Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Men kom igen. Det är stora globala företag vi pratar om. Allt är inte svart eller vitt. Det finns tveksamma lösningar och affärsmetodik överallt om man tittar noga.
Det är naivt att tro att Tesla skulle vara helt fläckfria. Rent krasst är de precis som alla andra, de vill tjäna maximalt med pengar. De jobbar inte av godhet.
Dvs lönar det sig betydligt bättre att ignorera ett problemområde än att ta tag i det, så gör man det och vice versa.
När det gäller t ex VW är du inte sen att bespotta (med rätta) deras bedrägliga agerande, men när det gäller Tesla är du beredd att gå i döden för att försvara samma agerande.

Det blir liksom inte trovärdigt.
Jag har som sagt väldigt svårt att se hur man kan likställa VWs agerande, som bokstavligen förstört liv och hälsa, med detta.
Inget vettigt bolag sätter pengar före liv och lem, men det gjorde VW. Det har Tesla inte gjort vad jag vet.
Om du sen tycker att jag försvarar dem, fine. Jag väntar forfarande på ett vettigt och rimligt alternativ de kunde valt. De jag sett hittills skulle troligen kosta alldeles för mkt.
Är det så svårt att fatta att det är det bedrägliga agerandet mot sina kunder det handlar om? Inte konsekvenserna därav. :roll:
Men du måste väl hålla med om att det finns olika grader eller?
Grader av vadå? Agerandet är precis det samma. Man lurar sina kunder för egen vinnings skull.
Konsekvenserna därav är det milsvid skillnad på men det är en annan diskussion, även om du hela tiden försöker blanda ihop korten för att försvara Teslas agerande.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?

Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
När det gäller t ex VW är du inte sen att bespotta (med rätta) deras bedrägliga agerande, men när det gäller Tesla är du beredd att gå i döden för att försvara samma agerande.

Det blir liksom inte trovärdigt.
Jag har som sagt väldigt svårt att se hur man kan likställa VWs agerande, som bokstavligen förstört liv och hälsa, med detta.
Inget vettigt bolag sätter pengar före liv och lem, men det gjorde VW. Det har Tesla inte gjort vad jag vet.
Om du sen tycker att jag försvarar dem, fine. Jag väntar forfarande på ett vettigt och rimligt alternativ de kunde valt. De jag sett hittills skulle troligen kosta alldeles för mkt.
Är det så svårt att fatta att det är det bedrägliga agerandet mot sina kunder det handlar om? Inte konsekvenserna därav. :roll:
Men du måste väl hålla med om att det finns olika grader eller?
Grader av vadå? Agerandet är precis det samma. Man lurar sina kunder för egen vinnings skull.
Konsekvenserna därav är det milsvid skillnad på men det är en annan diskussion, även om du hela tiden försöker blanda ihop korten för att försvara Teslas agerande.
Nej, det finns sådant som vida accepteras(eller rättare sagt, man väljer att se mellan fingrarna med), vilket jag försökt påvisa genom liknelser med hållbarheten för batterier i laptops, Volvos EGR-problem etc etc. Det finns också sådant som vida förkastas, som VWs agerande.

Ibland måste man ta beslut som påverkar slutkund negativt, rätt eller fel får tiden avgöra.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av 4dy »

Är ju verkligen ingen bra reklam för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Är tekniken verkligen mogen?
models4karl
Inlägg: 83
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

4dy skrev:
Är ju verkligen ingen bra reklam för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Är tekniken verkligen mogen?
Det handlar om Teslas första generations batterier. Tillverkades fram till 2016 tror jag. (Rätta mig om jag har fel.) Tesla måste ha enormt mycket mer kunskap om batterier idag.
Jag tänker byta min Model S från 2013 till en Model 3 (i väntan på en Y). Känner ingen oro för dagens batterier. (Jag tror att tekniken är mogen)
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

models4karl skrev:
4dy skrev:
Är ju verkligen ingen bra reklam för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Är tekniken verkligen mogen?
Det handlar om Teslas första generations batterier. Tillverkades fram till 2016 tror jag. (Rätta mig om jag har fel.) Tesla måste ha enormt mycket mer kunskap om batterier idag.
Jag tänker byta min Model S från 2013 till en Model 3 (i väntan på en Y). Känner ingen oro för dagens batterier. (Jag tror att tekniken är mogen)
Det gäller vad jag förstår alla Model S och model X. Relativt nya bilar har drabbats även med 100-pack. Om model 3 drabbas lär vi snart veta.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Credde skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
VW hade en såpass samhällsbärande ställning att det inte fanns något annat alternativ än att de skulle komma lindrigt undan. "Too big to fail". De hade garanterat kalkylerat med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?

Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
Troligen är det så. Desto knepigare är det att man uppenbarligen valde alternativet att köra över kunderna, att låtsas som ingenting, och att skylla ifrån sig ända in i kaklet. Det skapar inget förtroende.
Det som fick mig att tappa förtroendet för Tesla var när de lanserade AP2 med löftet att den inom några veckor skulle bli bättre än AP1 och "snart" bli helt självkörande från kust till kust. Som bevis fick vi se en video med en självkörande Model X och en förare bakom ratten som inte lyfte ett finger. Detta hade ingenting med verkligheten att göra som vi vet idag. Många stackare gick ändå på detta lurendrejeri och beställde FSD för en jävla massa pengar. Från Teslas sida var det plötsligt helt tyst, förutom några obligatoriska "coming soon"-kommentarer fick vi aldrig mer se några självkörande prototyper, trots att folk faktiskt hade betalat för detta. Det var så tyst att många spekulerade i att de hade slutat utveckla FSD.
Så sett är detta så kallade chargegate egentligen bara en fortsättning av Teslas dåliga kundbemötande och bristande kommunikation. Kunden står helt enkelt inte i fokus. Det är förvisso inget unikt för Tesla, men det är knappast ett försvar eller en ursäkt för deras agerande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mans71 skrev:
models4karl skrev:
4dy skrev:
Är ju verkligen ingen bra reklam för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Är tekniken verkligen mogen?
Det handlar om Teslas första generations batterier. Tillverkades fram till 2016 tror jag. (Rätta mig om jag har fel.) Tesla måste ha enormt mycket mer kunskap om batterier idag.
Jag tänker byta min Model S från 2013 till en Model 3 (i väntan på en Y). Känner ingen oro för dagens batterier. (Jag tror att tekniken är mogen)
Det gäller vad jag förstår alla Model S och model X. Relativt nya bilar har drabbats även med 100-pack. Om model 3 drabbas lär vi snart veta.
Det finns redan exempel på Model 3 ägare, som snabbladdat mycket, som hävdar att laddhastigheten gått ner på deras bilar. Men de är så få att det nog inte med säkerhet går att dra några slutsatser. Låt oss hoppas att det är andra orsaker till deras upplevelser.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Credde skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
VW hade en såpass samhällsbärande ställning att det inte fanns något annat alternativ än att de skulle komma lindrigt undan. "Too big to fail". De hade garanterat kalkylerat med det.
Lindrigt? Har dom inte betalat nästan 200 miljarder kronor bara i usa?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?

Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
Troligen är det så. Desto knepigare är det att man uppenbarligen valde alternativet att köra över kunderna, att låtsas som ingenting, och att skylla ifrån sig ända in i kaklet. Det skapar inget förtroende.
Det som fick mig att tappa förtroendet för Tesla var när de lanserade AP2 med löftet att den inom några veckor skulle bli bättre än AP1 och "snart" bli helt självkörande från kust till kust. Som bevis fick vi se en video med en självkörande Model X och en förare bakom ratten som inte lyfte ett finger. Detta hade ingenting med verkligheten att göra som vi vet idag. Många stackare gick ändå på detta lurendrejeri och beställde FSD för en jävla massa pengar. Från Teslas sida var det plötsligt helt tyst, förutom några obligatoriska "coming soon"-kommentarer fick vi aldrig mer se några självkörande prototyper, trots att folk faktiskt hade betalat för detta. Det var så tyst att många spekulerade i att de hade slutat utveckla FSD.
Så sett är detta så kallade chargegate egentligen bara en fortsättning av Teslas dåliga kundbemötande och bristande kommunikation. Kunden står helt enkelt inte i fokus. Det är förvisso inget unikt för Tesla, men det är knappast ett försvar eller en ursäkt för deras agerande.
Vid det här laget är ju Teslas arbetssätt vida känt.
Man sätter i det närmaste ouppnåeliga mål och man kommunicerar dem publikt så det inte skall vara så lätt att backtracka. Man når så gott som aldrig dit i tid, men man når snabbare mer rimliga mål än om man först siktat mot det rimliga.
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Är det så svårt att fatta att det är det bedrägliga agerandet mot sina kunder det handlar om? Inte konsekvenserna därav. :roll:
Men du måste väl hålla med om att det finns olika grader eller?
Men det är ju oväsentligt. Frågan är om man kan få Tesla att göra rätt för sig, inte om om det är bättre eller sämre att fuska med partikelutsläpp.
Visst, men nu diskuterade vi just om det var jämförbart eller inte.
Vissa verkar så upprörda över detta att de drar till med alla möjliga vilda liknelser, det är det jag reagerar mot.

Hursomhelst, hur skulle Tesla kunna "göra rätt för sig" enligt dig? Vad vore ett rimligt alternativ?
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?[/quote]
Dyrt eller hur? Var det inte dyrt för kunderna när de köpte bilarna? Blir det inte ännu dyrare för kunderna när värdet på bilarna sjunker som en sten?
Dyrt eller inte ,det är inte kundernas problem. Man kan inte låta andra betala för sina misstag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Credde skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
VW hade en såpass samhällsbärande ställning att det inte fanns något annat alternativ än att de skulle komma lindrigt undan. "Too big to fail". De hade garanterat kalkylerat med det.
Lindrigt? Har dom inte betalat nästan 200 miljarder kronor bara i usa?
Mer än så, men det är bara en spottstyver för VW. De har tjänat hundratals miljarder trots skandalen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
VW hade en såpass samhällsbärande ställning att det inte fanns något annat alternativ än att de skulle komma lindrigt undan. "Too big to fail". De hade garanterat kalkylerat med det.
Lindrigt? Har dom inte betalat nästan 200 miljarder kronor bara i usa?
Mer än så, men det är bara en spottstyver för VW. De har tjänat hundratals miljarder trots skandalen.[/quote]
Skröt ni inte för någon månad sedan att Tesla var mer värd än VW? Om det är sant så kan Tesla ännu lättare fixa nya batterier.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Man kan inte låta andra betala för sina misstag.
Jodå, det är precis vad man kan, och inte sällan låter, göra. Man vill pusha så mycket kostnader som möjligt på kund.
Interna kostnader vill man ogärna ha, såvida de inte har potential att generera ännu större intäkter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
Vi får se hur det går, det kanske funkar för just Tesla eftersom de har en skara kunder som sväljer precis allt. Mig har de förlorat som kund, bl.a. på grund av detta. Jag vet fler som av samma anledning aldrig skulle köpa en Tesla. Har de råd med det, fine, framtiden får visa hur smart det är att köra denna taktik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Man kan inte låta andra betala för sina misstag.
Jodå, det är precis vad man kan, och inte sällan låter, göra. Man vill pusha så mycket kostnader som möjligt på kund.
Interna kostnader vill man ogärna ha, såvida de inte har potential att generera ännu större intäkter.
Och du tycker att det är ok och försvarar Tesla utan att skämmas?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Dyrt eller hur? Var det inte dyrt för kunderna när de köpte bilarna? Blir det inte ännu dyrare för kunderna när värdet på bilarna sjunker som en sten?
Dyrt eller inte ,det är inte kundernas problem. Man kan inte låta andra betala för sina misstag.
Dyrt, som i att jag lär inte köpa en Tesla igen innan dom erbjuder en snygg lösning och jag är övertygad om att problemet är löst på nya bilar.
Dyrt, som i att jag inte längre kan rekommendera en Tesla, iaf inte utan att berätta hela bilden.
Dyrt, som i att antagligen gör fler Teslaägare detsamma.
Dyrt, som i att presumtiva Tesla-kunder väljer något annat.

Sen är ju läget så att även med en en nerfad Tesla så är det snabbare och bättre än alla andra alternativ, men det är ju en annan diskussion...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Man kan inte låta andra betala för sina misstag.
Jodå, det är precis vad man kan, och inte sällan låter, göra. Man vill pusha så mycket kostnader som möjligt på kund.
Interna kostnader vill man ogärna ha, såvida de inte har potential att generera ännu större intäkter.
Och du tycker att det är ok och försvarar Tesla utan att skämmas?
Jag citerar mig själv: "Ibland måste man ta beslut som påverkar slutkund negativt, rätt eller fel får tiden avgöra."
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av rockard »

Men alltså seriöst, finns det någon annanstans man kan följa den här utvecklingen än denna tråd/detta forum? Överväger seriöst att helt sluta läsa här, jag blir bara förbannad. Tips om alternativa ställen med information specifik för vår region mottages tacksamt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
Vi får se hur det går, det kanske funkar för just Tesla eftersom de har en skara kunder som sväljer precis allt. Mig har de förlorat som kund, bl.a. på grund av detta. Jag vet fler som av samma anledning aldrig skulle köpa en Tesla. Har de råd med det, fine, framtiden får visa hur smart det är att köra denna taktik.
Det finns inget företag som lyckas göra alla kunder nöjda.
Det är alltid en balansgång.
Men så länge tillväxten är explosionsartad och kundnöjdheten hög finns det inte mkt anledning att ändra ngt på den fronten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

rockard skrev:
Men alltså seriöst, finns det någon annanstans man kan följa den här utvecklingen än denna tråd/detta forum? Överväger seriöst att helt sluta läsa här, jag blir bara förbannad. Tips om alternativa ställen med information specifik för vår region mottages tacksamt.
Vad är det för "utveckling" du saknar? Om något borde du väl vara nöjd med att tråden är aktiv, så att fler får upp ögonen för detta. Eller vore det bättre att den samlade damm?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?

Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
Troligen är det så. Desto knepigare är det att man uppenbarligen valde alternativet att köra över kunderna, att låtsas som ingenting, och att skylla ifrån sig ända in i kaklet. Det skapar inget förtroende.
Det som fick mig att tappa förtroendet för Tesla var när de lanserade AP2 med löftet att den inom några veckor skulle bli bättre än AP1 och "snart" bli helt självkörande från kust till kust. Som bevis fick vi se en video med en självkörande Model X och en förare bakom ratten som inte lyfte ett finger. Detta hade ingenting med verkligheten att göra som vi vet idag. Många stackare gick ändå på detta lurendrejeri och beställde FSD för en jävla massa pengar. Från Teslas sida var det plötsligt helt tyst, förutom några obligatoriska "coming soon"-kommentarer fick vi aldrig mer se några självkörande prototyper, trots att folk faktiskt hade betalat för detta. Det var så tyst att många spekulerade i att de hade slutat utveckla FSD.
Så sett är detta så kallade chargegate egentligen bara en fortsättning av Teslas dåliga kundbemötande och bristande kommunikation. Kunden står helt enkelt inte i fokus. Det är förvisso inget unikt för Tesla, men det är knappast ett försvar eller en ursäkt för deras agerande.
Vid det här laget är ju Teslas arbetssätt vida känt.
Man sätter i det närmaste ouppnåeliga mål och man kommunicerar dem publikt så det inte skall vara så lätt att backtracka. Man når så gott som aldrig dit i tid, men man når snabbare mer rimliga mål än om man först siktat mot det rimliga.
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
Jo det är fortfarande bilköpare som går på bluffen med FSD och betalar enorma pengar för ingenting, så visst är de framgångsrika i att lura kunderna.
Att Tesla valt att ta bort tidigare funktioner från vanliga APn och lagt dem i FSD-paketet för att uppnå en liten fördel för de som betalt för FSD, säger ju ganska mycket om statusen just nu.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?

Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
Troligen är det så. Desto knepigare är det att man uppenbarligen valde alternativet att köra över kunderna, att låtsas som ingenting, och att skylla ifrån sig ända in i kaklet. Det skapar inget förtroende.
Det som fick mig att tappa förtroendet för Tesla var när de lanserade AP2 med löftet att den inom några veckor skulle bli bättre än AP1 och "snart" bli helt självkörande från kust till kust. Som bevis fick vi se en video med en självkörande Model X och en förare bakom ratten som inte lyfte ett finger. Detta hade ingenting med verkligheten att göra som vi vet idag. Många stackare gick ändå på detta lurendrejeri och beställde FSD för en jävla massa pengar. Från Teslas sida var det plötsligt helt tyst, förutom några obligatoriska "coming soon"-kommentarer fick vi aldrig mer se några självkörande prototyper, trots att folk faktiskt hade betalat för detta. Det var så tyst att många spekulerade i att de hade slutat utveckla FSD.
Så sett är detta så kallade chargegate egentligen bara en fortsättning av Teslas dåliga kundbemötande och bristande kommunikation. Kunden står helt enkelt inte i fokus. Det är förvisso inget unikt för Tesla, men det är knappast ett försvar eller en ursäkt för deras agerande.
Vid det här laget är ju Teslas arbetssätt vida känt.
Man sätter i det närmaste ouppnåeliga mål och man kommunicerar dem publikt så det inte skall vara så lätt att backtracka. Man når så gott som aldrig dit i tid, men man når snabbare mer rimliga mål än om man först siktat mot det rimliga.
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
Jo det är fortfarande bilköpare som går på bluffen med FSD och betalar enorma pengar för ingenting, så visst är de framgångsrika i att lura kunderna.
Att Tesla valt att ta bort tidigare funktioner från vanliga APn och lagt dem i FSD-paketet för att uppnå en liten fördel för de som betalt för FSD, säger ju ganska mycket om statusen just nu.
Just att man paketerat om gör att det inte längre är ngn "bluff" enligt mig. Man får faktiskt ngt för pengarna(om än betydligt mindre utanför Nordamerika).
Sen är nog den absoluta majoriteten fullt medvetna om dess begränsningar och utsikter i närtid, många skriver ju att de köper det för att stödja utvecklingen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar