Ny WLTP testmetod för elbilar krävs

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Ny WLTP testmetod för elbilar krävs

Inlägg av Zalman3 »

Det som behövs är nya testmetoder. De nuvarande WLTP är avpassade för stadstrafik (för ICE bilar) i stort sett enbart.
Den användningen är helt ointresant för en elbil när det gäller räckvidd. För det är bara eltaxibilar som har behov av räckvidd i den miljön.
Vad som behövs är testmetoder som helt krasst berättar räckvidd vid 70/90/110 km per timme och vid -15/-5/+5/+25/+35 grader
C samt vad en "kallstart" konsumerar i energimängd för att få 20 grader i kupèn samt om batteriet måste värmas.
Sedan så är en annan testmetod också viktig. Hur lång tid tar det att köra 1000km inklusive laddning.

För som sagt stadstrafikens energiförbrukning är inte särskilt intressant för en elbil för det är alltid under 200km på en dag för
pendling (och det klarar dom alla numera). Till och från sommarstugan och semesterresor är det som får folk att avstå från elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Ny WLTP testmetod för elbilar krävs

Inlägg av mati »

Jag gillar det jag läser. Mycket bra tankar. Tyvärr så kommer det ta evigheter innan nuvarande WLTP-mätmetod kommer att överges. Jag menar, den är ju så ny att den knappt har börjat gälla, och det tog lååååång tid att komma ifrån den urkassa NEDC.
Om testmetoden ska ändras igen så måste biltillverkarna se en fördel med detta. Det är ju i slutändan tillverkarna som genom lobbying bestämmer hur mätmetoden ska utformas. Och WLTP gynnar dem eftersom den är så snäll mot framtidens bilar - elbilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Håller med om de behövs bättre test metoder men detta är faktiskt inte bars ett elbil problem utan gäller fossiler i nästan lika stor utsträckning även om en del skiljer såklart.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Tror tyvärr det är bara att inse att standardiserade körcykler, som passar alla, inte kommer att materialiseras. De har hållit på i över 40 år och inte kommit någonstans.

Det är hos kommersiella aktörer man får leta efter faktan. Förr i tiden var det biltidningar, men vem köper biltidningar och jämför bilar innan man köper, idag?

Youtubers kanske? Det är där jag söker information nu i alla fall. Köpte min sista biltidning för cirkus 10 år sedan, efter att ha läst mängder med biltidningar under 25 års tid.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare

Inlägg av Hedman »

Den sista ang. körtid 100mil så skulle jag nyttja abrp alla dagar. Där kan du göra de olika inställningar som du efterfrågar och jämföra modeller emellan.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Skriv svar