Norska ASKO beställer för leverans de närmaste tre åren. Jag visste inte ens att Scania var så nära att leverera ellastbilar att de tog beställningar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... till-norge
Tydligen har de redan två distributionslastbilar i drift, och även fyra bränslecellsbilar från Scania. Rimligt att det är batteribilarna de beställer fler av.
https://www.scania.com/group/en/home/ne ... -in-norway
Scania får order på 75 ellastbilar
Moderator: Redaktion
Scania får order på 75 ellastbilar
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Scania får order på 75 ellastbilar
Ska de köra potatischips till butikerna? Enligt Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör på Scania, så funkar ju inte batteriellastbil för något annat...bylund skrev:Norska ASKO beställer för leverans de närmaste tre åren. Jag visste inte ens att Scania var så nära att leverera ellastbilar att de tog beställningar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... till-norge
Tydligen har de redan två distributionslastbilar i drift, och även fyra bränslecellsbilar från Scania. Rimligt att det är batteribilarna de beställer fler av.
https://www.scania.com/group/en/home/ne ... -in-norway
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Scania får order på 75 ellastbilar
Lasten hos ASKO ligger nog närmare chips i vikt än järnmalmspellets, men jag tycker nog att det är ok att ändra uppfattning när man vet bättre.
I juni 2018 pratade han om ellastbilar för för fjärrtransport, även om produkten nu verkar vara distribution.
https://www.scania.com/scaniasodertalje ... nkelt.html
Även om det är mycket elvägar och bränsleceller så tycker jag det ändå visar att Scania kan lyckas, då man verkar våga testa lite allt mögligt. Någon gång ska de väl träffa rätt.
I juni 2018 pratade han om ellastbilar för för fjärrtransport, även om produkten nu verkar vara distribution.
https://www.scania.com/scaniasodertalje ... nkelt.html
Även om det är mycket elvägar och bränsleceller så tycker jag det ändå visar att Scania kan lyckas, då man verkar våga testa lite allt mögligt. Någon gång ska de väl träffa rätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Scania får order på 75 ellastbilar
Ja, jag hoppas och tror att detta kommer fungera bra mycket bättre än de satsningar på vätgasbilar och elvägar som de lagt pengar på tidigare. Antalet bilar som har beställts tyder ju på det. ASKO har ju tidigare beställt vätgasdrivna lastbilar från Scania. Då var antalet 4, nu när det är batterielbilar är antalet 75. Gissar att Scanias vinst på dessa 75 lastbilar är bra mycket större än på de där 4 bränslecellsbilarna. Elvägsförsöken kostar nog bara pengar och genererar inga inkomster alls.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: Scania får order på 75 ellastbilar
Nej dom är en Matgrossist liknande Martin Olsson och Servera i Sverige.12man skrev:Norska ASKO är det OLW i Norge?
Volvo trucks har också El lastbilar man kan beställa idag i denna storlek
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: Scania får order på 75 ellastbilar
Ernst Express i Sverige använder lastbilar på Elmotorvägarna men problemet är självklart att infrastrukturen saknas och är på längre sträckor detta är den bästa lösningen idag då dagens batterier klarar 120-140 km och lämpar sig enbart runt städerna och ej längre sträckor och detta som Tesla Semi hoppas lösa men känns som dom väntar på Batteri teknologi för att klara deras högt uppsatta mål.Svenssons skrev:Ja, jag hoppas och tror att detta kommer fungera bra mycket bättre än de satsningar på vätgasbilar och elvägar som de lagt pengar på tidigare. Antalet bilar som har beställts tyder ju på det. ASKO har ju tidigare beställt vätgasdrivna lastbilar från Scania. Då var antalet 4, nu när det är batterielbilar är antalet 75. Gissar att Scanias vinst på dessa 75 lastbilar är bra mycket större än på de där 4 bränslecellsbilarna. Elvägsförsöken kostar nog bara pengar och genererar inga inkomster alls.
2022 är senaste nu om Tesla Semitruck och Usa först så i Sverige lär dessa ligga mer runt 2023.
Så byggs infrastrukturen ut för Elmotorvägar lär dom få massa Lastbilar sålda på längre sträckor och där problemet ligger för dessa.
Ska bli spännande att se vad kunderna väljer för BYD går in med lastbilar i detta segmentet också i år inom Europa, Så Volvo & Scania får konkurrans från Kina på detta område på Stadslastbilar