Akut nödhjälp! Få loss sladdden ur en e-Golf!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Akut nödhjälp! Få loss sladdden ur en e-Golf!

Inlägg av Jerker »

Min bror har just köpt en e-Golf 2015 och ska försöka ladda på en Bee med CCS men det funkar inte Nu behöver han flytta bilen men får inte loss kabeln. Hur ska han göra? Handboken verkar inte ge nån hjälp.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Re: Akut nödhjälp! Få loss sladdden ur en e-Golf!

Inlägg av evilirish »

Kanske en dum fråga, men har han avslutat laddningen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Laddningen kom aldrig igång. Nu har han iaf fått loss kabeln men får inte igång nån laddning. Men har får ringa till Bee.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Jerker skrev:
Laddningen kom aldrig igång. Nu har han iaf fått loss kabeln men får inte igång nån laddning. Men har får ringa till Bee.
När jag hade Leafen så fick jag två gånger ringa deras support. Båda gångerna så löste de snabbt problemet på distans. Också ringt vattenfall en gång då det vägrade starta, de kunde inte se felet. Visade sig att någon tryckt in nödstoppet, sa till dem lägga till det i sin lista över saker felsöka.

Hursom, det är värt prova ringa kundsupportnumret, de har svarat även utanför kontorstid för mig.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Håller med - har också ringt väldigt många gånger då det inte funkar och oftast får supporten till det. Verkar vara skapligt med buggar i alla laddare som inte heter Tesla.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Han fick igång laddningen senare.

Jag har laddat massor på Bee med både min Zoe och 3:a och det har i princip aldrig krånglat. Bee har för mig varit det stabila laddalternativet medan andra bolags laddare ofta krånglat för mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Enda gången som vi inte har fått igång laddningen för e-Golfen var hos Fortums 175kW-laddare i Kristinehamn. Det gick bara inte, supporten kunde inte göra nåt, och vi fick åka därifrån. Funkade inte heller när jag testade igen vid ett senare tillfälle. Annars har det alltid fungerat hos Bee och Fortum.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Enda gången som vi inte har fått igång laddningen för e-Golfen var hos Fortums 175kW-laddare i Kristinehamn. Det gick bara inte, supporten kunde inte göra nåt, och vi fick åka därifrån. Funkade inte heller när jag testade igen vid ett senare tillfälle. Annars har det alltid fungerat hos Bee och Fortum.
Problemet var nog att de inte hade konfigurerat Bee-appen ordentligt med betalningsmetod etc. Det var nåt som strulade också med att appen påstod att han redan hade ett konto hos Bee, vilket han definitivt inte hade. Efter ett antal samtal med Bee fick de till slut ordning på det.

Min bror undrar över vilken app han ska ha till bilen. I handboken står det bara att "det finns en rad olika appar" och han har hittat två (Android) som verkar vara officiella VW-appar men det är otydligt vilken som ska användas. Eller finns det ingen app till en e-Golf från 2015?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Appen heter ”We Connect”. Han behöver antagligen köpa till själva abonnemanget från VW. Ingick tre år gratis de bilen var ny.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Appen heter ”We Connect”. Han behöver antagligen köpa till själva abonnemanget från VW. Ingick tre år gratis de bilen var ny.
Frågan är vad abonnemanget egentligen innebär. Är det bara internet-tillgången? E-Golfen kan ju koppla upp sig till Internet via Wifi också. Det kanske går att ordna billigare med en gammal mobil som får fungera som hot-spot eller så?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror du behöver abonnemanget för att ”få tillgång” till bilens system. Wifi används för andra saker som vissa navigeringstjänster osv. Är olika ”paket” med olika innehåll som kräver olika abonnemang.

Tidigare hette de i alla fall.

1 ”Guide & Inform”
2 ”Security & Service”
3 ”E-Remote”

Det är det sista paketet 3 ”E-Remote” som man vill ha för att styra förvärmning, laddning, se kördata osv.

En 2015 har ju inte något eCall (SOS) funktion heller så det skiljer en del på de och idag kan de antagligen ha andra namn.

1 ”Guide & Inform” tycker jag inte man har någon direkt nytta av.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tack! Skriv gärna mer matnyttigt om e-Golf 2015 här! Har länkat den här tråden till min bror så han kan följa den.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Är bara att fråga på så reder vi ut det som behövs. Har ju bland annat haft 3 19-Mils e-Golf. Bilen fungerar klockrent på alla sätt. Har inte haft några modellrelaterade problem. Har väldigt mycket som std-utrustning. Suveräna inställningsmöjligheter för förvärmning och laddning (dock hyfsat krångliga att förstå) Börjar finnas neremot 170 000kr på Blocket nu.Tidigare såg man de nästan aldrig under 200 000kr.
Skriv svar