Ja, det blandas tyvärr friskt mellan halv/hel/företag (ofta utan att nämna vilken) vilket gör det svårt att jämföra.
Jag fick erbjudande på 660 kr / månad från Watercircles på min 2020 Model S. Halvförsäkring, privat.
Hamnade till slut på c.a. 780 kr / månad efter tillval, bl.a. självriskreducering ned till 3500 kr vid nyttjande av vagnskadegaranti.
Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Det finns skydd för själva batteriet, men lyfter man direkt i batteriet och placerar stora delar av bilens tyngd på en punkt riskerar man problem. Det innebär inte att bilen exploderar om man kör i högt gräs.Fredrik j skrev:När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Men det är klart att även en mild avåkning kan innebära en spetsig sten på fel ställe. Men det gäller nog många bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Tesla har väl varit hårda med att döma ut batteripack repade vid avåkning som skrot och tvungna att bli utbytta? Kan inte hitta något exempel på det nu, men det är väl deras policy?bylund skrev:Det finns skydd för själva batteriet, men lyfter man direkt i batteriet och placerar stora delar av bilens tyngd på en punkt riskerar man problem. Det innebär inte att bilen exploderar om man kör i högt gräs.Fredrik j skrev:När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Men det är klart att även en mild avåkning kan innebära en spetsig sten på fel ställe. Men det gäller nog många bilar.
Elbilist sedan 2014
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Det beror kanske på vilka delar också och vad för bilar man jämför med, jämför man med likvärdiga dyra bilar så kanske det inte är någon stor skillnad nej. Tidigare har ju dock försäkringspremierna på S/X lagts på en lägre nivå än vad andra prestandabilar i miljonklassen kostat. En av anledningarna bakom höjningen var just att bolagen såg att reparationskostnaderna var höga jämfört med det förväntade och det drivs inte bara av att bilen står still länge.bylund skrev:Från skadeverkstad har jag hört att delarna i sig inte är dyra jämför med andra bilar i samma prisklass, men att leveranserna tar lång tid, och det ibland är mer som måste bytas. T ex ligger klimatanläggningen rätt oskyddad, och tar oftare stryk vid mindre plåtskador än på andra märken.
Tror som sagt att många av bolagen som i dag ännu inte har höjt kommer göra det.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Nej naturligtvis exploderar det inte av högt gräs. Jag har själv en gång kört fast på en sten. Vinter, lite dåligt plogat, dold sten som hakade tag och vred sig så att bilen stod på underredet. Kostade en plastpanel. Blev inget försäkringsärende.bylund skrev:Det finns skydd för själva batteriet, men lyfter man direkt i batteriet och placerar stora delar av bilens tyngd på en punkt riskerar man problem. Det innebär inte att bilen exploderar om man kör i högt gräs.Fredrik j skrev:När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Men det är klart att även en mild avåkning kan innebära en spetsig sten på fel ställe. Men det gäller nog många bilar.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
dstr skrev:Min uppfattning är att de flesta är pratar om helförsäkringar.JoeMad skrev:Hej,
Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.
I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.
Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper.
Med ny bil har du vagnskadegaranti och behöver bara halvförsäkring första tre åren.
Så kan det ju vara så klart.
Har två sura söner som inte skulle fått köra bilen med första försäkringsförslaget.
Det får väl bli en tidig juklapp till dem.

Audi Q8 e-tron 55 -24