlighet att ta denna.

När folk verkligen vill ha något förbokar man detta och Volkswagen Sverige sa till mig att dessa platser var tagna redan i November 2020 när jag kontakta dom och var tvungen att vänta till Normala versionen kommer in istället.

Känns som jag litar mer på dessa och hur det ser ut i andra länder vet jag ej faktist inte.
Här i Norge är det mängder av folk som har förbokat, som inte kommer att skriva kontrakt, mig inkluderat. Alla har redan fått tillbaks depositionen och man behöver inte skriva kontrakt om man inte vill. Ska bli spännande att se hur många som faktiskt utnyttjar sin plats. Kanske 50%? Många är grymt besvikna på att det varken går att ha nåt på taket eller krok bak. Det gör bilen i stort sett obruklig som första bil i Norge där ”alla” ska ha med antingen skidor eller cyklar. Som andrabil har den egentligen för stort batteri och är för dyr är de flesta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
VW ger upp. De klarar inte att få ordning på programvaran till i augusti.
Därför kommer ID3 levereras med viss programvara ur funktion.
VW jobbar på bra för att bli nästa Nokia, låter det som.
Eller Facit. De tillverkade ju mekaniska räknemaskiner och var världsledande. När japanerna kom med sina billiga elektroniska räknemaskiner så försökte faktiskt Facit haka på men hade inte förmåga att utveckla sådana utan gick snabbt i konkurs. Detta visar ju att det inte är så lätt att ställa om när man är inkörd på nåt helt annat och inte har rätt kompetens i företaget. Likheterna är slående. Nu tror jag inte att VW kommer att tillåtas att konkursa; det kommer tyska regeringen att sätta stopp för. Men de har en väldig uppförsbacke, det står fullständigt klart.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Har inte VW minst uppförsbacke ändå? Tänker att de som fortfarande tror att dieselbilar och hybrider är ”the shit” att satsa på har större problem?

Tänker inte på Ferrari som nyligen gick ut med sitt uttalande om att det dröjer 5 år, de kan säkert ha sin nisch att omvandla bensin till ljud, utan snarare BMW, Fiat osv.
Skriv svar