Kommer det en billigare Model 3 snart?
Kommer det en billigare trea snart?
Kommer det en billigare 3:a snart?
Kommer det en billigare Tesla Model 3 snart?
Kommer det en billigare Tesla M3 snart?
Kommer det en billigare TM3 snart?
Moderator: Redaktion
3 kommer nog alltid att skippa det korrekta modellnamnet. Tror inte 3 kommer ändra sig. Det är i alla fall lättare att skriva 3 istället för Zalman3... Kanske borde jag istället skriva Användare 3 eller A3?zyax skrev:Kommer det en billigare M3 snart?
Kommer det en billigare Model 3 snart?
Kommer det en billigare trea snart?
Kommer det en billigare 3:a snart?
Kommer det en billigare Tesla Model 3 snart?
Kommer det en billigare Tesla M3 snart?
Kommer det en billigare TM3 snart?
Kommer det en billigare Tesla 3 snart?
Kommer det en billigare T3 snart?
Om Tesla vill lägga 10 miljarder i utveckling på ett år så blir det 20 000 per bil när de säljer en halv miljon bilar, för Volkswagen blir det 1 000 kr per bil. Administrationskostnader, personal mm ökar inte heller proportionellt med tillverkning. Vad jag vet så fanns det över 9 miljoner kunder förra året som gick och köpte en fossilbil från Volkswagen. Sånt, efterfrågan är inte helt död på fossilbilar och jag tror de fortfarande gör vinst på dessa. De har stor omställning framför sig som kostar pengar men de har också fortfarande en vinst Tesla bara kan drömma om för tillfället.Zalman3 skrev:Fler som spekulerar i billigare Teslor.
Intressant är att Tesla nu är världens största elbilstillverkare, med över 1 miljon elbilar sålda.
Det finns en tumregel att för varje gång man fördubblar tillverkningsvolymen, då sjunker styckpriset med 25%.
Om Tesla säljer ca 500.000 elbilar i år och en konkurrent säljer 250.000 elbilar i år.
Om då Tesla har 20% vinst på sina bilar, då kanske konkurrenten som bara säljer 250.000 elbilar gör en förlust på 5%.
Visst finns det för och nackdelar med att vara stor.Om Tesla vill lägga 10 miljarder i utveckling på ett år så blir det 20 000 per bil när de säljer en halv miljon bilar, för Volkswagen blir det 1 000 kr per bil.
Administrationskostnader, personal mm ökar inte heller proportionellt med tillverkning. Vad jag vet så fanns det över 9 miljoner kunder förra
året som gick och köpte en fossilbil från Volkswagen. Sånt, efterfrågan är inte helt död på fossilbilar och jag tror de fortfarande gör vinst på dessa.
De har stor omställning framför sig som kostar pengar men de har också fortfarande en vinst Tesla bara kan drömma om för tillfället.
https://www.cnbc.com/2020/05/11/coronav ... ilout.htmlFord’s debt has been downgraded to junk status and it is paying significantly higher yields on that new debt, between 8.50% and 9.625%.
https://www.roadandtrack.com/new-cars/a ... ronavirus/Ford Forecasts $5 Billion Q2 Operating Loss
https://www.caradvice.com.au/839959/vol ... lion-week/Volkswagen is losing up to $3.6 billion a week.
https://www.hotcars.com/electronics-40- ... ker-price/Electronics Make Up 40 Percent Of A Car's Sticker Price.
Deloitte projects that by 2030, electronics will make up 45% percent of new car prices.
https://www.vibilagare.se/nyheter/dom-i ... l-bilagareVolkswagen har förlorat ett viktigt rättsfall i Tyskland. Det kan innebära att bilägare som har en bil som omfattas av dieselfusket har rätt till ersättning.
Detta är ett hårt slag mot VW-koncernen på hemmamarknaden och rättsfallet kommer ligga till grund för ytterligare 60 000 stämningar i lägre instanser.
Domen i Tysklands högsta domstol innebär att en bilägare kan lämna tillbaka sin bil och få skadestånd, rapporterar tyska medier.
https://electrek.co/2020/05/25/tesla-mo ... batteries/Tesla files to sell new Model 3 with cheaper lithium iron phosphate batteries.
Tesla has filed with the Chinese government for approval to sell a new version of the Model 3 with cheaper lithium iron phosphate (LFP) batteries.
https://www.elektroauto-news.net/2020/m ... n-aussichtI slutet av april hade Tesla redan sänkt priset för Model 3 så att det gick under den övre gränsen för statliga subventioner för elbilar . En ytterligare prisminskning på 17 procent till motsvarande 28 000 euro skulle vara möjlig om Tesla installerade de billigare LFP-batterierna från den kinesiska batteritillverkaren CATL från sommaren . Två börsmäklare intervjuade av D1EV sa att Tesla sedan kunde sälja Model 3 med en konstant marginal långt under de tidigare priserna.
Att Tesla kommer sälja bilar med LFP batterier i Asien är ju klart.Pontus skrev:Är 28.000 inkl transport, tull och moms? Annars kan man väl lägga till 5%, 5% sedan 25%. Så typ 39 tusen, fortfarande billigt men inte så mycket.
LPF har sämre densitet.Fusag skrev:Som jag förstått det kommer model 3 för kinesiska marknaden med LFP batterier inte ha samma räckvidd som de bilarna vi ser idag, resonemanget ska i så fall vara att det är acceptabelt på den kinesiska marknaden men inte övriga marknader.
Nu gissar vi allihopa, men känns lite som du svarar på din egen fråga. Det finns andra saker att ta hänsyn till än nytta för kunden, nytta för företaget tillexempel. I det här fallet i form av minskade kostnader. Precis som SR+ har mindre batteri än LR, det är inte heller till någon nytta för kunden och 75kwh får ju uppenbarligen plats.Zalman3 skrev:LPF har sämre densitet.Fusag skrev:Som jag förstått det kommer model 3 för kinesiska marknaden med LFP batterier inte ha samma räckvidd som de bilarna vi ser idag, resonemanget ska i så fall vara att det är acceptabelt på den kinesiska marknaden men inte övriga marknader.
Så ett 55kWh LPF kanske tar samma plats som ett 75kWh batteri.
Men varför ska batterilådan vara delvis tom?
Är ju inte till någon nytta för kunden.
Visst, säljer man allt man kan producera till dagens priser, finns inte anledning att sänka priset.Credde skrev:Varför skulle det komma en billigare Tesla Model 3 snart? Har man överkapacitet i fabrikerna kan jag tänka mig, att man från Tesla's sida gör övervägandet; men om man säljer allt man kan producera är det ingen grund till att gå ut och sälja nånting billigare. Det enda skulle vara om, man har ännu bättre marginal per såld bil.
[JM] skrev:Så länge det inte finns några direkta konkurrenter mot Model 3 och Teslas fabriker är fullbelagda så finns det ju ingen anledning för dom att sänka priset.
Det rimliga svaret på frågan om det kommer billigare Model 3 snart är alltså beroende på hur snabbt konkurrenterna klämmer ur sig nya modeller samt köpkraften på marknaden.
Ser vi några direkta konkurrenter i stora volymer i närtid? Nja tveksamt.
Ser vi fallande intresse för teslas bilar så att fabrikerna står utan jobb? Snarare tvärs om. Tesla bygger ut kapaciteten i ett rasande tempo. Dvs väldigt osannolikt.
Dvs för att tesla ska sänka priset på Model 3 så ska vi multiplicera "tveksamt" med "väldigt osannolikt" = not going to happen....
Sen kan ju Elon i all välmening sänka priset hux flux bara för att..... Den mannens beslut är ju inte helt okontroversiella..
https://alltomelbil.se/teslas-prissankn ... billigare/I dagarna sänkte Tesla priset på elbilarna Model S och Model X. För vissa av värstingvarianterna var prissänkningen riktigt rejäl rejält – med nästan en halv miljon kronor.
Model X 100D och Model X P100D heter numera Model X Long Range respektive Model X Ludicrous Performance. Det är också här den största förändringen i priset har gjorts. Där den förstnämnda sänkts från 1 210 180kr till 1 004 000kr. Men störst prissänkningen är performance-varianten från 1 651 780kr ner till 1 086 000kr.
Tja, om de går att sälja med bättre marginal än nuvarande modeller så kommer vi nog att få se dem. Eller om man får ledig tillverkningskapacitet...taliz skrev:Snarare utrymme för högre marginaler.
Men vem vet, kanske kommer en Standard Range utan plus med sämre prestanda och lägre pris.
Usa priserna är Nettopriser utan Vat+Tull = 35% på Svenska priserna.Quadrillion skrev:Tesla verkar ha kapat Model 3 med $2000 rakt av i USA. Svenska priserna är oförändrade. Kanske kommer att sänkas motsvarande här också snart?
https://thenextavenue.com/2020/06/10/te ... an-double/
Tesla’s Model 3 Profit Margin is 35%, and It Can Double.
The company specialized in market analysis Xingye Securities, has published a report in which it puts on the table the enormous success that Tesla has had in opening a factory in China. They are achieving a profit margin per unit sold without comparison in the market.
According to the report, for the Model 3 Long Range, Tesla would be achieving a 32% profit per unit manufactured. A figure that grows to no less than 35% in the case of the Standard Range Plus. Something that indicates that curiously, the cheapest version, is being more profitable.
These are data that endorse Tesla’s commitment to the Chinese market. Occurring at a time when car sales were suffering their first drop in decades, including electric car registrations. Something that did not discourage the North American manufacturer who managed to get the plant up and running in record time. Now we know the reason for this rush.
But undoubtedly, the most exciting part of the report is related to the potential yet to be exploited. For analysts, with an increase in components made in China, such as batteries that will begin to receive from the CATL and LG Chem plants located in the Asian giant. Tesla could still further increase its profit margin per unit, at least to double.
This will undoubtedly lead to a reduction in Model 3 prices in this market. This will allow Elon Musk’s to be more competitive while maintaining profit margins per unit sold that are the envy of the sector.
Tesla begins paperwork to produce Model 3 in China using LiFePO4 batteries. In addition to reducing costs due to the drop in battery prices, Tesla also benefits from the booming economy of scale of its models. This allows it to continue lowering the costs of other components in a trend that it is only picking up speed thanks to work on projects such as the German Gigafactory. Once again allowing Tesla to take a huge leap forward, with the subsequent impact on profit margins.