Läderratt vs syntetratt
Moderator: Redaktion
Läderratt vs syntetratt
När jag var inne på SC för garantiärende blev ratten repad av Teslapersonal.
Den ska nu bytas i nästa vecka. Jag antar då att min läderratt byts mot en syntetratt.
Repan verkar till viss del att ha ”självläkt” och jag läser nu på forumet om att vissa är missnöjda med syntetrattarna och att de är ”hala”.
Så nu är frågan om jag ska byta min gamla läderratt mot en ny syntetratt.
Vad säger ni som testat båda varianterna?
Den ska nu bytas i nästa vecka. Jag antar då att min läderratt byts mot en syntetratt.
Repan verkar till viss del att ha ”självläkt” och jag läser nu på forumet om att vissa är missnöjda med syntetrattarna och att de är ”hala”.
Så nu är frågan om jag ska byta min gamla läderratt mot en ny syntetratt.
Vad säger ni som testat båda varianterna?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Läderratt vs syntetratt
Kan du inte få behålla den gamla ratten, så klär du om den i valfritt material? Antar att Tesla inte har nån användning för den gamla när den är skadad?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Läderratt vs syntetratt
Jag har syntetratt. Tycker den är underbar, som ny fortfarande och den verkar vara resistent på att ta upp fett och smuts.
Re: Läderratt vs syntetratt
Du kan klä om ratten.
Den här firman fixar vad som helst.
https://royalsteeringwheels.com/
Jag har själv anlitat dom och det blev mycket bra. Ca 1500 för alcantara i mitt fall.
Den här firman fixar vad som helst.
https://royalsteeringwheels.com/
Jag har själv anlitat dom och det blev mycket bra. Ca 1500 för alcantara i mitt fall.
Re: Läderratt vs syntetratt
Hittar inte var i Sverige de finns. För jag antar att det inte krävs att jag skickat ratten med posten... ?Fredrik j skrev:Du kan klä om ratten.
Den här firman fixar vad som helst.
https://royalsteeringwheels.com/
Jag har själv anlitat dom och det blev mycket bra. Ca 1500 för alcantara i mitt fall.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Läderratt vs syntetratt
På hemsidan verkar det som du demonterar ratten och skickar till UK. Efter ca 2 veckor för du den i retur färdig att monteras igen.pefreli skrev:Hittar inte var i Sverige de finns. För jag antar att det inte krävs att jag skickat ratten med posten... ?Fredrik j skrev:Du kan klä om ratten.
Den här firman fixar vad som helst.
https://royalsteeringwheels.com/
Jag har själv anlitat dom och det blev mycket bra. Ca 1500 för alcantara i mitt fall.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Läderratt vs syntetratt
Jo firman ligger i uk och du behöver skicka dit ratten. För mig tog det en dryg vecka. Dom har ett utbytessystem också och då kan man skicka sin gamla när man får den nya. Vet inte om det finns till tesla ännu. Jag skickade en porscheratt.pefreli skrev:Hittar inte var i Sverige de finns. För jag antar att det inte krävs att jag skickat ratten med posten... ?Fredrik j skrev:Du kan klä om ratten.
Den här firman fixar vad som helst.
https://royalsteeringwheels.com/
Jag har själv anlitat dom och det blev mycket bra. Ca 1500 för alcantara i mitt fall.
Re: Läderratt vs syntetratt
Hur upplevde du ratten i alcantara?
Och hur håller den över tid, den blankslits inte?
I brist på rattvärme kanske alcantara ger en lite ”varmare” känsla?
Och hur håller den över tid, den blankslits inte?
I brist på rattvärme kanske alcantara ger en lite ”varmare” känsla?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Läderratt vs syntetratt
Alcantara är för sportbilar så att man ska få bättre grepp när handsvetten kommer.pefreli skrev:Hur upplevde du ratten i alcantara?
Och hur håller den över tid, den blankslits inte?
I brist på rattvärme kanske alcantara ger en lite ”varmare” känsla?

Re: Läderratt vs syntetratt
Varför inte? Blir den äcklig efter ett tag eller vad? Den Taycan jag provkörde hade det och det var helt fantastisk. Det är ju definitivt en bil som används som vardagsbil.4dy skrev:Alcantara är för sportbilar så att man ska få bättre grepp när handsvetten kommer.pefreli skrev:Hur upplevde du ratten i alcantara?
Och hur håller den över tid, den blankslits inte?
I brist på rattvärme kanske alcantara ger en lite ”varmare” känsla?Inget man egentligen vill ha på en daily driver.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Läderratt vs syntetratt
Alcantara är ju definitivt trevligare än ren plast/vinyl.
Det håller bra. Har kört ca 4-5000 mil sedan jag bytte nu och det fortfarande ok. Som sagt är det ett ganska behagligt material. Bra grepp med samtidigt inte så kallt. Gillar inte hala rattar.
På royalsteeringwheel kan du själv bestämma hur tjock ratten ska vara. Dom strippar ner den till stommen. Jag valde en något tjockare typ av alcantara som gjorde ratten något mjukare/tjockare än original.
Men dom klär ju givetvis också med läder om man vill.
Känslighetsryktet kommer nog från alcantarans barndom. Det har utvecklats. Ännu tidigare var det ju mocca. Det tålde ju inte ens handsvett...
Det håller bra. Har kört ca 4-5000 mil sedan jag bytte nu och det fortfarande ok. Som sagt är det ett ganska behagligt material. Bra grepp med samtidigt inte så kallt. Gillar inte hala rattar.
På royalsteeringwheel kan du själv bestämma hur tjock ratten ska vara. Dom strippar ner den till stommen. Jag valde en något tjockare typ av alcantara som gjorde ratten något mjukare/tjockare än original.
Men dom klär ju givetvis också med läder om man vill.
Känslighetsryktet kommer nog från alcantarans barndom. Det har utvecklats. Ännu tidigare var det ju mocca. Det tålde ju inte ens handsvett...
Re: Läderratt vs syntetratt
Det slits och blir smutsigt. Skinn är lättare att hålla rent.HelectriC skrev:Varför inte? Blir den äcklig efter ett tag eller vad? Den Taycan jag provkörde hade det och det var helt fantastisk. Det är ju definitivt en bil som används som vardagsbil.4dy skrev:Alcantara är för sportbilar så att man ska få bättre grepp när handsvetten kommer.pefreli skrev:Hur upplevde du ratten i alcantara?
Och hur håller den över tid, den blankslits inte?
I brist på rattvärme kanske alcantara ger en lite ”varmare” känsla?Inget man egentligen vill ha på en daily driver.
Re: Läderratt vs syntetratt
Slits den på kort tid eller pratar vi år? Om det tar tex 3år/6000mil, så spelar det ju ingen roll, då är bilen long gone ändå4dy skrev:Det slits och blir smutsigt. Skinn är lättare att hålla rent.HelectriC skrev:Varför inte? Blir den äcklig efter ett tag eller vad? Den Taycan jag provkörde hade det och det var helt fantastisk. Det är ju definitivt en bil som används som vardagsbil.4dy skrev:Alcantara är för sportbilar så att man ska få bättre grepp när handsvetten kommer.pefreli skrev:Hur upplevde du ratten i alcantara?
Och hur håller den över tid, den blankslits inte?
I brist på rattvärme kanske alcantara ger en lite ”varmare” känsla?Inget man egentligen vill ha på en daily driver.


Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Läderratt vs syntetratt
HelectriC skrev:Slits den på kort tid eller pratar vi år? Om det tar tex 3år/6000mil, så spelar det ju ingen roll, då är bilen long gone ändå4dy skrev:Det slits och blir smutsigt. Skinn är lättare att hålla rent.HelectriC skrev:Varför inte? Blir den äcklig efter ett tag eller vad? Den Taycan jag provkörde hade det och det var helt fantastisk. Det är ju definitivt en bil som används som vardagsbil.4dy skrev:Alcantara är för sportbilar så att man ska få bättre grepp när handsvetten kommer.pefreli skrev:Hur upplevde du ratten i alcantara?
Och hur håller den över tid, den blankslits inte?
I brist på rattvärme kanske alcantara ger en lite ”varmare” känsla?Inget man egentligen vill ha på en daily driver.
men om den efter 6mån börjar se sjaskig ut, så känns det inte som ett alternativ
Beror väl på som man brukar säga. Snusar du? Petar du dig mycket i näsan? Ofta skitiga händer?
Re: Läderratt vs syntetratt
Det här låter mkt intressant. Skulle också vilja ha ratten aningen tjockare. Om jag får behålla den gamla ratten kommer jag kontakta dem!Fredrik j skrev:Alcantara är ju definitivt trevligare än ren plast/vinyl.
Det håller bra. Har kört ca 4-5000 mil sedan jag bytte nu och det fortfarande ok. Som sagt är det ett ganska behagligt material. Bra grepp med samtidigt inte så kallt. Gillar inte hala rattar.
På royalsteeringwheel kan du själv bestämma hur tjock ratten ska vara. Dom strippar ner den till stommen. Jag valde en något tjockare typ av alcantara som gjorde ratten något mjukare/tjockare än original.
Men dom klär ju givetvis också med läder om man vill.
Känslighetsryktet kommer nog från alcantarans barndom. Det har utvecklats. Ännu tidigare var det ju mocca. Det tålde ju inte ens handsvett...

Tack för tipset!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Läderratt vs syntetratt
Slita ut ratten????
Jag hoppas fortfarande att FSD ska ta hand om det problemet
Jag hoppas fortfarande att FSD ska ta hand om det problemet

Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Läderratt vs syntetratt
En ratt, och kanske en hel bil, hinner du nog slita ut innan det är dags.FlyingBlue skrev:Slita ut ratten????
Jag hoppas fortfarande att FSD ska ta hand om det problemet
Re: Läderratt vs syntetratt
Ok, då ska det nog gå bra. Jag har inga av ovan nämnda olater när jag kör bil. Dessutom är ju stora delar av långkörning med AP och då är det bara några fingrar på sidan av ratten som nuddar.4dy skrev:HelectriC skrev:Slits den på kort tid eller pratar vi år? Om det tar tex 3år/6000mil, så spelar det ju ingen roll, då är bilen long gone ändå4dy skrev:Det slits och blir smutsigt. Skinn är lättare att hålla rent.HelectriC skrev:Varför inte? Blir den äcklig efter ett tag eller vad? Den Taycan jag provkörde hade det och det var helt fantastisk. Det är ju definitivt en bil som används som vardagsbil.4dy skrev:
Alcantara är för sportbilar så att man ska få bättre grepp när handsvetten kommer.Inget man egentligen vill ha på en daily driver.
men om den efter 6mån börjar se sjaskig ut, så känns det inte som ett alternativ
Beror väl på som man brukar säga. Snusar du? Petar du dig mycket i näsan? Ofta skitiga händer?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Läderratt vs syntetratt
Hur väljer man hur tjock den ska bli utan att testa olika typer? Kan ju inte gärna ange i millimeter? Eller kan man det? Skjutmått på orginalratten, så lägger man till eller drar ifrån några mm?Fredrik j skrev:Alcantara är ju definitivt trevligare än ren plast/vinyl.
Det håller bra. Har kört ca 4-5000 mil sedan jag bytte nu och det fortfarande ok. Som sagt är det ett ganska behagligt material. Bra grepp med samtidigt inte så kallt. Gillar inte hala rattar.
På royalsteeringwheel kan du själv bestämma hur tjock ratten ska vara. Dom strippar ner den till stommen. Jag valde en något tjockare typ av alcantara som gjorde ratten något mjukare/tjockare än original.
Men dom klär ju givetvis också med läder om man vill.
Känslighetsryktet kommer nog från alcantarans barndom. Det har utvecklats. Ännu tidigare var det ju mocca. Det tålde ju inte ens handsvett...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Läderratt vs syntetratt
HelectriC skrev:Ok, då ska det nog gå bra. Jag har inga av ovan nämnda olater när jag kör bil. Dessutom är ju stora delar av långkörning med AP och då är det bara några fingrar på sidan av ratten som nuddar.
Bra! Kommer ihåg ett gammalt Top Gear-avsnitt där de skulle köpa "bättre begagnade" lyxbilar. Där gjorde de en del tester av innehållet i inredningen. En bil var full av fekalie-partiklar. Bajs alltså. En annan var typ möglig och nån var full av snorkråkor. Var iaf fullt tillräckligt för att man aldrig nånsin kommer vilja köpa en begagnad bil igen.
Re: Läderratt vs syntetratt
Jag nöjde mig med att speca den lite tjockare än original. Jag klädde om en ratt jag köpt på skroten.HelectriC skrev:Hur väljer man hur tjock den ska bli utan att testa olika typer? Kan ju inte gärna ange i millimeter? Eller kan man det? Skjutmått på orginalratten, så lägger man till eller drar ifrån några mm?Fredrik j skrev:Alcantara är ju definitivt trevligare än ren plast/vinyl.
Det håller bra. Har kört ca 4-5000 mil sedan jag bytte nu och det fortfarande ok. Som sagt är det ett ganska behagligt material. Bra grepp med samtidigt inte så kallt. Gillar inte hala rattar.
På royalsteeringwheel kan du själv bestämma hur tjock ratten ska vara. Dom strippar ner den till stommen. Jag valde en något tjockare typ av alcantara som gjorde ratten något mjukare/tjockare än original.
Men dom klär ju givetvis också med läder om man vill.
Känslighetsryktet kommer nog från alcantarans barndom. Det har utvecklats. Ännu tidigare var det ju mocca. Det tålde ju inte ens handsvett...
Re: Läderratt vs syntetratt
Ok, det talar ju mer för alternativet att ha en extra ratt att byta med när bilen ska säljas4dy skrev:HelectriC skrev:Ok, då ska det nog gå bra. Jag har inga av ovan nämnda olater när jag kör bil. Dessutom är ju stora delar av långkörning med AP och då är det bara några fingrar på sidan av ratten som nuddar.
Bra! Kommer ihåg ett gammalt Top Gear-avsnitt där de skulle köpa "bättre begagnade" lyxbilar. Där gjorde de en del tester av innehållet i inredningen. En bil var full av fekalie-partiklar. Bajs alltså. En annan var typ möglig och nån var full av snorkråkor. Var iaf fullt tillräckligt för att man aldrig nånsin kommer vilja köpa en begagnad bil igen.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Läderratt vs syntetratt
4dy skrev:Bra! Kommer ihåg ett gammalt Top Gear-avsnitt där de skulle köpa "bättre begagnade" lyxbilar. Där gjorde de en del tester av innehållet i inredningen. En bil var full av fekalie-partiklar. Bajs alltså. En annan var typ möglig och nån var full av snorkråkor. Var iaf fullt tillräckligt för att man aldrig nånsin kommer vilja köpa en begagnad bil igen.

Tror du på ett enda ord i Top Gear?
Det är ett underhållningsprogram. De följer ett manus som är skrivet långt innan inspelningen ens är påbörjad. Allt är riggat.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015