Räckvidd minskar när den står parkerad
Moderator: Redaktion
Räckvidd minskar när den står parkerad
Har haft min Model 3 sedan 1/5. Vad jag noterat när den stått parkerad 24 timmar utan att vara ansluten till laddning så tappar den räckvidd.
Om jag parkerar och räckvidden är 300 km så har den gått ner till 263 km efter ca 24 timmar. Är det normalt?
Om jag parkerar och räckvidden är 300 km så har den gått ner till 263 km efter ca 24 timmar. Är det normalt?
Re: Räckvidd minskar när den står parkerad
Hej, har du på sentry mode? Då drar den rätt mycket el. Utan den så ska den inte dra så mycket. Det drar också en del extra om det är varmt ute och bilen står i solen om du samtidigt har på funktionen för att hålla bilen under max 40 grader (kommer inte ihåg namnet på funktionen).Mikaelser skrev:Har haft min Model 3 sedan 1/5. Vad jag noterat när den stått parkerad 24 timmar utan att vara ansluten till laddning så tappar den räckvidd.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Den drar också om du tittar i appen då och då, för då måste bilen "vakna" varje gång.
Om du vill att den skall dra minsta möjliga ska sentry vara avstängt, låt bli att titta i appen, och använd inte tredjepartslösningar som ansluter till bilen konstant(som tex teslafi).
Om du vill att den skall dra minsta möjliga ska sentry vara avstängt, låt bli att titta i appen, och använd inte tredjepartslösningar som ansluter till bilen konstant(som tex teslafi).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Teslafi.com är inga problem om man gör det rätt. Alla appar/gränssnitt riskerar hålla bilen vid "liv". Det gäller att ha kolla vad man kopplar upp mot bilen.taliz skrev:Den drar också om du tittar i appen då och då, för då måste bilen "vakna" varje gång.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ett par km försvinner vid så pass lång tid utan att vara inkopplad, det är helt normalt. Att gå från 300 till 263 km är absolut inte normalt. Som andra skrivit, har du något som håller bilen vaken? Vaktläge drar till exempel rätt mycket och skulle ge effekter liknande av vad du upplever.Mikaelser skrev:Har haft min Model 3 sedan 1/5. Vad jag noterat när den stått parkerad 24 timmar utan att vara ansluten till laddning så tappar den räckvidd.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Tack för svar! Sentry mode var mycket riktigt inkopplat, dock ingen annan förbrukare. Har stängt av det och testar igen. Återkommer med resultat.
Har skrivit en del och fått bra svar om liknande problem på min MX.
viewtopic.php?f=11&t=19880
Det var än värre på vintern.
Kör nu teslaFi och har kryssat i ”sleep mode”. Bilen somnar nu efter ca 1,5 timme, men jag kan fortfarande väcka den med appen vid behov. Har inte brytt mig om att labba med inställningarna än, men ska se om jag kan få den att somna fortare.
Har ökat min räckvidd med närmare 100% / laddning.
Har som jag skrivit i tråden även en e-golf, den har by default inget hål i batteritanken ..
viewtopic.php?f=11&t=19880
Det var än värre på vintern.
Kör nu teslaFi och har kryssat i ”sleep mode”. Bilen somnar nu efter ca 1,5 timme, men jag kan fortfarande väcka den med appen vid behov. Har inte brytt mig om att labba med inställningarna än, men ska se om jag kan få den att somna fortare.
Har ökat min räckvidd med närmare 100% / laddning.
Har som jag skrivit i tråden även en e-golf, den har by default inget hål i batteritanken ..
Nu låtit bilen stå ett dygn utan laddkabel och sentry mode borta. Tappat någon kilometer bara så allt i sin ordning.
Slutsats: sentry mode drar mycket energi!
Centry drar jäkligt mycket faktiskt, 200w 24/7 blir 1752:- per år i waste om man räkna rmed att en kWh kostar 1:-Mikaelser skrev:Nu låtit bilen stå ett dygn utan laddkabel och sentry mode borta. Tappat någon kilometer bara så allt i sin ordning.
Inte funkar centry speciellt bra heller tycker jag, hade 2st ungar som stod bredvid min bil och gjorde tummen ner precis framför kameran fram och tog lite kort men bilen fångade inget.
Jag såg det däremot och min övervakningskamera spelade in det, inget allvarligt men hur kan den missa en hand på 30cm håll?
Samma sak när man står parkerad 2 grannar kan ju ha åkt och man har två st nya och ändå har jag inga filmklipp, hur ska jag då se vem som ger mig dörruppslag?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Många har ju klagat på att den spelar in alldeles för mkt. Så de har gradvis justerat ner känsligheten. Nu kanske det istället är så att den spelar in för lite.LasseTM skrev:Centry drar jäkligt mycket faktiskt, 200w 24/7 blir 1752:- per år i waste om man räkna rmed att en kWh kostar 1:-Mikaelser skrev:Nu låtit bilen stå ett dygn utan laddkabel och sentry mode borta. Tappat någon kilometer bara så allt i sin ordning.
Inte funkar centry speciellt bra heller tycker jag, hade 2st ungar som stod bredvid min bil och gjorde tummen ner precis framför kameran fram och tog lite kort men bilen fångade inget.
Jag såg det däremot och min övervakningskamera spelade in det, inget allvarligt men hur kan den missa en hand på 30cm håll?
Samma sak när man står parkerad 2 grannar kan ju ha åkt och man har två st nya och ändå har jag inga filmklipp, hur ska jag då se vem som ger mig dörruppslag?
Knepigt att hitta rätt balans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Så tycker jag också, gillade när den var känsligare. Man kanske kan hoppas på en ställbar känslighet i uppdatering.taliz skrev:Många har ju klagat på att den spelar in alldeles för mkt. Så de har gradvis justerat ner känsligheten. Nu kanske det istället är så att den spelar in för lite.LasseTM skrev:Centry drar jäkligt mycket faktiskt, 200w 24/7 blir 1752:- per år i waste om man räkna rmed att en kWh kostar 1:-Mikaelser skrev:Nu låtit bilen stå ett dygn utan laddkabel och sentry mode borta. Tappat någon kilometer bara så allt i sin ordning.
Knepigt att hitta rätt balans.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Jag har märkt att desto högre SoC man har desto snabbare minskar SoC när bilen tex är parkerad.