Hej!
Jag förstår att detta ämnet har stötts och blötts i all evighet men jag känner ändå att jag vill ha några fler åsikter!
I dom flesta kalkyler så räknar man på runt 50% restvärde efter 36mån och ca 1500mil per år.
Det somt talar emot ovan är om man kollar på tre år gamla Model Sr med ~4500mil och motsvarande specifikationer så ligger restvärdet avsevärt högre.. 60-70%, ibland lite till.
Det kan absolut vara så att bilarna faktiskt inte säljs för dom pengarna men priserna känns ganska genomgående.
Jag förstår givetvis poängen med att köra på ~50 restvärde för att vara safe när dagen väl kommer och man ska sälja, men vad säger verkligheten?
Någon som har erfarenheten av att sälja sin bil som orkar kommentera?
Restvärde ny Model S LR med TS
Moderator: Redaktion
Re: Restvärde ny Model S LR med TS
Är väl sunt att räkna på 50%, särskilt nu med rådande omständigheter(avgasbilar borde inte vara mer än 30-35% IMO).
Om du sen får 10-20% mer när det är dags att sälja så se det som en bonus helt enkelt.
Om du sen får 10-20% mer när det är dags att sälja så se det som en bonus helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Precis, bättre att vara på den säkra sidan. För min Model S fick jag ganska så prick 60% efter 22 månader och ca 4000 mil. Att räkna 50% efter tre år är alltså inte orealistiskt tycker jag. Får du mer så är det ju bara bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vet en som köpte en Tesla S 2014, körde ca 4.500 mil och sålde 2017.jben skrev:Hej!
Jag förstår att detta ämnet har stötts och blötts i all evighet men jag känner ändå att jag vill ha några fler åsikter!
I dom flesta kalkyler så räknar man på runt 50% restvärde efter 36mån och ca 1500mil per år.
Det somt talar emot ovan är om man kollar på tre år gamla Model Sr med ~4500mil och motsvarande specifikationer så ligger restvärdet avsevärt högre.. 60-70%, ibland lite till.
Det kan absolut vara så att bilarna faktiskt inte säljs för dom pengarna men priserna känns ganska genomgående.
Jag förstår givetvis poängen med att köra på ~50 restvärde för att vara safe när dagen väl kommer och man ska sälja, men vad säger verkligheten?
Någon som har erfarenheten av att sälja sin bil som orkar kommentera?
Han hade 0kr i värdeminskning, laddkostnad, service och skatt!
Dock kan det hända mycket de närmsta åren på elbilsfronten.
Om det kommer "Volvokombi" elbilar med drag för ca 300.000kr.
Så är det inte säkert att man kan räkna med så mycket mer än 50% restvärde på en Tesla S efter 36 mån.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dollarn stod på 6:50 SEK år 2014 och Teslor var betydligt billigare än tre år senare.Zalman3 skrev:Vet en som köpte en Tesla S 2014, körde ca 4.500 mil och sålde 2017.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Min köptes vid en kurs på typ 6.2kr vill jag minnas, det läget som var dåmati skrev:Dollarn stod på 6:50 SEK år 2014 och Teslor var betydligt billigare än tre år senare.Zalman3 skrev:Vet en som köpte en Tesla S 2014, körde ca 4.500 mil och sålde 2017.
kan vi verkligen inte räkna med numera...
Jag har kört på 50% på båda mina nu

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Leasinggivaren ska ju godkänna restvärdet också så det beror väl lite på vad de säger.
Tesla verkar tvivelsutan hålla värdet bra så det kan väl vara värt att försöka med 60%? Känns som risken är mycket måttligt. En begagnad bil konkurrerar ju inte med framtida bilar utan med jämngamla bilar.
(Jag kollade hur jag gjort med avtalet på min Leaf: 25% restvärde efter tre år. Ingen kan anklaga mig för vara risktagande.)
Tesla verkar tvivelsutan hålla värdet bra så det kan väl vara värt att försöka med 60%? Känns som risken är mycket måttligt. En begagnad bil konkurrerar ju inte med framtida bilar utan med jämngamla bilar.
(Jag kollade hur jag gjort med avtalet på min Leaf: 25% restvärde efter tre år. Ingen kan anklaga mig för vara risktagande.)