EDIT:
Behöver Tesla ens servicecenters i framtiden.
“I feel like our service department and service at Tesla…it’s just going to be so much more automated.
And in the future…we might not even need service centers. Like when Autopilot…joins together with
service your car will go to service itself and then there’s no service centers,” he shared with the members of Third Row.
Mir said that capabilities like that are far into the future. He eluded that as Autopilot technology evolves,
future capabilities like Tesla cars driving themselves into service centers become more feasible.
Märkligt nog säger Panasonic att de expanderar i Nevada.
Panasonic sees strong demand from Tesla, in talks to expand Nevada battery plant.
TOKYO (Reuters) - Panasonic Corp’s (6752.T) finance chief said the company is seeing strong demand for battery cells from U.S. partner Tesla (TSLA.O) and they are in talks to expand their joint plant in Nevada, which is now profitable.
Tesla behöver dubbelt så mycket batterier om de ska lyckas leverera MY. De nya batterierna som presenteras på battery day kommer väl först i framtida produkter?
Panasonic har enligt rykten haft stora problem med kvaliteten på celler innan vilket gjorde att man var tvungna att kassera en rätt stor andel. Jag tror det var en av anledningarna till att JB Straubel startade Redwood. Men det var längesedan man hörde något om det nu och marginalerna har sett bättre ut på sistone så kanske har man löst en del av problemen. Existerande linorna är antagligen maximerade efter de senaste uppgraderingarna och det är nog dags nu att börja bygga ut Giga Nevada igen.
Fascinerande att vissa verkar tro att plötsligt så kommer alla nya Tesla med nya revolutionerande batterier.
Den enorma produktionskapacitet som krävs för att täcka befintlig fordonsproduktion etableras inte över en natt. Det tar år att skala upp.
Nuvarande produktionslinor i Nevada (3&Y) och Japan(S&X) kommer således fortsätta bygga celler med befintlig teknik till Teslas bilar, åtminstone tills man fått upp produktionsvolymen på de nya.
Min gissning är att det dröjer till kanske 2023 innan vi får se de nya cellerna i 3 och Y. S och X kan få dem betydligt tidigare eftersom det krävs relativt liten skala för dem, särskilt då Performance-varianterna.
Han fick ju precis köpa 1.7 miljoner aktier till $350 så han borde väl iofs inte klaga på stigande kurs.
Är man egoist och inte bryr sig om andra kan det vara så. Nu gissar jag att han inte ville få igång biltillverkningen igen för att få ut bonusen som en del skrev vilket nog var det som triggade honom att säga att kursen var för hög senaste gången han nämnde detta. Han driver inte Tesla och SpaceX för att tjäna pengar. Pengarna han får in är dock medel för att gå vidare med fler och större projekt som t.ex. att kolonisera Mars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Han fick ju precis köpa 1.7 miljoner aktier till $350 så han borde väl iofs inte klaga på stigande kurs.
Typ 6 miljarder kronor som han måste lägga ut i 5 års tid. Där är en risk på hög nivå och lite räntekostnader
0,1% skillnad i räntan är plus eller minus 0,5 mkr i månaden för en man som inte tar ut lön
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Någon som har koll på Elon bonus villkor?
Han fick optioner på 1,7 miljoner aktier till en kurs på 350 dollar, måste han köpa aktierna nu vänta 5 år med att sälja dom eller får han lösa in optionerna om 5 år?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Han fick ju precis köpa 1.7 miljoner aktier till $350 så han borde väl iofs inte klaga på stigande kurs.
Är man egoist och inte bryr sig om andra kan det vara så. Nu gissar jag att han inte ville få igång biltillverkningen igen för att få ut bonusen som en del skrev vilket nog var det som triggade honom att säga att kursen var för hög senaste gången han nämnde detta. Han driver inte Tesla och SpaceX för att tjäna pengar. Pengarna han får in är dock medel för att gå vidare med fler och större projekt som t.ex. att kolonisera Mars.
Jag föreslog den förklaringsmodellen för tre månader sedan när han försökte twittra ner kursen. Legato försökte då förklara för mig att det i själva verkat är bra för Tesla rent ekonomiskt om Elon får bonus. Att han får köpa aktier med rabatt säger Legato inte är en belastning. Lite oklart varför dom inte betalar ut bonus lite oftare.
Jag föreslog den förklaringsmodellen för tre månader sedan när han försökte twittra ner kursen. Legato försökte då förklara för mig att det i själva verkat är bra för Tesla rent ekonomiskt om Elon får bonus. Att han får köpa aktier med rabatt säger Legato inte är en belastning. Lite oklart varför dom inte betalar ut bonus lite oftare.
Vilken förklaringsmodell?
För företaget Tesla är det självklart bättre med att Elon får aktier/optioner istället för att betala ut lön till honom. För aktieägarna är det en annan sak kanske men det är aktieägarna som bestämmer och har indirekt beslutat om denna bonus.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag föreslog den förklaringsmodellen för tre månader sedan när han försökte twittra ner kursen. Legato försökte då förklara för mig att det i själva verkat är bra för Tesla rent ekonomiskt om Elon får bonus. Att han får köpa aktier med rabatt säger Legato inte är en belastning. Lite oklart varför dom inte betalar ut bonus lite oftare.
Vilken förklaringsmodell?
För företaget Tesla är det självklart bättre med att Elon får aktier/optioner istället för att betala ut lön till honom. För aktieägarna är det en annan sak kanske men det är aktieägarna som bestämmer och har indirekt beslutat om denna bonus.
Den är rätt genialisk den där kompensationsplanen eftersom den både är kopplad till omsättning, ebitda och börsvärde. För att Elon ska få betalt måste både företaget ha växt och aktien ökat i värde. Att det då blir en utspädning för aktieägare spelar väl inte så stor roll eftersom avkastningen ändå varit bra.
För att Elon ska få hela den nuvarande planens ersättning måste aktiens värde öka med ca 300% samtidigt som omsättningen ökar med 800%. En av anledningarna till att Elon säger att aktien är övervärderad just nu är nog den procentuella skillnaden i hur nära Tesla är att nå de två målen.
”Nytt ATH denna vecka tack vare SpaceX och Jay Leno’s garage?”
Du verkar ha rätt Sabbe.
Tesla/Elon Musk Interest Boosted by SpaceX Demo-2 Success.
SpaceX Crew Demo-2 Mission Boosts Interest In Tesla/Musk.
In a historic achievement, SpaceX had a successful launch and docking of its Crew Demo-2 mission over the weekend. Congratulations are in order for SpaceX, NASA, Elon Musk, and the whole team involved. This mission was the first crewed orbital spaceflight launched in the US since 2011, and the first ever by a private company.
This was the last major test in the way of SpaceX's human spaceflight system to be certified for operational crewed missions by NASA. The success is another "proof of concept" moment for Elon Musk as a leader, furthering his credibility among those that remain skeptical.
Tesla, by extension, benefits from SpaceX's success. Search interest on Google for "Tesla" and "Elon Musk" spiked from their average for the week by ~4x and ~12x in the moments leading up to the Crew Demo-2 launch.
Interestingly, one of the breakout related search queries for these search terms was "SpaceX stock". SpaceX does not trade publicly, but Tesla does, and may be seen as a nice alternative investment by those interested in SpaceX. TSLA closed Monday at its fourth highest closing price ever at $898.10.