e-Golf

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

e-Golf

Inlägg av Curik »

Har blivit med hyrbil idag, en e-Golf.

Och jag måste säga att jag är ganska imponerad ändå. Den är tyst och relativt pigg. Hyfsat med plats inuti.
Den påminner dock väldigt mycket om en vanlig dinosaurieslukare. "Tändning" med nyckel och allt. Stor växelspak.

En annan sak jag reagerade på är att den verkar regenerera batteriet när man använder fotbromsen? Samt inget alls när man släpper på gasen?

Trevlig bil oavsett!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: e-Golf

Inlägg av HelectriC »

Du kan välja regenerering själv. Gör du inget val, så seglar den och regenererar med bromspedalen som du beskriver. Drar du växelväljaren åt sidorna så får du mer eller mindre regen. Drar du spaken bakåt så får du Max regen. Apropå nyckel, så trodde jag nästan alla valde till keyless, då vrider du inte på nån nyckel, dock behöver man trycka på startknapp.
Hela grejen med egolf är att den ska vara som en ”vanlig” bil och det tycker jag de lyckats med på gott och ont.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Re: e-Golf

Inlägg av Curik »

HelectriC skrev:
Du kan välja regenerering själv. Gör du inget val, så seglar den och regenererar med bromspedalen som du beskriver. Drar du växelväljaren åt sidorna så får du mer eller mindre regen. Drar du spaken bakåt så får du Max regen. Apropå nyckel, så trodde jag nästan alla valde till keyless, då vrider du inte på nån nyckel, dock behöver man trycka på startknapp.
Hela grejen med egolf är att den ska vara som en ”vanlig” bil och det tycker jag de lyckats med på gott och ont.
Ska prova det, tack! Det är en schysst funktion tycker jag, hade gärna sett att bromspedalen även regenerade på min Model S.
Skriv svar