AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av patent?
Moderator: Redaktion
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Jag förstår det såhär, förenklat uttryckt:
- Tesla vill ha ett säkert system, men det ska bygga på enbart kameror, inte på kameror och lidar.
- Mobileye säger att säkerheten i deras system bygger på redundans och att det därför inte är möjligt att åstadkomma den önskade säkerhetsnivån utan lidar.
- Elon vill absolut inte ha lidar.
- Mobileye säger att det inte går med deras system utan att göra avkall på säkerheten
- Tesla väljer att utveckla en egen lösning helt utan Mobileyes inblandning. Därmed blev de av med bland annat skyltavläsning.
- Tesla vill ha ett säkert system, men det ska bygga på enbart kameror, inte på kameror och lidar.
- Mobileye säger att säkerheten i deras system bygger på redundans och att det därför inte är möjligt att åstadkomma den önskade säkerhetsnivån utan lidar.
- Elon vill absolut inte ha lidar.
- Mobileye säger att det inte går med deras system utan att göra avkall på säkerheten
- Tesla väljer att utveckla en egen lösning helt utan Mobileyes inblandning. Därmed blev de av med bland annat skyltavläsning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Jo, men de skulle ju kunna köpa bara skyltavläsningen. Mobileye säljer ju det systemet till många som inte har lidar, de flesta bilar har ju faktiskt inte lidar i sina bilar.
Jag förstår att Tesla och Mobileye är osams men det beror ju knappast på lidar.
Jag förstår att Tesla och Mobileye är osams men det beror ju knappast på lidar.
AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av patent?
Vet inte hur jag skall kunna uttrycka mig tydligare.Verdi skrev:taliz skrev:Det är lite jobbigt att diskutera med dig för du verkar inte riktigt kunna följa den röda tråden, och glömmer snabbt info du fått tidigare.Fredrik j skrev:Precis. Betala mobile-eye för att få ett system som fungerar. Som alla andra gör.taliz skrev:Nej det är långt ifrån samma sak.Fredrik j skrev:Kalla det vad du vill. Betala för att få en fungerande skyltavläsning i bilarna. Som alla andra gör.
Jag kan enkelt och billigt köpa en iPhone och använda all funktionalitet i den.
Men skulle jag kunna få källkoden och bygga min egen kopia för samma pris? Inte en chans i helvete. Skillnaden är tusenlappar vs hundratals miljarder.
Det är alltså många magnituder i skillnad på att köpa tekniken vs att köpa licens att använda/kopiera tekniken.
Ser att andra återigen försökt förklara för dig att Tesla har använt Mobileye, och lämnat dom.
Har du förstått nu varför?
Han menar att Tesla får bita i det sura äpplet och installera en Mobileye-kamera i bilarna för att läsa skyltar om det nu är helt omöjligt annars. Tesla kan inte vänta i 10 år på detta. Helt omöjligt.
Mobileye är "been there done that" för Tesla. Ett överspelat kapitel. Man har haft deras sensorsvit, men de har inte gett den funktion Tesla efterfrågat.
När Tesla nu har utvecklat helt egen HW och mycket mer avancerad mjukvara för självkörning, där de äger all IP helt och hållet själva, lär de knappast köpa Molbileyes system igen bara för något så simpelt som skyltläsning.
Dom kommer heller inte vänta på att patentet går ut, utan lösa det på något av de sätt jag skrev tidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Om jag förstod rätt så bygger Mobileyes patent på att man delar bilder av skyltar fångade av en kamera till dels en speciell image processor som känner igen skyltar genom tradionellt bildanalys och sedan också använder samma bild i en annan processor för självkörande funktioner.
Tesla använder neurala nätverk som körs på en enda processor. Hur neurala nätverk förstår vad som är en skylt kommer nog vara omöjligt att förklara och bestrida som patentintrång i en rättsal även om Intel säkert kommer försöka.
Tesla använder neurala nätverk som körs på en enda processor. Hur neurala nätverk förstår vad som är en skylt kommer nog vara omöjligt att förklara och bestrida som patentintrång i en rättsal även om Intel säkert kommer försöka.
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Törs vi hoppas på att de har en lösning snart?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Coming soon är ju inte ens säkert att det är detta årtusende...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Får ju hoppas att de verkligen prioriterar detta nu.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Elon lovar ju att autopiloten ska få alla nödvändiga funktioner för att vara självkörande i år så förhoppningsvis kommer det i år. Det hade varit grymt om de lyckas lösa det på något sätt.frippan skrev:Får ju hoppas att de verkligen prioriterar detta nu.
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Jag vet inte om ni kanske varit inne på det här tidigare, men det som är mest störande är ju att gränsen alltid verkar ligga långt *efter* skylten. Kommer man från 70 och ska ner till 50 så kör man olagligt säkert 100m innan den börjar sakta ner. Och kör man vid samma skylt åt andra hållet brukar det ta ungefär 100m innan den börjar öka farten. Hade dom gränserna legat närmare skylten hade det varit uthärdligt men som det är nu tröttnat man alltid på att vänta.
Det ska med andra ord bli *grymt* skönt när det fixas!
Det ska med andra ord bli *grymt* skönt när det fixas!
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av patent?
Det har ju gnällts på detta i flera år, men det har mötts med tystnad. Att Elon nu faktiskt svarar publikt och dessutom säger att det är hög prio bör ju betyda att det verkligen är på G.
Dashcam Viewer är väl senaste exemplet där han svarade att de kikade på det, sen tog det några månader och voilà, nu har vi det.
Dashcam Viewer är väl senaste exemplet där han svarade att de kikade på det, sen tog det några månader och voilà, nu har vi det.
Beror helt på kartorna. Jag kör ofta på en väg där den tvärtom saktar in ca 100m innan.McMagnus skrev:Jag vet inte om ni kanske varit inne på det här tidigare, men det som är mest störande är ju att gränsen alltid verkar ligga långt *efter* skylten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Kanske man kan börja använda AP på vanliga vägar (och inte bara motorvägarna) igen då snart
det är sällsynt numera kan jag säga...

det är sällsynt numera kan jag säga...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8155
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate
Jag har en AP1-bil som alltså faktiskt läser skyltarna, och den är tyvärr inte heller särskilt smart med detta.taliz skrev:Det har ju gnällts på detta i flera år, men det har mötts med tystnad. Att Elon nu faktiskt svarar publikt och dessutom säger att det är hög prio bör ju betyda att det verkligen är på G.
Dashcam Viewer är väl senaste exemplet där han svarade att de kikade på det, sen tog det några månader och voilà, nu har vi det.
Beror helt på kartorna. Jag kör ofta på en väg där den tvärtom saktar in ca 100m innan.McMagnus skrev:Jag vet inte om ni kanske varit inne på det här tidigare, men det som är mest störande är ju att gränsen alltid verkar ligga långt *efter* skylten.
Bilen saktar in först när skylten har passerats, vilket alltså gör att man kör alldeles för fort ett tag.
För att detta skall bli användbart måste bilen börja inbromsningen på lagom avstånd så att skyltens hastighet uppnås när skylten passeras, annars kommer man ju att fastna på ett antal selfie-pinnar, dom brukar ju kunna stå placerade omedelbart efter 50-skylten.
I andra riktningen gör AP1 dock rätt, dvs börjar accelerera först när skylten passeras.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options