Så jag lägger upp frågan här. Gör det någon större skillnad vilka fälgar man väljer.
Jag ska ha 19 tum på mina vinterfälgar till e-tron. Tänkte nog inte plåt fälg med navkapsel i alla fall.

Moderator: Redaktion
Det är dels vikt dels aerodynamiska egenskaperRobertrimmevik skrev:Frågade däckspecialisten i stan om han visste vilka fälgar som möjligen kunde dra ner förbrukningen. Han hade ingen aning.
Så jag lägger upp frågan här. Gör det någon större skillnad vilka fälgar man väljer.
Jag ska ha 19 tum på mina vinterfälgar till e-tron. Tänkte nog inte plåt fälg med navkapsel i alla fall.
Lika bra jag går på utseende kanske. Men jag trodde som du också angående e-tron. Men när jag körde ett tomt lätt obromsat släp tog den 0,5 kw/h mer per mil. Trodde inte det skulle göra så pass mycket. Så fälgen kan nog göra lite ändå.juristen skrev:Jag kollade lite på det där när jag köpte min och på Model S med 19" så ska det göra 3% i total förbrukning från den sämsta fälgen (original 2-spoke) till de bästa (aero). Cyklone ska ge 2% lägre förbrukning och jag tror Slipstream ligger där också.
Det är alltså små skillnader i total förbrukning. På en Audi E-tron som har betydligt större frontarea än en Model S så lär det finnas ännu mindre att vinna eftersom fälgarna kommer göra mindre på det totala luftmotståndet.
Nja, vikten och hur långt vikten är från mittpunkten spelar roll. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B6ghetsmomentlator skrev:Denna fråga har ältats i det oändliga känns det som...
Alltså:
Vikt har väldigt liten betydelse då hjulen ändå snurrar och acceleration och inbromsning i de flesta fall är en mycket liten del av körningen.
Bredden på däcken gör en viss skillnad men den är knappt märkbar så länge vi pratar om 245 eller 265...
Höjden är densamma (inom vissa gränser) så detta är ingen faktor att ta med i beräkningen.
Vad är det då som gör denna ibland så stora skillnad?
Ja, enligt mig så handlar det om fyra stycken stora fläktar som skär genom luften och dessutom stökar till luftdraget vid karossidorna. Ju mera fläkt med större "fläktblad", ju mer motstånd och ökad förbrukning. Den "perfekta" fälgen består alltså av en plan skiva utan hål eller andra konstigheter.
Om någon skulle vilja testa att sätta en plexiglasskiva på sina fälgar och testa förbrukningen med och utan så skulle det vara intressant...
Observera att detta är mina obevisade teorier som dock ännu ej är motbevisade!
Så då menar du att svänghjul är av ondo och ökar förbrukningen? Trögheten inverkar både på acceleration och retardation.P_EL skrev:Nja, vikten och hur långt vikten är från mittpunkten spelar roll. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B6ghetsmomentlator skrev:Denna fråga har ältats i det oändliga känns det som...
Alltså:
Vikt har väldigt liten betydelse då hjulen ändå snurrar och acceleration och inbromsning i de flesta fall är en mycket liten del av körningen.
Bredden på däcken gör en viss skillnad men den är knappt märkbar så länge vi pratar om 245 eller 265...
Höjden är densamma (inom vissa gränser) så detta är ingen faktor att ta med i beräkningen.
Vad är det då som gör denna ibland så stora skillnad?
Ja, enligt mig så handlar det om fyra stycken stora fläktar som skär genom luften och dessutom stökar till luftdraget vid karossidorna. Ju mera fläkt med större "fläktblad", ju mer motstånd och ökad förbrukning. Den "perfekta" fälgen består alltså av en plan skiva utan hål eller andra konstigheter.
Om någon skulle vilja testa att sätta en plexiglasskiva på sina fälgar och testa förbrukningen med och utan så skulle det vara intressant...
Observera att detta är mina obevisade teorier som dock ännu ej är motbevisade!
Det kan du intuitivt förstå då massan längre ut från centrum måste flyttas en längre sträcka än om samma massa placeras närmare centrum, vilket därför kräver mer energi. De flesta av oss märker väl att när vi går från 19" till 21" ökar förbrukningen med runt 10%..? Ingen plexiglasskiva i världen råder bot på det
Nej, jag gillar lätta fälgar då ofjädrad vikt är en viktig parameter för väghållning/väggrepp.P_EL skrev:Ja, det menar jag. Att ha svänghjul som fälgar verkar urbota dumt, bättre att behålla energin i batteriet.
Du kanske kör med tungmetallfälgar(Med ditt resonemang skulle inte heller bilens vikt spela någon roll när det också är en kropp i konstant rörelse)