Först SUVen MG EZ EV för intro priset 21.495 pund(ca 250.000kr) i England.
Och nu kommer Geely Geometry A.
Billigaste Geometry A kostar cirka 315 000 kronor, och är ungefär som en VW Passat i storlek.
Kinesiska Geely provocerar bilmarknaden med olika uppköp och storsatsningar. Senast ut i raden av nyetableringar är det egna elbilsmärket Geometry, modellen ”A” sägs redan vara beställd i 27 000 exemplar, bland annat från Norge! Vi har redan provkört en förseriebil av Geometry A på hemmaplan i Kina.
Väldigt generisk utvändigt, Toyota Avensis typ av sedan. Roligare interiör. Man gillar tydligen sedaner i Kina men jag är mer osäker på om den går att sälja globalt.
Priset du anger för MG EZ EV är efter subvention, den kostar £24995 före subvention men inkluderat MG's kampanj (-£3500) som ska gälla de första 2k bilarna. Omräkningsfaktorn för e-Niro är 444 900 SEK / £36,495 = 12.19. Om de behåller kampanjpriset bör den alltså landa på runt 310 000 :- i Sverige eller 250k efter subvention om man så vill. Kvarstår inte kampanjen när/om den börjar säljas i Sverige så blir det ca 347 000 :-
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Väldigt generisk utvändigt, Toyota Avensis typ av sedan. Roligare interiör. Man gillar tydligen sedaner i Kina men jag är mer osäker på om den går att sälja globalt.
Kostar Geely Geometry 315.000kr i Sverige, då går den att sälja.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Model3 är ju också en sedan och det verkar ju funka. Världens två största bilmarknader gillar sedaner.
Sant. Men jag skulle inte kalla den generisk. Sen går väl det mesta att sälja till rätt pris. 315k före subvention är kanske rätt pris. Framtiden lär utvisa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd