Bromsskivor
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 06 jun 2019 08:26
Bromsskivor
Hej på er. Mina fram bromsskivor börjar bli slitna. Orginal kostar flask. Någon som testat dessa?
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... la/model/s
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... la/model/s
Re: Bromsskivor
Det här är lite konstigt. Ni två har kört sönder era bromsskivor fast Elon sagt att man aldrig ska behöva byta dom. Hur gjorde ni?
Så här skrev en användare om bromsskivorna:
"Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?
"
Så här skrev en användare om bromsskivorna:
"Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?
"
Re: Bromsskivor
Min gick inte genom besikt pga bromsarnek0 skrev:Det här är lite konstigt. Ni två har kört sönder era bromsskivor fast Elon sagt att man aldrig ska behöva byta dom. Hur gjorde ni?
Så här skrev en användare om bromsskivorna:
"Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?
"
Så de går sönder

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Bromsskivor
Jag har också handlat på Autodoc och dom har både enklare och helt samma som original (Brembo) för vettigt pris.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Bromsskivor
Tyckte att påståendet lät för bra för att vara sante5m1r skrev:Min gick inte genom besikt pga bromsarnek0 skrev:Det här är lite konstigt. Ni två har kört sönder era bromsskivor fast Elon sagt att man aldrig ska behöva byta dom. Hur gjorde ni?
Så här skrev en användare om bromsskivorna:
"Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?
"
Så de går sönder

Bara för att han inte behöver byta bromsskivor betyder det inte att ingen behöver det.
Jag kan inte påstå att Skoda Superb är är felfria bara för att min inte varit inne på verkstan för garanti problem under första 27 månader.
Re: Bromsskivor
Vad är det för fel på bromsskivorna?e5m1r skrev:Min gick inte genom besikt pga bromsarnek0 skrev:Det här är lite konstigt. Ni två har kört sönder era bromsskivor fast Elon sagt att man aldrig ska behöva byta dom. Hur gjorde ni?
Så här skrev en användare om bromsskivorna:
"Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?
"
Så de går sönder
Re: Bromsskivor
Bromsskivor var det inget fel på dock bromsade bilen så ojämnt att den blev underkänd på besiktningdstr skrev:Vad är det för fel på bromsskivorna?e5m1r skrev:Min gick inte genom besikt pga bromsarnek0 skrev:Det här är lite konstigt. Ni två har kört sönder era bromsskivor fast Elon sagt att man aldrig ska behöva byta dom. Hur gjorde ni?
Så här skrev en användare om bromsskivorna:
"Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?
"
Så de går sönder
Tesla bytte bromsklossar som absolut inte var slut utan spruckna och smorde upp oken runt 4k gick kalaset på.
En vecka innan besiktning var bilen på årlig service och jag bad dem specifikt kolla på två saker
Dimljus samt halvljus inställning samt bromsar
Har tom papper från tesla daterat en vecka innan besikt där det står customer concern brakes
Testdrive can not replicate issue

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bromsskivor
Varken jag eller Elon har sagt att de aldrig behöver bytas ut. Du får gärna ta med inlägget som jag svarade på för det var inte att man aldrig behöver byta skivorna. Det finns även info på Teslas hemsida om bromsarna men inte där heller står det att de aldrig behöver bytas ut. Är man kränkt avgasbilist kanske man vill feltolka inlägg dock.nek0 skrev:Det här är lite konstigt. Ni två har kört sönder era bromsskivor fast Elon sagt att man aldrig ska behöva byta dom. Hur gjorde ni?
Så här skrev en användare om bromsskivorna:
"Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?
"
Detta är vad jag skrev innan och som citatet syftar på:
Svenssons skrev:Bromsskivor behöver inte bytas alls i samma grad som för avgasbilar. Teslas mål är att de aldrig under bilens livstid skall behöva underhåll.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bromsskivor
Vad gäller service så är det ju ett faktum att för Teslas bilar krävs inga regelbundna servicetillfällen för att garantin skall gälla. På de flesta om inte alla avgasbilar är det tvärt om så att det krävs att du regelbundet har genomfört service på verkstad för att denna garanti skall gälla, service som kostar pengar där visserligen första 1-3 servicebesöken kan ingå i priset för bilen. Menar du att detta inte är ett faktum?
Jag har redan beskrivit mina erfarenheter av verkstadsbesök för min Model X och mina tidigare och nuvarande avgasbilar. Detta är dock endast mina erfarenheter som jag tidigare sagt. Jag är inte ofta på service med min Model X även ifall det är en av de allra första Model X i Sverige och Europa.
Vad gäller antalet verkstäder så kommer det ju inte behövas lika många verkstäder för Tesla ifall det inte behövs några regelbundna servicetillfällen, en del kontroller kan ske remote samt att mobil service kan ta merparten av de mindre problemen. Det finns även färre saker än på en avgasbil som behöver underhållas, det existerar inget avgassystem, tändstift, bränsletank/filter, kamrem, adblue-behållare, oljebyten osv. Detta betyder dock inte att Tesla kan strunta i att bygga fler Service Centers vilket jag också skrivit om. Det finns ju väldigt många fler bilar idag än för ett år sedan tex och ändå inte fler Serivce Centers i Sverige. Det behövs fler verkstäder både för att få yttäcknig och för att följa med antalet bilar som rullar på gatorna. Det lär dock inte byggas lika många Service Centers i Sverige som det finns Volvo-verkstäder, inte ens om antalet Teslabilar blir lika många som antalet Volvobilar.
Jag har redan beskrivit mina erfarenheter av verkstadsbesök för min Model X och mina tidigare och nuvarande avgasbilar. Detta är dock endast mina erfarenheter som jag tidigare sagt. Jag är inte ofta på service med min Model X även ifall det är en av de allra första Model X i Sverige och Europa.
Vad gäller antalet verkstäder så kommer det ju inte behövas lika många verkstäder för Tesla ifall det inte behövs några regelbundna servicetillfällen, en del kontroller kan ske remote samt att mobil service kan ta merparten av de mindre problemen. Det finns även färre saker än på en avgasbil som behöver underhållas, det existerar inget avgassystem, tändstift, bränsletank/filter, kamrem, adblue-behållare, oljebyten osv. Detta betyder dock inte att Tesla kan strunta i att bygga fler Service Centers vilket jag också skrivit om. Det finns ju väldigt många fler bilar idag än för ett år sedan tex och ändå inte fler Serivce Centers i Sverige. Det behövs fler verkstäder både för att få yttäcknig och för att följa med antalet bilar som rullar på gatorna. Det lär dock inte byggas lika många Service Centers i Sverige som det finns Volvo-verkstäder, inte ens om antalet Teslabilar blir lika många som antalet Volvobilar.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bromsskivor
Käbbel. Skivbromsar behöver service om dom används mycket eller inte alls.
Kör man med bilen ofta håller skivorna långt över 10000 mil. Kör man ofta men bromsar mindre slits beläggen mindre. Bromsar man inte alls får man förr eller senare problem. Behöver man inte bromsprestandan är trumbromsar att föredra.
Hur som helst är väl inte bromsar någon stor utgift i bilägandet?
Kör man med bilen ofta håller skivorna långt över 10000 mil. Kör man ofta men bromsar mindre slits beläggen mindre. Bromsar man inte alls får man förr eller senare problem. Behöver man inte bromsprestandan är trumbromsar att föredra.
Hur som helst är väl inte bromsar någon stor utgift i bilägandet?