Bromsskivor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Ludicrous Plus

Bromsskivor

Inlägg av Ludicrous Plus »

Hej på er. Mina fram bromsskivor börjar bli slitna. Orginal kostar flask. Någon som testat dessa?

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... la/model/s
Användarvisningsbild
Mio
Teslaägare

Re: Bromsskivor

Inlägg av Mio »

Köpte nya till min p85d på AUTODOC, c:a 1100 kr/st
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Det här är lite konstigt. Ni två har kört sönder era bromsskivor fast Elon sagt att man aldrig ska behöva byta dom. Hur gjorde ni?
Så här skrev en användare om bromsskivorna:
"Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?
"
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Kanske glömt aktivera regen mode? :D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
Det här är lite konstigt. Ni två har kört sönder era bromsskivor fast Elon sagt att man aldrig ska behöva byta dom. Hur gjorde ni?
"Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?
"
Min gick inte genom besikt pga bromsar
Så de går sönder Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Jag har också handlat på Autodoc och dom har både enklare och helt samma som original (Brembo) för vettigt pris.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
"
Så de går sönder Bild
Tyckte att påståendet lät för bra för att vara sant :)
Bara för att han inte behöver byta bromsskivor betyder det inte att ingen behöver det.
Jag kan inte påstå att Skoda Superb är är felfria bara för att min inte varit inne på verkstan för garanti problem under första 27 månader.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
"
Så de går sönder Bild
Vad är det för fel på bromsskivorna?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

dstr skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
"
Så de går sönder Bild
Vad är det för fel på bromsskivorna?
Bromsskivor var det inget fel på dock bromsade bilen så ojämnt att den blev underkänd på besiktning
Tesla bytte bromsklossar som absolut inte var slut utan spruckna och smorde upp oken runt 4k gick kalaset på.
En vecka innan besiktning var bilen på årlig service och jag bad dem specifikt kolla på två saker
Dimljus samt halvljus inställning samt bromsar
Har tom papper från tesla daterat en vecka innan besikt där det står customer concern brakes
Testdrive can not replicate issue
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
"
Varken jag eller Elon har sagt att de aldrig behöver bytas ut. Du får gärna ta med inlägget som jag svarade på för det var inte att man aldrig behöver byta skivorna. Det finns även info på Teslas hemsida om bromsarna men inte där heller står det att de aldrig behöver bytas ut. Är man kränkt avgasbilist kanske man vill feltolka inlägg dock.

Detta är vad jag skrev innan och som citatet syftar på:
Svenssons skrev:
Bromsskivor behöver inte bytas alls i samma grad som för avgasbilar. Teslas mål är att de aldrig under bilens livstid skall behöva underhåll.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vad gäller service så är det ju ett faktum att för Teslas bilar krävs inga regelbundna servicetillfällen för att garantin skall gälla. På de flesta om inte alla avgasbilar är det tvärt om så att det krävs att du regelbundet har genomfört service på verkstad för att denna garanti skall gälla, service som kostar pengar där visserligen första 1-3 servicebesöken kan ingå i priset för bilen. Menar du att detta inte är ett faktum?

Jag har redan beskrivit mina erfarenheter av verkstadsbesök för min Model X och mina tidigare och nuvarande avgasbilar. Detta är dock endast mina erfarenheter som jag tidigare sagt. Jag är inte ofta på service med min Model X även ifall det är en av de allra första Model X i Sverige och Europa.

Vad gäller antalet verkstäder så kommer det ju inte behövas lika många verkstäder för Tesla ifall det inte behövs några regelbundna servicetillfällen, en del kontroller kan ske remote samt att mobil service kan ta merparten av de mindre problemen. Det finns även färre saker än på en avgasbil som behöver underhållas, det existerar inget avgassystem, tändstift, bränsletank/filter, kamrem, adblue-behållare, oljebyten osv. Detta betyder dock inte att Tesla kan strunta i att bygga fler Service Centers vilket jag också skrivit om. Det finns ju väldigt många fler bilar idag än för ett år sedan tex och ändå inte fler Serivce Centers i Sverige. Det behövs fler verkstäder både för att få yttäcknig och för att följa med antalet bilar som rullar på gatorna. Det lär dock inte byggas lika många Service Centers i Sverige som det finns Volvo-verkstäder, inte ens om antalet Teslabilar blir lika många som antalet Volvobilar.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Käbbel. Skivbromsar behöver service om dom används mycket eller inte alls.
Kör man med bilen ofta håller skivorna långt över 10000 mil. Kör man ofta men bromsar mindre slits beläggen mindre. Bromsar man inte alls får man förr eller senare problem. Behöver man inte bromsprestandan är trumbromsar att föredra.
Hur som helst är väl inte bromsar någon stor utgift i bilägandet?
Låst