Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Moderator: Redaktion
Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Var på Carglass idag för att få tre små stenskott reparerade på vår Model 3. Har väldigt lite erfarenhet av stenskott, har bara lagat en gång tidigare (på en Lexus), då med perfekt resultat.
Till min stora förvåning blev resultatet idag:
* Ett förbättrat men fortfarande synligt.
* Två avsevärt försämrade.
De fakturerade inget men blev väldigt förvånad, är det vanligt att de ej kan åtgärda?
Dessutom hävdade han att det är många Teslor på "kö" som väntar på framrutor hos Carglass, men att de inte får tag på några. Någon som fått samma info?
Till min stora förvåning blev resultatet idag:
* Ett förbättrat men fortfarande synligt.
* Två avsevärt försämrade.
De fakturerade inget men blev väldigt förvånad, är det vanligt att de ej kan åtgärda?
Dessutom hävdade han att det är många Teslor på "kö" som väntar på framrutor hos Carglass, men att de inte får tag på några. Någon som fått samma info?
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Jag fick ett stenskott i förrgår på min S, en sten såpass stor att den syns komma flygande tydligt på videon från den främre kameran. Ej reparerbar glasskada och vindrutan måste bytas.
Blev uppringd av glasfirman som säger att det inte finns rutor till vare sig modell S eller modell 3 i hela Europa just nu. Vet inte sanningshalten i detta, men det är tydligen inte lätt att få tag på rutor just nu iaf...
Blev uppringd av glasfirman som säger att det inte finns rutor till vare sig modell S eller modell 3 i hela Europa just nu. Vet inte sanningshalten i detta, men det är tydligen inte lätt att få tag på rutor just nu iaf...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag har fått en hel del rutor lagade och resultatet har varit allt från hyfsat osynligt från rätt vinkel till typ samma fula märke som innan den lagades, dvs dåligt. Det verkar mao spreta rätt mycket hur bra det blir. Har även varit med om att rutan byttes eftersom de ansåg att det inte skulle bli bra att laga den. Det är alltså inte ovanligt skulle jag vilja påstå.Legato skrev:De fakturerade inget men blev väldigt förvånad, är det vanligt att de ej kan åtgärda?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Grannen ville byta ruta på sin Lexus och fick samma svar. Finns inte någon ruta i hela Europa.Gustafsson skrev:Blev uppringd av glasfirman som säger att det inte finns rutor till vare sig modell S eller modell 3 i hela Europa just nu. Vet inte sanningshalten i detta, men det är tydligen inte lätt att få tag på rutor just nu iaf...
Kanske bara finns en fabrik i Frankrike som gör alla rutor?? Saint-gobain?
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Om det finns rutor eller ej vet jag inte men lagning av stenskott är roulette. Kör väldigt mycket och får ofta stenskott. Lagning kan lika gärna sluta med stora sprickor är min erfarenhet. Osynliga brukar lagningar knappast vara.
Sist jag lagade ett skott fick jag klisterlappar av glasmästaren. Han sa att hur fort man får på en över skadan är direkt avgörande för hur lagningen blir hur. Man ska stanna omedelbart vid vägkanten.
Lagade min inom 5 min från att jag fick stenskott till att de började "laga" skadan, ser allt annat än bra ut.Fredrik j skrev:Sist jag lagade ett skott fick jag klisterlappar av glasmästaren. Han sa att hur fort man får på en över skadan är direkt avgörande för hur lagningen blir hur. Man ska stanna omedelbart vid vägkanten.
Läste någonstans att åtminstone X rutor tillverkas i Peru. 

- Gustafsson
- Teslaägare
Glasmästarn sade att rutorna kommer från KinaFredrik j skrev:Teslas rutor tillverkas väl rimligen i usa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Bytte min ruta för ett tag sedan, den var fullt av stenskott, som alla hade lagats av Carglass professionellt och utan stor ståhej. Sedan vill de inte laga fler, då rutan var såpass gammal och sliten (s k blästerskador), då var det dags att byta. Redan då var Teslas rutor svårt att få tag på, men min Carglass-verkstad lyckades ändå. De påstod att det fanns eftermarknadsrutor (antagligen tillverkad i Belgien), men dessa kunde man inte rekommendera p g a dålig passform.
Bytte ruta hos Ryds, tog några dagar innan de kunde byta - inga problem. TM3...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Det var väl kanske ett generellt råd för att öka chansen dom jag fick. Fick uppfattningen att klistermärket skulle på betydligt fortare än 5 min.nek0 skrev:Lagade min inom 5 min från att jag fick stenskott till att de började "laga" skadan, ser allt annat än bra ut.Fredrik j skrev:Sist jag lagade ett skott fick jag klisterlappar av glasmästaren. Han sa att hur fort man får på en över skadan är direkt avgörande för hur lagningen blir hur. Man ska stanna omedelbart vid vägkanten.
Jag bytte glasruta på SC stockholm för en vecka sedan. Känns orimligt att jag skulle norpat den sista?... (M3)
[*]M3P FSD -19[*]
MY LR -21
MY LR -21
När jag bytte på en bil hos carglas hade dom rutor på centrallager i europa. Jag menar att det ju kan vara så att en glasmästare har tillgång till rutor medans en annan inte har det.
Det hjälper inte med klistermärket om man inte får limmet in i glaset när man lagar skadan. Stenskottet fick jag 2km från Ryds glas i Jönköping och även om jag velat klistra skiten på rutan hade jag inte sparat många sekunder så det är inte det som blev felFredrik j skrev:Det var väl kanske ett generellt råd för att öka chansen dom jag fick. Fick uppfattningen att klistermärket skulle på betydligt fortare än 5 min.nek0 skrev:Lagade min inom 5 min från att jag fick stenskott till att de började "laga" skadan, ser allt annat än bra ut.Fredrik j skrev:Sist jag lagade ett skott fick jag klisterlappar av glasmästaren. Han sa att hur fort man får på en över skadan är direkt avgörande för hur lagningen blir hur. Man ska stanna omedelbart vid vägkanten.
- Gustafsson
- Teslaägare
Har haft stenskott som varit flera veckor gammalt och blivit perfekt. Även tvärtom, dvs kort tid å dåligt resultat. På samma ruta med samma glasmästare.
Det var ingen 100% garanti. Bara ett sätt att förbättra oddsen. Enligt min glasmästare blir det sämre resultat om den kommer in smutsi sprickan som sen inte går att få ur helt. Om man direkt stannar och sätter på klistermärket ökar chansen att det fortfarande är rent när man kommer till glasmästaren. Tid mellan skada och lagning samt avstånd till glasmästaren är ju också saker som påverkar. Bäst chans har man väl om man direkt efter smällen stannar och klistrar på och sen kör direkt till verkstan. Tid på året samt väder spelar ju också rimligtvis in.nek0 skrev:Det hjälper inte med klistermärket om man inte får limmet in i glaset när man lagar skadan. Stenskottet fick jag 2km från Ryds glas i Jönköping och även om jag velat klistra skiten på rutan hade jag inte sparat många sekunder så det är inte det som blev felFredrik j skrev:Det var väl kanske ett generellt råd för att öka chansen dom jag fick. Fick uppfattningen att klistermärket skulle på betydligt fortare än 5 min.nek0 skrev:Lagade min inom 5 min från att jag fick stenskott till att de började "laga" skadan, ser allt annat än bra ut.Fredrik j skrev:Sist jag lagade ett skott fick jag klisterlappar av glasmästaren. Han sa att hur fort man får på en över skadan är direkt avgörande för hur lagningen blir hur. Man ska stanna omedelbart vid vägkanten.
Visst men det är inte så smart att stanna på E4 en varm sommardag. På min ruta ser man att det är luft i sprickan och inget annat.Fredrik j skrev:Det var ingen 100% garanti. Bara ett sätt att förbättra oddsen. Enligt min glasmästare blir det sämre resultat om den kommer in smutsi sprickan som sen inte går att få ur helt. Om man direkt stannar och sätter på klistermärket ökar chansen att det fortfarande är rent när man kommer till glasmästaren. Tid mellan skada och lagning samt avstånd till glasmästaren är ju också saker som påverkar. Bäst chans har man väl om man direkt efter smällen stannar och klistrar på och sen kör direkt till verkstan. Tid på året samt väder spelar ju också rimligtvis in.nek0 skrev:Det hjälper inte med klistermärket om man inte får limmet in i glaset när man lagar skadan. Stenskottet fick jag 2km från Ryds glas i Jönköping och även om jag velat klistra skiten på rutan hade jag inte sparat många sekunder så det är inte det som blev felFredrik j skrev:Det var väl kanske ett generellt råd för att öka chansen dom jag fick. Fick uppfattningen att klistermärket skulle på betydligt fortare än 5 min.nek0 skrev:Lagade min inom 5 min från att jag fick stenskott till att de började "laga" skadan, ser allt annat än bra ut.Fredrik j skrev:Sist jag lagade ett skott fick jag klisterlappar av glasmästaren. Han sa att hur fort man får på en över skadan är direkt avgörande för hur lagningen blir hur. Man ska stanna omedelbart vid vägkanten.
Intressant detta med att det ska göra skillnad hur snabbt man lagar.
Kanske var det som ställde till det för mig, det var längesedan (månader) jag fick dessa stenskott.
Med tanke på den låga självrisken hade man ju gärna bytt ruta, men trist att det verkar så svårt att få tag på rutor just nu.
Kanske var det som ställde till det för mig, det var längesedan (månader) jag fick dessa stenskott.
Med tanke på den låga självrisken hade man ju gärna bytt ruta, men trist att det verkar så svårt att få tag på rutor just nu.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lustigt, var in på Ryds nyss och dom hade rutor på lager i Gävle sa han, han skulle kolla upp
hur det funkar med byte och kalibrering osv.
Han ringde upp nu och sa att Ryds inte byter rutor på Tesla överhuvudtaget någonstans i Sverige... alls!
Dom får inte göra kalibrering säger Tesla.
Då borde detta även gälla Carglass och övriga, dvs endast Tesla själva gör detta. Punkt.
Tillåt mig betvivla detta...
Det skulle isf betyda att alla norr om Stockholm måste åka ner till Väsby för byte.
Ja men det låter ju bra, verkligen... eller inte.
Han ringde upp nu och sa att Ryds inte byter rutor på Tesla överhuvudtaget någonstans i Sverige... alls!
Då borde detta även gälla Carglass och övriga, dvs endast Tesla själva gör detta. Punkt.
Det skulle isf betyda att alla norr om Stockholm måste åka ner till Väsby för byte.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ha ha ha...Bjelke skrev:Lustigt, var in på Ryds nyss och dom hade rutor på lager i Gävle sa han, han skulle kolla upp
Typiskt Tesla. Tror de fortfarande äger bilarna de sålt.
Ska de utfärda böter till de som byte rutan någon annanstans?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Näe men enligt Ryds så vägrar Tesla att släppa programvaran som behövsNicke Nyfiken skrev:Ha ha ha...Bjelke skrev:Lustigt, var in på Ryds nyss och dom hade rutor på lager i Gävle sa han, han skulle kolla upp
för att göra kalibrering...
Trevligt att alla andra (?) Med liknande system gör det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja inte är det unikt för Tesla att ha en kamera i framrutan. Och vad jag vet så kan alla de stora bilglasverkstäderna kalibrera andra bilmärkes kameror. Men som sagt, Tesla tror de fortfarande äger bilarna de sålt och därmed dikterar de villkoren. Det är ju samma sak med hjulinställning t ex.Bjelke skrev:Näe men enligt Ryds så vägrar Tesla att släppa programvaran som behövsNicke Nyfiken skrev:Ha ha ha...Bjelke skrev:Lustigt, var in på Ryds nyss och dom hade rutor på lager i Gävle sa han, han skulle kolla upp
för att göra kalibrering...
Trevligt att alla andra (?) Med liknande system gör det...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015