Redaktör för Expressen Allt Om Bilar gillar inte Tesla

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Redaktör för Expressen Allt Om Bilar gillar inte Tesla

Inlägg av Herr X »

Flyttar detta till en egen tråd.
Expressens Allt Om Bilars redaktör, Jan-Erik Berggren, skrev igår en krönika med titeln "Tesla-sekten har skygglapparna på".

I korta ordalag menar han att vi Tesla-fans inte kan se verkligheten, som enligt honom inte alls behöver vara eldriven utan lika gärna kan vara vätgasdriven. Dessutom skriver han att snabbladdarna (Teslas?) ofta är trasiga eller blockerade. För egen del far jag land och rike runt och laddar på snabbladdare, och har hittills aldrig upplevt någon som varit blockerad eller trasig. Någon som har några andra erfarenheter?
Han talar vidare om att det skulle saknas standarder, något som inte är sant, och att snabbladdarnät saknas - och det är väl just på snabbladdarnätspunkten som de etablerade billtillverkarna misslyckas, något som är fundamentet för all den kritik som riktas mot fossilbiltillverkare. Det räcker inte att kunna bygga en bil när du behöver ett nätverk av laddare för att du också ska kunna använda bilen.

http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... pparna-pa/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Redaktör för Expressen Allt Om Bilar gillar inte Tesla

Inlägg av bylund »

Jag har varit med om att enstaka laddstolpar har varit blockerade eller trasiga, men aldrig hela stationen.
Sedan är det nog sant att vi är partiska på så sätt att om vi inte hade trott på Tesla från början, så hade vi ju knappast skaffat en. Om jag hade varit helt VW-dieselfrälst så hade jag ju inte ens tittat åt Tesla, förrän kanske tidigast härom veckan då.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Jag har varit med om att enstaka laddstolpar har varit blockerade eller trasiga, men aldrig hela stationen.
Sedan är det nog sant att vi är partiska på så sätt att om vi inte hade trott på Tesla från början, så hade vi ju knappast skaffat en. Om jag hade varit helt VW-dieselfrälst så hade jag ju inte ens tittat åt Tesla, förrän kanske tidigast härom veckan då.
Om huvudpoängen med denna gnäll-krönika är att berätta att de tesla-fans som hänger på svenska tesla-klubben är partiska så känns det lite som att slå in öppna dörrar :)
Lika intressant som scoopet "Åsa Romson ställer sig bakom Miljöpartiets politik".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Jag tycker marknaden får ge svaret på hur intressant Teslas elbilskoncept är .... hmm... får se nu, var det inte liksom Sveriges mest sålda premium sedan förtillfället? Och Porches alla modeller hur mycket har de sålt senaste 6 mån i förhållande till Teslas enda? Och Sverige som egentligen inte har någon större subvension av elbilar (40 kkr på 1 miljon, hallå ... någon här som ser det som argumentet att "nu slår jag till....") så det kan man inte skylla på heller ....

Sedan kan man sitta och raljera hur mycket man vill på kvällstidningsbloggar om myter typ, trasiga superchargers och att man inte kan åka Stockholm - Malmö i motorvägsfart etc. etc.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu har ju Volvo valt el sidan så om något år när det sjunkit in så blir det nog en annan ton.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
bylund skrev:
Om huvudpoängen med denna gnäll-krönika är att berätta att de tesla-fans som hänger på svenska tesla-klubben är partiska så känns det lite som att slå in öppna dörrar :)
Lika intressant som scoopet "Åsa Romson ställer sig bakom Miljöpartiets politik".
Grejen är ju det att diskussionerna som förs här inte ens är så partiska. Det har ju framförts sådan kritik mot Tesla att bilar har börjat säljas i besvikenhet och trådar startas för att förtydliga att vi, trots dess brister, fortfarande ser Tesla som det bästa valet på dagens marknad.

Det enda partiska jag kan känna är att Teslaägarna här oftast förminskar de "pains" som faktiskt finns, i stil med "Det är ju bara en kvarts omväg till Toftaholm", "Det var ju bara två timmar i nödladdning på en parkeringsplats i utkanten i Jönköping. Jag var ju ändå sugen på kaffe." Dessa uttalanden är de enda som jag ser som defensiva och i självbevarelsedrift :)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

ChaDeMo-laddare är trasiga 50% av tiden tycker jag. Så var det de han menade så håller jag med.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Feddan skrev:
ChaDeMo-laddare är trasiga 50% av tiden tycker jag. Så var det de han menade så håller jag med.
Han "råkar" glömma bort att Tesla har Superchargers :roll:
Som bara funkar och funkar. Och är så många att ingen har lyckats ICE-a alla.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

TiborBlomhall skrev:
Feddan skrev:
Han "råkar" glömma bort att Tesla har Superchargers :roll:
Som bara funkar och funkar. Och är så många att ingen har lyckats ICE-a alla.
Ge dem inga idéer nu...

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Vad är det för idioter som ser det som sin uppgift att racka ner och såga nya saker som kommer ut på marknaden och som bevisligen är bra och uppskattade. Man ser sällan någon damma på ice-industrin på samma sätt och med den frenesi som expressenredaktören eller för den Peder på AMS visar. Jag fattar inte - Det är ju inte deras pengar som spenderas för att någon annan köper ett stycke framtid för runt miljonen? Tesla måste verkligen väcka någon primitiv känsla hos vissa människor. Jag tolkar det som en destruktivitet som måste få utlopp. EM har byggt upp tre företag med ikonstatus som utmanar gamla synsätt och hjälper mänskligheten(miljövänlighet mm) och gör saker som man bara kan drömma om i pojkböcker. Trollskribenterna vill göra sönder det som är vackert och bra och som någon annan har gjort för att de själva inte fick eller tog chansen. Hur kan det vara klandervärt med tesla spacex eller solar x? Om det nu så inhelvete korkat med teslaprodukterna- varför bara inte låta teslakunderna vara, låta dem uppleva det gigantiska värdefallet när de stora producerar elbilar någon gång i framtiden? Nej man måste skriva spaltmeter om det tydligen.

Nej, sådana småskurna människor är förmodligen avundsjuka både på EM och den gemenskap som kommer med när man konsumerar produkten.

Era förbannade trollskribenter: Låt folk ha sin idéer ifred särskilt när de inte skadar andra. Det måste finnas verkligt stora problem att skriva om istället. Sopor...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

+1
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Det är ganska tydligt att Jan-Erik inte är invigd ordentligt i sekten saknar den kunskapen som normala Tesla-ägare skaffar sig på ett par dagar med sin Tesla eller i många fall läst sig till i förväg.
Driver sajten Car.info
Skriv svar