Ja, alltså, bolaget får köpa ut bilen för restvärdet i leasingen. Det är helt självklart. Det är ju exakt det som restvärdet innebär. Fast bolaget får inte dra av någon moms på det köpet, kan vara värt att tänka på.Surfaren skrev:Jag hoppas förstås att dom var seriösa när dom sa till oss att vi skulle få köpa loss bilarna för restvärdet. Om vi blev blåsta eller inte får vi se om tre år.danni skrev:Om du menar köpa ut den privat, så finns det ingen som helst koppling mellan vad för restvärde du satt i leasingen och vilket belopp du sen får lov att köpa ut den privat för. Däremot är det vettigt att sätta ett lågt restvärde om man kan, för då får man dra av mer moms totalt sett.Men nu har vi glidit från ämnet, som var Model 3.
(Kanske vi kan skriva "den stora tråden om leasing" om vi vill debattera detta ytterligare.)
När de flesta pratar om att köpa ut leasingbilar så handlar det dock oftast om att köpa ut dem privat, inte köpa in dem i bolagets ägo. I praktiken är det dock två separata transaktioner - först köper bolaget ut bilen från leasingbolaget, och sen säljer bolaget vidare bilen till privatpersonen. Och om privatpersonen är någon anställd eller närstående så finns det regler för hur priset ska sättas i den andra transaktionen. Man måste få bilen värderad och betala samma pris som det skulle kostat att köpa samma bil hos en bilhandlare (minus 10000 kr om jag minns rätt). Annars uppstår en förmån på mellanskillnaden, som man måste skatta för.