Hur mycket skall man ladda batteriet?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Autobahn
Teslaägare

Hur mycket skall man ladda batteriet?

Inlägg av Autobahn »

Hej! Detta är min första tråd här på forumet! Har precis köpt mig en Model S från 2018 som jag nu haft i en vecka. Njuter fullt ut av denna härliga bil!

Har ett antal frågor om bilen men börjar med en förhoppningsvis ganska enkel: hur sätter ni gränsen för att ladda batteriet? Jag förstår att till vardags skall man kanske begränsa till 80-85%. Jag får då ca 30 mils räckvidd på min 75D med 21" hjulen. Men om jag skall på långresa - skall man då ladda till 100% eller är detta något man absolut skall undvika? Jag har hört att ladda batteriet till maxgräns skyndar på åldrandet och att det då inte ger maxeffekt på sikt.

Hur gör ni som kan detta? :shock:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Hur mycket skall man ladda batteriet?

Inlägg av Teslaspolen »

Du laddar det du behöver. Behöver du inte mer så ladda till 60%, det är det mest optimala, om än en smula pedantiskt. 80% går bra det med. Behöver du 100% för att nå fram säkert, ja ladda dit då! Men gör det helst inte allt för ofta, och undvik helt att lämna bilen flera timmar på 100% (använd då laddfunktionen så bilen är klarladdad tills satt avfärdstid).

Man kan även tänka sig att skillnaden på slitage mellan att ladda 100% eller 90% är rätt enorm. Skillnaden mellan 90-80% är mindre. 80-70% ännu mindre. Osv. :)

Går bilen sönder av att lämnas på 100% en natt? Nej. Dör man av att röka ett paket cigaretter? Troligen inte. Men det är fullkomligt onödigt slitage.

Batterihälsa, liksom ens egen hälsa, handlar om att minska riskerna, inte att du är garanterad att komma undan stor degradering bara för att du gör alla rätt.
Användarvisningsbild
Autobahn
Teslaägare

Inlägg av Autobahn »

Tack för ditt snabba svar! Dock måste du förstå att jag inte har samma kunskapsnivå, därav mitt inlägg. Exempelvis visste jag inte att det är "obra" att ha bilen stående med ett fulladdat batteri - bra information!
Tolkar ditt svar att man laddar 70-80% till vardags. Men behöver jag den extra räckvidden kör jag på med 100% och kör med bilen direkt den är fullt laddad.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Autobahn skrev:
Tack för ditt snabba svar! Dock måste du förstå att jag inte har samma kunskapsnivå, därav mitt inlägg. Exempelvis visste jag inte att det är "obra" att ha bilen stående med ett fulladdat batteri - bra information!
Tolkar ditt svar att man laddar 70-80% till vardags. Men behöver jag den extra räckvidden kör jag på med 100% och kör med bilen direkt den är fullt laddad.
Forumet finns för att lära sig och fråga om allt möjligt! :)

Exakt så! 100% finns ju där dom tillgällena du behöver det hos Teslas bilar, så du ska inte vara rädd för att använda det, men som undantag och inte regel.
Skriv svar