Expressenredaktör har skygglapparna på

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Herr X »

Detta kan mycket väl vara historiens längsta inlägg på TCS forum, men jag känner att jag verkligen vill bemöta de sex påståenden som redaktören för Expressen Allt Om Bilar gör i sitt blogginlägg. Jag har läst det flera gånger och han kritiserar oss i Teslasekten för en lång rad saker, som när man läser det kokar ner till hans egna kunskapsbrister.
http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... pparna-pa/

Jag hoppas verkligen att ni orkar läsa - jag la mycket tid på att formulera detta...
  1. Kvaliteten.
    Jan-Erik beklagar sig över kvaliteten på Teslas bilar. Att Tesla haft, och fortfarande till viss del har kvalitetsbrister är ingen hemlighet. Det är svårt för en nystartad bilfirma att konkurrera med företag som under hundra år utvecklat metoder och system för att bygga bilar med så låg toleransnivå som möjligt, och hög upplevd kvalitet hos slutkonsument är en av de variabler som kommer med erfarenhet – en erfarenhet som alla Teslaspekulanter vet att Tesla saknar. När jag tittar ut genom backspegeln på min egen Model S, ser jag att kromlisten som går längs bilens fönster gör ett litet hopp där framdörren möter bakdörren – några sådana tydliga brister har jag aldrig sett på någon av mina tidigare bilar, även de som varit förhållandevis billiga i inköp. Men om brist på perfekt matchade kromlister hade varit en dealbreaker vid bilköp hade ingen biltillverkare sålt några bilar förrän på 1990-talet, och huruvida den upplevda kvaliteten är god nog eller ej är ett beslut som varje potentiell bilköpare själv fattar och är en av de saker som vi inte behöver en biljournalist till när vi beslutar oss för vår framtida bil.

    Jan-Erik skriver också om Teslas autopilot och påstår att flera andra tillverkare redan har detta. För att exemplifiera ett svagt argument, använder han den automatiska fickparkeringsfunktionen, som är det enda med autopilotsystemet som Tesla inte är först med. Sanningen är att ingen annan biltillverkare har ett autopilotsystem som i upp till 140 km/h själv manövrerar bilen, och genom ”crowd sourcing” delar med sig av sina upptäckter och lärdomar till alla andra autopilot-utrustade bilar, som i och med detta blir bättre och bättre. Redan börjar de första vittnesmålen från autopilot-utrustade bilar trilla in från USA, där användarna upplever att bilen förbättrat sitt beteende sedan funktionen släpptes för mindre än en vecka sedan. Sanningen är också att Tesla vågat släppa ett system som inte kräver att du har händerna på ratten, och som även fungerar på landsvägar och andra vägar där det finns linjer. Tesla är här långt före de konkurrerande filhållar-system för låga hastigheter som konkurrenter haft på marknaden en period. Att Jan-Erik tror att flera andra biltillverkare redan har denna självlärande höghastighetssjälvstyrning tyder på antingen på en svindlande brist på förståelse för vilken konsumentteknologi som idag finns på bilmarknaden, eller att han helt enkelt klagar på Teslas nya teknologi utan att alls ha satt sig in i hur den fungerar. Förhoppningsvis, för Expressens skull, det senare.
  2. Priset.
    Jan-Erik tycker inte bara att Model S har låg kvalitet, den är också för dyr i förhållande till vad man får. Men som tur är, är det ju inte Jan-Erik som bestämmer vad folk ska köpa, utan marknaden som bestämmer. Och i Sverige har Teslas försäljning gått så bra att det lilla nystartade bilmärket nu säljer mer än alla Porsches modeller. Tillsammans.
    Jan-Erik tycker också att det är för dyrt att betala en miljon kronor för en bil som ”inte ens kan köras mellan Stockholm och Göteborg i vanlig motorvägsfart”. Utgångspunkten för argumentet är tydligt fossilbilen, som ju klarar detta på en full tank. Han tyckte uppenbarligen inte att det var svagt att Model S inte klarar Stockholm – Arvidsjaur på en laddning, en sträcka som ju inte heller en fossilbil skulle klarat på en tank.

    Men vem är det som bestämt att sträckkörning mellan Göteborg och Stockholm är normen för vad en prisvärd bil ska klara? Enligt Google Maps är denna sträcka 47 mil lång, något som innebär att man behöver ett laddstopp om cirka 25 minuter längs vägen i en Tesla Model S. Samma karttjänst berättar för oss att det tar 5 timmar och 3 minuter att sträckköra mellan Stockholm och Göteborg. För den grupp bilförare som behöver kunna köra i fem timmar och tre minuter mellan Stockholm och Göteborg utan att stanna för att sträcka på benen, kan vi tydligt konstatera att Tesla Model S är ett dåligt bilval. För alla andra spelar det ingen roll, eftersom bilen laddas när man ändå har sin kaffepaus.
    När Jan-Erik beklagar sig över att bilen är dyr för att inte kunna köra mellan Göteborg och Stockholm utan stopp, nämner han inte allt annat som man får i bilen men som ingen konkurrerande fossilbil kan erbjuda. Exempelvis att bilen är fulltankad varje morgon man vaknar. Är det inte exakt lika relevant att beklaga sig att en Mercedes S-klass är alldeles för dyr, med tanke på att man inte ens vaknar till full tank varje morgon?

    Jan-Erik berättar vidare att det finns snabbladdare mellan Stockholm och Göteborg, men påstår att vi (han?) hittills har sett att många är trasiga eller blockerade. För oss som faktiskt har Teslabilar och laddar på Teslas laddare varje dag, är Jan-Eriks påstående häpnadsväckande. Faktum är att Teslas världsomspännande nätverk av så kallade ”Superladdare” är så driftsäkert och stabilt att världens samtliga Teslaägare vid samtliga långturer helt förlitar sig på att de fungerar, vilket de alltid också gör.
    Just på grund av att olika elbolag och strödda kommuner erbjuder snabbladdare med skakig och osäker funktionalitet, varierande hastighet och mycket driftstörningar, har Tesla valt att bygga sitt eget supersnabba och superdriftsäkra nätverk av laddare. Om Jan-Erik beklagar sig över Teslas eget superladdarnätverk är han hopplöst dåligt påläst och sprider rena påhitt, om han beklagar sig över Fortums nät med snabbladdare när han pratar om en bil som inte använder dessa, pratar han om någonting som är ovidkommande. I så fall är det ju lika relevant att beklaga sig över att bensindrivna Mercedes S-klass har ännu större problem, i och med att det bara finns två vätgasmackar i hela landet.
  3. Teknikskiftet.
    Här nämner Jan-Erik att smartheten med Tesla är att det är en snygg elbil med relativt lång räckvidd, men att tekniken under skalet inte skiljer sig i någon stor grad från konkurrenterna. Han säger också att elbilar inte är något nytt.
    I och med detta missar han den största innovationskraften hos Tesla, som ligger i det världsomspännande superladdarnätverket som gör att en elbil för första gången under bilismens historia plötsligt blir aktuell också för långkörningar. Detta har gjort att en elbil plötsligt kan vara aktuellt som biltyp för en mängd bilköpare som tidigare varit förpassade till att köpa en fossildriven bil och tanka svindyr bensin som bara till 23 % förbränns i det gjutgärnsblock som uppfanns på 1800-talet för att driva bilen framåt.

    Det är i superladdarnätet den verkliga innovationen ligger hos Tesla, och detta är någonting som Jan-Erik helt och hållet missat. Det är sannolikt därför Jan-Erik inte tycker om Tesla - han tror att Teslas koncept bara handlar om en elektrisk bil med stort batteri, och har inte förstått att sprängkraften ligger i superladdarnätverket.
    Jan-Erik har sedan i punktform beskrivit varför elbilen inte är ett alternativ ”än på ett tag”.
    På förstaplats i denna underpunktlista hittar vi mycket riktigt snabbladdning, som enligt Jan-Erik inte finns i tillräckligt stor utsträckning, samt standard för sådan laddning som han också menar saknas.
    I och med att Jan-Erik skriver om snabbladdning som ett existerande problem, är det helt tydligt att han inte känner till eller förstår Teslas superladdarnätverk, som ju erbjuder precis det som Jan-Erik efterfrågar. Jan-Eriks påstående kring standarder är inte sann, det finns tre världsomspännande standarder, ChaDeMo och CCS, samt Teslas egen proprietära standard som andra biltillverkare bjudits in att använda. Till skillnad från bilar med flytande energibärare, som ju är helt inkompatibla med varandra (du kan exempelvis inte tanka en bensinbil med diesel), kan man med hjälp av adapter konvertera mellan de olika standarderna, vilket gör att man som Teslaägare inte riskerar att bli strandsatt om man är förpassad till att ladda på en av de ChaDeMo-laddare som erbjuds av något kommunalt elbolag.

    Punkt nummer två på underpunktlistan är räckvidd på 50 till 100 mil som också tydligen behövs. Det är oklart varför, eftersom Jan-Erik inte motiverar detta, då en elbil ju är fulladdad varje morgon och aldrig behöver åka och laddas, annat än vid långresor. Och vid långresor måste ju, som vi konstaterat tidigare, de allra flesta ändå stanna och sträcka på benen, och då spelar det ingen roll om batteriet bara klarar 35 eller 100 mil. Endast de som absolut behöver köra mer än 30-35 mil i ett sträck utan att stanna för att vila, måste ha ett större batteri än det 90kWh som idag erbjuds som Teslas största. Denna grupp torde vara förhållandevis liten.

    Den sista punkten på Jan-Eriks lista är batteripaketets vikt som han menar är viktigt att få ned för att inte få för stora bilar. Här har Jan-Erik slutligen en poäng, då det idag inte är möjligt att ge de allra minsta småbilarna lång räckvidd på grund av att batterierna blir stora och tunga. Med dagens batteriteknik kommer vikten att sjunka genom inkrementell förbättring av batteritekniken, genom konventionell produktutveckling, och vid någon nivå hamnar effekt/vikt-förhållandet på en sådan nivå att också de allra minsta biltyperna kan förses med batterier för lång räckvidd.
    Men Jan-Erik skriver att vikten är en förutsättning för att elbilen ska slå igenom, annat än för city, taxi eller bilpool-bilar för korta resor, något som är helt fel eftersom effekt/vikt-förhållandet redan inte är ett problem för större bilar. Det är bara för de allra minsta biltyperna som vikten potentiellt kan bli ett problem när man försöker packa in lång räckvidd.
  4. Tesla och Apple.
    Jan-Erik är upprörd över att Tesla vs. fossilbilen ofta jämförs med Apple vs. Nokia och menar att liknelsen är felaktig då det också finns många försök till innovationer som inte lyckats. Denna typ av argumentation är själva huvudanledningen till att Jan-Erik är journalist och inte affärsutvecklare – det var just genom att vifta bort betydelsen av en disruptiv ändring i marknadens förutsättningar som gjorde att bland annat Kodak gick i konkurs. Det är inte en slump att Apple vs. Nokia lyfts upp i de här sammanhangen. Nokia misslyckades med att se signifikansen i den kapacitiva pekskärmen i kombination med ett operativsystem specialutvecklat för att navigera med fingrarna, vilket gjorde att de kom hjälplöst efter och till slut inte överlevde, trots att de i sista stund la om kursen och började bygga den produkt som Apple och Android upptäckt att marknaden ville ha. Etablerade biltillverkare har, precis som Jan-Erik, ännu inte sett signifikansen i ett världsomspännande snabbladdarnätverk för elbilar, och det är här liknelsen ligger.

    Jan-Erik lyfter dock fram att biltillverkarna är navet i många länders ekonomi, något som talar för att stater kan gå in och, med skattepengar, finansiera driften hos de biltillverkare som inte lägger om kursen snabbt nog och behöver mellanfinansiering fram till att de klarat att få fram produkter på marknaden som kan konkurrera.
    Detta stämmer säkert för flera biltillverkare, men i en global värld är det inte alls säkert att spanska skattebetalare är särskilt intresserade av att finansiera VW-ägda Seat under någon längre period.

    Ytterst få personer tror nog att alla världens biltillverkare utom Tesla kommer gå i konkurs, men det är naivt att tro att man kan rulla på i gamla hjulspår även om världen utanför rämnar. En omfattande ändring av marknaden skulle skörda offer hos de etablerade biltillverkarna, att tro något annat är naivt.
  5. Framtiden.
    Jan-Eriks sista punkt handlar om framtiden. Han menar att konkurrenterna flåsar Elon Musk i nacken, nu redan innan Tesla har två bilar på marknaden. Med flåsandet syftar han på Toyotas vätgasbil, och argumentet är att ”Toyota vet vad de gör”. Ett argument han här använder mot elbilar är att de måste laddas med el som måste produceras på ett miljövänligt sätt.
    Att vätgas inte finns naturligt på jorden och måste produceras i fabriker genom att antingen med elektrisk energi konvertera fossila bränslen som man borrat upp, eller genom elektrolys av vatten (som slukar elektrisk energi), är sannolikt någonting som Jan-Erik över huvud taget inte har kontroll på eller förståelse för. Att använda verkningsgradsargumentet emot elbilar tyder på en stor kunskapslucka, och Jan-Erik cementerar denna genom att påstå att en batteribil är lika miljöovänlig som en fossilbil om elen producerats i ett kolkraftverk, ett påstående som man snabbt får bekräftat som en myt vid en snabb googlesökning (ett kolkraftverk har högre verkningsgrad än en bensinmotor, och inte ens det land med smutsigast elproduktion i hela världen har 100 % outspädd kolkraft).
    Jan-Erik avslutar stycket om framtiden med att sätta frågetecken kring battteridrivna bilar, baserat på de osanningar och myter som han använt som bevisföring.
  6. Ett annat synsätt.
    Jan-Erik avslutar sitt blogginlägg med att prata om alternativ. Han tror inte att vi i framtiden kommer ha samma typ av massbilism och persontransport som idag. Jan-Erik ser framför sig en flora med självkörande bilar i städerna och bilpooler för fjärrtrafik. Redan 2025 tänker sig Jan-Erik att personbilar inte behövs. Han avslutar med att han tycker att snacket om Tesla vs. Audi A6 är fjuttigt.

    Det som Jan-Erik hade upptäckt om han istället för att klaga på Tesla faktiskt lyssnade och intresserade sig, är att Tesla har samma vision. Vi som följer Tesla vet att Model X har designats med automatiska fram- och bakdörrar – en effektiv teknisk detalj för en förarlös taxibil som anländer sin passagerare och öppnar automatiskt den dörr som den beräknat att passageraren ska kliva in i. Eller tomt utrymme under mittensätena för förvaring av taxiresenärernas handbaggage. I kombination med Teslas självlärande autopilot, kommer Tesla Model X producerade redan 2016 kunna passa bra in i Jan-Eriks vision om autonoma taxibilar, och allt detta hade han vetat om han lyssnat lite och inte bara klagat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
ClownenXD
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 jul 2015 11:22

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av ClownenXD »

+1


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Martinen »

ja va ska man säga
Orkar inte läsa om människors förvrängda bild av verkligheten.
Dom borde inte få nån uppmärksamhet.
:D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av TiborBlomhall »

Håller med om allt förutom autonoma Model X 2016.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av danni »

Mycket bra! Du borde lägga in den här som en kommentar till själva artikeln.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av mjwahl »

Bra text och innehåll, herr X.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Machris »

Välformulerat !!
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 503
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Hammar »

+1
Bra skrivet.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 956
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Nicklas »

Mycket välskrivet Herr X!
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Oppfinnarn »

+2 !
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av matsm »

Suveränt skrivet Herr X. Nr 3 Model S skiljer sig inte mycket under skalet...hallå det här är ju rent ludicrous. Hur kan Tesla vara så säker? Genom sin låga tyndpunkt avsaknad av motorklump fram och förstärkta stolpar mot sidokollisioner till exempel. Dessutom är bilen alltid uppkopplad mot Internet med alla fördelar det ger plus att den blir bättre och bättre för varje gratis uppdatering. Samma bil under skalet? No Way...spelar i en egen liga...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Franz »

Hatten av för ett mycket välformulerat och bra inlägg!
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Svenssons »

Tackar Herr X för att ha minskat min frustration på journalister med skygglappar. Genom hans inlägg så ser jag att det finns bra argument och svar på den okunskap som kommer från journalister. Tror inte att skygglapparna på journalisterna kommer försvinna. De kommer alltid finnas kvar där, även när majoriteten av elbilarna är ett faktum och fossilbilar utdöda. De kommer visserligen inte argumentera mot elbilar eller för fossilbilar då men skygglapparna kommer lik förbaskat finnas kvar på dem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av ovelundkvist »

Mycket bra!
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Elputte »

Bra skrivet!
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1793
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av leiflodde »

Håller med bra skrivet och reagerar bl.a. på trasiga laddare som jag undrar var det kommer ifrån? jag laddar 2-4 ggr/vecka på Teslas system och upplever inte detta som ett problem.

Jag tror att jag testat närmre 30 Tesla laddare runt om i Europa och endast vid 2 tillfälle är det någon stolpe som inte fungerat. En gång i Falkenberg och då kom en Norrman och berättade att den jag ställde mig vid inte fungerade som han felanmält samt en i Belgien (tror jag) var det en som inte fungerade men då var den redan felanmäld av någon svensk dagen innan.

Så myten om trasiga laddare känns enligt mig lite överdriven men rubriker säljer....
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Bod »

+1
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Mgyllestad
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 maj 2015 13:45
Ort: Kungälv

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Mgyllestad »

+1 Bra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av danni »

matsm skrev:
Suveränt skrivet Herr X. Nr 3 Model S skiljer sig inte mycket under skalet...hallå det här är ju rent ludicrous. Hur kan Tesla vara så säker? Genom sin låga tyndpunkt avsaknad av motorklump fram och förstärkta stolpar mot sidokollisioner till exempel. Dessutom är bilen alltid uppkopplad mot Internet med alla fördelar det ger plus att den blir bättre och bättre för varje gratis uppdatering. Samma bil under skalet? No Way...spelar i en egen liga...
Model S skiljer sig inte från andra elbilar på samma sätt som en MB S63 AMG inte skiljer sig från exempelvis en Golf under skalet. Principerna är exakt desamma - men implementationen och detaljerna, däremot...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av apkungen »

Helt rätt! Jag inspirerades av dig och skrev också en text:

Tesla har sina nackdelar, men inga av dessa tas upp i artikeln för han vet nog inte om dem. De "nackdelar" som tas upp är antingen rent av fel eller ett gammalt/konstigt synsätt på saker.

1) Tesla, exteriört håller samma kvalité som de andra, det är nog interiört du menar och där ser Tesla ut på ett helt annat sätt än övriga tillverkare, det är väldigt minimalistiskt och futuristiskt inuti en model s. Färre knappar, krokar o mugghållare m.m. gör att det ger ett väldigt bra kvalitétsintryck som andra tillverkare tar efter mer och mer (kolla på nya xc90). De första modellerna av model s (körde en tidigt 2013 i USA) hade något svajig kvalité och visst är vissa grejer inte på mercedesnivå men annat är bättre än merca så det jämnar ut sig.

2) Model S säljer bättre än Audi A8 och BMW 7 serie world wide, bättre än hela Porsches samlade sortiment i Sverige (som inte har så bra elbilsfördelar). Om man kör mycket så kan man spara runt 50kkr per år i bränslekostnader och massor på miljön. Model S är det bästa jag har kört. Fantastisk bil på alla sätt och värda pengarna. Jag har aldrig hört om en Super Charger där alla laddare på en plats varit ur funktion. De är mer pålitliga än bensinstationer. Den kan inte åka till Göteborg på en laddning (om man inte håller 80km/h :p), men en fossilbil har inte heller 35 nya mil i tanken varje morgon, det har Tesla, i batterierna. Jag skulle snabbladda cirka 10ggr per år (30min) = 5h väntan. Om jag tankade skulle jag tanka 40ggr per år (10min) =6h 40min!

3) Teslas Roadster var den första bilen med li-jon batterier. Model s är den första med "affordable" li-jon batterier. Bilen är byggd på ett fantastiskt smart sätt och klarar därför snabbladdning upp till 135kW vilken ingen annan tillverkare är i närheten av idag. Audi ska komma med något 2018 som klarar ungefär det som Tesla redan klarat i några år...

3) "Om Tesla kan växa till 100 000 sålda bilar per inom tre år så har de gjort ett enormt arbete." - Kan vi inte höras om 3år och se om de överträffade detta? Ska vi slå vad också? 100000kr? När Tesla släpper sin bil 2017 för 400k som är (bättre än) som en BMW 3-serie och man kan spara 50kkr per år på bensin så kommer det att revolutionera. Alla som kör tjänstebil långa sträckor kommer vilja ha en sån. Jag tror på 200.000 bilar 2018. 500k 2020 men sen är det svårt att se om Tesla kommer att sälja 500k ävan 2025 eller om de säljer 2miljoner bilar då, det är upp till de andra tillverkarna. Tesla kan sälja de där självkörande taxibilarna. De har kommit längst mer autonom körning (punkt)

5) Jag tror att Vätgasbilar kommer att stå för 1/3 av försäljningen i framtiden, troligen laddhybrider eftersom de redan har batterier och elmotor, en vätgasbil (som han skrev om elbilar) "är alltså ett lika stort miljöhot som bensinbilen om elen tillverkas i till exempel ett tyskt kolkraftverk" eller tom. mer eftersom det är så ineffektivt att göra om el till vätgas, transportera vätgasen och tanka o sen i bilen göra om det till el igen. Idag kommer det mesta av vätgasen från fossil naturgas. Miljövänligt?

Elbilar med Tesla i spetsen är framtiden långt framöver. :lol:

Några grejer som är dåligt med Tesla: Laddningen går inte alls fort efter 70% laddning, redan efter 30% fyllda batterier går det ner. Den går långsamt om batterierna är kalla. Om man vill att batterierna ska hålla länge får man inga 35mil utan snarare knappt 30mil (man vill inte ladda fullt). Deras prestandamodell ska ha 700hk men det har den inte, snarare 550hk. Man får bara riktigt snabb acceleration om batterierna är fulladdade och varma. De är alltid försenade med allt de lovar, och vissa grejer de lovar kommer aldrig... Sen är det massa smågrejer som att skärmen har långsam respons och navigatorn är sådär.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av danni »

Bra överlag. Ett par anmärkningar på detta stycke bara:
apkungen skrev:
3) "Om Tesla kan växa till 100 000 sålda bilar per inom tre år så har de gjort ett enormt arbete." - Kan vi inte höras om 3år och se om de överträffade detta? Ska vi slå vad också? 100000kr? När Tesla släpper sin bil 2017 för 400k som är (bättre än) som en BMW 3-serie och man kan spara 50kkr per år på bensin så kommer det att revolutionera. Alla som kör tjänstebil långa sträckor kommer vilja ha en sån. Jag tror på 200.000 bilar 2018. 500k 2020 men sen är det svårt att se om Tesla kommer att sälja 500k ävan 2025 eller om de säljer 2miljoner bilar då, det är upp till de andra tillverkarna. Tesla kan sälja de där självkörande taxibilarna. De har kommit längst mer autonom körning (punkt)
Ett farligt vad! Du tror väl inte på allvar att Model 3 faktiskt kommer att släppas 2017? Jag skulle räknat med 2019 som bäst och då hade jag inte vågat göra det vad du föreslår. Sen har Tesla inte kommit längst med sann autonom körning - Google och flera andra aktörer är definitivt före Tesla där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Nicke Nyfiken »

leiflodde skrev:
Håller med bra skrivet och reagerar bl.a. på trasiga laddare som jag undrar var det kommer ifrån? jag laddar 2-4 ggr/vecka på Teslas system och upplever inte detta som ett problem.

Jag tror att jag testat närmre 30 Tesla laddare runt om i Europa och endast vid 2 tillfälle är det någon stolpe som inte fungerat. En gång i Falkenberg och då kom en Norrman och berättade att den jag ställde mig vid inte fungerade som han felanmält samt en i Belgien (tror jag) var det en som inte fungerade men då var den redan felanmäld av någon svensk dagen innan.

Så myten om trasiga laddare känns enligt mig lite överdriven men rubriker säljer....
Hur många gånger tror ni inte att Jan-Erik har kommit till macken för att fylla tanken i sin fossilbil, och upptäckt att en av pumparna är ur funktion?

Vad gör han då?

Alternativ 1: Han skriver en artikel om fossilbilens tillkortakommande och att just trasiga pumpar är ett av skälen till att fossilbilar inte är användbara.

Alternativ 2: Han flyttar bilen till pumpen bredvid och fyller tanken utan att fundera mer över saken.

Varför tror Jan-Erik att det är svårare att flytta till nästa laddstolpe på SuC, än att flytta till nästa pump på macken?

Kan det möjligen bero på skygglapparna?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
leiflodde skrev:
Håller med bra skrivet och reagerar bl.a. på trasiga laddare som jag undrar var det kommer ifrån? jag laddar 2-4 ggr/vecka på Teslas system och upplever inte detta som ett problem.

Jag tror att jag testat närmre 30 Tesla laddare runt om i Europa och endast vid 2 tillfälle är det någon stolpe som inte fungerat. En gång i Falkenberg och då kom en Norrman och berättade att den jag ställde mig vid inte fungerade som han felanmält samt en i Belgien (tror jag) var det en som inte fungerade men då var den redan felanmäld av någon svensk dagen innan.

Så myten om trasiga laddare känns enligt mig lite överdriven men rubriker säljer....
Hur många gånger tror ni inte att Jan-Erik har kommit till macken för att fylla tanken i sin fossilbil, och upptäckt att en av pumparna är ur funktion?

Vad gör han då?

Alternativ 1: Han skriver en artikel om fossilbilens tillkortakommande och att just trasiga pumpar är ett av skälen till att fossilbilar inte är användbara.

Alternativ 2: Han flyttar bilen till pumpen bredvid och fyller tanken utan att fundera mer över saken.

Varför tror Jan-Erik att det är svårare att flytta till nästa laddstolpe på SuC, än att flytta till nästa pump på macken?

Kan det möjligen bero på skygglapparna?
Tre gånger i år har jag tankat min motorcykel vid min lokala OKQ8-mack. Vid de två senaste gångerna har en av pumparna haft en skylt "Tillfälligt ur funktion", vilket naturligtvis kan vara två olika tillfällen, då det är någon månad emellan. Jag vågar såklart numera inte ta motorcykeln då jag inte kan lita på infrastrukturen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Nemesis »

Riktigt bra skrivet Herr X! Jag föreslår detta som morgondagens nyhet. Tycker det bör läggas in i någon välvillig dagstidning också, om det går att få till.

Enda synpunkten jag har är hur du framställer förbränningsmotorn som något som meckades ihop på 1800-talet och inte utvecklats sedan dess. Just 23 % verkningsgrad är lite taget ur luften dessutom, då det finns både bättre och sämre, skulle velat ha en trovärdig källa på den siffran innan jag accepterar den som ett snittvärde. Vad ingen kan förneka är dock att elmotorns verkningsgrad vida överstiger förbränningsmotorn.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Expressenredaktör har skygglapparna på

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Bra överlag. Ett par anmärkningar på detta stycke bara:
apkungen skrev:
3) "Om Tesla kan växa till 100 000 sålda bilar per inom tre år så har de gjort ett enormt arbete." - Kan vi inte höras om 3år och se om de överträffade detta? Ska vi slå vad också? 100000kr? När Tesla släpper sin bil 2017 för 400k som är (bättre än) som en BMW 3-serie och man kan spara 50kkr per år på bensin så kommer det att revolutionera. Alla som kör tjänstebil långa sträckor kommer vilja ha en sån. Jag tror på 200.000 bilar 2018. 500k 2020 men sen är det svårt att se om Tesla kommer att sälja 500k ävan 2025 eller om de säljer 2miljoner bilar då, det är upp till de andra tillverkarna. Tesla kan sälja de där självkörande taxibilarna. De har kommit längst mer autonom körning (punkt)
Ett farligt vad! Du tror väl inte på allvar att Model 3 faktiskt kommer att släppas 2017? Jag skulle räknat med 2019 som bäst och då hade jag inte vågat göra det vad du föreslår. Sen har Tesla inte kommit längst med sann autonom körning - Google och flera andra aktörer är definitivt före Tesla där.
Jag tror det är fullt möjligt att Tesla producerar 50 000 bilar i år. De har haft ungefär 50% utveckling per år och lär inte minska i och med Model X. 75k under 2016 och 112k under 2017 med dagens utveckling alltså. 2018 lär det garanterat vara en bra bit över 100k sålda bilar även utan Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar