Audi hävdar att e-tron inte kommer att strypas. Det är det de säger. Men om det stämmer återstår att se. Faktum är att den har en helt annan batterikemi.4dy skrev:Ska bli väldigt intressant att se om t ex Audi E-Tron kommer drabbas av samma sak eller om det är just Tesla som har problem.
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Så här uttalade sig Tesla 2017:
“The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions. This is due to physical and chemical changes inside of the cells. Our fast-charge control technology is designed to keep the battery safe and to preserve the maximum amount of cell capacity (range capability) in all conditions. To maintain safety and retain maximum range, we need to slow down the charge rate when the cells are too cold, when the state of charge is nearly full, and also when the conditions of the cell change gradually with age and usage. This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.
Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year. We also want to ensure that our customers have the best experience at those Superchargers and preserve as much vehicle range as possible – even after frequent usage.”
Den här tråden indikerar att betydligt fler än 1% drabbas och med betydligt mer än 5 minuter per laddning. Jag skulle inte heller vilja påstå är drygt 1000 mils SuC-laddning är "a very large number of high-rate charging sessions".
“The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions. This is due to physical and chemical changes inside of the cells. Our fast-charge control technology is designed to keep the battery safe and to preserve the maximum amount of cell capacity (range capability) in all conditions. To maintain safety and retain maximum range, we need to slow down the charge rate when the cells are too cold, when the state of charge is nearly full, and also when the conditions of the cell change gradually with age and usage. This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.
Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year. We also want to ensure that our customers have the best experience at those Superchargers and preserve as much vehicle range as possible – even after frequent usage.”
Den här tråden indikerar att betydligt fler än 1% drabbas och med betydligt mer än 5 minuter per laddning. Jag skulle inte heller vilja påstå är drygt 1000 mils SuC-laddning är "a very large number of high-rate charging sessions".
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Klart är ju att alla dagens litiumbatterier kommer att bli sämre med tiden. Frågan är hur mycket. Även en S med begränsad laddhastighet kan ju vara ett bra köp för många, bara man vet om det innan köp.mati skrev:Audi hävdar att e-tron inte kommer att strypas. Det är det de säger. Men om det stämmer återstår att se. Faktum är att den har en helt annan batterikemi.4dy skrev:Ska bli väldigt intressant att se om t ex Audi E-Tron kommer drabbas av samma sak eller om det är just Tesla som har problem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vet vi hur denna strypning hanteras, är det centralt via Tesla, i min bils styrelektronik eller i styrelektronik i batteriet?Gustafsson skrev:Klart är ju att alla dagens litiumbatterier kommer att bli sämre med tiden. Frågan är hur mycket. Även en S med begränsad laddhastighet kan ju vara ett bra köp för många, bara man vet om det innan köp.mati skrev:Audi hävdar att e-tron inte kommer att strypas. Det är det de säger. Men om det stämmer återstår att se. Faktum är att den har en helt annan batterikemi.4dy skrev:Ska bli väldigt intressant att se om t ex Audi E-Tron kommer drabbas av samma sak eller om det är just Tesla som har problem.
Om jag byter ut mitt strypta batteri, mot ett batteri från ett fordon som inte strypts, kommer strypningen finnas kvar på bilen eller försvinner den?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja, jo självklart. Och att laddhastigheten möjligen sjunker lite grann med tiden är väl iofs inget konstigt. Ungefär på samma sätt som när räckvidden minskar. Om jag tappar 5% av den ursprungliga räckvidden och laddhastigheten minskar ungefär lika mycket så är det ju inget man blir direkt förbannad över. Då inser man ju att batteriet har åldrats och att det helt enkelt inte längre funkar så bra som det gjorde i början. Men Tesla har ju ändrat både tillgänglig kapacitet och maximal laddhastighet med ett slag. Bilarna funkade jättebra och så har de plötsligt fått en kraftig strypning via mjukvaran. Det är ju ingen långsam försämring med tiden som beror på åldrandet utan det är ett medvetet val de har gjort för att skydda sig själva från en massa garantiärenden.Gustafsson skrev:Klart är ju att alla dagens litiumbatterier kommer att bli sämre med tiden. Frågan är hur mycket. Även en S med begränsad laddhastighet kan ju vara ett bra köp för många, bara man vet om det innan köp.mati skrev:Audi hävdar att e-tron inte kommer att strypas. Det är det de säger. Men om det stämmer återstår att se. Faktum är att den har en helt annan batterikemi.4dy skrev:Ska bli väldigt intressant att se om t ex Audi E-Tron kommer drabbas av samma sak eller om det är just Tesla som har problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Håller med dig om det Mati. Men skulle man vilja återställa till det gamla normala om man fick? Jag skulle vara tveksam om det innebar att min svindyra bil kan paja.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det beror väl på skulle jag vilja påstå. Det ju inte svart eller vit. Jag har svårt att tro att bilarna skulle paja allihop om man inte stryper laddhastigheten till närmare 50% som vissa har fått uppleva. Det känns som en mycket drastisk åtgärd som är mer till för att skydda Tesla, inte batteriet. En viss strypning som knappt märks hade väl de flesta accepterat. En strypning som motsvarar batteriets slitage liksom. Men det är ju t.ex. helt orimligt att det inte görs någon skillnad mellan SuC-laddning och långsam Chademo-laddning. Bara det är ju ett tecken på att de tar hellre en missnöjd kund med ett batteri som är lite mer strypt än nödvändigt än ett eventuellt batteribyte på garanti och en nöjd kund.Gustafsson skrev:Håller med dig om det Mati. Men skulle man vilja återställa till det gamla normala om man fick? Jag skulle vara tveksam om det innebar att min svindyra bil kan paja.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
Dessutom är det ju ingen som har tvingat Tesla att skicka en uppdatering som ökar laddhastigheten, vilket de ju gjorde och vilket garanterat inte var så bra för vissa batterier. Då blir smällen desto hårdare när de inte så långt efter skickar nästa uppdatering som stryper batterierna igen. Det är ju som att be om missnöjda kunder.
Sen har jag till exempel aldrig förstått varför man inte kan strypa laddhastigheten själv, så som när man AC-laddar. Det hade varit extra intressant när det bara fanns SuC och därmed ingen annan möjligthet att ladda bilen, förutom långsam AC eller mycket snabb SuC (som uppenbarligen skadar batteriet). Lite lagom snabb DC-laddning fanns inte eftersom bilarna inte kunde ladda med 50kW CCS, och en Chademo-adpater hade ju inte alla.
Precis som man inte laddar fullt till vardags så inbillar jag mig att folk skulle utan att knorra välja lite långsammare DC-laddning, säg max 100kW, när det inte är så himla bråttom. Och sen kan man ju någon enstaka gång skruva upp effekten till max när man har super-brådis. Nån enstaka gång kvaddar ju inte batteriet. Men man behåller å andra sidan möjligheten att ladda snabbt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Man vill blockera en SuC så kort tid som möjligtmati skrev:Det beror väl på skulle jag vilja påstå. Det ju inte svart eller vit. Jag har svårt att tro att bilarna skulle paja allihop om man inte stryper laddhastigheten till närmare 50% som vissa har fått uppleva. Det känns som en mycket drastisk åtgärd som är mer till för att skydda Tesla, inte batteriet. En viss strypning som knappt märks hade väl de flesta accepterat. En strypning som motsvarar batteriets slitage liksom. Men det är ju t.ex. helt orimligt att det inte görs någon skillnad mellan SuC-laddning och långsam Chademo-laddning. Bara det är ju ett tecken på att de tar hellre en missnöjd kund med ett batteri som är lite mer strypt än nödvändigt än ett eventuellt batteribyte på garanti och en nöjd kund.Gustafsson skrev:Håller med dig om det Mati. Men skulle man vilja återställa till det gamla normala om man fick? Jag skulle vara tveksam om det innebar att min svindyra bil kan paja.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
Dessutom är det ju ingen som har tvingat Tesla att skicka en uppdatering som ökar laddhastigheten, vilket de ju gjorde och vilket garanterat inte var så bra för vissa batterier. Då blir smällen desto hårdare när de inte så långt efter skickar nästa uppdatering som stryper batterierna igen. Det är ju som att be om missnöjda kunder.
Sen har jag till exempel aldrig förstått varför man inte kan strypa laddhastigheten själv, så som när man AC-laddar. Det hade varit extra intressant när det bara fanns SuC och därmed ingen annan möjligthet att ladda bilen, förutom långsam AC eller mycket snabb SuC (som uppenbarligen skadar batteriet). Lite lagom snabb DC-laddning fanns inte eftersom bilarna inte kunde ladda med 50kW CCS, och en Chademo-adpater hade ju inte alla.
Precis som man inte laddar fullt till vardags så inbillar jag mig att folk skulle utan att knorra välja lite långsammare DC-laddning, säg max 100kW, när det inte är så himla bråttom. Och sen kan man ju någon enstaka gång skruva upp effekten till max när man har super-brådis. Nån enstaka gång kvaddar ju inte batteriet. Men man behåller å andra sidan möjligheten att ladda snabbt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jan ändå tycka att möjlighet borde finnas att reglera laddhastighet på suc, speciellt om det är under 50% beläggning på den suc du står på.e5m1r skrev:Man vill blockera en SuC så kort tid som möjligtmati skrev:Det beror väl på skulle jag vilja påstå. Det ju inte svart eller vit. Jag har svårt att tro att bilarna skulle paja allihop om man inte stryper laddhastigheten till närmare 50% som vissa har fått uppleva. Det känns som en mycket drastisk åtgärd som är mer till för att skydda Tesla, inte batteriet. En viss strypning som knappt märks hade väl de flesta accepterat. En strypning som motsvarar batteriets slitage liksom. Men det är ju t.ex. helt orimligt att det inte görs någon skillnad mellan SuC-laddning och långsam Chademo-laddning. Bara det är ju ett tecken på att de tar hellre en missnöjd kund med ett batteri som är lite mer strypt än nödvändigt än ett eventuellt batteribyte på garanti och en nöjd kund.Gustafsson skrev:Håller med dig om det Mati. Men skulle man vilja återställa till det gamla normala om man fick? Jag skulle vara tveksam om det innebar att min svindyra bil kan paja.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
Dessutom är det ju ingen som har tvingat Tesla att skicka en uppdatering som ökar laddhastigheten, vilket de ju gjorde och vilket garanterat inte var så bra för vissa batterier. Då blir smällen desto hårdare när de inte så långt efter skickar nästa uppdatering som stryper batterierna igen. Det är ju som att be om missnöjda kunder.
Sen har jag till exempel aldrig förstått varför man inte kan strypa laddhastigheten själv, så som när man AC-laddar. Det hade varit extra intressant när det bara fanns SuC och därmed ingen annan möjligthet att ladda bilen, förutom långsam AC eller mycket snabb SuC (som uppenbarligen skadar batteriet). Lite lagom snabb DC-laddning fanns inte eftersom bilarna inte kunde ladda med 50kW CCS, och en Chademo-adpater hade ju inte alla.
Precis som man inte laddar fullt till vardags så inbillar jag mig att folk skulle utan att knorra välja lite långsammare DC-laddning, säg max 100kW, när det inte är så himla bråttom. Och sen kan man ju någon enstaka gång skruva upp effekten till max när man har super-brådis. Nån enstaka gång kvaddar ju inte batteriet. Men man behåller å andra sidan möjligheten att ladda snabbt.
Är det över 50% se till att bilen maxar men är du själv med 5 andra laddare tomma så ser jag inte syftet att slita mer än nödvändigt på batterierna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är dokumenterade utfästelser av det här slaget, plus vad som är dokumenterat av det Tesla lovat och sagt kring laddhastighet vid köpet av bilen som kan ge framgång i domstol.fltman skrev:Så här uttalade sig Tesla 2017:
“The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions. This is due to physical and chemical changes inside of the cells. Our fast-charge control technology is designed to keep the battery safe and to preserve the maximum amount of cell capacity (range capability) in all conditions. To maintain safety and retain maximum range, we need to slow down the charge rate when the cells are too cold, when the state of charge is nearly full, and also when the conditions of the cell change gradually with age and usage. This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.
Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year. We also want to ensure that our customers have the best experience at those Superchargers and preserve as much vehicle range as possible – even after frequent usage.”
Den här tråden indikerar att betydligt fler än 1% drabbas och med betydligt mer än 5 minuter per laddning. Jag skulle inte heller vilja påstå är drygt 1000 mils SuC-laddning är "a very large number of high-rate charging sessions".
Om man kan bevisa att Tesla lovat max 5 minuter längre total laddtid på grund av åldrande batteri så borde man få ett batteri som också klarar det på garantin, om inte det befintliga gör det.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Lite intressant att en Nissan Leaf får 100% längre laddtid redan vid andra laddningen pga att batteriet inte har någon aktiv kylning.Om man kan bevisa att Tesla lovat max 5 minuter längre total laddtid på grund av åldrande batteri så borde man få ett batteri som också klarar det på garantin, om inte det befintliga gör det.
Kan man kräva ersättning av Nissan för det?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Inte samma sakZalman3 skrev:Lite intressant att en Nissan Leaf får 100% längre laddtid redan vid andra laddningen pga att batteriet inte har någon aktiv kylning.Om man kan bevisa att Tesla lovat max 5 minuter längre total laddtid på grund av åldrande batteri så borde man få ett batteri som också klarar det på garantin, om inte det befintliga gör det.
Kan man kräva ersättning av Nissan för det?
Nissan kan inte göra det pga brist av kylning
Tesla kan göra det men har valt att strypa
Det skulle funka med Nissan liknelsen om Nissan skickade uppdatering som stängde av batterikylning så vattenpumpen inte går sönder
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det beror på vad (man kan bevisa att) Nissan har lovat/utfäst/garanterat.Zalman3 skrev:Lite intressant att en Nissan Leaf får 100% längre laddtid redan vid andra laddningen pga att batteriet inte har någon aktiv kylning.Om man kan bevisa att Tesla lovat max 5 minuter längre total laddtid på grund av åldrande batteri så borde man få ett batteri som också klarar det på garantin, om inte det befintliga gör det.
Kan man kräva ersättning av Nissan för det?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Läste denna tråd häromdagen då jag fick oerhört långsam laddning härom veckan på en supercharger. Jag fick som mest 34 kW. Har en S90D.
Men då hade bilen stått ute hela natten temperatur 6-7 grader C. Körde bara 1 mil innan SC
Detta blir inte bra vid långresor tänkte jag. Igår o förrgår körde jag en långresa i jobbet. 45 mil tor. Träffade inget folk så jag bröt inte emot Coronalagarna tycker jag. Jag ställde in på Navigationen att jag skulle ladda på SC. Sedan när jag kom fram efter 15 talet mil. var det i stort sett som förut innan alla uppdateringar. Fullt blås. Som mest fick jag 143 kW. Batteriets temperatur är nog en av nyckelfaktorerna till snabb laddning. Bilen har gått 10000 mil ganska precis. Uttagen mars -17. Så om möjligt ställ in SC på navigationen. Då antar jag att batteriet förvärms.
Men då hade bilen stått ute hela natten temperatur 6-7 grader C. Körde bara 1 mil innan SC
Detta blir inte bra vid långresor tänkte jag. Igår o förrgår körde jag en långresa i jobbet. 45 mil tor. Träffade inget folk så jag bröt inte emot Coronalagarna tycker jag. Jag ställde in på Navigationen att jag skulle ladda på SC. Sedan när jag kom fram efter 15 talet mil. var det i stort sett som förut innan alla uppdateringar. Fullt blås. Som mest fick jag 143 kW. Batteriets temperatur är nog en av nyckelfaktorerna till snabb laddning. Bilen har gått 10000 mil ganska precis. Uttagen mars -17. Så om möjligt ställ in SC på navigationen. Då antar jag att batteriet förvärms.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är det lag på det? Folk utifrån säger att Norge har lockdown, men de har i mitt tycke väldigt avslappnat. Där finns hytteförbud men ingen gräns hur länge man får åka (då hade tesla Björn fått problem)
- Henkens
- Teslaägare
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
- Ort: Dvärsätt
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°
Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°
Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vi pratar om framförallt 70 och 85 batteriCamper63 skrev:Läste denna tråd häromdagen då jag fick oerhört långsam laddning härom veckan på en supercharger. Jag fick som mest 34 kW. Har en S90D.
Men då hade bilen stått ute hela natten temperatur 6-7 grader C. Körde bara 1 mil innan SC
Detta blir inte bra vid långresor tänkte jag. Igår o förrgår körde jag en långresa i jobbet. 45 mil tor. Träffade inget folk så jag bröt inte emot Coronalagarna tycker jag. Jag ställde in på Navigationen att jag skulle ladda på SC. Sedan när jag kom fram efter 15 talet mil. var det i stort sett som förut innan alla uppdateringar. Fullt blås. Som mest fick jag 143 kW. Batteriets temperatur är nog en av nyckelfaktorerna till snabb laddning. Bilen har gått 10000 mil ganska precis. Uttagen mars -17. Så om möjligt ställ in SC på navigationen. Då antar jag att batteriet förvärms.
90 pack begränsas om man superchqrgqr mycket
Sen är det kanske inte max hastigheten utan totaltiden
Tex så toppar min bil runt 115 upp till ca 10% sen går det fort neråt ca 50 vid 50% och 30 vid 70%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Hur gör man för att förvärma batteriet?Henkens skrev:Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°
Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Om det är låg temp ute så går den igång med coupevärmen du ser det tydligt i appenabagewitz skrev:Hur gör man för att förvärma batteriet?Henkens skrev:Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°
Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Annars om man har PDL kan man förvärma från bilen
Eller köra
Temp får man ut i PDL bilar eller 3 part till obd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Henkens
- Teslaägare
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
- Ort: Dvärsätt
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Knappa in en SuC som destination. Jag läste ut tempen med scan my tesla.
Gasa, bromsa, funkar också.
Det tar således 68 minuter för mig att ladda från 1% till 90% med optimala förhållanden.
Betydligt längre om batterierna är kalla.
Gasa, bromsa, funkar också.
Det tar således 68 minuter för mig att ladda från 1% till 90% med optimala förhållanden.
Betydligt längre om batterierna är kalla.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vill du byta batteri?
Tesla kanske erbjuder uppgradering till ett Maxwell batteri.
Tesla kanske erbjuder uppgradering till ett Maxwell batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 12 maj 2016 09:51
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?
(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar.
)
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?
(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar.

- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1111
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Så vitt jag vet är det enda sättet att koppla på sig på bilens ODB-port för att få ut den datan. Då är det scan my tesla eller liknande som gäller. Har du en androidlur, så kan du beställa kabel och ODB-adapter här:models4karl skrev:Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?
(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar.)
https://e-mobility-driving-solutions.co ... rie/kabel/
För iOS behöver man en annan ODB-adapter
https://www.scantool.net/obdlink-mxp/
...men du behöver fortfarande en kabel. Sedan är det app:en för en hundring eller så
Model S Standard Range Raven
-
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 12 maj 2016 09:51
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tack för hjälpen. Prylarna är på väg. Nu är det bara en tidsfråga innan ARN sätter ned foten.jeppe_sthlm skrev:Så vitt jag vet är det enda sättet att koppla på sig på bilens ODB-port för att få ut den datan. Då är det scan my tesla eller liknande som gäller. Har du en androidlur, så kan du beställa kabel och ODB-adapter här:models4karl skrev:Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?
(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar.)
https://e-mobility-driving-solutions.co ... rie/kabel/
För iOS behöver man en annan ODB-adapter
https://www.scantool.net/obdlink-mxp/
...men du behöver fortfarande en kabel. Sedan är det app:en för en hundring eller så

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Så kom man till skott angående brev till ARN:
”Angående Tesla motors har representant för företaget angett att man har/haft flera ärenden i ARN, alla med positiv utgång för företaget.
Enl tel samtal med ARN är ärendena offentligt tillgängliga. Att få ut dessa kräver dock förfrågan via e-mail.
Jag önskar härmed få ta del av samtliga ärenden som berör Tesla (Tesla motors) som ARN handlagt.
Visar det sig röra sig om oerhört många (över hundra) kan man i första omgång begränsa sig till de som handlar om Teslas batterier.”
”Angående Tesla motors har representant för företaget angett att man har/haft flera ärenden i ARN, alla med positiv utgång för företaget.
Enl tel samtal med ARN är ärendena offentligt tillgängliga. Att få ut dessa kräver dock förfrågan via e-mail.
Jag önskar härmed få ta del av samtliga ärenden som berör Tesla (Tesla motors) som ARN handlagt.
Visar det sig röra sig om oerhört många (över hundra) kan man i första omgång begränsa sig till de som handlar om Teslas batterier.”