Jag har råkat ut för ett jobbigt laddproblem med min ca 3 veckor gamla Tesla 3.
- När jag kopplar in den på laddning (hemma - 1 fas) startar laddningen som vanligt med 13 A laddström och pågår i ca 30 sekunder.
- Därefter kommer ett felmeddelande "Mobile Connector or adapter over temperature limit - Maximum charge rate reduced" och laddströmen reduceras till 6A.
- Efter ytterligare ca 15 sekunder kommer ytterligare ett felmeddelande "Unable to charge - Check charging equipment" och laddningen avbryts helt.
Detta återkommer hela tiden när jag återstartar laddningen. Jag får samma problem när jag testar att ladda med den blå 3-faskabeln.
När jag ser på mitt ladduttag ser jag att den övre av de två piggarna i bilen uttag ser både smalare ut och dessutom sitter längre än än det andra. Ska det vara så?
Har någon annan haft samma problem?
Laddproblem Tesla3
Moderator: Redaktion
Re: Laddproblem Tesla3
Du ska inte ladda med 13A, 230V Schuko, blir för varmt. Att ladda med Schuko är en nödlösning.
Prova att sänka strömmen till 10A.
Köp en Wall Connector.
https://shop.tesla.com/en_se/product/si ... -connector
Prova att sänka strömmen till 10A.
Köp en Wall Connector.
https://shop.tesla.com/en_se/product/si ... -connector
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kontakten ser normal ut, det är signalstift som sitter på olika djup för att kunna bryta strömmen om kontakten dras ut med spänning på.
Om du har problem även med den blå CEE kontakten så låter det som att det skulle kunna vara laddaren. Har du möjlighet att prova på en supercharger eller med någon annans laddare?
Känns det som att kontakten eller klumpen på kabeln blir varm?
Om du har problem även med den blå CEE kontakten så låter det som att det skulle kunna vara laddaren. Har du möjlighet att prova på en supercharger eller med någon annans laddare?
Känns det som att kontakten eller klumpen på kabeln blir varm?
Tack, jag ska prova en grannes laddare och dra ned laddströmmer till 10 A senare idag.
Vad gäller problemen med 3-fas är jag faktiskt lite mer osäker på om jag fick ett felmeddelande eller inte, jag bara noterade att jag hade flrväntat mig mer laddefefkt när jag laddade på jobbet tidigare idag under ett par timmar.
Vad gäller problemen med 3-fas är jag faktiskt lite mer osäker på om jag fick ett felmeddelande eller inte, jag bara noterade att jag hade flrväntat mig mer laddefefkt när jag laddade på jobbet tidigare idag under ett par timmar.
Den blå CEE kontakten är bara enfas så max 16A/3,7 kW eller drygt 2 mil/h. Den nyare laddaren som man får med nu stödjer bara enfas tyvärr.Carro skrev:Tack, jag ska prova en grannes laddare och dra ned laddströmmer till 10 A senare idag.
Tack för hjälp, vi har tack och lov två Tesla i hushållet, där vi har en CEE-adapter till den andra bilen så att vi laddar den med CEE-uttaget. När jag lånar CEE-adaptern och laddar från det uttaget med 16A funkar det fint.
Borde inte en CEE-adapter ingå i bilen (jag fick den för några veckor sedan)? Kan man köpa den separat?
Borde inte en CEE-adapter ingå i bilen (jag fick den för några veckor sedan)? Kan man köpa den separat?
Blå CEE adapter ingår inte längre, det ändrades för några månader sedan. Finns hos tesla antar jag.Carro skrev:Tack för hjälp, vi har tack och lov två Tesla i hushållet, där vi har en CEE-adapter till den andra bilen så att vi laddar den med CEE-uttaget. När jag lånar CEE-adaptern och laddar från det uttaget med 16A funkar det fint.