Läderratt vs syntetratt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Läderratt vs syntetratt

Inlägg av 4dy »

Nicke Nyfiken skrev:
4dy skrev:
Bra! Kommer ihåg ett gammalt Top Gear-avsnitt där de skulle köpa "bättre begagnade" lyxbilar. Där gjorde de en del tester av innehållet i inredningen. En bil var full av fekalie-partiklar. Bajs alltså. En annan var typ möglig och nån var full av snorkråkor. Var iaf fullt tillräckligt för att man aldrig nånsin kommer vilja köpa en begagnad bil igen.
:lol:
Tror du på ett enda ord i Top Gear?
Det är ett underhållningsprogram. De följer ett manus som är skrivet långt innan inspelningen ens är påbörjad. Allt är riggat.

Möjligen överdrivna. Men nog kan du hitta en massa snusk i en begagnad bil, det är jag övertygad om.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Läderratt vs syntetratt

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Alcantara är ju definitivt trevligare än ren plast/vinyl.
Det håller bra. Har kört ca 4-5000 mil sedan jag bytte nu och det fortfarande ok. Som sagt är det ett ganska behagligt material. Bra grepp med samtidigt inte så kallt. Gillar inte hala rattar.
På royalsteeringwheel kan du själv bestämma hur tjock ratten ska vara. Dom strippar ner den till stommen. Jag valde en något tjockare typ av alcantara som gjorde ratten något mjukare/tjockare än original.
Men dom klär ju givetvis också med läder om man vill.
Känslighetsryktet kommer nog från alcantarans barndom. Det har utvecklats. Ännu tidigare var det ju mocca. Det tålde ju inte ens handsvett...
Hur väljer man hur tjock den ska bli utan att testa olika typer? Kan ju inte gärna ange i millimeter? Eller kan man det? Skjutmått på orginalratten, så lägger man till eller drar ifrån några mm?
Jag har testat med att linda cykelstyrestejp utan att ta bort skyddet för klistret såklart, och det funkar skitbra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Läderratt vs syntetratt

Inlägg av Teslaspolen »

4dy skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
4dy skrev:
Bra! Kommer ihåg ett gammalt Top Gear-avsnitt där de skulle köpa "bättre begagnade" lyxbilar. Där gjorde de en del tester av innehållet i inredningen. En bil var full av fekalie-partiklar. Bajs alltså. En annan var typ möglig och nån var full av snorkråkor. Var iaf fullt tillräckligt för att man aldrig nånsin kommer vilja köpa en begagnad bil igen.
:lol:
Tror du på ett enda ord i Top Gear?
Det är ett underhållningsprogram. De följer ett manus som är skrivet långt innan inspelningen ens är påbörjad. Allt är riggat.

Möjligen överdrivna. Men nog kan du hitta en massa snusk i en begagnad bil, det är jag övertygad om.
Därför bilrekond är toppenbra service om det behövs. :)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Läderratt vs syntetratt

Inlägg av bonath »

HelectriC skrev:
Ok, det talar ju mer för alternativet att ha en extra ratt att byta med när bilen ska säljas :D

Enligt Matt måste man ha original kretskortet kvar...

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Läderratt vs syntetratt

Inlägg av HelectriC »

bonath skrev:
HelectriC skrev:
Ok, det talar ju mer för alternativet att ha en extra ratt att byta med när bilen ska säljas :D

Enligt Matt måste man ha original kretskortet kvar...

Kretskortet sitter väl i ratten? Men frågan är kanske om kretskortet måste kodas om?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar